Permalänk
Medlem

Metalliskt ping/missljud från Xtrfy K4

Hej,
Jag slog på stort häromdagen och köpte mig mitt första mekaniska tangentbord. Valet föll på Xtrfy K4, dådet passade budget och verkade enligt de recensioner som jag läst vara ett gediget bygge utan allt för mycket extra lull.

Glad i hågen kopplade jag in det igår och allt fungerade bra. Dock upptäckte jag ett sjungande lite märkligt pingande ljud som uppkom från vissa tangenter. Det är nog så att ljudet kom från alla tangeter med det var mycket mer framsträdande för tangenterna i mitten. Det är inte det vanliga klick/klack ljudet utan, som sagt ett mer högfrekvent sjungande ljud. Riktigt irriterande i min mening, vilket gör att iaf detta exemplaret skall tillbaka till butik idag.

Min fråga till er som har mer erfarenhet än jag kring detta är om detta är något som man helt enkelt får dras med när det kommer till mekaniska tangentbord, eller finns det hopp i ett annat exemplar eller tillverkare? Orkar inte skruva upp tangentbord och lägga in skum eller smörja brytare. Kan tycka att en pryl för 1Kkr inte skall behöva moddas med direkt ur lådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gwydon:

Min fråga till er som har mer erfarenhet än jag kring detta är om detta är något som man helt enkelt får dras med när det kommer till mekaniska tangentbord, eller finns det hopp i ett annat exemplar eller tillverkare? Orkar inte skruva upp tangentbord och lägga in skum eller smörja brytare. Kan tycka att en pryl för 1Kkr inte skall behöva moddas med direkt ur lådan.

Ja, på billigare mekaniska tangentbord (eller dyrare för all del) som har resonans i lådan så är det inte speciellt ovanligt att du får ljudet du beskriver. Det är så på mitt Varmilo för 1700kr med. Jag skulle gissa att den största chansen att slippa detta är om du köper ett mindre tangentbord (TLK eller 60%) som är i plast istället för metall, typ ett Ducky. ~1000kr är i det lägre prisintervallet vad gäller ett mekaniskt tangentbord så även om det känns dyrt för ett tagentbord (när du kan få ett membrantangentbord för en hundring), så är det billigt för ett mekaniskt tangentbord.

Permalänk
Skrivet av Gwydon:

Hej,
Jag slog på stort häromdagen och köpte mig mitt första mekaniska tangentbord. Valet föll på Xtrfy K4, dådet passade budget och verkade enligt de recensioner som jag läst vara ett gediget bygge utan allt för mycket extra lull.

Glad i hågen kopplade jag in det igår och allt fungerade bra. Dock upptäckte jag ett sjungande lite märkligt pingande ljud som uppkom från vissa tangenter. Det är nog så att ljudet kom från alla tangeter med det var mycket mer framsträdande för tangenterna i mitten. Det är inte det vanliga klick/klack ljudet utan, som sagt ett mer högfrekvent sjungande ljud. Riktigt irriterande i min mening, vilket gör att iaf detta exemplaret skall tillbaka till butik idag.

Min fråga till er som har mer erfarenhet än jag kring detta är om detta är något som man helt enkelt får dras med när det kommer till mekaniska tangentbord, eller finns det hopp i ett annat exemplar eller tillverkare? Orkar inte skruva upp tangentbord och lägga in skum eller smörja brytare. Kan tycka att en pryl för 1Kkr inte skall behöva moddas med direkt ur lådan.

Du är inte ensam. Jag gillar verkligen det tangentbordet men har returnerat det enbart pga det ljudet. Helt obrukbart.

Önskar det gick att få bort på något smidigt sätt.

Permalänk
Inaktiv

Håller med, köpte samma tangentbord och det låter så mycket att det är oanvändbart i mina öron...ska köpa ett med membran igen istället..det får duga.