Behöver råd vid köp av min första TV

Permalänk
Medlem

Behöver råd vid köp av min första TV

Hej! Jag ska köpa min första TV då jag vill kunna kika film med tjejen här hemma.
Jag kan INGET om specs på TV apparater, just nu bryr jag mig bara om att:

Den ska vara rätt stor (40 - 50 tum)
Inte kosta för mycket
Helst ha 4K då jag vill se sagan om ringen i 4K.

Jag kommer sitta kanske tre meter ifrån TVn..

Är den här prisvärd?

https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/197114/samsung-5...

Tack!

Permalänk
Keeper of the Bamse

Jag kan inte ge några konkreta råd i den här prisklassen, men är du säker på att du tycker 50" är stort? Idag är ju 55 tum nästan "Standard" när man tittar på ny TV. Och sitter nu tre meter från så blir det ju nästintill litet med 50".

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Avstängd

Håller med föregående inlägg. Jag har ungefär tre meter till teven och ångrar lite att jag inte köpte större än den 65-tummare jag har. Men budgeten spelar förstås in, större är dyrare, och prisklassen du tittar på är ju ganska budget redan liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lennings:

Hej! Jag ska köpa min första TV då jag vill kunna kika film med tjejen här hemma.
Jag kan INGET om specs på TV apparater, just nu bryr jag mig bara om att:

Den ska vara rätt stor (40 - 50 tum)
Inte kosta för mycket
Helst ha 4K då jag vill se sagan om ringen i 4K.

Jag kommer sitta kanske tre meter ifrån TVn..

Är den här prisvärd?

https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/197114/samsung-5...

Tack!

. Kommer du att koppla in en Blu ray eller något annat? Bara 2st HDMI portar på TVn, mitt krav är (iallafall för mig) 3st HDMI portar. Sen litar jag inte på dom dära "2 benen", en riktig "brakarare" å TVn välter. Men det är inte jag som ska ev köpa TVn. Har en gammal Thomson 40 tum (till å med 3st HDMI portar) som är liten riktigt liten - 55 - 65 tum är mer lagom, har själv en Panasonic 58 tum.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

. Kommer du att koppla in en Blu ray eller något annat? Bara 2st HDMI portar på TVn, mitt krav är (iallafall för mig) 3st HDMI portar. Sen litar jag inte på dom dära "2 benen", en riktig "brakarare" å TVn välter. Men det är inte jag som ska ev köpa TVn. Har en gammal Thomson 40 tum (till å med 3st HDMI portar) som är liten riktigt liten - 55 - 65 tum är mer lagom, har själv en Panasonic 58 tum.

Ja, tyckte också att två portar var lite lite..
Vill ju ha Chromecast, dator och blu ray inkopplat..

Gällande ben så är tanken att ha TV'n på väggen..

När jag mäter i cm så känns 55 tum tillräckligt för mig, tycker nästan att det blir för mycket ljus annars om man bara sitter 2,5 meter bort. Men jag är också van vid mindre TV apparater.

Vet inte om jag bryr mig så mycket om TV att jag vill lägga mer än 5000kr, så det borde jag väl sagt i trådstarten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lennings:

Ja, tyckte också att två portar var lite lite..
Vill ju ha Chromecast, dator och blu ray inkopplat..

Gällande ben så är tanken att ha TV'n på väggen..

När jag mäter i cm så känns 55 tum tillräckligt för mig, tycker nästan att det blir för mycket ljus annars om man bara sitter 2,5 meter bort. Men jag är också van vid mindre TV apparater.

Vet inte om jag bryr mig så mycket om TV att jag vill lägga mer än 5000kr, så det borde jag väl sagt i trådstarten.

. 55 tum är helt Ok, jag köpte en LG 55 tum 4K UM7400 (någonting, 3st HDMI portar, utgången modell) på Elgianten förra sommaren för ca 5500kr å är helnöjd. Anledningen till att jag köpte en Panasonic 58 tum TX - 58HX810E (2020 års modell) är att: den har HDMI 2.1, stöd för Dolby Atmos/Dolby Vision mm å givetvis 3st HDMI portar, jag kör hemmabio, fanns hos den lokale TV handlaren, var där en fredag EM men fick TVn hemkörd först på lördag. FM. Dock en helt annan prisklass - 11595 (mellandagsrea, ca 13000 någonting annars) med hemköring.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

. 55 tum är helt Ok, jag köpte en LG 55 tum 4K UM7400 (någonting, 3st HDMI portar, utgången modell) på Elgianten förra sommaren för ca 5500kr å är helnöjd. Anledningen till att jag köpte en Panasonic 58 tum TX - 58HX810E (2020 års modell) är att: den har HDMI 2.1, stöd för Dolby Atmos/Dolby Vision mm å givetvis 3st HDMI portar, jag kör hemmabio, fanns hos den lokale TV handlaren, var där en fredag EM men fick TVn hemkörd först på lördag. FM. Dock en helt annan prisklass - 11595 (mellandagsrea, ca 13000 någonting annars) med hemköring.

Hmm, kan inget om surround system men det är faktiskt något jag tänkt skaffa i framtiden.
Kanske värt att ha det i åtanke då.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Håller med föregående inlägg. Jag har ungefär tre meter till teven och ångrar lite att jag inte köpte större än den 65-tummare jag har. Men budgeten spelar förstås in, större är dyrare, och prisklassen du tittar på är ju ganska budget redan liksom.

Yapp. Gjorde samma misstag när jag bytte ut min gamla 47" LCD med en 55 tummare.

Var helt övertygad om att detta ska bli så mkt större och bättre. Jovisst var bildkvaliteten lite bättre i 4K än Full HD, men i två veckor satt jag där och var lite "missnöjd" med köpet, f... också att jag bara tog den största dom hade i närbutiken, så det slutade med att jag beställde det största jag fann på netonnet till lägsta priset (storlek blev prio #1 efter detta), och placerade den andra nya 55 tummaren bak sängen (det va inte dumt, tv i sängen är kung! Detta borde jag gjord för länge sen).

Men så blev det ju en 75" , och jag sitter 3 meter ifrån, inte engång vid 1.5 meter kan jag se någon pixlar i 4k. Och det är en jädrans skillnad från 55", NU känns det helt rätt.

Och svart färgen på modern tv apparat i förhållande till min 11 år gamla 47 tummare , jeeeeeeeze, jag är nästan glad för att jag inte har upplevd OLED i den storleken, för mig så ser det galet bra ut. Har inte ångrat en dag sen jag köpte det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lennings:

Hmm, kan inget om surround system men det är faktiskt något jag tänkt skaffa i framtiden.
Kanske värt att ha det i åtanke då.

. Har "Sagan om Ringen" förlängda versionerna på DVD å Blu ray å du vill inte höra ljudet genom TVns högtalare, inte samma ljudformat som på standard versionerna, ser framemot 4K versionerna. Har även "Hobbit" förlängda versionerna på Blu ray.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av JoOngle:

Och svart färgen på modern tv apparat i förhållande till min 11 år gamla 47 tummare , jeeeeeeeze, jag är nästan glad för att jag inte har upplevd OLED i den storleken, för mig så ser det galet bra ut. Har inte ångrat en dag sen jag köpte det.

Nu går vi ifrån ämnet helt och hållet, men det var nog bra att du inte har upplevt oled, för då hade du behövt köpa 77", och dom går på 40K. Jag fick "snåla" och köpa 65" när den trillade under 20k på elgiganten i mellandagarna.

Om du testar den här videon i fullskärm på en oled kommer du få hjärtattack vid 1:30

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lennings:

Den hade jag valt för den prisklassen. Du kommer älska fjärren med muspekaren (om LG nu har den fjärren på denna modellen?)
Har själv LG OLED 55 och funktionsmässigt är LG väldigt bra på att göra allting "lätt" att använda.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Den hade jag valt för den prisklassen. Du kommer älska fjärren med muspekaren (om LG nu har den fjärren på denna modellen?)
Har själv LG OLED 55 och funktionsmässigt är LG väldigt bra på att göra allting "lätt" att använda.

Fjärren "Magic Remote" ingick inte med min LG (se post längre upp) utan fick köpas separat, brukar inte följa med budget modellerna (inget illa menat).

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Nu går vi ifrån ämnet helt och hållet, men det var nog bra att du inte har upplevt oled, för då hade du behövt köpa 77", och dom går på 40K. Jag fick "snåla" och köpa 65" när den trillade under 20k på elgiganten i mellandagarna.

Om du testar den här videon i fullskärm på en oled kommer du få hjärtattack vid 1:30
https://www.youtube.com/watch?v=3VZFpwlXKpg

Frågan är ju så om det är värd 25K pris skillnad på dom två tv-apparaterna?

TV'n ovanför har 2020 panel.
34 " (svindyr ROG IPS ultra wide) 2016 panel under.

Bilden berättar sin egen historia, det är sån det ser ut för mig, svartan är kanske inte OLED på den ovanför, men skärmarna idag är så fruktansvärt "nära" att man kan ju börja tänka lite om det nu är värd den extra prisen om man måste "knipa" ögonen för att leta efter nåt extra ljus från det svarta ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Fjärren "Magic Remote" ingick inte med min LG (se post längre upp) utan fick köpas separat, brukar inte följa med budget modellerna (inget illa menat).

Aj vad synd

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Frågan är ju så om det är värd 25K pris skillnad på dom två tv-apparaterna?

https://i.imgur.com/jIYB9fZ.jpg

TV'n ovanför har 2020 panel.
34 " (svindyr ROG IPS ultra wide) 2016 panel under.

Bilden berättar sin egen historia, det är sån det ser ut för mig, svartan är kanske inte OLED på den ovanför, men skärmarna idag är så fruktansvärt "nära" att man kan ju börja tänka lite om det nu är värd den extra prisen om man måste "knipa" ögonen för att leta efter nåt extra ljus från det svarta ?

Fast det är ju inte endast svärtan som är överlägsen på OLED. Färgerna, kontrasten är även det stråt vassare. Det enda de är lite svagare på är ljusstyrkan, som mer och mer närmar sig LED.Hade du ställt en OLED bredvid din TV hade du tydligt sett skillnaden.
Nu säger jag inte att LED är dåliga, utan bara att det är skillnad på andra saker än bara svärtan.
LED har blivit ruskigt mycket bättre de senaste två generationerna, men OLED blir bättre de med.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Det blev en sån här:
https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/153759/lg-75-un7...

Den verkar väl helt okej, känner att jag verkligen inte behövt köpa en 75 tummare.
Mycket judder dock, stör mig enorm på det.
Fanns dock en inställning som gjorde lite skillnad när jag streamar från plex.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Lennings:

Det blev en sån här:
https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/153759/lg-75-un7...

Den verkar väl helt okej, känner att jag verkligen inte behövt köpa en 75 tummare.
Mycket judder dock, stör mig enorm på det.
Fanns dock en inställning som gjorde lite skillnad när jag streamar från plex.

Hehe jag gillar din stil. Jag frågar snällt om du verkligen tycker 50" är stort, du ba "Ja nu jävlar ska dom få se, *köper 75"*"

Har du provat dom olika bildlägena? Med judder menar du alltså små hack när du har en panorerande scen? Prova att gå igenom de olika lägena och se om det blir bättre.

Jag har ju visserligen en dyrare modell än du, men jag upplever inga problem.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lennings:

Det blev en sån här:
https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/153759/lg-75-un7...

Den verkar väl helt okej, känner att jag verkligen inte behövt köpa en 75 tummare.
Mycket judder dock, stör mig enorm på det.
Fanns dock en inställning som gjorde lite skillnad när jag streamar från plex.

Jag tror du kommer att vara nöjd med den. Jag ångrar lite att jag inte gick på större än 65'' faktiskt. Jag tror inte jag hade velat gå ned i bildkvalitet för att uppnå större storlek, mer än vad jag redan gjort genom att ta en QLED över en OLED då förstås, men några tusenlappar till hade inte varit så farligt så här i efterhand när jag redan hade köpt en TV för 18K.

Permalänk
Medlem

Så stor som fysiskt får plats är bäst. Du kommer inte ångra dig i efterhand.

Sitter 4m från min 117 tums duk och skulle helt klart kunna ha en större bild.

Skrivet av Lennings:

Det blev en sån här:
https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/153759/lg-75-un7...

Den verkar väl helt okej, känner att jag verkligen inte behövt köpa en 75 tummare.
Mycket judder dock, stör mig enorm på det.
Fanns dock en inställning som gjorde lite skillnad när jag streamar från plex.

Edit: Missade detta, blir nog helt perfekt. Vad menar du med judder?

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Hehe jag gillar din stil. Jag frågar snällt om du verkligen tycker 50" är stort, du ba "Ja nu jävlar ska dom få se, *köper 75"*"

Har du provat dom olika bildlägena? Med judder menar du alltså små hack när du har en panorerande scen? Prova att gå igenom de olika lägena och se om det blir bättre.

Jag har ju visserligen en dyrare modell än du, men jag upplever inga problem.

Hahaha! Jag fick komplex när alla skrev om sina stora skärmar här på forumet.
Nej men det är väl inte FÖR stort, men lilla jag hade nog varit nöjd med något mindre då jag tittat in i en större TV vid endast ett tillfälle.

Ja, det hackar en del vid snabba panorerande scener men det blev faktiskt bättre med lite inställningar.
Kanske blir ännu bättre om man köper en bluray spelare och ställer in lite på den, vet ej.

Permalänk
Bildexpert 📺

"Judder" i sin ursprungliga betydelse kommer av att man har en filmkälla som vanligtvis går i 24p och spelar upp den i en signal med 60 Hz vilket innebär att varje filmruta spelas upp olika lång tid. Grundproblemet löser man genom att källan ska spela upp filmen i samma frekvens som den är producerad till, dvs 24 Hz eller mer ofta 23,976 Hz.

Sedan finns det många förklaringar till varför det inte blir rätt ändå. Likt att TV:ns panel inte vill arbeta i en jämn multipel av 24 (likt 48 eller 120 Hz) utan själv repeterar filmrutorna med ojämna tidsintervall – ofta då i 60 Hz. Interpolering är en annan funktion som slår ut 24p-återgivningen och skapar en variation i hur länge filmrutans innehåll presenteras.

Permalänk
Medlem

Några tips på ljudsystem som passar den här TV'n?
Gärna något billigare. Vill gärna ha lite dundrande bas och surround.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lennings:

Några tips på ljudsystem som passar den här TV'n?
Gärna något billigare. Vill gärna ha lite dundrande bas och surround.

Beror ju lite på vad du vill köra med för system - 5.1 vanligaste, 5.1.2, 7.2 osv. 7.2 är 7 högtalare å 2 subbar (funkar med 1 sub osså). 5.1.2 är Dolby Atmos fem högtalare + 1 sub + 2 "närvaro" specilla godkända Dolby Atmos högtalare som ska studsa ljudet inbyggda i taket eller monterade upphängda i taket, inbyggda i väggen eller upphängda på väggen, finns även specilla Dolby Atmos högtalare som sätts ovanpå front högtalarna (finns speciella frontar som passar ihopa högtalarna som läggs ovanpå).

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Beror ju lite på vad du vill köra med för system - 5.1 vanligaste, 5.1.2, 7.2 osv. 7.2 är 7 högtalare å 2 subbar (funkar med 1 sub osså). 5.1.2 är Dolby Atmos fem högtalare + 1 sub + 2 "närvaro" specilla godkända Dolby Atmos högtalare som ska studsa ljudet inbyggda i taket eller monterade upphängda i taket, inbyggda i väggen eller upphängda på väggen, finns även specilla Dolby Atmos högtalare som sätts ovanpå front högtalarna (finns speciella frontar som passar ihopa högtalarna som läggs ovanpå).

Vad tycker du om det här paketet?
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/datorhogt...

Behöver jag köpa till något för att få surround eller är det bara att koppla in i line in?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lennings:

Vad tycker du om det här paketet?
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/datorhogt...

Behöver jag köpa till något för att få surround eller är det bara att koppla in i line in?

Om jag fattat det rätt så medföljer nån "dekoder låda" + kabel i setet, kanske får du köpa nån kabel till. Men jag hade aldrig köpt det, mer anpassat till datorer vad jag tycker, jag tror du hade blitt missnöjd själv. Sen handlar det ju alltid om pengar. Äkta surround ska ju köras via HDMI (eget tycke, inget illa menat).Du kan nog hitta en billig 5.1 a/v receiver å nått 5.1 högtalarpaket men som sagt det har pengarna att göra. Kör själv budget system som får/kan uppdateras vid gott om "pengartillfälle", skulle behöva byta ut fronthögtalarna, försöker just nu spara pengar till Dolby Atmos godkända högtalare i budgetform typ dessa: https://www.sony.se/electronics/hogtalare/ss-cse/specificatio...
Verkar bara vara Elgianten som säljer dessa å kommer först i lager den 14/4.

Eller dessa: https://www.brl.se/sv/artiklar/tangent-spectrum-xatm.html
Kostar lite mer.

Har själv ett jättejätte gammalat Creative 5.1 paket till datorn men här fanns ingen "dekoder låda" med i paket utan hade nått Creative ljudkort med Dolby 5.1 dekoder på ljudkortet.

Ändring i text.
Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lennings:

Några tips på ljudsystem som passar den här TV'n?
Gärna något billigare. Vill gärna ha lite dundrande bas och surround.

Ska man köpa högtalare och inte har så mycket pengar att lägga är det i princip alltid smartare att köpa begagnat. Högtalare är ju en ganska mogen teknik så man tappar liksom ingen funktionalitet eller så om man köper några som är tio år gamla eller så. Nu finns det visserligen specifika Atmos-högtalare men de behövs ju inte för Atmos egentligen, det är mer om man vill ha både vanliga högtalare och något som studsar ljudet mot taket i samma låda. Men är man på en budget så kanske inte Atmos är det första att tänka på heller.

Surroundprocessorn (eller förstärkaren / receivern) däremot har det ju hänt rätt mycket med rent tekniskt med nya ljudformat, inbyggda streamingtjänster, BT och så, vilket gör att man tappar mer om man köper något äldre. Samtidigt får man ofta väldigt bra pris på ett begagnat paket med högtalare och förstärkare tillsammans. Sen kan man byta ut förstärkaren när man har lite mer pengar eller saknar någon funktionalitet eller så.

Permalänk
Medlem

Just nu har jag ett par Dynavoice Magic FX4 - v.3 som får agera som Dolby Atmos högtalare (på soffans ryggstöd), 2 gamla Pioneer satellithögtalare (från ett Pioneer 5.1 system anno jättegammalt) som sidosurround, som ska bytas ut till Dynavoicen längre fram när jag köper ett par Dolby Atmos godkända högtalare, finns länkar högre upp i tråden. Kör 5.1.2 system.

Setupen är följande:

Receiver - Yamaha RX - v685, 7.2. Köptes förra året, hade en jättejätte gammal Pioneer VSX 515, ingen HDMI.

Blu ray - Sony 4K UBP - X700, köptes förra året. Hade en jättejätte gammal Pioneer DVD spelare innan, ingen HDMI.

TV - Panasonic 4K TX - 58HX810E, köpt i år. Ville ha HDMI 2.1. LGn jag hade innan hade bara HDMI 2.0.

Frontar - Pioneer 997 någonting, ska bytas ut i framtiden.

Center - Yamaha NS - C444. Ca 2 år gammal.

Sub - Yamaha NS - SW 200. Ca 2 år gammal.

"SK Dolby Atmos högtalare - Dynavoice Magic FX4 - v.3". Köpta förra året.

Sidosurround - Pioneer satellit någonting jättejätte gamla.

Som sagt lita budget över det hela.

Tillägg i text.
Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.