Vad tror ni om Spotify HiFi?

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om Spotify HiFi?

Vad tror ni om detta?

https://newsroom.spotify.com/2021-02-22/five-things-to-know-a...

Ska tydligen lanseras i år (2021). Ingen extra kostnad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nuken:

Vad tror ni om detta?

https://newsroom.spotify.com/2021-02-22/five-things-to-know-a...

Ska tydligen lanseras i år (2021). Ingen extra kostnad?

Jag tror det är som att kasta pärlor för svinen. Den stora massa kommer inte reflektera över det eventuellt bättre ljudet nämnvärt om dom ens noterar det på sina 100-kronors blåtandshögtalare.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Jag tror det är som att kasta pärlor för svinen. Den stora massa kommer inte reflektera över det eventuellt bättre ljudet nämnvärt om dom ens noterar det på sina 100-kronors blåtandshögtalare.

Visst är det så men varför klaga? Jag har inget emot högre kvalitet särskilt inte när det är kostnadsfritt(nåja)

Permalänk
Hedersmedlem

Dumt att tacka nej till bättre ljudkvalitet. Då finns det en anledning att uppgradera ljudet i fler rum i huset

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nuken:

Ingen extra kostnad?

De skriver "Premium subscribers in select markets will be able to upgrade their sound quality to Spotify HiFi", vilket är lite tvetydigt formulerat. De får det att låta som att Premium-användare kan uppgradera sin ljudkvalité bara genom att välja det, men det är nog ingen högoddsare att det i själva verket handlar om en ny form av abonnemang som kommer kosta mer än Premium. Kollar man runt på nätet så verkar det som att många nyhetssidor som rapporterat om det tolkar det på samma sätt.

Permalänk
Medlem

Tolkar det som att *Premium* användare ska kunna välja detta. Då jag är en *Premium* användare och betalar för det så kan jag inte tolka det på annat vis... Ska bli mig ett sant nöje att få blåsa ut lossless i min alldeles helt klart kapabla hemmabio/hifi i vardagsrummet likväl som på datorn med extern DAC och hörlursförstärkare till mina Phillips Fidelio X3. Saknat detta, då andra tjänster ju har det.

Äntligen, utbrister jag!

Permalänk
Medlem

Känns tveksamt att de skulle ha hifi till samma pris. Både Tidal och Deezer tar det dubbla i betalt för hifi. Varför skulle Spotify Bjuda på det? Jag har lagt mycket pengar och arbete på bilstereo och det skulle inte vara fel med bättre kvalitet, men jag är inte beredd att ge det dubbla för det. Det tillåter inte min ekonomi nu mera.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

Eh, jag vet inte. Jag har varit borta från Spotify så länge just p.g.a. avsaknad av detta så jag tror nog inte att jag kommer tillbaka heller. Qobuz har så pass bra utbud och kostar inte så mycket mer än Spotify. Dessutom stöds inte Spotify av min strömningsprogramvara. Så nu när jag skrivit ut detta blir det garanterat att jag inte går tillbaka.

Misstänker att de kommer lägga sig på samma nivå som Qobuz för att vara konkurrenskraftiga, d.v.s. 50 spänn lägre än Tidal men 50 kronor mer än dagens Premium.

Permalänk
Medlem

Bra för Spotify med tanke på att en massa kunder nu kommer att betala extra för något som de inte kan utnyttja fullt ut.

För oss som har rätt utrustning så är det givetvis också väldigt positivt, jag har väntat länge

Hoppas dock inte att Tidal går i graven nu :/ Konkurrens gynnar oss kunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D3str0yer:

Bra för Spotify med tanke på att en massa kunder nu kommer att betala extra för något som de inte kan utnyttja fullt ut.

För oss som har rätt utrustning så är det givetvis också väldigt positivt, jag har väntat länge

Hoppas dock inte att Tidal går i graven nu :/ Konkurrens gynnar oss kunder.

Fast om Tidal går i graven så följer förhoppningsvis MQA med, och det gynnar oss.

Permalänk
Fyndjägare

Äntligen. Nu hoppas jag förstås att Spotify även aktiverar bitperfect uppspelning direkt till DAC, utan att låta OS:et sampla om signalen. Annars är de bara halvvägs tycker jag.

Tidal har väl erbjudit detta länge nu med Exclusive mode och Force Volume
https://support.tidal.com/hc/en-us/articles/360005773698-Opti...

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

håller med, äntligen!!

Permalänk
Medlem

På vissa sätt är det lite komiskt att vi äntligen kommer tillbaka till en kvalitet som funnits i 30 år :).

Största problemet idag är ju att man mastrar med ett dåligt dynamiskt omfång. Blir alltid irriterad att jag har flera skivor där remastern låter mycket sämre än första utgåvan.

Många av de skivor jag har med bäst ljud är från sent 80-tal (Leonard Cohen - Im your man, ett bra exempel).

Här har ju de modernare formaten som 24/96 etc fyllt ett syfte att man helt enkelt tar till vara på dynamiken bättre.

Permalänk
Konsolgrävare

Blir att byta från tidal då!

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leffe_B:

Största problemet idag är ju att man mastrar med ett dåligt dynamiskt omfång. Blir alltid irriterad att jag har flera skivor där remastern låter mycket sämre än första utgåvan.

Många av de skivor jag har med bäst ljud är från sent 80-tal (Leonard Cohen - Im your man, ett bra exempel).

Här har ju de modernare formaten som 24/96 etc fyllt ett syfte att man helt enkelt tar till vara på dynamiken bättre.

Avsaknad av dynamik är slående, men det är ju för att det ska låta "lika bra" oavsett om du lyssnar i en brusig radio i bilen såväl som i hemma-hifianläggningen. Eller lika illa kan man säga. Ett annat modernt påfund är ju vad som väl kallas volume war där man också ska lägga signalnivån så nära max som möjligt för att det, samtidigt som man har minsta möjliga dynamik också ska få största volymen. Eller t.o.m så högt så att det distar, vilket tyvärr inte är helt ovanligt. När man mixar digitalt så får man aldrig gå över maxnivån för det blir elak distorsion av det. På gamla bandare kunde man ju komma undan med det ibland då den distorsionen var mjukare. Då gjorde man det för att öka signal/brusnivån, idag finns det inga skäl för det då bruset är så lågt eller t.om ickeexisterande i en modern studio ändå.

Ofta produceras/mixas det ju i 24/96 i studion vilket då är det som musikerna och teknikerna där skapar, och sen läggs det på extra kompression och nedmixning till "CD"-kvalitet i slutmixen så den blir förstörd för konsumenten.

Pink Floyd är exempel på ett band som med Roger Waters jobbade otroligt mycket med dynamik. Plattan The Final Cut är exempel på vad man kan uppnå med dynamik. Normalnivån är ganska låg så man får dra på rejält i stereon och när det väl brakar till så sju-djävlar vad det låter! Och med en bättre hifi-stereo så får du valuta för pengarna! Tyvärr är den typen av progressiv musik död i dagens sönderproducerade ljudmattor där det verkar vara normen att göra allt till ljummen mellanmjölk där allt låter lika högt oavsett om nån viskar eller skriker. Suck.

Enda stället där man idag fortfarande pumpar på med dynamik är filmljud. I vart fall i orginalmixarna. Tack för det!! I TV är det nog ofta nedmixat för att "funka" med vanliga TV-högtalare. Suck igen.
Även den musik som ligger i filmljud verkar ofta vara ommixat för större dynamik då det ofta låter bättre där än i orginal.

Kan vi få Spotify att streama ut studiokvalitet tack? Dvs orginalmixen i 24/96 e.dyl. före slutmixandet till CD. DET vore nåt det.

Permalänk
Medlem

Kommer troligen bli ett nytt abb eller så höjs priset på nuvarande premium tjänst för alla. Tror inte dom kommer bjuda på det.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Inaktiv

Håller mig till mina vinyl skivor, brukar ha Tidal Hifi nån månad då och då för att kopiera så mycket musik som möjligt som jag lagrar på min NAS, lyssnar mest på vinyl dock och mer och mer sällan på något annat.

Permalänk
Inaktiv

Hade det varit gratis hade det uttryckligen stått. När konkurrenterna tar betalt för detta kommer garanterat Spotify också vilja göra det. Det som är lite underligt är att de nämner en befintlig kontoform, men går förstås alltid höja priset ännu mer för de som aktiverar HiFi men fortfarande kalla det för Premium. Man betalar redan olika mycket för Premium idag så någon direkt skillnad skulle det ändå inte bli.

Bra att de ger möjligheten till de som vill ha det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Avsaknad av dynamik är slående, men det är ju för att det ska låta "lika bra" oavsett om du lyssnar i en brusig radio i bilen såväl som i hemma-hifianläggningen. Eller lika illa kan man säga. Ett annat modernt påfund är ju vad som väl kallas volume war där man också ska lägga signalnivån så nära max som möjligt för att det, samtidigt som man har minsta möjliga dynamik också ska få största volymen. Eller t.o.m så högt så att det distar, vilket tyvärr inte är helt ovanligt. När man mixar digitalt så får man aldrig gå över maxnivån för det blir elak distorsion av det. På gamla bandare kunde man ju komma undan med det ibland då den distorsionen var mjukare. Då gjorde man det för att öka signal/brusnivån, idag finns det inga skäl för det då bruset är så lågt eller t.om ickeexisterande i en modern studio ändå.

Ofta produceras/mixas det ju i 24/96 i studion vilket då är det som musikerna och teknikerna där skapar, och sen läggs det på extra kompression och nedmixning till "CD"-kvalitet i slutmixen så den blir förstörd för konsumenten.

Pink Floyd är exempel på ett band som med Roger Waters jobbade otroligt mycket med dynamik. Plattan The Final Cut är exempel på vad man kan uppnå med dynamik. Normalnivån är ganska låg så man får dra på rejält i stereon och när det väl brakar till så sju-djävlar vad det låter! Och med en bättre hifi-stereo så får du valuta för pengarna! Tyvärr är den typen av progressiv musik död i dagens sönderproducerade ljudmattor där det verkar vara normen att göra allt till ljummen mellanmjölk där allt låter lika högt oavsett om nån viskar eller skriker. Suck.

Enda stället där man idag fortfarande pumpar på med dynamik är filmljud. I vart fall i orginalmixarna. Tack för det!! I TV är det nog ofta nedmixat för att "funka" med vanliga TV-högtalare. Suck igen.
Även den musik som ligger i filmljud verkar ofta vara ommixat för större dynamik då det ofta låter bättre där än i orginal.

Kan vi få Spotify att streama ut studiokvalitet tack? Dvs orginalmixen i 24/96 e.dyl. före slutmixandet till CD. DET vore nåt det.

Håller med i allt! Hifi är tyvärr en döende hobby då majoriteten lyssnar på utrustning som inte kan återge någon dynamik och därmed tjänar på loudness och kompression. Ett klassiskt exempel är ju dire straits brothers i arms där första utgåvan hade galen dynamik. Trumslagen i money for nothing dundrar verkligen till och ger en stor rymd och 3d känsla på ljudet i en bra anläggning. Det ironiska är ju att man. Inte tar till vara på att cd faktiskt är det väldigt kapabelt ljudformat med väldigt lågt brus, så att dra upp volymen på masterna är som du säger meningslöst.

En annan skiva som låter fantastiskt på original master är Depeche mode violator. Gillar också flertalet av mobile fidelity's masters av t.ex. Rush - Moving pictures eller Bowie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nuken:

Vad tror ni om detta?

https://newsroom.spotify.com/2021-02-22/five-things-to-know-a...

Ska tydligen lanseras i år (2021). Ingen extra kostnad?

Om det inte är någon extra kostnad så har nu Spotify goda möjligheter att fullständigt krossa konkurrensen, åtminstone att plocka mer marknadsandelar (vore extremt konstigt annars). Men sannolikt kommer man som kund få betala en extra slant, viktigast är att de prissätter sig under Tidal, helst vill ja ha minst 50 kr/billigare per månad jämfört med Tidal Hifi. Tidal kommer så klart sannolikt svara med de ligger illa till nu sett till marknadsandelar.

Jag ska läsa på mer om det här men sannolikt återvänder jag till Spotify från Tidal (Hifi), jättekul.

Permalänk
Medlem

Om det inte kostar extra kommer Tidal får det väldigt svettigt. Kommer behövas en rejäl prissänkning.
Blir väl på tiden att det kommer och hoppas det kommer funka i bilen också antingen via inbyggda appen eller via Apple CarPlay

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Äntligen. Nu hoppas jag förstås att Spotify även aktiverar bitperfect uppspelning direkt till DAC, utan att låta OS:et sampla om signalen. Annars är de bara halvvägs tycker jag.

Tidal har väl erbjudit detta länge nu med Exclusive mode och Force Volume
https://support.tidal.com/hc/en-us/articles/360005773698-Opti...

Ja, det är viktigt att det inte blir någon snikvariant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Youjimbo:

Om det inte kostar extra kommer Tidal får det väldigt svettigt. Kommer behövas en rejäl prissänkning.
Blir väl på tiden att det kommer och hoppas det kommer funka i bilen också antingen via inbyggda appen eller via Apple CarPlay

Vore nästan för bra för att vara sant men det skulle skaka om marknaden en del, helt klart. Då kommer nämligen Spotify knapra lite extra marknadsandelar.

Om man kommer höra någon skillnad just i bilen vet i sjutton dock, beror väl lite på hur bra grejer man har i bilen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Leffe_B:

Håller med i allt! Hifi är tyvärr en döende hobby då majoriteten lyssnar på utrustning som inte kan återge någon dynamik och därmed tjänar på loudness och kompression. Ett klassiskt exempel är ju dire straits brothers i arms där första utgåvan hade galen dynamik. Trumslagen i money for nothing dundrar verkligen till och ger en stor rymd och 3d känsla på ljudet i en bra anläggning. Det ironiska är ju att man. Inte tar till vara på att cd faktiskt är det väldigt kapabelt ljudformat med väldigt lågt brus, så att dra upp volymen på masterna är som du säger meningslöst.

En annan skiva som låter fantastiskt på original master är Depeche mode violator. Gillar också flertalet av mobile fidelity's masters av t.ex. Rush - Moving pictures eller Bowie.

Jag har Brothers in arms på Vinyl, både ny släpp och original utgåvan samt SACD och vanlig cd och vi gjorde en test hemma hos mig med några vänner.

Vi lyssnade via streaming från dator både Flac och från Tidal samt SACD och cd från Oppo BDP-95 spelare och sist från vinyl och då med Rega RP3 med Goldring 2300 puppa och Lejonklou Gaio - 2 RIAA steg.

Helt klart bästa ljudet var från SACD skivan men vinyl var inte långt efter och sist var helt klart streaming ljudet från dator och där var de svårt att höra skillnad från Tidal eller FLAC som var rippad från CD utgåvan.

Är dock svårt att få någon bra jämförelse eftersom de var från olika källor och med olika kablar och via olika ingångar i förstärkaren, körde med USB, XLR och RCA kablar.

Men de som var intressant var att just vinylen hade den bästa basen men de var de enda som var bättre, SACD utgåvan har sjukt bra ljud, men som sagt är svårt att jämföra speciellt beroende på vilka grejer man har men i min anläggning så är de nog vinyl som låter allra bäst, är ett mer levande ljud helt enkelt, mer rymd men de beror helt på vad du lyssnar på, massor med skivor som låter skit.

Veronica Maggio handen i fickan fast jag bryr mig finns i 2 utgåvor och de är natt och dag i mellan dom, den senaste 1xlp som släpptes låter skit, instängt ljud med noll rymd och burkigt ljud och jämför man sedan med den som släpptes först som är 2xlp så är de helt otroligt vilken skillnad de är, kan inte fatta hur dom kunde släppa den senaste utgåvan, är nog en av dom sämsta ljud mixar jag hört på en ny press.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nuken:

Vad tror ni om detta?

https://newsroom.spotify.com/2021-02-22/five-things-to-know-a...

Ska tydligen lanseras i år (2021). Ingen extra kostnad?

Helt klockrent, så ska det se ut. Ganska sent men inte för sent. Blir oerhört tufft för konkurrenterna även om självklart Apple och Amazon har nästan oändligt med ekonomiska muskler. I första hand blir det nog betydligt tuffare för Tidal. Om Spotifys Hifi tjänst blir bra och dessutom billigare än Tidal Hifi så kommer Tidal ta rejält med stryk. Tidal får skylla sig lite själva eftersom de legat lite efter på app sidan även om det blivit bättre. Tror väl fortfarande inte det går att fjärrstyra en annan enhet/dator med Tidal som det går med Spotify, bara en sådan grundläggande sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Ett annat modernt påfund är ju vad som väl kallas volume war

Loudness war är väl den gängse termen? Annars är det väl lite åtgärder på gång mot det, Tidal och Spotify snackade om nivåutjämning för några år sen för att komma bort från loudness war. Vet inte vad det blivit av det då jag inte använder produkterna, men jag misstänker nästan att de schabblat bort det hela.

Mycket medhåll på posten. Vet inte om det blivit bättring, men tidigare var det helt omöjligt att se vilken utgåva av en skiva som fanns tillgänglig på spotify. Det skulle ju vara ett bra steg i rätt riktning annars.

Citat:

Spotify HiFi will deliver music in CD-quality, lossless audio format to your device and Spotify Connect-enabled speakers, which means fans will be able to experience more depth and clarity while enjoying their favorite tracks.

Jag läser detta som att det ska funka i vanliga klienten också och inte enbart prylar med massa spotify connect-jox?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Kommer troligen bli ett nytt abb eller så höjs priset på nuvarande premium tjänst för alla. Tror inte dom kommer bjuda på det.

Hoppas på ca 50 kr billigare än Tidal Hifi varje fall per månad. Om de prissätter sig på samma nivå som Tidal Hifi nu så vore det en stor besvikelse men även i detta fall så återvänder jag nog till Spotify igen.

Permalänk
Inaktiv

Feber "bekräftar" ett högre pris för tjänsten men jag kan inte hitta källa till det de nämner:

"Nu har vi i alla fall fått det bekräftat att tjänsten kommer att kosta extra. Hur mycket och exakt hur det kommer att se ut har vi dock inte fått svar om. Spotify har i dag fyra olika kontotyper, Individual, Duo, Family och Student. "

https://feber.se/internet/spotify-hifi-kommer-att-kosta-extra...

Permalänk
Medlem

Hoppas jag inte får äta upp mina ord nu men att tro att detta kommer bli en gratis uppdatering...Vilken värld lever ni i?

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Hoppas jag inte får äta upp mina ord nu men att tro att detta kommer bli en gratis uppdatering...Vilken värld lever ni i?

Skulle inte varit en helt galen strategi från Spotify att bjuda på det eftersom det skulle blivit ett riktigt hårt slag på konkurrenternas hakspetsar men så blir det nog inte, hoppas dock på max 150kr/månad.