Permalänk

Privat github vid arbetssök

Hejsan, funderar på att byta jobb efter sommaren eller något liknande och funderar på det här med att ha en github när man söker jobb. Jag har ett gammalt konto som jag använde i skolan där det ligger gamla projekt med språk(C#/SQL) och tekniker jag inte använt på flera år då jag kör en helt annan stack (MERN) nu. Vill fortsätta med MERN och jag känner att min github är helt irrelevant för det jag vill göra. Hur ser arbetsgivare på att man har en privat github med privata projekt? Jag sitter framför datorn och jobbar 8-9 timmar om dagen och när jag har jobbat klart så öppnar jag den inte förrens dagen efter. Umgås hellre med min fru och gör andra saker än att sitta och koda på min fritid. All min kod jag har skrivit är ju företagets och ligger på privata repon som jag inte direkt kan dela.

Mitt nuvarande jobb fick jag genom min praktik så behöver inte ha någon kod att visa upp direkt. Kan det vara värt att dra upp ett standard CRUD project i min stack med ett inlogg och lite annat bara för att visa att man kan något? Men det känns ju ändå så krystat på något sätt? Bara göra det för grejens skull känns det som. Jag har ju ändå jobbat i 3 år så dom borde väl ändå förstå att jag kan en del saker.

Vad tror/tycker ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av j0nasJ0nas:

Hur ser arbetsgivare på att man har en privat github med privata projekt? Jag sitter framför datorn och jobbar 8-9 timmar om dagen och när jag har jobbat klart så öppnar jag den inte förrens dagen efter. Umgås hellre med min fru och gör andra saker än att sitta och koda på min fritid. All min kod jag har skrivit är ju företagets och ligger på privata repon som jag inte direkt kan dela.

Jag förstår inte, har du en privat GIT-server med privata projekt, men du jobbar inte på dem?

Det är nog olika från företag till företag hur man ser på detta. Jag har hört att vissa företag kollar på GitHub, men där jag jobbar känns det som att det för det mesta anställs personer i två kategorier:

  • Personer med arbetslivserfarenhet som är relevant för vårt företag. Där spelar referenser stor roll, och betyg och publik kod ingen som helst roll skulle jag tro.

  • Nyutexaminerade, ofta de som gjort ex-jobb hos oss.

Om båda kategorierna vet man ju ungefär hur mycket de kan, men sedan är det ju alltid en uppstartssträcka för en nyanställd. Om du nu redan har anställning skulle jag tro att de i många fall väger mycket tyngre än att du delar med dig om privata projekt.

Detta är dock bara min erfarenhet, och jag tror att de som anställer har litet koll på de personer de anställer. Jag har hört talas om att det tittas på GitHub vid anställning, så det kanske görs i andra typer av företag.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Skrivet av Phod:

Jag förstår inte, har du en privat GIT-server med privata projekt, men du jobbar inte på dem?

Det är nog olika från företag till företag hur man ser på detta. Jag har hört att vissa företag kollar på GitHub, men där jag jobbar känns det som att det för det mesta anställs personer i två kategorier:

  • Personer med arbetslivserfarenhet som är relevant för vårt företag. Där spelar referenser stor roll, och betyg och publik kod ingen som helst roll skulle jag tro.

  • Nyutexaminerade, ofta de som gjort ex-jobb hos oss.

Om båda kategorierna vet man ju ungefär hur mycket de kan, men sedan är det ju alltid en uppstartssträcka för en nyanställd. Om du nu redan har anställning skulle jag tro att de i många fall väger mycket tyngre än att du delar med dig om privata projekt.

Detta är dock bara min erfarenhet, och jag tror att de som anställer har litet koll på de personer de anställer. Jag har hört talas om att det tittas på GitHub vid anställning, så det kanske görs i andra typer av företag.

Tack för svaret. Ja det låter ju vettigt det du skriver. Folk vi anställer får dessutom ofta göra ett arbetsprov där dom får en uppgift och ska sätta upp ett projekt och skriva lite api anrop m.m. Det verkar också ge ett hum om vad personen kan enligt dom som är ansvariga över det på mitt företag.

Ja, sorry om det var otydligt. När jag pluggade så skapade vi egna konton på github där vi laddade upp skolprojekt och merparten av vår utbildning bestod av C#. Så mitt egna repo består bara av gamla skolarbeten i ett numer (för mig) irrelevant språk och där koden inte är särskilt bra heller.

Permalänk
Medlem

Du behöver inte ha ett git konto att visa upp. Sök jobbet, gå på intervjun, om de vill att du gör något kodprov eller liknande så tar de upp det då.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

Om inte ditt GitHub-konto är relevant skicka inte med en länk dit, arbetsgivare kräver (så vitt jag varit med om) inte att man har kod i publika repon på GitHub för att visa upp.

Om du däremot är aktiv i några projekt så kan det ju absolut vara ett plus att länka dit och visa vad du har bidragit till/med.

Jag kör personligen alltid mitt privata GitHub konto men att då tillhöra olika ogranisationer.

Permalänk
Medlem

Oftast får man något kodtest att ta hem om de vill se rent tekniskt vad du kan.
Men har du flera års arbetserfarenhet så har du ju (förhoppningsvis) referenser från tidigare arbetsplatser. Oftast räcker det att prata med någon teknisk ansvarig på intervjun, de snappar upp rätt snabbt på om du vet vad du pratar om. I många fall brukar det vara uppdelat i två intervjuer, en med HR personal och en med någon utvecklare.

Du kan ju prata om vad du arbetat i för typer av projekt utan att gå in i för djupa detaljer om det är sekretess.
Några features du utvecklat, teknologi du använt, hur du har arbetat i agila team, utmaningar du stött på och löst etc.

Genrellt känns det inte som att du behöver något github-konto och bifoga massa kod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av j0nasJ0nas:

Hejsan, funderar på att byta jobb efter sommaren eller något liknande och funderar på det här med att ha en github när man söker jobb. Jag har ett gammalt konto som jag använde i skolan där det ligger gamla projekt med språk(C#/SQL) och tekniker jag inte använt på flera år då jag kör en helt annan stack (MERN) nu. Vill fortsätta med MERN och jag känner att min github är helt irrelevant för det jag vill göra. Hur ser arbetsgivare på att man har en privat github med privata projekt? Jag sitter framför datorn och jobbar 8-9 timmar om dagen och när jag har jobbat klart så öppnar jag den inte förrens dagen efter. Umgås hellre med min fru och gör andra saker än att sitta och koda på min fritid. All min kod jag har skrivit är ju företagets och ligger på privata repon som jag inte direkt kan dela.

Mitt nuvarande jobb fick jag genom min praktik så behöver inte ha någon kod att visa upp direkt. Kan det vara värt att dra upp ett standard CRUD project i min stack med ett inlogg och lite annat bara för att visa att man kan något? Men det känns ju ändå så krystat på något sätt? Bara göra det för grejens skull känns det som. Jag har ju ändå jobbat i 3 år så dom borde väl ändå förstå att jag kan en del saker.

Vad tror/tycker ni?

Just detta tycker jag är ett stort problem inom it branshen. Folk förväntas andas kod, jobba 16h om dygnet, bidra till open source etc på sin fritid etc. Man måste inte vara 100% passionerad av sitt jobb för att vara duktig, det räcker att man trvis med det någorlunda bra imo.

Angående privata projekt så ser jag det enbart som ett krav om man är nyexaminerad eller självlärd. Har man jobbat 1 år eller mer så borde det inte behövas alls.

Permalänk
Medlem

Om man har lite github kod att visa upp kan man slippa arbetsprov ibland