Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Vi vet inte hur kurvorna sett ut med eller utan, bara det jag påpekar. Många smittar många, men hade det gått fortare/långsammare utan/med. Vi behöver bra kontrollgrupp att jämföra mot. Typ dela västerbotten nu och testa och se utfallet.

Du inser att de kliniska tester man gjort på vaccin inte är gjorda på folk i Västerbotten, utan kanske i New York, Louisiana och Kansas. Trots det avser man ge vaccin till människor i Västerbotten, trots att de kanske inte är en bra kontrollgrupp att jämföra med.

Hur bedömer du skillnaderna mellan vaccinerna och munskydd i det fallet?

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Du inser att de kliniska tester man gjort på vaccin inte är gjorda på folk i Västerbotten, utan kanske i New York, Louisiana och Kansas. Trots det avser man ge vaccin till människor i Västerbotten, trots att de kanske inte är en bra kontrollgrupp att jämföra med.

Hur bedömer du skillnaderna mellan vaccinerna och munskydd i det fallet?

Var kom vaccin in i diskussionen?!? Jag är inte intresserad av att bedöma skillnaden av vaccin och munskydd i fallet. Jag är intresserad av att veta effekten av munskydd i VÄNTAN på att alla blir vaccinerade. Dels för att det är bra kunskap till nästa droppsmitta i framtiden men även för att jag personligen vill fortsätta klara mig ifrån att testa på Corona innan jag hunnit bli vaccinerad och det verkar ju som jag kommer få vänta ett halvår till innan jag blir vaccinerad. (Sen finns det ju en liten risk att någon av mutationerna kräver justering av vaccinerna så vi kommer kan få leva med detta ytterligare ett antal månader)

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Mindfighter:

Jag är intresserad av att veta effekten av munskydd i VÄNTAN på att alla blir vaccinerade.

Din gissning är förmodligen lika bra som någon annans. Munskydd blir inte bättre än bäraren av munskyddet (och dennes unika anatomi) dvs munskyddets utformning och passform för individen och X antal andra faktorer. Att munskydd hjälper till att skydda andra från droppsmitta kan man ju förmoda, men mer än så... möjligen. Du vill förmodligen ha ett svar i stil med "3.14159" men man lär aldrig komma fram till något liknande - annat än genom att spekulera och bs'a.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Din gissning är förmodligen lika bra som någon annans. Munskydd blir inte bättre än bäraren av munskyddet (och dennes unika anatomi) dvs munskyddets utformning och passform för individen och X antal andra faktorer. Att munskydd hjälper till att skydda andra från droppsmitta kan man ju förmoda, men mer än så... möjligen. Du vill förmodligen ha ett svar i stil med "3.14159" men man lär aldrig komma fram till något liknande - annat än genom att spekulera och bs'a.

Det jag är ute efter är hur mycket mindre smittsam någon blir när de inte håller avstånd om de har munskydd eller inte för det vet vi att inte alla gör trots att vi tjatat om det ett år. Så vi slipper tjafsa om munskyddsanvändning nästa pandemi med en droppsmitta utan antingen att alla tar på sig munskydd (eller inte) vid utbrottet beroende på om det har någon effekt (eller inte).

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

”Sportlovsresenärer på väg mot fjällen respekterar inte pandemiåtgärderna på mackar, affärer och restauranger, och verksamheterna har tvingats låsa dörrarna, rapporterar Nya Wermlandstidningen.” - AB

Härligt.

Permalänk
Inaktiv

De jag har sett är att många bär munskydden fel och då har de ju noll betydelse om man har eller inte har på sig de så de är nog därför som de är svårt att se någon skillnad.
Är ju viktigt att man inte tar i munskyddet under hela tiden man använder de om de är en gångs skydd som man använder men de gäller nog oavsett, man ska aldrig ta med händerna på munskyddet, de enda man ska ta i är snodden som man fäster runt örat och de är nog där många gör fel, sedan har jag sett många som inte böjer bygeln runt näsan som man ska göra med en gångs skydd och då håller de inte tätt och dom drar inte ner de hela vägen under hakan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Du inser att de kliniska tester man gjort på vaccin inte är gjorda på folk i Västerbotten, utan kanske i New York, Louisiana och Kansas. Trots det avser man ge vaccin till människor i Västerbotten, trots att de kanske inte är en bra kontrollgrupp att jämföra med.

Hur bedömer du skillnaderna mellan vaccinerna och munskydd i det fallet?

Vad var sifforna för dödlighet per åldersgrupp nu igen? (har det kommit nån uppdatering)
Sjukhusen har blivit bättre på att behandla intensivvårdsfallen?

1% av alla smittade över 70 dör?
15% - " - 85 dör?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Inaktiv

Här är siffrorna för Västerbotten.

90 år+ - 33 avlidna – 32 % av antalet smittade i åldersgruppen.
80-89 år - 56 avlidna – 21,9 % av antalet smittade i åldersgruppen.
70-79 år - 19 avlidna – 5,6 % av antalet smittade i åldersgruppen.
60-69 år - 7 avlidna – 0,91 % av antalet smittade i åldersgruppen.
50-59 år - 2 avlidna – 0,14 % av antalet smittade i åldersgruppen.

Permalänk
Medlem

Och där kom det även för oss stockholmare:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/OQjxMq/vill-se-munskydd-...

Tydligen inte bara jag som gärna ser att fler tar på sig munskydd när de är bland andra människor. Märkligt dock när en smittskyddsläkare anser det, när det nu är så totalt verkningslöst.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Och där kom det även för oss stockholmare:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/OQjxMq/vill-se-munskydd-...

Tydligen inte bara jag som gärna ser att fler tar på sig munskydd när de är bland andra människor. Märkligt dock när en smittskyddsläkare anser det, när det nu är så totalt verkningslöst.

Märkligt att epidemiologerna på FoHM (och flera andra) inte ser någon jättestor vinning med det, när det nu är så uppenbart stora fördelar med munskydd...

Det är ju inte så att det är okänt att det råder djupt delade meningar om effekten av munskydd inom professionen (inte bara bland allmänheten). Det verkar som att du tycker att du nu lyckats övertyga en smittskyddsläkare att komma in i din ringhörna och att munskyddens effektivitet därmed är bevisad bortom rimlig tvivel. Men i själva verket har absolut inget ändrats, det finns fortfarande tunga entiteter som anser att det saknas belägg för att munskydd "ute i samhället" ska ha annat än marginell effekt, samtidigt som det finns andra tunga entiteter som tycker att det är bevisat (eller i vart fall inte skadar). Så vad är det du försöker få sagt? Snacka om att sparka in öppna dörrar!

Permalänk
Medlem

Munskydd är jättebra, men det skyddar ånyo bara andra om du själv är sjuk -- inte dig (om man inte har KN95, vilket jag tippar få har). Dummaste man ser är ju folk med KN95 på stan men varken har glasögon eller annat. Ögonhinnorna tar ju upp smittan minst lika bra som slemhinnorna, så bästa är nog bara att göra som FHM sa från början och HÅLLA SIG HEMMA om man snorar och hostar och tvätta händerna -- eller inte vill bli smittad själv. Munskydd gör inte ett skit om människan bakom är pantad i huvudet.

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Munskydd gör inte ett skit om människan bakom är pantad i huvudet.

Munskydd på den pantade människan hade haft lite effekt. Dvs om vi krävde att folk hade det. Vi har försökt få de pantade att stanna hemma och hålla avstånd i ett år, bättre än så här blir inte den strategin.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Munskydd är jättebra, men det skyddar ånyo bara andra om du själv är sjuk -- inte dig (om man inte har KN95, vilket jag tippar få har). Dummaste man ser är ju folk med KN95 på stan men varken har glasögon eller annat. Ögonhinnorna tar ju upp smittan minst lika bra som slemhinnorna, så bästa är nog bara att göra som FHM sa från början och HÅLLA SIG HEMMA om man snorar och hostar och tvätta händerna -- eller inte vill bli smittad själv. Munskydd gör inte ett skit om människan bakom är pantad i huvudet.

Korrekt ang. munskydd/ansiktsmask. Tunna munskydd stoppar ju även större droppar men inte lösa luftburna virus.

Fel ang. ögon. Det finns inte rätt receptor celler där för att virusets protein kan verka. (Kom gärna med nån källa om du tycker jag har fel). Det finns däremot ANDRA virus som smittar via ögon.

Fel ang. snorar och hostar. Har du lyckats missa alla nyheter om där de testat all personal på äldreboenden med asymptomatisk smitta, d.v.s. inga symptom? Dessutom misstänker man att en del barn får långtida besvär utan att haft vanliga symptom.
https://sverigesradio.se/artikel/7619984
https://www.mitti.se/nyheter/over-200-barn-i-stockholm-langti...

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Fel ang. ögon. Det finns inte rätt receptor celler där för att virusets protein kan verka. (Kom gärna med nån källa om du tycker jag har fel). Det finns däremot ANDRA virus som smittar via ögon.

Men det som hamnar i ögonen spolas ju ner till näsan...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mindfighter:

Och där kom det även för oss stockholmare:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/OQjxMq/vill-se-munskydd-...

Tydligen inte bara jag som gärna ser att fler tar på sig munskydd när de är bland andra människor. Märkligt dock när en smittskyddsläkare anser det, när det nu är så totalt verkningslöst.

De länder som haft krav på mundskydd senaste halvåret har ju inte klarat sig speciellt bra...................

Men folk kanske använder det fel han som städar hos oss brukar ha det under hakan.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eldarion:

”Sportlovsresenärer på väg mot fjällen respekterar inte pandemiåtgärderna på mackar, affärer och restauranger, och verksamheterna har tvingats låsa dörrarna, rapporterar Nya Wermlandstidningen.” - AB

Härligt.

Var det inte typ efter sportlovet förra året det kom igång på riktigt för oss?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

De länder som haft krav på mundskydd senaste halvåret har ju inte klarat sig speciellt bra...................

Nä, för att det inte är någon magic bullet som löser all smitta, inte ens en stor del, men en liten del, finns uppskattningar på 10-20% mindre smittsamhet. Och det kan bespara några från att bli sjuka. Jag minskar gärna sannolikheten att någon smittar mig om vi minskar deras smittsamhet med 10-20% genom att sätta på dom ett munskydd, i övrigt håller jag avstånd, men de som är dåliga på att hålla avstånd lyckas jag inte alltid undvika.

Argumentet är som att säga att hålla avstånd inte fungerar, länder där man håller avstånd har ju inte klarat sig speciellt bra.......

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Var det inte typ efter sportlovet förra året det kom igång på riktigt för oss?

Jo, dags att köpa en årstårta.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Var det inte typ efter sportlovet förra året det kom igång på riktigt för oss?

Och för resten av världen

Hur stor effekt just sportlovet hade är oklart.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Hur stor effekt just sportlovet hade är oklart.

Resandet mellan länder är rätt klarlagt att det hade stor effekt på hastigheten det spreds med. I år reser folk inte på samma sätt.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Resandet mellan länder är rätt klarlagt att det hade stor effekt på hastigheten det spreds med. I år reser folk inte på samma sätt.

Nej, men i år behöver man å andra sidan inte resa till andra länder för att komma dit smitta finns heller. Den är välspridd här hemma redan.

Min poäng var mest att det finns ingen anledning att tro att bara för att det var sportlov när smittan drog igång så kommer det dra iväg pga sportlov i år också. Det finns för många faktorer för att peka på just lovet som något som sprider smitta. Jullovet var tex nyligen, och då gick smittan ned istället.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Min poäng var mest att det finns ingen anledning att tro att bara för att det var sportlov när smittan drog igång så kommer det dra iväg pga sportlov i år också. Det finns för många faktorer för att peka på just lovet som något som sprider smitta. Jullovet var tex nyligen, och då gick smittan ned istället.

Absolut, dock verkar folk ha tagit det rätt stillsamt i jul från ”empiriska” studier i min bekantskapskrets, d.v.s. hemmavid, få kontakter med nya människor, hemma från jobb, inget spring i butiker o.s.v. Till skillnad från sportlovet där jag har folk i bekantskapskretsen som har hyrt stuga med annan familj o.s.v. Nu är det förstås en del immuna, vaccinerade o.s.v., så blir nog inte lika explosivt som förra året.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Och där kom det även för oss stockholmare: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/OQjxMq/vill-se-munskydd-.... Tydligen inte bara jag som gärna ser att fler tar på sig munskydd när de är bland andra människor. Märkligt dock när en smittskyddsläkare anser det, när det nu är så totalt verkningslöst.

Skrivet av Blomman90:

Märkligt att epidemiologerna på FoHM (och flera andra) inte ser någon jättestor vinning med det, när det nu är så uppenbart stora fördelar med munskydd... Det är ju inte så att det är okänt att det råder djupt delade meningar om effekten av munskydd inom professionen (inte bara bland allmänheten). Det verkar som att du tycker att du nu lyckats övertyga en smittskyddsläkare att komma in i din ringhörna och att munskyddens effektivitet därmed är bevisad bortom rimlig tvivel. Men i själva verket har absolut inget ändrats, det finns fortfarande tunga entiteter som anser att det saknas belägg för att munskydd "ute i samhället" ska ha annat än marginell effekt, samtidigt som det finns andra tunga entiteter som tycker att det är bevisat (eller i vart fall inte skadar). Så vad är det du försöker få sagt? Snacka om att sparka in öppna dörrar!

Den positiva medicinska effekten av munskydd är otydlig i de flesta sammanhangen. Det är många i tråden som nämnt felanända masker; jo, jag har också sett det. Däremot är den som symbolhandling säkert lika bra, eller något bättre (till och med), än de här rosa banden mot bröstcancer.

Den som tog beslutet att driva igenom maskanvändning i Stockholm är ju ny på jobbet. Det kan ha varit ett fall av - "Bäst att visa att man agerar, vad skall mina grannar tro". Läser man på https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbr... så skriver de:

Citat:

Folkhälsomyndigheten rekommenderar inte en generell användning av munskydd i samhället. Det vetenskapliga stödet för att användning av munskydd i samhället skulle dämpa smittspridningen av covid-19 är sammantaget svagt. Detta till skillnad från andra åtgärder, som att hålla avstånd till andra personer och att alltid stanna hemma vid minsta symtom. Det finns dock situationer där munskydd kan vara av värde. Korrekt använda kan kvalitetssäkrade engångsmunskydd minska risken för smittspridning i situationer där nära kontakt, under längre tid, i inomhusmiljö inte går att undvika.

Citat:

Sådana situationer kan framförallt uppstå i vissa miljöer på arbetsplatser. Dessa bör identifieras av alla berörda verksamheter och arbetstagare gemensamt. Rutiner för användning av munskydd, inklusive hur de bärs och hanteras, bör tas fram utifrån bedömt behov. I kollektivtrafiken kan trängsel, med nära kontakt under längre tid, ibland uppstå, trots vidtagna åtgärder. Hittills tyder dock varken informationen från de regionala smittskyddsenheterna eller erfarenheter från andra länder på att kollektivtrafiken är en miljö där smittan sprids i större omfattning. Det är som regel korta resor som företas, eller resor där det går att hålla avstånd med hjälp av bokade platser. Det finns dock svårigheter med smittspårning i kollektivtrafiken eftersom smittotillfällen i den miljön kan ske utan att de upptäcks och det finns också risk att enstaka smittotillfällen skapar nya smittkedjor.

Jaha, då får man väl hålla sig inne ett tag. Vem vill stöta på en med solkig, blå mask?

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Den positiva medicinska effekten av munskydd är otydlig i de flesta sammanhangen. Det är många i tråden som nämnt felanända masker; jo, jag har också sett det. Däremot är den som symbolhandling säkert lika bra, eller något bättre (till och med), än de här rosa banden mot bröstcancer.

Banden som sådana gör förstås ingen skillnad, men syftet med dem är att samla in pengar till forskning och information om bröstcancer, förutom att de allmänt skapar uppmärksamhet kring ämnet. Någon särskilt uppmärksamhetskapande kring covid-19 förefaller dock inte behövas för närvarande och några pengar till forskning från munskyddsförsäljning har jag inte sett något om. Istället synes saken vara självspelande och det är säkert lönsamt att vara i munskyddsbranschen för närvarande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Bra så, du har ju själv använt mask ett par gånger, så då har vi en potentiell smittkälla mindre där ute! Om nu alla bara kunde resonera som dig så vore detta över om ett par veckor.

Så nu har du gått från att munskydd eventuellt ger en 10-20% minskning av smittspridningen, till att hela pandemin skulle vara över om två veckor ifall folk började använda munskydd?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mindfighter:

Bra så, du har ju själv använt mask ett par gånger, så då har vi en potentiell smittkälla mindre där ute! Om nu alla bara kunde resonera som dig så vore detta över om ett par veckor.

Jag har hållit mig inne sedan flera månader tillbaka, går bara ut för att få lite motion eller om jag måste handla mat, använt mask sedan början av December och engångs för de är de som rekommenderas, man bör inte ha en mask som man kan använda flera gånger, dom har gått ut med de här i Västerbotten att man endast ska använda engångs maskar så jag kör med dom blåa som finns att köpa lite överallt numera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Snacka om confirmation-bias när man börjar se saker som inte ens finns där...
Kommentaren avsåg om alla håller sig hemma såsom saab i ett par veckor så är det snart över...

Och jag tror inte på 10-20% av smittspridningen, jag tror på 10-20% lägre smittsamhet från en smittad person. Helt olika saker det också.

Nja, du kan inte påstå att det är övertydligt att du refererade till just faktumet att hålla sig hemma (även om det var det du egentligen avsåg). Du konstaterar ju i första meningen att sAAb använt munskydd och ger beröm för det, för att i nästa mening konstatera att om alla resonerar likt sAAb så skulle pandemin vara över på två veckor. Hur ska man då utifrån sett förstå att du inte längre refererar till munskyddsanvändningen (som du i alla övriga inlägg vurmar oerhört starkt för)?

Nej, du får nog vara tydligare i dina inlägg, alternativt bara påpeka att jag tolkade ditt inlägg fel snarare än att anklaga mig för att vara "confirmation-bias".

Permalänk
Avstängd

Nu ökar smittan i skidorterna. Någon som är förvånad?
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zg8mX9/smittskyddslakare...

Att sveriges regering avråder folk att åka upp till fjällen får inte folk att inte åka upp dit. Många har bokat sin fjällsemester för länge sen och verkligen sett fram emot detta och kommer absolut inte avboka sin resa bara för att regeringen avråder folk att resa. Tror säkert en hel del som är lite förkylda ändå åker upp med tanken att de ändå inte kommer krama andra där i fjällen.

Ska vi stoppa smittan i detta läge så hade det varit bättre att helt enkelt stänga ner fjällresandet detta sportlov eller så skulle de ha gjort som elgiganten och PS5:orna. Man får helt enkelt köpa en lott om att få åka upp till fjällen där ett visst antal personer blir utvalda till varje område beroende på storlek. Sen kan folk efter det köpa och sälja sina vinstlotter på blocket om de vinner

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Bra så, du har ju själv använt mask ett par gånger, så då har vi en potentiell smittkälla mindre där ute!
Förklaring: Saab har använt munskydd ett par gånger, Saab är rädd för folk med munskydd och tänker hålla sig hemma ett par veckor. Vi är rädda för Saab för att han använt munskydd. Saab blir är en smittkälla mindre därute eftersom han håller sig hemma kommande två veckor.

Om nu alla bara kunde resonera som dig så vore detta över om ett par veckor.
Förklaring: Om nu alla resonerar som Saab så håller de sig också hemma ett par veckor. Håller ALLA sig hemma i ett par veckor, så är detta över om ett par veckor.

Jag förstår att ironi o.s.v. är svårt men att behöva ha läsinstruktioner... jag lägger ner här nu. Ha en bra dag!

Du ser inte hur man som läsare tror att två efter varandra följande meningar hör ihop?

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

nya idiotrestriktioner satta idag. Verkar som hälften av åtgärderna som görs förvärrar skiten och hälften hjälper. Allt är bara signalpolitik för att kunna säga att "vi gjorde något". Annars kanske någon kan förklara för mig hur vi minskar smittspridningen genom att korta ner öppettider och därmed packa ihop allt folk. Vettigare vore istället att förlänge öppettiderna så man kan sprida ut sig och om man nu skall äta ute gå på en tid som inte är fullproppad, vilket knappast existerar nu när allt skall stänga kl 20:30.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss