Spotify tillkännager Hifi – musik i CD-kvalitet

Permalänk
Melding Plague

Spotify tillkännager Hifi – musik i CD-kvalitet

Ger efter för efterfrågan från artister och lyssnare och utlovar förlustfri strömning senare i år.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk

Fint!
Kanske man kan få lite användning av bang o lufsen-systemet i bilen

Permalänk
Medlem

Jag som inte är särskilt kunnig inom HiFi blev klart förvånad när tjejen drog igång en låt på Spotify, följt av samma låt på vinylspelaren...och det lät fantastiskt mycket bättre på vinyl. Som sagt, jag är inte särskilt musikalisk, men det var väldigt uppenbart vad man missade i Spotifys komprimering.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Intressant. Jag körde Tidal ett tag just av den här anledningen, men Spotifys Connect-funktion till receiver/soundbar och ett bättre utbud gjorde att jag gick tillbaka till Spotify rätt snabbt.

Jag vet inte om det är placebo, men jag tyckte att Tidal gjorde skillnad med true wireless earbuds - som känt så är ju två vändor komprimering sällan att rekommendera (320 kbps Spotify in i SBC = ugh).

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Jag som inte är särskilt kunnig inom HiFi blev klart förvånad när tjejen drog igång en låt på Spotify, följt av samma låt på vinylspelaren...och det lät fantastiskt mycket bättre på vinyl. Som sagt, jag är inte särskilt musikalisk, men det var väldigt uppenbart vad man missade i Spotifys komprimering.

Höhöh, du talar om komprimering. Vinyl är mastrat med just komprimering, så det är ju det du gillar!

(ja, jag skojar lite... olika sorters "compression" det talas om....)

Permalänk
Medlem

Har haft spotify typ 1 år men använt kanske 30 gånger :>
Studentpris dock men nu har även de höjts 20kr i månaden så lär nog mer bli att ta bort det.

Är nöjd med Youtube music då de har enormt mycket mer utbud, även om kvaliteten kanske är lägre så meh.
Med tinnitus så hör jag nog fan inte skillnad längre heller ;/

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Jag som inte är särskilt kunnig inom HiFi blev klart förvånad när tjejen drog igång en låt på Spotify, följt av samma låt på vinylspelaren...och det lät fantastiskt mycket bättre på vinyl. Som sagt, jag är inte särskilt musikalisk, men det var väldigt uppenbart vad man missade i Spotifys komprimering.

Nu är vinyl dock känt och omtyckt just för att du få en viss harmonisk förvrängning av ljudet. Det är inte så "rent" som du får med lossless digitalt, men det blir en annan typ av distorsion än den väldigt otrevliga du får vid hård digital komprimering. Personligen tycker jag att Spotify's 320 kbit OGG låter tillräckligt nära CD, men visst, det är ju kul om lossless finns som alternativ för dem som faktiskt vill ha högre digital kvalitet

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Musikälskare

Jahapp då kanske man inte behöver lyssna via Foobar på sina rippade skivor i FLAC format längre

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Den största uppgradering jag gjort för mitt ljudsystem var att sätta händerna bakom öronen vinklade som trattar mot högtalarna. Fick ett lyft på ca 20k till 30k i hifi equipment.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Jahapp då kanske man inte behöver lyssna via Foobar på sina rippade skivor i FLAC format längre

Är alltid trevligt att äga sin musik istället för att bara hyra den.

Visa signatur

Intel Core i7 4790k | ASUS STRIX GTX 980 OC | 1TB SAMSUNG 850 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av addy1995:

Är alltid trevligt att äga sin musik istället för att bara hyra den.

Är det? Personligen skulle jag tröttna på att behöva synka skiten. I så fall hade jag satt upp en egen sever och streamat det till mig själv men det blir för dyrt och för jobbigt att underhålla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Är det? Personligen skulle jag tröttna på att behöva synka skiten. I så fall hade jag satt upp en egen sever och streamat det till mig själv men det blir för dyrt och för jobbigt att underhålla.

Jag gillar att ha säkerheten att musiken jag vill lyssna på finns kvar när jag vill lyssna på den, har både låtar och hela album som försvunnit från Spotify och eftersom inställningen "Show unavailable songs in playlists" är avslaget från början så är det väldigt många som inte ens märker av när det försvinner låtar ifrån deras spellistor.

Visa signatur

Intel Core i7 4790k | ASUS STRIX GTX 980 OC | 1TB SAMSUNG 850 EVO

Permalänk
Keeper of Traditions

Får hoppas att Sverige är en av de "utvalda marknaderna" bara... Vi brukar tyvärr glömmas bort ganska ofta.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av addy1995:

Jag gillar att ha säkerheten att musiken jag vill lyssna på finns kvar när jag vill lyssna på den, har både låtar och hela album som försvunnit från Spotify och eftersom inställningen "Show unavailable songs in playlists" är avslaget från början så är det väldigt många som inte ens märker av när det försvinner låtar ifrån deras spellistor.

Absolut är det en faktor. Jag är dock inte påverkad av det, försvinner något gammalt så får det väll vara så.

Permalänk

Vi är många i sverige som har mobilt obegränsat surfmängd och bra tänkning, så brinhg it on!

Permalänk
Avstängd

"Att Spotify Hifi tar klivet upp till FLAC kommer sannolikt inte vara en "aha"-upplevelse för majoriteten av musikkonsumenter. "
De räknar nog med att många kommer att betala för placebo

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Hoppas det funkar bra på min Hegel H190 och Spotify Connect.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av addy1995:

Är alltid trevligt att äga sin musik istället för att bara hyra den.

Skrivet av Baxtex:

Är det? Personligen skulle jag tröttna på att behöva synka skiten. I så fall hade jag satt upp en egen sever och streamat det till mig själv men det blir för dyrt och för jobbigt att underhålla.

Ni har båda rätt. Jag är en flitig användare av Spotify och väldigt glad att leva i en tid då det är så otroligt enkelt att lyssna på större delen av all musik som finns, var som helst, när som helst.

Men lika fantastiskt som Spotify är när det funkar, lika förbannat sämst är det varje gång en låt helt plötsligt bara försvinner så att ett helt mixat album blir förstört, eller den fulla albummixen som ibland ligger i slutet av ett i övrigt omixat album inte är "tillgänglig", och så vidare.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

En equalizer vore trevligt med. Även om det går att lösa på andra sätt.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tenkai Star:

En equalizer vore trevligt med. Även om det går att lösa på andra sätt.

Men det finns väl redan?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av addy1995:

Jag gillar att ha säkerheten att musiken jag vill lyssna på finns kvar när jag vill lyssna på den, har både låtar och hela album som försvunnit från Spotify och eftersom inställningen "Show unavailable songs in playlists" är avslaget från början så är det väldigt många som inte ens märker av när det försvinner låtar ifrån deras spellistor.

Rent principiellt håller jag med, men jag har ingen lust att köpa så många album och låtar...

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av addy1995:

Är alltid trevligt att äga sin musik istället för att bara hyra den.

Absolut det håller jag med om

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Ni har båda rätt. Jag är en flitig användare av Spotify och väldigt glad att leva i en tid då det är så otroligt enkelt att lyssna på större delen av all musik som finns, var som helst, när som helst.

Men lika fantastiskt som Spotify är när det funkar, lika förbannat sämst är det varje gång en låt helt plötsligt bara försvinner så att ett helt mixat album blir förstört, eller den fulla albummixen som ibland ligger i slutet av ett i övrigt omixat album inte är "tillgänglig", och så vidare.

Om du har låten privat sedan tidigare så kan du bara synka in den till spotify.
Jag har endel låtar som inte finns på spotify då har jag synkat in dom i min spellista på spotify och jag kan lyssna på dom från vilken enhet som helst som har "laddat ned" spellistan.

Men ja det gäller ju att man själv har låten/låtarna då.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk

Är det därför dom succesivt sänkt ljudkvaliten på normala utbudet tro?

Vissa låtar jag lyssnat på är märkbart sämre nu än för 2-3 år sedan.

"Köp vårt uppgraderade abonnemang och hör skillnaden!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Jag som inte är särskilt kunnig inom HiFi blev klart förvånad när tjejen drog igång en låt på Spotify, följt av samma låt på vinylspelaren...och det lät fantastiskt mycket bättre på vinyl. Som sagt, jag är inte särskilt musikalisk, men det var väldigt uppenbart vad man missade i Spotifys komprimering.

Det är troligen för att LP-skivan innehåller en äldre master som har bättre dynamic range.
Spotify på 320 Kbit kan låta klart bättre än vinyl, tekniken är bättre. Problemet är att materialet in till Spotify idag är sämre än materialet som skickades till LP-fabrikerna för 25+ år sedan.

https://en.wikipedia.org/wiki/Loudness_war

Har bra lyssningsrum, vill inte att dynamiskt omfång krymps ihop i fabrik. Vill jag spela låtarna i bilen kan jag slå på Dynamic range Compression själv. Andra hållet går inte, man kan inte återställa det som förstörts i musikfabriken. Trist. Det finns bra producerad musik där ute!

Permalänk
Skrivet av anon134512:

Men det finns väl redan?

Vart? Hittar ingen på datorn eller i appen. Det har funnits i Appen men bara på mobiler som har hårdvarustöd för Equalizer.
EDIT: Nämen titta den finns i Appen igen. Nu för alla verkar det som. Aja på PC menade jag i alla fall. Verkar inte finnas där.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem

Tre av 2037 användare hörde skillnad.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av TechGuru:

Det är troligen för att LP-skivan innehåller en äldre master som har bättre dynamic range.
Spotify på 320 Kbit kan låta klart bättre än vinyl, tekniken är bättre. Problemet är att materialet in till Spotify idag är sämre än materialet som skickades till LP-fabrikerna för 25+ år sedan.

https://en.wikipedia.org/wiki/Loudness_war

Har bra lyssningsrum, vill inte att dynamiskt omfång krymps ihop i fabrik. Vill jag spela låtarna i bilen kan jag slå på Dynamic range Compression själv. Andra hållet går inte, man kan inte återställa det som förstörts i musikfabriken. Trist. Det finns bra producerad musik där ute!

Ja, det är lite frustrerande att dom flesta som pratar om ljud-kvalitet inte förstår att komprimeringen oftast är en ganska liten del i vad som påverkar ljudet.

160kbps MP3 rippat ifrån en bra master kan ofta låta bättre än en 1500kbps flac rippad ifrån en dålig master.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OptiMizer:

Fint!
Kanske man kan få lite användning av bang o lufsen-systemet i bilen

Då borde du lyssna på CD / MP3 i stort sett om du vill använda det fullt ut