Vilken BIOS version att börja uppdatera B550-kort med?

Permalänk
Medlem

Vilken BIOS version att börja uppdatera B550-kort med?

Nu är alla grejer hemkomna efter att ett av paketen kom på vift med fel distributör. Tänkte förbereda mina usb med BIOS och senaste släppet av Manjaro. Dock sprang jag på en osäkerhet när jag kollade igenom listan med bios för mitt moderkort och samtidigt såg en video på youtube om hur man uppdaterar utan propp i.

Mitt Gigabyte Aorus Pro V2 kommer sannolikt med F1 BIOS, alltså första biosversionen. Jag behöver minst BIOS F10 för att Ryzen 5000 serien ska fungera. Bör jag börja med F10 eller kan jag gå på senaste direkt? Jag hittar ingenstans om jag bör börja med en specifik BIOS eller om jag kan gå med senaste, exempelvis F12?

Hur har ni gjort när ni uppdaterat BIOS på era B550 kort?

Permalänk

Behöver du uppdatera så ta det senaste som finns

Mvh
Mikael

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 3800X MB: ASUS ROG Strix X570-E Gaming GPU: MSI GeForce GTX 1080 TI 11GB Gaming X RAM: G.Skill 64GB DDR4 CL16 Trident Z Neo SSD: Samsung 980 PRO M.2 NVMe 2TB PSU: Corsair HX1000i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benkaboy:

Nu är alla grejer hemkomna efter att ett av paketen kom på vift med fel distributör. Tänkte förbereda mina usb med BIOS och senaste släppet av Manjaro. Dock sprang jag på en osäkerhet när jag kollade igenom listan med bios för mitt moderkort och samtidigt såg en video på youtube om hur man uppdaterar utan propp i.

Mitt Gigabyte Aorus Pro V2 kommer sannolikt med F1 BIOS, alltså första biosversionen. Jag behöver minst BIOS F10 för att Ryzen 5000 serien ska fungera. Bör jag börja med F10 eller kan jag gå på senaste direkt? Jag hittar ingenstans om jag bör börja med en specifik BIOS eller om jag kan gå med senaste, exempelvis F12?

Hur har ni gjort när ni uppdaterat BIOS på era B550 kort?

Gå direkt på senaste (F12 i nuläget), skulle jag säga.

Enda alternativet som jag tycker är rimligt att överväga är beta med senare AGESA, i nuläget F13c.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Tackar så mycket för er hjälp!

Jag är så jäkla taggad! Så länge sedan jag köpte nya datordelar av sådan här magnitud. Har förberett allt för att sättas ihop men sparar det till imorgon. Utvilad och redo!

Permalänk
Medlem

Jag skulle gå på senaste, dvs F13C. Uppdaterad AGESA och förbättrad USB-kompabilitet.

Permalänk
Medlem

Testa nyaste betan och gå bakåt om det blir något problem.