Roliga hörlurar? (Köpråd)

Permalänk

Roliga hörlurar? (Köpråd)

Godag!

Jag har i nästan 10 år kört Sennheiser HD 650 + Little Dot DAC och förstärkare till PC'n.
Detta har funkat utan problem, kanske för att jag inte haft något nämnvärt att jämföra med.

Men nu i julas passade jag på att investera i ett par Jabra Elite 75T till mobilen, och är grymt nöjd med dem, så nöjd att jag upplever Sennheiser lurarna tråkiga i jämförelse nu...

Jag vet att det finns fler som upplever Sennheiser som bra, men just tråkiga. Det saknas det där lilla extra trycket.

Så min fråga till er. Är det någon som upplevt samma sak, och kan ni i så fall rekommendera något roligare?
Hur gör ni förresten när det kommer till provlyssning i dessa tider? Är det vedertaget accepterat att lämna tillbaka om ljudet inte faller i smaken?

Permalänk
Medlem

Självklart så kan du fortfarande lämna tillbaka hörlurar som du inte gillar.

Min första fråga är helt enkelt vad din budget är?

Antar att du också är ute efter samma typ av öppna hörlurar?

Permalänk

Har inga sanheiser men ett par akg k702 som ska va rätt neutrala i ljudkurvan och även 75t jag upplever 75t som för basiga istället så i princip dödat basen helt med eq för att få dem att låta mer som mina akg lurar.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Beroende på budget så kan jag personligen rekommendera Hifiman sundara, vill man ha mer bas så finns Monolith m1070 för ca samma peng

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk

Smaken är som baken, det kan variera efter humör till och med tycker jag. Men de lurar jag oftast sätter på mig är ett par Sennheiser HD25:or med eller utan min Audioquest Dragonfly Red DAC. Fula, billiga och plastiga studiolurar men låter skitbra och neutralt, och är väldigt tåliga. Har ett par Bose QC35:or som jag har när jag kör trådlöst. Gillar hur de låter de med, men de är ju lite mer "oneutrala".

Finns ju mycket bättre (och dyrare) lurar än dessa båda, men de ger mycket bang for the buck tycker jag. De passar min ljudpreferens helt enkelt.

Visa signatur

1: Ryzen 5 5600x, ASRock b450 Pro4, 32GB 3.2GHZ RAM, Noctua D-15, 1TB & 500GB A2000 SSD, NVidia 3070 Founders Edition, Kolink Enclave 600W
2: Ryzen 5 3600, Asus ROG Strix B450F Gaming, 32GB 3.2GHz Ram, 1TB A2000 SSD, ASUS Radeon RX5700, Corsair 650W
3: Ryzen 5 3600, Gigabyte B450m DS3H, 32GB 3.2GHZ RAM, 1 TB Samsung QVO SSD, Asus GTX 1070 Dual, Corsair CV550

Tur att man har barn att bygga burkar åt. Funderar på att bygga en till ungarnas hamster med... :)

Permalänk
Skrivet av Nightfall:

Godag!

Jag har i nästan 10 år kört Sennheiser HD 650 + Little Dot DAC och förstärkare till PC'n.
Detta har funkat utan problem, kanske för att jag inte haft något nämnvärt att jämföra med.

Men nu i julas passade jag på att investera i ett par Jabra Elite 75T till mobilen, och är grymt nöjd med dem, så nöjd att jag upplever Sennheiser lurarna tråkiga i jämförelse nu...

Jag vet att det finns fler som upplever Sennheiser som bra, men just tråkiga. Det saknas det där lilla extra trycket.

Så min fråga till er. Är det någon som upplevt samma sak, och kan ni i så fall rekommendera något roligare?
Hur gör ni förresten när det kommer till provlyssning i dessa tider? Är det vedertaget accepterat att lämna tillbaka om ljudet inte faller i smaken?

Jag är väldigt less på sennheiser. Hade några olika. Idag kör jag AudioTechnica ATH-ANC700BT. Mycket roligare ljud än att enbart höra super extremt mellanregister som sennheiser är. Funderar själv på något nytt. Svårt när allt som ser bra ut kostar minst 4-5k. Prova är väl inte så svårt. De torkar säkert av med antibac eller liknande medel så är de som nya.

Permalänk
Skrivet av D3str0yer:

Självklart så kan du fortfarande lämna tillbaka hörlurar som du inte gillar.

Min första fråga är helt enkelt vad din budget är?

Antar att du också är ute efter samma typ av öppna hörlurar?

Bra att veta. Har inte mycket erfarenhet av att köpa ljud, men eftersom det är mycket personlig smak så antar jag att de är vana vid returer av varor som det inte nödvändigtvis är något fel på.

Prismässigt hade jag tänkt mig något mellan 3000-4000. Beror väl lite på vart man får bäst valuta för pengarna.

Permalänk
Medlem

Skaffade DT1990 nyligen. Grymt nöjda med dem. Ett ganska neutralt men engagerande ljud. Mycket detaljerade om du är ute efter det. De svarar bra till EQ också, (EqualizerAPO + Peace EQ är väldigt bra).