Vad tror ni om Spotify HiFi?

Permalänk
Medlem

Med en mild hörselskada så kommer jag knappast höra någon skillnad - men en prisförändring kommer kännas i plånboken, det är jag säker på.

Ni vet vad man säger - inget i livet är gratis

Permalänk
Medlem

Fick ett år tidal av jobbet som går ut i april.. satt precis och funderade på hur jag skulle göra med det då jag även har spotify. Detta avgjorde åt mig.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Äntligen. Nu hoppas jag förstås att Spotify även aktiverar bitperfect uppspelning direkt till DAC, utan att låta OS:et sampla om signalen. Annars är de bara halvvägs tycker jag.

Tidal har väl erbjudit detta länge nu med Exclusive mode och Force Volume
https://support.tidal.com/hc/en-us/articles/360005773698-Opti...

Behövs inte, finns inbyggt i senaste Windows 10 för alla ljudkällor. Du måste dock aktivera det själv, det är ganska undangömt. Högerklicka på högtalarikonen i taskbar, välj egenskaper för ljud, längst ner på sidan kan du gå vidare och välja ljudkällor, då får du upp en sida där varje aktiv ljudkälla kan kopplas till valfri ljudutenhet i exclusive mode. Tidals funktion behövs alltså inte längre.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Vore nästan för bra för att vara sant men det skulle skaka om marknaden en del, helt klart. Då kommer nämligen Spotify knapra lite extra marknadsandelar.

Om man kommer höra någon skillnad just i bilen vet i sjutton dock, beror väl lite på hur bra grejer man har i bilen.

Självklart. Tycker B&W-pryttlarna i bilen är bra (XC90). Nöjd med anläggningen faktiskt. H&K jag hade i bilen innan gillade jag inte riktigt. Smaksak som allt annat. Inte samma nivå som hemmabion, men bättre än annat jag lyssnat på i bilar. Lurarna får också ur mer detaljer, men har insett att jag inte är en hörlursmänniska

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Känns tveksamt att de skulle ha hifi till samma pris. Både Tidal och Deezer tar det dubbla i betalt för hifi. Varför skulle Spotify Bjuda på det? Jag har lagt mycket pengar och arbete på bilstereo och det skulle inte vara fel med bättre kvalitet, men jag är inte beredd att ge det dubbla för det. Det tillåter inte min ekonomi nu mera.

Inte för att vara den som är den men om du kör bilen samtidigt som du lyssnar på musiken känns det som bortkastade pengar att betala för okomprimerat ljud.

På tok för mycket bakgrundbrus för att det ska vara lönt. Sen är väl inte akustiken direkt fördelaktig i en bil, gissar jag.

Skrivet av Barsk66:

Ett annat modernt påfund är ju vad som väl kallas volume war

Kan vi få Spotify att streama ut studiokvalitet tack? Dvs orginalmixen i 24/96 e.dyl. före slutmixandet till CD. DET vore nåt det.

Loudness war (som jag antar att du menar) är inte vad jag skulle kalla för ett modernt fenomen. Var väl en massa prat om det redan på 90 talet. Nu vill jag förstås mena att 90-talet var, om vi avrundar, ungefär förra veckan. Men tyvärr stämmer inte det.

Sen förstår jag inte riktigt varför man ens diskuterar frågan om 16 vs 24 bit. 24 bit har ingen plats i en musikkonsuments hem. Om man inte har det för att siffran 24 är finare än 16, inget fel med det.

Till att börja med finns det ingen hemmautrustning idag som verkligen kan spotta ut det ljud som 24 bit har möjlighet till. Om ingenting hänt de senaste få åren så är gränsen 20 bit men tveksamt om din utrustning klarar av det. Inget personligt mot dig, jag menar bara att det är ganska så ovanligt att ha sådan utrustning hemma.

Men visst, 20 är också ett större nummer än 16. Trots det finns det inga fördelar med 20 bit i verkliga världen.

Det är inte någonting jag själv hittat på. Blindtest efter blindtest bekräftar detta. Men framförallt så bekräftas det av teorin bakom det hela. Är man människa men hemmautrustning designad av en människa så finns det ingen anledning att lyssna på 24 bit.*

*Ibland (ofta?) läggs extra mycket tid på att få ljudet att låta bättre när de gör 24 bit. Men då är det masteringen som är orsaken till det bättre ljudet, inte tekniken.

Skrivet av lossah:

Hoppas jag inte får äta upp mina ord nu men att tro att detta kommer bli en gratis uppdatering...Vilken värld lever ni i?

Jag lever i en värld där stora företag som inte har anledning att bortse från en nästan garanterad ökad inkomst inte bortser från den.

Jag kör en kvalificerad gissning och säger att spotify behöver inte de extra kunderna som en ”gratis” uppdatering skulle medföra. Tror de tjänar mer på att ta extra betalt av de som vill ha tjänsten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Jag kör en kvalificerad gissning och säger att spotify behöver inte de extra kunderna som en ”gratis” uppdatering skulle medföra. Tror de tjänar mer på att ta extra betalt av de som vill ha tjänsten.

Lite klurigt, beror väl på hur mycket mer kunder de skulle få samt om de skulle lyckas att mer eller mindre konkurrera ut någon konkurrent eller två på köpet (om tex Tidal skulle ta mycket stryk). Vet ej om de skulle kunna anklagas för prisdumpning i USA eller EU dock om de skulle erbjuda en bra Hifi tjänst till samma pris som nu. En mycket stor del i värderingen av Internet baserade företag ligger i antal kunder (fortfarande). Men det verkar bli så att Spotify kommer ta extra betalt, frågan är hur mycket och på på vilken kvalitetsnivå deras nya Hifi abonnemang lägger sig på i jämförelse med konkurrenterna. Jag hoppas som sagt på max 150kr så att det ändå blir en ganska bra skillnad neråt mot Tidal Hifi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Inte för att vara den som är den men om du kör bilen samtidigt som du lyssnar på musiken känns det som bortkastade pengar att betala för okomprimerat ljud.

På tok för mycket bakgrundsbrus för att det ska vara lönt. Sen är väl inte akustiken direkt fördelaktig i en bil, gissar jag.

Köper du det billigaste av skräp på BRL så kanske du har rätt. Kör man bättre grejer och läser på hur man ska bygga så är det enkla svaret nej, det är inte bortkastat. Jag verkar samtidigt vara en av de få som hör skillnad på flac och mp3 verkar det som...

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

Är väl i princip omöjligt att höra skillnad mellan 320 Ogg Vorbis och FLAC? Till och med 192 kbps MP3 och FLAC ska vara väldigt svårt (inte omöjligt) att höra skillnad mellan. Så känns som onödigt med bandbredd bara.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Köper du det billigaste av skräp på BRL så kanske du har rätt. Kör man bättre grejer och läser på hur man ska bygga så är det enkla svaret nej, det är inte bortkastat. Jag verkar samtidigt vara en av de få som hör skillnad på flac och mp3 verkar det som...

Att du kan höra skillnad på random mp3 och en flac tvivlar jag inte på. Men hör du skillnad på en 320 mp3 och en flac från samma källa? Jag ställer mig mycket tveksam till det men det är förstås inte omöjligt.

Däremot vill jag påstå att det är omöjligt när du sitter i en bil och kör på vägarna. Oavsett vad du har för stereo i bilen. Skillnaderna mellan en bra mp3 och flac är så minimala att bakgrundsljud från bilåkande dränker de skillnaderna utan minsta tvekan.

Gillar du däremot att förpesta din omgivning och spelar när du står parkerad vid donken så är det väl möjligt, hur liten möjligheten än är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Att du kan höra skillnad på random mp3 och en flac tvivlar jag inte på. Men hör du skillnad på en 320 mp3 och en flac från samma källa? Jag ställer mig mycket tveksam till det men det är förstås inte omöjligt.

Däremot vill jag påstå att det är omöjligt när du sitter i en bil och kör på vägarna. Oavsett vad du har för stereo i bilen. Skillnaderna mellan en bra mp3 och flac är så minimala att bakgrundsljud från bilåkande dränker de skillnaderna utan minsta tvekan.

Gillar du däremot att förpesta din omgivning och spelar när du står parkerad vid donken så är det väl möjligt, hur liten möjligheten än är.

Du får helt enkelt lita på att jag hör skillnad... eller också inte.

Eftersom jag inte är 15 år utan över 50 och vuxen så står jag inte och på nån parkeringsplats och dunkar. Att göra sånt är inte intresse för bilstereo utan nått annat (vet inte vad poängen är...) Jag kommer rikta mig mot att tävla inom bilstereo om tävlingarna blir av under de rådande omständigheterna.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Jag har Brothers in arms på Vinyl, både ny släpp och original utgåvan samt SACD och vanlig cd och vi gjorde en test hemma hos mig med några vänner.

Vi lyssnade via streaming från dator både Flac och från Tidal samt SACD och cd från Oppo BDP-95 spelare och sist från vinyl och då med Rega RP3 med Goldring 2300 puppa och Lejonklou Gaio - 2 RIAA steg.

Helt klart bästa ljudet var från SACD skivan men vinyl var inte långt efter och sist var helt klart streaming ljudet från dator och där var de svårt att höra skillnad från Tidal eller FLAC som var rippad från CD utgåvan.

Är dock svårt att få någon bra jämförelse eftersom de var från olika källor och med olika kablar och via olika ingångar i förstärkaren, körde med USB, XLR och RCA kablar.

Men de som var intressant var att just vinylen hade den bästa basen men de var de enda som var bättre, SACD utgåvan har sjukt bra ljud, men som sagt är svårt att jämföra speciellt beroende på vilka grejer man har men i min anläggning så är de nog vinyl som låter allra bäst, är ett mer levande ljud helt enkelt, mer rymd men de beror helt på vad du lyssnar på, massor med skivor som låter skit.

Veronica Maggio handen i fickan fast jag bryr mig finns i 2 utgåvor och de är natt och dag i mellan dom, den senaste 1xlp som släpptes låter skit, instängt ljud med noll rymd och burkigt ljud och jämför man sedan med den som släpptes först som är 2xlp så är de helt otroligt vilken skillnad de är, kan inte fatta hur dom kunde släppa den senaste utgåvan, är nog en av dom sämsta ljud mixar jag hört på en ny press.

Frågan är ju om sacd låter bäst för att det är överlägset tekniskt, eller för att man gjort en korrekt modern remaster som har rätt dynamiskt omfång? Jag är ju övertygad om att alla remasters skulle kunna vara bättre än original om man inte gjorde loudness och kompression. Trots allt har tekniken gått framåt.

Vinyl kan vara fantastiskt, har själv ett hemmabygge med drivet från en lenco 75 och rega arm. Tycker tyvärr att att kostar mer än det smakar att hålla på med. Visst går jag igång på att det kan vara analogt hela signalkedjan, men i praktiken är det tyvärr dyrt och jobbigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thu:

Loudness war är väl den gängse termen? Annars är det väl lite åtgärder på gång mot det, Tidal och Spotify snackade om nivåutjämning för några år sen för att komma bort från loudness war. Vet inte vad det blivit av det då jag inte använder produkterna, men jag misstänker nästan att de schabblat bort det hela.

Mycket medhåll på posten. Vet inte om det blivit bättring, men tidigare var det helt omöjligt att se vilken utgåva av en skiva som fanns tillgänglig på spotify. Det skulle ju vara ett bra steg i rätt riktning annars.

Jag läser detta som att det ska funka i vanliga klienten också och inte enbart prylar med massa spotify connect-jox?

Ja, loudness war är korrekt. Tyvärr ligger loudness på skivan och går inte att laga med nivåutjämning. Man har helt enkelt komprimerat ljudet så att allt hörs lika mycket.

Jag brukar alltid titta lite på dynamic range database efter vilka masters som har bra dynamik. Var det inte Metallica som släppte det värsta någonsin i denna aspekt, och folk rippade någon låt från guitar hero för att få bättre ljud?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leffe_B:

Ja, loudness war är korrekt. Tyvärr ligger loudness på skivan och går inte att laga med nivåutjämning. Man har helt enkelt komprimerat ljudet så att allt hörs lika mycket.

Jag brukar alltid titta lite på dynamic range database efter vilka masters som har bra dynamik. Var det inte Metallica som släppte det värsta någonsin i denna aspekt, och folk rippade någon låt från guitar hero för att få bättre ljud?

Poängen är inte att laga gammal musik, utan att förhindra att loudness war fortsätter eftersom själva vinsten I att hårdkomprimera musiken försvinner.

Metallicas Death Metallic-album, med 3db dynamik.. men sorterar du efter average DR så ser du att de hamnar först på sida två, finns en hel hög med värre album Jag tror det mycket är därför folk gillar vinyl istället för andra medium, de mastras oftast med högre dynamik.

DR database är dock väldigt begränsad i sin information där allt trycks ihop till ett enda värde. Kan tipsa om Ljudtekniska Sällskapets Mastering Visualizer, MasVis: https://www.lts.a.se/lts/masvis

Finns en animerad gif på wikipedia som jämför tre utgåvor av samma zz-top-skiva:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f7/Masvis-zz...

För varje remaster sjunker crest factor, normalized average spectrum visar att de ändrat klangfärgen genom att lyfta mellanregister och diskante något, ovanför ~2-3kHz, och 2000-mastern verkar ha nån EQ:ad dipp runt 7-9kHz. Allpassed crest factor antyder att de lagt på nån kompression i det området också.
Sen i bit histogram syns det tydligt att 2000-mastern är komprimerad, och att den som gjorde 2008-mastern borde portförbjudas från att mastra musik någonsin igen eftersom vi träffar klippunkterna lika ofta som vi träffar nollan..

Finns en öppensåsad python-variant att hitta nånstans också om du föredrar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Är dock svårt att få någon bra jämförelse eftersom de var från olika källor och med olika kablar och via olika ingångar i förstärkaren, körde med USB, XLR och RCA kablar.

Den enklaste missen att göra är väl att det är så svårt att få samma ljudnivå på alla källor, det krävs inte så mycket skillnad innan vi automatiskt tycker att den som låter lite högre låter bäst. Därför loudness war fungerat.

Skrivet av anon301768:

Helt klart bästa ljudet var från SACD skivan men vinyl var inte långt efter och sist var helt klart streaming ljudet från dator och där var de svårt att höra skillnad från Tidal eller FLAC som var rippad från CD utgåvan.

Lustigt nog är det CD-utgåvan som har högst dynamik och sen är SACD/Vinyl ungefär likvärdiga varandra, beroende på utgåvor. Detta får mig att misstänka att testet kanske färgades av att ljudnivån diffat. Eller så kanske ni föredrar det mer komprimerade ljudet, jag vet att jag gör det ibland.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Leffe_B:

Frågan är ju om sacd låter bäst för att det är överlägset tekniskt, eller för att man gjort en korrekt modern remaster som har rätt dynamiskt omfång? Jag är ju övertygad om att alla remasters skulle kunna vara bättre än original om man inte gjorde loudness och kompression. Trots allt har tekniken gått framåt.

Vinyl kan vara fantastiskt, har själv ett hemmabygge med drivet från en lenco 75 och rega arm. Tycker tyvärr att att kostar mer än det smakar att hålla på med. Visst går jag igång på att det kan vara analogt hela signalkedjan, men i praktiken är det tyvärr dyrt och jobbigt.

Jag har gått från hembio till ren 2 kanals anläggning och jag lyssnar mycket på musik, har ingen tv längre utan de är musik som gäller och jag har nog kostat på långt över 100.000 på min nuvarande anläggning och de är värt varenda krona, musik kan man inte leva utan.

Skrivet av thu:

Den enklaste missen att göra är väl att det är så svårt att få samma ljudnivå på alla källor, det krävs inte så mycket skillnad innan vi automatiskt tycker att den som låter lite högre låter bäst. Därför loudness war fungerat.

Lustigt nog är det CD-utgåvan som har högst dynamik och sen är SACD/Vinyl ungefär likvärdiga varandra, beroende på utgåvor. Detta får mig att misstänka att testet kanske färgades av att ljudnivån diffat. Eller så kanske ni föredrar det mer komprimerade ljudet, jag vet att jag gör det ibland.

Ljudnivån är så klart olika men vi höjde och sänkte volymen så den var ungefär lika hela tiden.
När de gäller SACD vs CD utgåvan så tycker jag att SACD lät mycket bättre och vi var alla ense om de och eftersom vi lyssnade från samma källa (Oppo) så var de lättare att höra skillnaden, kollat runt lite på nätet angående detta och alla jämförelser jag har sett och hittat så vinner SACD utgåvan över Cd utgåvan.

https://www.sa-cd.net/showtitle/3030

Permalänk

Om Spotify har bra pris så kommer det nog vinna mark. Tycker de är sent ute på bollen. De andra aktörerna har redan många användare. Hur skall de locka över den lila andelen användare som vill ha FLAC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guraktersnura:

Jag tar upp tråden igen.. Du kan inte sänka volymen för valfri applikation och tro att du får högre dynamik. Problemet är att all musik är likt dolby digital fast om mixat eller av kodat som stereo fasat ljud brukar ligga på rött när man mixar musik finns ingenting i Windows 10 som kan lösa problemet med att få dynamik från 3-5% till över 50% alltså över 45% lägre volym =50% högre dynamik!

What? Ursäkta, men ditt inlägg är komplett obegripligt i kontext till vad du citerar. Försökte du kanske svara på något annat?

Om inte, så behöver du nog läsa igen och försöka förstå vad jag har skrivit. Inte ett ord om vare sig volym eller dynamik, bara HUR man passerar Windows-mixern som är en ljudförstörare pga inbyggd omsampling av låg kvalitet. Dvs, hur man bättre bevarar källan utan onödig påverkan aka "exclusive mode".

För övrigt, dom som verkligen mixar ligger sällan eller aldrig på rött, max -10dB är mer eller mindre branschstandard när man mixar/spelar in. Det är när man mastrar man ofta komprimerar slutmixen så att den ligger nära rött och numera ofta med liten dynamik aka "loudness wars". Är man seriös med ljudkvaliteten försöker man ofta bevara mer av en naturlig dynamik, vilket var vanligare förr aka "HiFi", den riktigt naturliga dynamiken är mer eller mindre omöjlig att bevara eftersom det blir svårt för folk att spela upp den då. I vilket fall måste man alltid kompromissa, vad som är en bra eller dålig kompromiss är mycket en smaksak hos producenten. Det som folk ofta klagar på är när originalinspelningar som redan låter bra komprimeras ytterligare i en sk "remaster" och pga det låter sämre än vad originalet gjorde. I alla fall för dom med god kvalitet på avspelningsutrustningen. Är det en originalinspelning kan man inte bortse från att val av dynamik kan vara ett konstnärligt uttryck, det kanske "ska" låta komprimerat.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Ser fram emot Spotifys Hifi-tjänst då jag just skaffat väldigt bra ljudanläggning. Hoppas det inte blir för dyrt bara..
Kollade in Tidal och Qobuz men de har ju uruselt utbud jämfört med Spotify, 1 respektive 2 miljoner låtar mot Spotifys 70 miljoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guraktersnura:

Ditt på stående stämmer inte om -10 db Det jag menade ligga på rött är när man mixas digitalt genom dator är att ligga på rött på mikrofonerna i dator.enkel lösning sänk ljudet och 100ms fördröjning.

Jag vet inte vad du pratar om, men inte är det om något som jag har nämnt. Det blir inga fler svar från mig i det aktuella ämnet, vad det nu är. Jag reagerade bara på att du hade citerat mig på ett något överraskande sätt. Tack och ha en bra dag!

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Provade Tidal, men tyckte inte det var värt 200 kr per månad i jämförelse med Spotify som jag använde innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gizmo_8:

Ser fram emot Spotifys Hifi-tjänst då jag just skaffat väldigt bra ljudanläggning. Hoppas det inte blir för dyrt bara..
Kollade in Tidal och Qobuz men de har ju uruselt utbud jämfört med Spotify, 1 respektive 2 miljoner låtar mot Spotifys 70 miljoner.

Det där är direkt fel. Dom har i princip samma utbud. Kört i princip alla dom stora och Apple, deezer, Spotify, Amazon och Youtube music har i princip samma utbud. Just nu testar jag qobuz. Dom har lite mindre men har samtidigt bäst ljud. Bättre än tidal faktiskt. YT har sämst ljud. Tycker även att dom flesta av tjänsterna har funktionella appar. Visst är Spotify bra där men det är ganska marginellt. Gillar man musik så är 50kr för bättre ljud kvalit'e ingen big deal.

Felstavning
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Leffe_B:

Håller med i allt! Hifi är tyvärr en döende hobby då majoriteten lyssnar på utrustning som inte kan återge någon dynamik och därmed tjänar på loudness och kompression.

Gammal post, men är det verkligen så? Jag tycker jag ser fler och fler som uppgraderar sitt ljud (se bara hur populära hörlursförstärkare + bra lurar är). Däremot så är ju musiken mer lättillgänglig nu och det finns säkert fler som lyssnar på musik aktivt än sig för 30 år sedan.

Skrivet av franz4:

Det där är direkt fel. Dom har i princip samma utbud. Kört i princip alla dom stora och Apple, deezer, Spotify, Amazon och Youtube music har i princip samma utbud. Just nu testar jag qobuz. Dom har lite mindre men har samtidigt bäst ljud. Bättre än tidal faktiskt. YT har sämst ljud. Tycker även att dom flesta av tjänsterna har funktionella appar. Visst är Spotify bra där men det är ganska marginellt. Gillar man musik så är 50kr för bättre ljud kvalit'e ingen big deal.

Kan det vara så att alla tjänster har den musiken just du lyssnar på, och att alla inte lyssnar på samma musik?

Skrivet av Trunk:

Att du kan höra skillnad på random mp3 och en flac tvivlar jag inte på. Men hör du skillnad på en 320 mp3 och en flac från samma källa? Jag ställer mig mycket tveksam till det men det är förstås inte omöjligt.

Ska jag vara ärlig tror jag att de flesta människor hör skillnad, med tillräckligt bra utrustning. Däremot kommer majoriteten av människor helt enkelt inte bry sig, och det är ok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av franz4:

Det där är direkt fel. Dom har i princip samma utbud. Kört i princip alla dom stora och Apple, deezer, Spotify, Amazon och Youtube music har i princip samma utbud. Just nu testar jag qobuz. Dom har lite mindre men har samtidigt bäst ljud. Bättre än tidal faktiskt. YT har sämst ljud. Tycker även att dom flesta av tjänsterna har funktionella appar. Visst är Spotify bra där men det är ganska marginellt. Gillar man musik så är 50kr för bättre ljud kvalit'e ingen big deal.

Ja jag såg senare att det var en gammal review, numera ska de ha samma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Kan det vara så att alla tjänster har den musiken just du lyssnar på, och att alla inte lyssnar på samma musik?

Nej. Dom har i princip samma. Tidal, Deezer,apple och Spotify har samma utbud till 99%. YT och Amazon skiljer något mer.Qobuz har lite mindre men samtidigt mest i high resolution. Det är nog snarare så att den musiken jag lyssnar på är mer svåråtkomlig än vad gemene man lyssnar på.Jag inbillar mig att musik som är/ har varit väldigt populär hits,listmusik och musik från 2000 talet är mest lättåtkomlig. Och det är väldigt långt ifrån vad jag lyssnar på. Jag lyssnar knappt på något som är släppt på 2000 talet och ofta ganska obskyr musik från 60 och 70 talet. Samt en hel del blues och bluesrock och psykadelisk rock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gizmo_8:

Ser fram emot Spotifys Hifi-tjänst då jag just skaffat väldigt bra ljudanläggning. Hoppas det inte blir för dyrt bara..
Kollade in Tidal och Qobuz men de har ju uruselt utbud jämfört med Spotify, 1 respektive 2 miljoner låtar mot Spotifys 70 miljoner.

Tidal har över 70 miljoner låtar https://tidal.com/about

Permalänk
Medlem

Hur går det med detta? är det på gång?

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400S | Corsair RM850x V2 Vit
Gigabyte B550M DS3H | Ryzen 9 5900X | ADATA XPG DDR4 2x16 Gig 3000Mhz
Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 | Samsung och Crucial SSD
RTX 4070 FE | Acer Predator Z321QU | BenQ PD3200Q
Apple Airport Extreme x 5 | Bahnhof 500/500

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Bad boy rune:

Hur går det med detta? är det på gång?

Undrar samma sak. Skulle väl komma "under 2021"?

//Daniel

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung-Daniel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung-Daniel:

Undrar samma sak. Skulle väl komma "under 2021"?

//Daniel

det är ju flera daaaagar kvar av 2021

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400S | Corsair RM850x V2 Vit
Gigabyte B550M DS3H | Ryzen 9 5900X | ADATA XPG DDR4 2x16 Gig 3000Mhz
Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 | Samsung och Crucial SSD
RTX 4070 FE | Acer Predator Z321QU | BenQ PD3200Q
Apple Airport Extreme x 5 | Bahnhof 500/500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad boy rune:

Hur går det med detta? är det på gång?

Det har kommit redan till ett antal länder men inte Sverige

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Det har kommit redan till ett antal länder men inte Sverige

För sent. Har redan gått över till Apple Music, dom har lossless även i Sverige och är tom billigare. Fungerar utmärkt.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||