Har ni på eller av Motion Blur i spel?

Permalänk
Medlem

Har ni på eller av Motion Blur i spel?

Nått som jag aldrig har förstår varför Motion Blur finns i spel.. Det är det första jag stänger av innan jag börjar spela.
Hur gör ni, Använder ni Motion Blur?

Om ni använder det i vissa spel, Vilka spel använder ni det i

Permalänk
Medlem

Lurigt att ha en fråga i rubriken och sen en helt motsatt fråga i själva omröstningen. En och annan går säkert in och klickar svaret utifrån rubriken...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Stänger av i vissa typer av spel.

Tävlingsinriktade så stängs det av tex CSGO.
Lite mer vardagsspelande och enspelarläge så stängs det inte av tex tomb raider, doom.

Ibland stängs det dock av för att försöka öka FPS, men inte pga av att det skulle störa mig.

Permalänk
Viking
Skrivet av cyklonen:

Lurigt att ha en fråga i rubriken och sen en helt motsatt fråga i själva omröstningen. En och annan går säkert in och klickar svaret utifrån rubriken...

Japp, jag klickade fel.
Råkade klicka ja istället för nej...

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Inaktiv

Ja det stänger jag av, alltid. Det är bortom min förståelse varför man skulle vilja ha det igång. Det finns ju inga fördelar alls kort och gott.

Permalänk
Moderator
Forumledare

@zogez: Tog mig friheten att ändra omröstningen så den speglar rubriken bättre. Så slipper vi felklick

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har det i regel avslaget men i vissa långsammare spel så får det ibland vara på, men då är det typ storydrivna singleplayer-spel vi pratar om

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem

Jag stänger alltid av det. Om det inte går att stänga av i spelet stänger jag istället av spelet.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Stänger alltid av det. Var nog lite häftigt i början, eller när man hade 60hz skärmar

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Brukar stänga av det om möjligt. Stör mig inte lika på det nu när man kör i högre uppdateringsfrekvenser, men tycker fortfarande att det förstör mer än vad det tillför.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Finns väl olika sorters motion blur? Är det motion blur över hela skärmen när man flyttar kameran = stäng av. Objekt baserad motion blur är rätt bra för få det se ut som det flyter på bättre än vad det igentligen gör.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Noctua NH-U12A | ASUS ROG CROSSHAIR X670E HERO | G.Skill Trident Z5 Neo
DDR5-6000 2x16GB | ROG Strix GeForce RTX 4090 24GB | Samsung 990 PRO 2x2TB | Corsair HX1000i | Fractal Design North | LG 38" 21:9 UltraGear

Permalänk

Alltid av om möjligheten ges.

Frågeställningen fick mig att tänka på Kingdom Comes inställningsmeny. Lite skönt cheeky sådär.

Visa signatur

| Ryzen 5 5600x | MSI B550 Gaming Plus | 64 GB 3600 MHz DDR4 | Gigabyte RTX 3060ti |
Några SSD:er och ett gäng TB spinny bois
Stolt ägare av 19 776 000 fler pixlar på olika skärmar. Alla fungerar så vitt jag vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KRUSSIDULL:

Finns väl olika sorters motion Blur? Är det motion blur över hela skärmen när man flyttar kameran = stäng av. Objekt baserad motion blur är rätt bra för få det se ut som det flyter på bättre än vad det igentligen gör.

Så sant. Men där det bara finns en inställning på eller av

Permalänk
Medlem

Stänger alltid av Motion Blur och Depth of Field i spel

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Inaktiv

Stänger alltid av motion blur, aldrig sett poängen med det. Digital Fondry-folket är nog de enda jag vet som är för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dew87:

Stänger alltid av Motion Blur och Depth of Field i spel

Depth of field? Alltid trott det vart något positivt och kvalitetsökande. Likt AF fast för objekt längre bort bara..

Inser att man är dåligt insatt i inställningarna numera. Går det sätta nåt på high gör jag det för jag tror högre är bättre kvalitet

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Generellt, om jag spelar med kontroll: på
Mus och tangentbord: av

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Depth of field? Alltid trott det vart något positivt och kvalitetsökande. Likt AF fast för objekt längre bort bara..

Inser att man är dåligt insatt i inställningarna numera. Går det sätta nåt på high gör jag det för jag tror högre är bättre kvalitet

Depth of Field när det kommer till spel gör att objekt långt bort i bilden (från spelets kameras perspektiv) blir suddigt.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem

Om det är på som standard så har jag det på. Brukar aldrig gå in i inställningarna och ändra något. Kör på standard.

Permalänk
Medlem

Brukar oftast stänga av alla såna effekter. Motion blur, aberration, film grain, vignette, DoF etc. Mer FPS gratis för det är ändå fult/jobbigt med det på.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Depth of field? Alltid trott det vart något positivt och kvalitetsökande. Likt AF fast för objekt längre bort bara..

Inser att man är dåligt insatt i inställningarna numera. Går det sätta nåt på high gör jag det för jag tror högre är bättre kvalitet

Nej. För min del förstör det något så otroligt med djupeffekten. Råkar jag bara kolla någon sekund på ett bokeh- eller tiltshift-foto kan det förstöra resten av min dag. Hade det gått att stänga av så hade jag gärna köpt en Switch bara för att spela Link's Awakening, men så som det är nu kan jag knappt ens kolla på trailern.

Det finns inget äckligare för mig än depth of field.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Motion blur I spel kan inte fungera bra även om med perfekt implementerad object based motion blur.
Spelet kan ju omöjligt veta vad du tittar på eller följer med blicken.
Exempel: Du står vid en port och tittar ut mot gatan framför dig.
Om du stirrar rakt fram, kommer både bilen från höger och tjejen på cykeln från vänster att vara blurrade, inte bakgrunden.
Om du följer bilen från höger till vänster kommer fortfarande både bil och tjej att vara blurrade, medan bakgrunden inte är det.
("korrekt" hade varit att tjejen hade varit mer blurrad än bakgrunden som också skulle vara det fast i mindre utsträckning. Bilen skulle inte blurrats alls.)
Om du följer tjejen från vänster till höger kommer fortfarande både bil och tjej att vara blurrade, medan bakgrunden inte är det.
("korrekt" hade varit att bilen hade varit mer blurrad än bakgrunden som också skulle vara det fast i mindre utsträckning. Tjejen skulle inte blurrats alls.)

Fast även "korrekt" är ju inte verklighetstroget heller. Motion blur är ett sätt att försöka fixa temporal aliasing, medan lösningen egentligen är högre frame rates. Men eftersom spelmotorn inte vet var spelaren har sitt fokus så är hela approachen i grunden missriktad i spel.

Vilket för den delen också gäller DOF (som dessutom aldrig är implementerad som ett riktigt öga).

Permalänk
Medlem

Av så fort jag kan hitta inställningen. Samma sak med Glare och annat dylikt som är i vägen.

Permalänk
Medlem

Där ser man.. hade jag ingen aning om.
Sweclockers borde göra en fullständig guide över inställningarna son finns tillgängliga i dagens spel för att reda ut frågetecknen så man ställer in spel bättre i framtiden. Det är en hel djungel med inställnigar nuförtiden.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Jag har det alltid av, blir nästan yr av att ha det på

Visa signatur

Lea här ^-^/
25, gym, kläder, bilar. Liite elektronik 👀

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

@zogez: Tog mig friheten att ändra omröstningen så den speglar rubriken bättre. Så slipper vi felklick

Tack för det.

Permalänk
Medlem

Alltid av. Motion blur hör hemma i film, inte i spel. Stänger för övrigt av all "filmisk" post processing.

Permalänk
Medlem

Stänger av det såklart om det går.
Bara positivt. Spelet blir snyggare och man får en högre fps.
Det är extremt sällan som motion blur är bra gjort.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.