Datorn fryser med visuella artefakter
God afton!
Jag monterade min kära stationära under 2012 med hjälp av Sweclockers. För fyra år sedan började den bjuda på slumpmässiga blåskärmar någon gång i veckan, men det problemet försvann lyckligtvis efter några månader. För snart två år sedan började den till synes helt slumpmässigt att krascha/frysa så att enda sättet för återupplivning är att starta om med chassi-knapparna.
Det sistnämnda problemet förekommer fortfarande några gånger i veckan, men idag uppkom ett helt nytt problem. Mitt i en LoL-match så fryser hela datorn, men färgerna på skärmen blir också helt distorted. (se bilder!)
Jag tvångsstängde av datorn och startade den direkt igen, men samma problem uppkom då direkt vid inloggningsskärmen. Efter att ha tvångsavstängt igen lät jag datorn stå några timmar, vartefter jag öppnade upp den och kollade dammsituationen samt fläktarna. Det var definitivt inte kliniskt rent, men jag kunde inte se något större fysiskt hinder. Efter detta provar jag att starta den igen, varpå allt funkar som det ska. Jag hoppar då in i en LoL-match, men efter 15 minuter så sker exakt samma problem igen.
Råkar Sweclockers ha något förslag på vad det kan vara som spökar?
Operativsystem: Microsoft Windows 7
Processor: Intel Core i5 3570k
Processorkylare: Gammal sluten vattenkylning från Corsair
Moderkort: Zotac GTX 670 (Zotac var inte känt för sin kvalitet på den tiden)
Hårddisk: OS på 120 gb SSD, generella filer på 2TB HDD 7200 rpm
Nätaggregat: Corsair, typ 650 W
Övrig kylning: Två insug fram, ett utblås bak. Processorkylaren kopplad vid utsuget
Övriga komponenter: Två 1200x1920 skärmar!
Temperaturer: No clue. Fick varning för att CPU eller GPU (minns inte) överhettades för någon vecka sedan, då stängde datorn av sig själv men gick prima att starta senare.