Bilindustrins kretsbrist tvingar branschen till nya insikter

Permalänk
Medlem
Skrivet av H_Bozz:

Gå tillbaks till att göra analoga bilar då så blir alla glada!

Häst och vagn!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Svensktiger:

Japp.
Biltillverkarna vill såklart köra med stora billiga skärmar istället för riktiga och dyrare instrument.
Pekskärmar istället för knappar etc.
Och dom kommer att ta det så långt dom bara kan innan de uppenbara säkerhetsriskerna oundvikligen tvingar dom att ta ett par steg tillbaka.

Och automatisering av funktioner är ju betydligt billigare än att placera en spak eller knapp.
Se bara vad automatiseringen av DRL/halvljus har skapat.
Du får massor av bilar som åker runt utan tända bakljus i snörök och dimma.
Och förarna lyckligt ovetande om att dom inte syns bakifrån.

Ja reglerna om ljusautomatik är underliga och än underligare är motiveringarna om att det skulle ha med bränsleförbrukning att göra, ledljus har ju slagit igenom på allvar numera och man har ju t.om börjat med "varselljus" på cyklar (ingen lag men moderna belysningar funkar så) så att slopa det på bilar är ett beslut som är svårt att förstå.

Det har ju däremot funnits/finns en del bilar där det varit oerhört svårt att byta lampor tex att man behöver ta loss hela fonten men lampbyten är ju i det närmast nått som aldrig behövs pga "slitage" med ledbelysningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av H_Bozz:

Gå tillbaks till att göra analoga bilar då så blir alla glada!

Har tänkt en del på det där.
Du kan få "Automat" som villkor i körkortet.
Men en bil utan servo, ABS och annan "lyx" för du köra trots att du aldrig en känt på hur det är
Jag menar bilar man knappt orkar styra i låg fart.
Tänk er en späd 18 åring som bara kört koreanska citybilar bakom ratten på en manuell 70-tals merca diesel utan servo.

Och hur många räddas av stabilitetssystemen numera utan att dom ens reagerar på att dom var i en farlig situation?
D.v.s. bilen reder ut det utan att föraren märker det, och utan att meddela att det är snorhalt.
Kanske bilens säkerhetssystem skulle logga händelser och meddela försäkringsbolagen?
Jag menar om du räddas av autobroms 20 ggr per år kanske din körstil borde ändras lite.
Eller om "lane assist" (eller motsvarande) upprepade gånger måste gripa in för att du vinglar så mycket kanske en kamera i kupen kan kolla om du verkligen har ögonen på vägen eller på mobilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja reglerna om ljusautomatik är underliga och än underligare är motiveringarna om att det skulle ha med bränsleförbrukning att göra, ledljus har ju slagit igenom på allvar numera och man har ju t.om börjat med "varselljus" på cyklar (ingen lag men moderna belysningar funkar så) så att slopa det på bilar är ett beslut som är svårt att förstå.

Det har ju däremot funnits/finns en del bilar där det varit oerhört svårt att byta lampor tex att man behöver ta loss hela fonten men lampbyten är ju i det närmast nått som aldrig behövs pga "slitage" med ledbelysningar.

Indeed, det finns verkligen inga bra anledningar till att inte köra med bra belysning numera.
Vi pratar ju om enstaka watt, vilket ju är försumbart även för elbilar.
Det är helt enkelt trams dom håller på med.
Och jag kan inte förstå var det kommer ifrån.
Jag menar billtillverkarna gillar ju sina "ljus signaturer" (typ kinesögonen bakåt på Volvo C30).
Och att följa olika regler i diverse länder är ju bara ett klick i mjukvara numera, eller helt enkelt koppla det till GPS.