S/FTP patch kabel måste jag ha jordade eluttag?

Permalänk
Medlem

S/FTP patch kabel måste jag ha jordade eluttag?

Ska köpa ny nätverkskabel och funderar på att lika gärna köpa en S/FTP eftersom att dom inte kostar så mycket mer än en vanlig och kabeln kommer att ligga nära massa andra kablar.
Som jag förstått det så jordar den via kontakterna till nätverkporten på router och datorn?

Routern(fiber) och datorn är inte anslutna till jordade elkontakter. Spelar det någon roll eller fungerar jordningen på nätverkskabeln ändå via datorns chassi eller liknande?

Kabeln jag tänkte köpa är DELTACO TP-kabel Cat7 S/FTP

Permalänk
Medlem

Om datorn och routern inte är jordade så finns det en klar risk att deras "virtuella jord" ligger på lite olika nivåer.
Kopplar du då ihop dem med en skärmad nätverkskabel så kan det i såfall gå krypström genom själva skärmningen.
Rekommenderas icke.

Permalänk
Medlem

Det finns väl inga jordade routrar? Alla lär ha en nätadapter med eurokontakt (tvåpolig) och sen en ≤12 V kabel till routern.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det finns väl inga jordade routrar? Alla lär ha en nätadapter med eurokontakt (tvåpolig) och sen en ≤12 V kabel till routern.

tex unfi får inte anslutas till icke jordat

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RCA56:

Ska köpa ny nätverkskabel och funderar på att lika gärna köpa en S/FTP eftersom att dom inte kostar så mycket mer än en vanlig och kabeln kommer att ligga nära massa andra kablar.
Som jag förstått det så jordar den via kontakterna till nätverkporten på router och datorn?

Routern(fiber) och datorn är inte anslutna till jordade elkontakter. Spelar det någon roll eller fungerar jordningen på nätverkskabeln ändå via datorns chassi eller liknande?

Kabeln jag tänkte köpa är DELTACO TP-kabel Cat7 S/FTP

använd kabeln utan att ansluta skärmen, du kommer få ett visst skydd mot störning ändå.
NEJ skärmen kommer inte fungera som en antenn som vissa myter hävdar, då är den risken större med oskärmad kabel.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

tex unfi får inte anslutas till icke jordat

Ah, men det är väl för att de har POE i allt då?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Ah, men det är väl för att de har POE i allt då?

nä,
Normalt sätt ansluter man router, switch,patchpanel mot jord punkt i racket

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

nä,
Normalt sätt ansluter man router, switch,patchpanel mot jord punkt i racket

Man kan nog utgå från att TS inte har ett serverrack med router i...

Jag pratar om vanliga konsumentprodukter.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att jordning är helt exklusivt för FTP, bara korrekt sådan.

Det är ju samma antal trådar (tvinnade par) i kabel+kontakt för UTP, och normalt är väl GND/jord med i standard-trådningen.

Däremot så ger väl skärmningen i FTP _korrekt_ & fullständig jordning på det sättet du (RCA56) skriver.

Så vitt jag vet uppnår man "perfekt" jordning först när datorn är ansluten till jordat eluttag, och utan det uppnås det åtminstone delvis (utjämning över större ledande yta (chassi etc.)).

Sedan blir många lurade av att eluttag ser ut att vara jordade (jordstift)... när uttagen inte har jord framdraget till uttaget (!).
Riktigt kasst (snålt av ansvariga), men många gånger är det alltså ojordat annat än i kök.

Men för just minimering av störningar i nätverkskabel gör skärmning i FTP mycket, vare sig mellan jordade eller ojordade enheter. 👍

div.
Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av cyklonen:

Det finns väl inga jordade routrar? Alla lär ha en nätadapter med eurokontakt (tvåpolig) och sen en ≤12 V kabel till routern.

Jo massor och det finns också massor av switchar, i princip alla företagsmodeller är jordade, kolla till höger på bilden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jo massor och det finns också massor av switchar, i princip alla företagsmodeller är jordade, kolla till höger på bilden.
https://extr3metech.files.wordpress.com/2012/10/cisco_1841_2.jpg

Vem bryr sig om företagsprodukter?
Knappast TS.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det finns väl inga jordade routrar? Alla lär ha en nätadapter med eurokontakt (tvåpolig) och sen en ≤12 V kabel till routern.

Det finns nog rätt gott om jordade routrar - åtminstone om vi pratar riktiga routrar och inte sådana där låtsasroutrar som de flesta har hemma och som inte borde kallas routrar överhuvudtaget eftersom det inte gör någon egentlig routing.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Man kan nog utgå från att TS inte har ett serverrack med router i...

Jag pratar om vanliga konsumentprodukter.

finns en hel del där med.
Men det finns en hel del dubbelisolerade som använder eu kontakt som du skriver.
En lätt regel brukar vara, har den metallskal kommer den till 99% kräva jord.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Vem bryr sig om företagsprodukter?
Knappast TS.

tja jag sätter nästan uteslutade unifi hos privatpersoner, dom flesta kommer till en punkt när man tröttnar på konsument routrars strul och vill ha något som är stabilt året om.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RCA56:

Ska köpa ny nätverkskabel och funderar på att lika gärna köpa en S/FTP eftersom att dom inte kostar så mycket mer än en vanlig och kabeln kommer att ligga nära massa andra kablar.
Som jag förstått det så jordar den via kontakterna till nätverkporten på router och datorn?

Routern(fiber) och datorn är inte anslutna till jordade elkontakter. Spelar det någon roll eller fungerar jordningen på nätverkskabeln ändå via datorns chassi eller liknande?

Kabeln jag tänkte köpa är DELTACO TP-kabel Cat7 S/FTP

just Deltaco skulle jag inte köpa, kolla på proffipach eller på Fs.com
vi drog in Deltaco som vi köpte från kjell men efter mätt upp kabeln fick den bytas då den inte klarar varken att leverera i hastighet och orsakade problem med poe. Man kunde i mitt fall inte få fram kabel som klarade vad den var specad för utan fick köpa in kabel från 3part för att byta ut på ett par ställen där vi dragit in det.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren.
Det blir nog en oskärmad kat6 i slutändan.

Det är lite snack om router och jordning. Det är ju klart att en router kan vara jordad.
Jag har själv en switch här hemma som har jordat uttag.

Permalänk

FTP gör sig bäst i en hel anläggning och där även enheterna är anpassade för det. Annars är det så gott som meningslöst.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Du ska välja UTP i vanlig hemmiljö med konsumentprylar.
Att den är "twisted pair" ger tillräcklig skärmning.

Det är mkt oklart vad för funktion S/FTP fyller eller om det t o m gör det värre när det inte installeras som det är tänkt ihop med proffesionella nätverksprodukter.

Efter 15år på Sweclockers har jag fortfarande inte sett ett fall där oskärmad kabel var orsaken till nätverksproblem.

Permalänk
Medlem

Kan nog inte trycka nog hårt på "köp en normal jäkla kabel"

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av teejee:

Du ska välja UTP i vanlig hemmiljö med konsumentprylar.
Att den är "twisted pair" ger tillräcklig skärmning.

Det är mkt oklart vad för funktion S/FTP fyller eller om det t o m gör det värre när det inte installeras som det är tänkt ihop med proffesionella nätverksprodukter.

Efter 15år på Sweclockers har jag fortfarande inte sett ett fall där oskärmad kabel var orsaken till nätverksproblem.

Skärmat används nog inte för mycket annat än korta kablar i rack med höga hastigheter och där är det liten chans att jordarna är olika.
På de ställen jag kommit i kontakt med ett verkligt behov kommunikation över lite länge avstånd i störande miljö har det använts fiberoptik i stället för skärmade nätverkskablar och inuti "plåtskåpen" som behöver kommunicera så har skåpen i sig fungerat tillräckligt bra som skärmlåda.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Du ska välja UTP i vanlig hemmiljö med konsumentprylar.
Att den är "twisted pair" ger tillräcklig skärmning.

Det är mkt oklart vad för funktion S/FTP fyller eller om det t o m gör det värre när det inte installeras som det är tänkt ihop med proffesionella nätverksprodukter.

Efter 15år på Sweclockers har jag fortfarande inte sett ett fall där oskärmad kabel var orsaken till nätverksproblem.

stämmer inte, finns tester som visar att skärmen ger ett överlägset skydd vs utp oavsett om skärmen är ansluten eller inte.
du får gärna länka till var du fått att skärmad inte skulle fylla en funktion eller göra det värre.
för min del gör det stor skillnad med och utan skärm men jag kör 10 gigabit hemma och har myckel störkällor

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Skärmat används nog inte för mycket annat än korta kablar i rack med höga hastigheter och där är det liten chans att jordarna är olika.
På de ställen jag kommit i kontakt med ett verkligt behov kommunikation över lite länge avstånd i störande miljö har det använts fiberoptik i stället för skärmade nätverkskablar och inuti "plåtskåpen" som behöver kommunicera så har skåpen i sig fungerat tillräckligt bra som skärmlåda.

finns en anledning till att allt över cat6a är skärmat. skärmen skyddar väldigt bra.
ground loop i nätverkskabel i en villa tror jag ingen lyckas skapa,
ok om man kör det mellan två olika hushåll men inte annars.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

kolla sida 23-27 för att se jämförelse mellan skärmad/icke skärmad http://www.pennington.net/archives/cabling/BICSI_Mythbusting_...

här tar man med upp skillnaden, informationen här kommer till stor del från Valerie Rybinski’s white paper om ämnet.
https://www.cablinginstall.com/home/article/16467568/the-myth...

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

kolla sida 23-27 för att se jämförelse mellan skärmad/icke skärmad http://www.pennington.net/archives/cabling/BICSI_Mythbusting_...

här tar man med upp skillnaden, informationen här kommer till stor del från Valerie Rybinski’s white paper om ämnet.
https://www.cablinginstall.com/home/article/16467568/the-myth...

Fast den artikeln listar bara "myter" och visar att de inte stämmer i vissa mkt specifika testuppsättningar.

Det viktigaste visar den inte: att det inte behövs i normal hemmiljö

Och vad säger att det inte strular i andra scenarior än vad han testar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Fast den artikeln listar bara "myter" och visar att de inte stämmer i vissa mkt specifika testuppsättningar.

Det viktigaste visar den inte: att det inte behövs i normal hemmiljö

Och vad säger att det inte strular i andra scenarior än vad han testar?

det är två olika artiklar, men leta upp Valerie Rybinski’s white paper där får du en mer detaljerad genomgång
vad är normal hemma miljö idag? jag har massa störkällor som var ett stort problem med oskärmad kabel, backar vi 15-20 år så håller jag med dig men dagens "normala hem" har förändrats väldigt mycket när det kommer till störkällor sista årtiondet.
Har du någon belägg för att skärmad skulle vara sämre? länka som sagt gärna.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

det är två olika artiklar, men leta upp Valerie Rybinski’s white paper där får du en mer detaljerad genomgång
vad är normal hemma miljö idag? jag har massa störkällor som var ett stort problem med oskärmad kabel, backar vi 15-20 år så håller jag med dig men dagens "normala hem" har förändrats väldigt mycket när det kommer till störkällor sista årtiondet.

Förändrats på vilket sätt? Menar du att det skulle vara fler störkällor idag? Isåfall, vilka då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

det är två olika artiklar, men leta upp Valerie Rybinski’s white paper där får du en mer detaljerad genomgång
vad är normal hemma miljö idag? jag har massa störkällor som var ett stort problem med oskärmad kabel, backar vi 15-20 år så håller jag med dig men dagens "normala hem" har förändrats väldigt mycket när det kommer till störkällor sista årtiondet.
Har du någon belägg för att skärmad skulle vara sämre? länka som sagt gärna.

Jag har inget intresse att vinna diskussionen, skärmat är kanske bättre även i hemmiljö. Men den kabeln är ursprungligen gjord för en annan typ av miljö med professionella nätverksprodukter, så det är ingen självklarhet att den är bättre med ojordade hemmaprylar. Snarare tur än skicklighet.

Och man ser aldrig några trådar här på Sweclockers att folk har problem med störningar pga oskärmad kabel. Det kan ju jämföras med otal trådar varje dag med andra typer av nätverksproblem.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Kör man skärm med ojordade enheter så bör skärmen separeras från en av enheterna och bara kopplas in i en av enheterna. Detta är standard när det kommer egentligen till alla typer av kablar som ansluts till enheter där inte båda enheterna har samma potential på jord.

Det är även rekommendationerna enligt de EMI och EMC regler vi har inom EU (och i resten av världen). Ska inte svära men det är säkert FCC som hanterar detta över atlanten.

Skärm ansluts till en av enheternas externa jord som i sin tur avkopplas mot den interna jorden med hjälp av ett filter. Ibland bara en kondensator, ibland ett RC filter eller ferrit.

Att köra skärmad kabel som är köpt färdigterminerad över långa sträckor (olika byggnader) med konsumentenheter utan ordentlig jordning är som gjort att skapa mer problem än vad de avhjälper.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Förändrats på vilket sätt? Menar du att det skulle vara fler störkällor idag? Isåfall, vilka då?

skojar du? elektroniken som folk har hemma har ökat markant senaste årtiondet.
allt från led till trafon till sändare för styrning av enheter.

Har du något underlag om att skärm skulle vara negativt eller är det bara något du "hört"

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Jag har inget intresse att vinna diskussionen, skärmat är kanske bättre även i hemmiljö. Men den kabeln är ursprungligen gjord för en annan typ av miljö med professionella nätverksprodukter, så det är ingen självklarhet att den är bättre med ojordade hemmaprylar. Snarare tur än skicklighet.

Och man ser aldrig några trådar här på Sweclockers att folk har problem med störningar pga oskärmad kabel. Det kan ju jämföras med otal trådar varje dag med andra typer av nätverksproblem.

nja handlar nog snarare om att dom flesta kör 1/1 gig som max och saknar förmåga att mäta vad problemet är och tror det beror på något annat.
för mig blev det tydlig på allt över 2-2.5 gigabit eller på långa sträckor där vi har andra ledningar och trafo väldigt tätt.

Edit: i med ts ska köra kabel för högre hastighet förmodar jag att han vi något tillfälle planerar att gå över 1g/1g?
annars kan man lika väl köra cat6 eller till och med cat5e på kortare sträckor och nå 1/1gig.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.