Öppet köp när företag betalt hårdvara?

Permalänk
Medlem

Öppet köp när företag betalt hårdvara?

Hej på er,

Det är så att mitt företag betalar hårdvara inom rimliga gränser. Men många butiker har väldigt strikt "öppet köp" (om man ens kan kalla det så) för företag, t.ex så har NetOnNet 10 dagar vid obruten förpackning för företag men väldigt generös policy för privatpersoner.

Men vad gäller om jag betalar privat och sedan kompenseras för utlägg? Rimligtvis borde det vara privatpersoners öppet köp som gäller då eller missar jag något?

Visa signatur

Ryzen 5 3600
B550 Gaming X V2
RTX 3060 Ti
Corsair Vengeance Pro SL 32Gb
Lian Li O11 Dynamic White med en satans massa fläktar

Permalänk
Medlem

Är det din eller företagets utrustning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grejsi:

Hej på er,

Det är så att mitt företag betalar hårdvara inom rimliga gränser. Men många butiker har väldigt strikt "öppet köp" (om man ens kan kalla det så) för företag, t.ex så har NetOnNet 10 dagar vid obruten förpackning för företag men väldigt generös policy för privatpersoner.

Men vad gäller om jag betalar privat och sedan kompenseras för utlägg? Rimligtvis borde det vara privatpersoners öppet köp som gäller då eller missar jag något?

Du kommer säkert runt det då det inte är något på kvittot som visar att det är företaget som köpt produkten. Förenklat kan man ju se utlägg som att du köper produkten av exempelvis NetOnNet och att företaget sen köper produkten av dig.

Om man undviker att nämna att den är till företaget ska det säkert inte bli några problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limpanax:

Är det din eller företagets utrustning?

Same same. Företaget betalar hårdvaran men jag får bruka den hur jag vill, att köpa loss den skulle vara spel för gallerierna.

Visa signatur

Ryzen 5 3600
B550 Gaming X V2
RTX 3060 Ti
Corsair Vengeance Pro SL 32Gb
Lian Li O11 Dynamic White med en satans massa fläktar

Permalänk
Medlem

När företaget ersätter dig, så tillfaller väl produkten företaget, vilket gör att om du lämnar tillbaka produkten så skall även dessa pengar registreras på företaget?

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

När företaget ersätter dig, så tillfaller väl produkten företaget, vilket gör att om du lämnar tillbaka produkten så skall även dessa pengar registreras på företaget?

Det kan mycket väl stämma, men det är något mellan mig och företaget.

Frågar är vilket öppet köp som gäller om jag köper privat och sedan "säljer" till företaget.

Visa signatur

Ryzen 5 3600
B550 Gaming X V2
RTX 3060 Ti
Corsair Vengeance Pro SL 32Gb
Lian Li O11 Dynamic White med en satans massa fläktar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grejsi:

Same same. Företaget betalar hårdvaran men jag får bruka den hur jag vill, att köpa loss den skulle vara spel för gallerierna.

Det är verkligen inte same same, får du varor av företaget ska du förmånsbeskattas för dem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeebentoft:

Du kommer säkert runt det då det inte är något på kvittot som visar att det är företaget som köpt produkten. Förenklat kan man ju se utlägg som att du köper produkten av exempelvis NetOnNet och att företaget sen köper produkten av dig.

Om man undviker att nämna att den är till företaget ska det säkert inte bli några problem

Yes det var så redovisningkonsulten tolkade det också, det verkar som att så länge man håller sig under 4000kr så kan inte butiken veta vilket öppet köp som gäller. Sedan är det upp till mig att återbetalningen hamnar i företaget så bokföringen stämmer.

Visa signatur

Ryzen 5 3600
B550 Gaming X V2
RTX 3060 Ti
Corsair Vengeance Pro SL 32Gb
Lian Li O11 Dynamic White med en satans massa fläktar

Permalänk

Köper du som konsument har du konsumentköplagen på din sida vilket du inte har om du köper den genom eller till ett företag.
I detta fallet gäller inte konsumentköplagen då det är till ett företag. Tycker att vi ska vara rädda om våra generösa skydd som konsumenterna har rätt till och inte missbruka dem.
Beroende på vilket företag det är så kanske även momsen spelar in.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limpanax:

Det är verkligen inte same same, får du varor av företaget ska du förmånsbeskattas för dem

Datorer och mobilabonnemang är "undantag" hos skatteverket. Jag kanske borde ha nämnt det då jag tyckte det var underförstått, men självklart är datorn mitt arbetsredskap. Sedan är det upp till företaget att bedöma vad som är rimlig utrustning och vilken policy de har för privat bruk.

Kriterierna finns på skatteverkets hemsida, jag passar in på exempel 4 (längst ner på sidan)
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/369847.html

Visa signatur

Ryzen 5 3600
B550 Gaming X V2
RTX 3060 Ti
Corsair Vengeance Pro SL 32Gb
Lian Li O11 Dynamic White med en satans massa fläktar

Permalänk
Medlem

Jag tänker att du vill nyttja öppet köp för att kunna verifiera att hårdvaran fungerar som du har tänkt dig? Alltså inte ha öppet köp för att kunna lämna tillbaka den om det blir fel?

Om det är så, så kan du väl köpa den som privatperson och göra utvärderingen. Känns det bra så gör du utläggningen därefter?

Men så länge du har kvitto att visa upp så finns det såklart inget sätt för en butik att göra annorlunda än att behandla dig som en privatperson. Hur skulle det gå till? De kan ju omöjligen vet vad som har avtalats mellan dig och företaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Köper du som konsument har du konsumentköplagen på din sida vilket du inte har om du köper den genom eller till ett företag.
I detta fallet gäller inte konsumentköplagen då det är till ett företag. Tycker att vi ska vara rädda om våra generösa skydd som konsumenterna har rätt till och inte missbruka dem.
Beroende på vilket företag det är så kanske även momsen spelar in.

Helt med på hur du tänker, frågan var mest av nyfikenhet då jag reagerade på vissa svenska butikers minst sagt strikta regler gentemot företag men generösa gentemot privatpersoner.

Det kan dock vara bra att veta i de fall vi behöver beställa från mindre seriösa butiker, då finns möjligheten att skydda sig som privatkonsument om produkten inte visar sig vara som utlovat.

Visa signatur

Ryzen 5 3600
B550 Gaming X V2
RTX 3060 Ti
Corsair Vengeance Pro SL 32Gb
Lian Li O11 Dynamic White med en satans massa fläktar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grejsi:

Yes det var så redovisningkonsulten tolkade det också, det verkar som att så länge man håller sig under 4000kr så kan inte butiken veta vilket öppet köp som gäller. Sedan är det upp till mig att återbetalningen hamnar i företaget så bokföringen stämmer.

Låter som en klok redovisningskonsult och som att mina gamla takter sitter i, brukade jobba som det förr i tiden

Vet dock inte riktigt var gränsen på 4000 kommer ifrån, om det är en intern gräns ni satt för utlägg eller vad, men oavsett belopp så ser det för NetOnNet ut som att du personligen har handlat varan, så det bör inte spela någon roll ur den aspekten, om jag inte missat något

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeebentoft:

Låter som en klok redovisningskonsult och som att mina gamla takter sitter i, brukade jobba som det förr i tiden

Vet dock inte riktigt var gränsen på 4000 kommer ifrån, om det är en intern gräns ni satt för utlägg eller vad, men oavsett belopp så ser det för NetOnNet ut som att du personligen har handlat varan, så det bör inte spela någon roll ur den aspekten, om jag inte missat något

Vid köp över 4000kr krävs en fullständig faktura (istället för enbart kvitto) för att allt ska gå rätt till, och ber man om fullständig faktura som privatperson är det rätt uppenbart att det rör sig om företagsköp.

Om 4000kr är en riktig gräns eller oskriven regel vet jag dock inte, antagligen lite både och

Visa signatur

Ryzen 5 3600
B550 Gaming X V2
RTX 3060 Ti
Corsair Vengeance Pro SL 32Gb
Lian Li O11 Dynamic White med en satans massa fläktar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grejsi:

Vid köp över 4000kr krävs en fullständig faktura (istället för enbart kvitto) för att allt ska gå rätt till, och ber man om fullständig faktura som privatperson är det rätt uppenbart att det rör sig om företagsköp.

Om 4000kr är en riktig gräns eller oskriven regel vet jag dock inte, antagligen lite både och

Sant, för att företaget ska kunna göra momsavdrag vid utlägg så är gränsen 4000kr utan att det ska till ytterligare underlag. Allt kommer jag visst inte ihåg!

Ett alternativ kan ju vara att ni skaffar företagskort till era anställda, då är det de anställda som handlar med ett vanligt business-card, exempelvis visa/mastercard och får kvitto.

Då räknas det tekniskt sett inte som utlägg och beloppet kan överstiga 4000kr och du kan ta vanligt kvitto. Sen så framstår det för NoN som att du handlar som vilken privatperson som helst. Ytterst tveksam på att de i butiken håller koll på om det är business-card eller privatkort du handlat med.

Permalänk
Medlem

Men du förmånsbeskattar väl om du nyttjar det privat också?

Permalänk
Medlem

Bra svar i tråden!

Nu handlade ju inte tråden om förmånsbeskattning, men riktlinjerna är rätt tydliga: https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/369847.html?d...

Där det blir knöligt är storleken på förmånen kontra användningen etc. Man ska alltid titta på varför en regel kommit till och vilken orättvisa den försöker reglera. Förmånsbeskattning är ofta inriktat mot fåmansbolag där man omvandlar mot förtäckt lön.

Om du får relativt billiga arbetsredskap från jobbet som de vill du ska ha hemma så du kan jobba bättre, och du använder hårdvaran då och då utanför arbetstid kommer Skatteverket skita fullständigt i. Men om ditt AB som sysslar med Syslöjd köper en 65 tum gaming tv och en PS5, ja då är det ju mer uppenbart förtäckt lön, etc. Det ska vara lika rättvist, oavsett om du är statligt anställd eller äger eget företag, det är det reglerna, i huvudsak, är till för att reglera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Bra svar i tråden!

Nu handlade ju inte tråden om förmånsbeskattning, men riktlinjerna är rätt tydliga: https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/369847.html?d...

Där det blir knöligt är storleken på förmånen kontra användningen etc. Man ska alltid titta på varför en regel kommit till och vilken orättvisa den försöker reglera. Förmånsbeskattning är ofta inriktat mot fåmansbolag där man omvandlar mot förtäckt lön.

Om du får relativt billiga arbetsredskap från jobbet som de vill du ska ha hemma så du kan jobba bättre, och du använder hårdvaran då och då utanför arbetstid kommer Skatteverket skita fullständigt i. Men om ditt AB som sysslar med Syslöjd köper en 65 tum gaming tv och en PS5, ja då är det ju mer uppenbart förtäckt lön, etc. Det ska vara lika rättvist, oavsett om du är statligt anställd eller äger eget företag, det är det reglerna, i huvudsak, är till för att reglera.

Är du säker på att TV:n och Ps5:an inte är köpta tänkta att användas på mässor och liknande för att locka besökare till montern?

Jag var på en kurs/informationsträff som skatteverket anordnade och en av punkterna var att möjligheten för ett företag att göra en bra eller en konstig affär inte är reglerad. Så om Syslöjdsbolaget vill köpa en TV och en PS5:a för att ha när man åker på mässor är det alltså helt ok att göra. När skatteverket frågar så ska man kunna svara och bevisa att det förhåller sig på ett visst sätt.

Och om svaret som man lämnar till Skatteverket inte är till belåtenhet så kan man ju betala lite extra i efterhand.