Hur mycket dyrare kommer det bli att beställa från brittiska sidor som Amazon.co.uk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Vad menar du? Momsen blir samma oavsett om avsändaren bakar in frakten i priset och påstår att frakten är gratis.

Frakt beläggs med normal moms på 25 procent. Därför kan man "lura" systemet genom att baka in frakten i priset om man delar upp momsen i olika delar när den kommer in i landet. För att stävja sånt utgår jag från att man belägger allt med 25 procent moms. Allt annat vore väldigt naivt och korkat.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Frakt beläggs med normal moms på 25 procent. Därför kan man "lura" systemet genom att baka in frakten i priset om man delar upp momsen i olika delar när den kommer in i landet. För att stävja sånt utgår jag från att man belägger allt med 25 procent moms. Allt annat vore väldigt naivt och korkat.

Struntprat. Den som köper en bok har inte köpt frakt utan en bok. Bokmomsen är 6%. Att den som säljer boken har köpt frakt av någon är irrelevant.

Markägaren säljer ett träd till pappersbruket och det blir 25% moms på trädet. Sedan säljs pappersmassan från ett pappersbruk till ett annat och även här blir det 25% moms. Sedan säljs det färdiga pappret till tryckeriet och även här blir det 25% moms. Slutligen säljs den färdigtryckta boken till förlaget och det är först i detta steg det blir 6% moms. Att någon betalar en annan momssats i ett tidigare skede påverkar ingenting. Företagen drar av ingående moms så att det blir 6% på slutprodukten. Således betalar du 6% på bokfrakten oavsett om butiken betalar 25% eller 0% på frakten till Postnord.

Ett annat exempel: Du behöver ha tag på en hantverkare. Hantverkaren köper en tågbiljett för att åka till dig och betalar då 6% moms på tågbiljetten. Hantverkaren måste dock ändå kräva dig på 25% på hela beloppet på den utförda tjänsten (inklusive tågbiljetten) trots att det bara är 6% moms på tågbiljetten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Struntprat. Den som köper en bok har inte köpt frakt utan en bok. Bokmomsen är 6%. Att den som säljer boken har köpt frakt av någon är irrelevant.

Markägaren säljer ett träd till pappersbruket och det blir 25% moms på trädet. Sedan säljs pappersmassan från ett pappersbruk till ett annat och även här blir det 25% moms. Sedan säljs det färdiga pappret till tryckeriet och även här blir det 25% moms. Slutligen säljs den färdigtryckta boken till förlaget och det är först i detta steg det blir 6% moms. Att någon betalar en annan momssats i ett tidigare skede påverkar ingenting. Företagen drar av ingående moms så att det blir 6% på slutprodukten. Således betalar du 6% på bokfrakten oavsett om butiken betalar 25% eller 0% på frakten till Postnord.

Ett annat exempel: Du behöver ha tag på en hantverkare. Hantverkaren köper en tågbiljett för att åka till dig och betalar då 6% moms på tågbiljetten. Hantverkaren måste dock ändå kräva dig på 25% på hela beloppet på den utförda tjänsten (inklusive tågbiljetten) trots att det bara är 6% moms på tågbiljetten.

Men nu pratar vi om en vara som skeppats från utanför EU, in till Sverige. Blanda inte in massa irrelevant om hur det funkar inom Sverige!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Men nu pratar vi om en vara som skeppats från utanför EU, in till Sverige. Blanda inte in massa irrelevant om hur det funkar inom Sverige!

Det funkar precis på samma sätt om du köper något som skickas från ett land utanför EU. Enda skillnaden är att momsen betalas av mottagaren. Om det är en bok, blir det 6% moms på hela summan (bok + frakt). Det enda underliga är att det alltid är 25% moms på Postnords avgift oavsett vad det är för moms på varan.

Frakt är för övrigt en tjänst och du betalar inte importmoms på tjänster. Således är det ingen importmoms om någon skulle skicka en operabiljett till dig från ett land utanför EU. Istället betalas moms direkt vid försäljningen och momsen betalas i det land där operaföreställningen hålls, inte i det land som någon väljer att skicka operabiljetten till.

Permalänk
Medlem

Det är alltid moms på frakt. Och den är 25 procent.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Det är alltid moms på frakt. Och den är 25 procent.

Det är inte alltid moms på frakt. Gå ner till postombudet och köp ett frimärke så ser du att det inte är någon moms på frimärket. Skicka ett 3 kg-paket med Postnord så ser du att det inte är någon moms på frakten. Skicka samma paket med DHL istället så ser du att det är 25% moms på frakten. För övrigt är det inte frakt du köper om du handlar något på nätet. Du köper en vara och den moms du betalar beror på vad det är för sorts vara, inte vad det är för sorts frakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Det är inte alltid moms på frakt. Gå ner till postombudet och köp ett frimärke så ser du att det inte är någon moms på frimärket. Skicka ett 3 kg-paket med Postnord så ser du att det inte är någon moms på frakten. Skicka samma paket med DHL istället så ser du att det är 25% moms på frakten. För övrigt är det inte frakt du köper om du handlar något på nätet. Du köper en vara och den moms du betalar beror på vad det är för sorts vara, inte vad det är för sorts frakt.

Försöker du missförstå för att bråka, eller begriper du inte vad jag skriver?
Jag pratar inte om frimärken i Sverige, jag pratar om försändelser från utanför EU in till Sverige. Man betalar moms på vara och frakt i det fallet, och det jag har försökt föra fram är att det är logiskt och rimligt att det är den högsta momssatsen som används eftersom man annars öppnar för att ha "gratis" frakt inbakad i ett högre pris på varan, för att slippa den högre momsen på frakten.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Försöker du missförstå för att bråka, eller begriper du inte vad jag skriver?
Jag pratar inte om frimärken i Sverige, jag pratar om försändelser från utanför EU in till Sverige. Man betalar moms på vara och frakt i det fallet, och det jag har försökt föra fram är att det är logiskt och rimligt att det är den högsta momssatsen som används eftersom man annars öppnar för att ha "gratis" frakt inbakad i ett högre pris på varan, för att slippa den högre momsen på frakten.

Det är varken logiskt eller rimligt att betala den högsta momssatsen på frakten eftersom frakten bara är en godtycklig summa pengar som hittas på av butiken. Någon butik säger att varan kostar £10 medan frakten är 1p. En annan butik säker att varan kostar 1p medan frakten är £10. Det är orimligt att kräva olika mycket beroende på vilken variant butiken föredrar. Det är därför det är 6% moms både på varan och på frakten.

Permalänk
Medlem

Nu släpper jag detta. Du vill ju inte förstå...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Det är varken logiskt eller rimligt att betala den högsta momssatsen på frakten eftersom frakten bara är en godtycklig summa pengar som hittas på av butiken. Någon butik säger att varan kostar £10 medan frakten är 1p. En annan butik säker att varan kostar 1p medan frakten är £10. Det är orimligt att kräva olika mycket beroende på vilken variant butiken föredrar. Det är därför det är 6% moms både på varan och på frakten.

Mailade med PostNord. Svar:

Skrivet av PostNord:

En bok ska självklart vara momsbelagd på sex procent. Min kollega kommer att lägga om så att momssatsen blir till sex procent.
Det är bara att avvakta så kommer vi att skicka ut en ny avisering när du kan betala korrekt summa.
När det gäller import moms så kommer det alltid att tillkomma när det gäller försändelser från länder utanför EU.
[...]
Men momsen som vi vill att du betalar är moms till Sverige och är inget andra länder eller företag kan påverka.

Så det är 6% på böcker... Men man måste vara jobbig och bråka med dem för att få det rätt tydligen.

Utöver det är det enligt PostNord omöjlig för ett företag utanför EU att komma undan dessa extrautgifter.

Permalänk
Skrivet av Flaiii:

Utöver det är det enligt PostNord omöjlig för ett företag utanför EU att komma undan dessa extrautgifter.

Det beror på hur det skickas.

Postnord har ett avtal med Wish som gör att Wish debiteras för moms istället för mottagaren. Book Depository skulle kunna använda sig av samma metod. Vissa speditörer, som DHL, UPS och Fedex, låter avsändaren välja om det är avsändaren eller mottagaren som ska betala moms och avgift.

Mina försändelser från Book Depository har inte alltid skickats från Storbritannien utan från diverse andra länder. Ibland har det funnits en returadress i Malmö, ibland i Nederländerna. Om Book Depository skickar boken till Nederländerna, skulle Book Depository kunna deklarera boken med sig själva som importör och sedan skicka försändelsen som en vanlig EU-försändelse (kräver momsregistrering i Sverige eller Nederländerna). Om den skickas via Malmö, skulle den antingen kunna deklareras med Book Depository som importör och sedan skickas som en EU-försändelse (kräver momsregistrering i Sverige) eller deklareras med mottagaren som importör förutsatt att den deklareras innan den överlämnas till Postnord. Beroende på hur Book Depository skickar böcker till Malmö och till Nederländerna skulle Book Depository t.o.m. kunna lämna in importdeklarationen själva och på så vis slippa betala något till ett tullombud. De borde även kunna automatisera deklarationen så att det inte är något manuellt som behöver göras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flaiii:

Mailade med PostNord. Svar:

Så det är 6% på böcker... Men man måste vara jobbig och bråka med dem för att få det rätt tydligen.

Utöver det är det enligt PostNord omöjlig för ett företag utanför EU att komma undan dessa extrautgifter.

Exakt så. Jag har själv bråkat med PostNord fler än en gång på grund av de lagt fel moms på mina böcker från utanför EU. Det löser sig dock när man ringer dem.

Skrivet av Kommenterande 2:

Det beror på hur det skickas.

Postnord har ett avtal med Wish som gör att Wish debiteras för moms istället för mottagaren. Book Depository skulle kunna använda sig av samma metod. Vissa speditörer, som DHL, UPS och Fedex, låter avsändaren välja om det är avsändaren eller mottagaren som ska betala moms och avgift.

Mina försändelser från Book Depository har inte alltid skickats från Storbritannien utan från diverse andra länder. Ibland har det funnits en returadress i Malmö, ibland i Nederländerna. Om Book Depository skickar boken till Nederländerna, skulle Book Depository kunna deklarera boken med sig själva som importör och sedan skicka försändelsen som en vanlig EU-försändelse (kräver momsregistrering i Sverige eller Nederländerna). Om den skickas via Malmö, skulle den antingen kunna deklareras med Book Depository som importör och sedan skickas som en EU-försändelse (kräver momsregistrering i Sverige) eller deklareras med mottagaren som importör förutsatt att den deklareras innan den överlämnas till Postnord. Beroende på hur Book Depository skickar böcker till Malmö och till Nederländerna skulle Book Depository t.o.m. kunna lämna in importdeklarationen själva och på så vis slippa betala något till ett tullombud. De borde även kunna automatisera deklarationen så att det inte är något manuellt som behöver göras.

Jag tror definitivt BD löst det på något smidigt sätt och att det blivit fel för den föregående postaren. Mitt antagande grundar sig också på att det blivit några tiotals kronor dyrare att handla från BD än det var förut. Böckerna är definitivt inte lika billiga (eller värda i många fall) som förr. Detta antagligen för att kompensera för extra administration och frakt.

Permalänk
Skrivet av Krpto:

Exakt så. Jag har själv bråkat med PostNord fler än en gång på grund av de lagt fel moms på mina böcker från utanför EU. Det löser sig dock när man ringer dem.

Det är möjligt att man kan göra så också. Jag har istället valt att kontakt Tullverket och begärt omprövning vilket lett till återbetalning av mellanskillnaden. Fördelen med att begära omprövning är att man kan betala Postnord direkt och därmed får paketet snabbare. Nackdelen är att man får ligga ute med pengarna i någon månad. Vilket som medför minst besvär för mottagaren vet jag inte.

Skrivet av Krpto:

Jag tror definitivt BD löst det på något smidigt sätt och att det blivit fel för den föregående postaren. Mitt antagande grundar sig också på att det blivit några tiotals kronor dyrare att handla från BD än det var förut. Böckerna är definitivt inte lika billiga (eller värda i många fall) som förr. Detta antagligen för att kompensera för extra administration och frakt.

Det var också mitt antagande i och med prishöjningen. En bok som kostade 80-90 kr förut kostar nu 120-130 kr. Ett tag var den uppe i 140 kr. Jag blev därför förvånad när jag hörde om att någon fått begäran om att betala moms och avgifter.

Ett tips är att jämföra priset med Amazon.co.uk. Amazon har i regel lägre priser men tar i gengäld ut en fraktkostnad. Amazon bör bli billigare om man köper flera böcker på samma gång. Amazon hävdar, precis som Book Depository, att det inte ska bli några extrakostnade vid leverans om posten Import Fees Deposit finns med på fakturan. Även med Amazon var det någon som sade att det ändå blev extra avgifter för någon beställning.

Fr.o.m. 1 juli 2021 kan butiker utanför EU välja att registrera sig för moms i valfritt EU-land och betala in moms för alla EU-kunder till det EU-landet som sedan skickar vidare pengarna till köparens land. Jag tar för givet att Amazon.co.uk och Book Depository kommer att göra det och då kanske prishöjningen försvinner igen eftersom det inte blir några kostnader för importdeklarationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Det är möjligt att man kan göra så också. Jag har istället valt att kontakt Tullverket och begärt omprövning vilket lett till återbetalning av mellanskillnaden. Fördelen med att begära omprövning är att man kan betala Postnord direkt och därmed får paketet snabbare. Nackdelen är att man får ligga ute med pengarna i någon månad. Vilket som medför minst besvär för mottagaren vet jag inte.

Tror det är smidigare att ringa PostNord om man orkar sitta i telefonkö i 30-60 minuter. De har aldrig skickat ut en ny avisering, utan snarare bara uppdaterat betalsidan på nätet för att representera den egentliga momsen. Det har alltså uppdaterats någon timme efter samtalet. Oklart varför PostNord valde att skicka ut en ny avisering till personen längre bak i tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Struntprat. Den som köper en bok har inte köpt frakt utan en bok. Bokmomsen är 6%. Att den som säljer boken har köpt frakt av någon är irrelevant.

Markägaren säljer ett träd till pappersbruket och det blir 25% moms på trädet. Sedan säljs pappersmassan från ett pappersbruk till ett annat och även här blir det 25% moms. Sedan säljs det färdiga pappret till tryckeriet och även här blir det 25% moms. Slutligen säljs den färdigtryckta boken till förlaget och det är först i detta steg det blir 6% moms. Att någon betalar en annan momssats i ett tidigare skede påverkar ingenting. Företagen drar av ingående moms så att det blir 6% på slutprodukten. Således betalar du 6% på bokfrakten oavsett om butiken betalar 25% eller 0% på frakten till Postnord.

Ett annat exempel: Du behöver ha tag på en hantverkare. Hantverkaren köper en tågbiljett för att åka till dig och betalar då 6% moms på tågbiljetten. Hantverkaren måste dock ändå kräva dig på 25% på hela beloppet på den utförda tjänsten (inklusive tågbiljetten) trots att det bara är 6% moms på tågbiljetten.

Moms betalas enbart av slutkund, all annan moms är avdragsgill, det finns inte moms på moms.

Permalänk
Medlem

Hej, sista uppdateringen i sagan -

BookDepository ville betala avgifterna när jag kontaktade deras support om det. Det var mao deras förslag att betala det, jag nämnde bara att det tillkommit avgifter.

Så bra kundservice från dem, och tanken från deras sida har varit att inga avgifter skulle komma.

Så om någon i framtiden får liknande problem så verkar BD mer än villiga att betala avgifterna för deklarationsavgift och moms om man kontaktar deras support.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flaiii:

Hej, sista uppdateringen i sagan -

BookDepository ville betala avgifterna när jag kontaktade deras support om det. Det var mao deras förslag att betala det, jag nämnde bara att det tillkommit avgifter.

Så bra kundservice från dem, och tanken från deras sida har varit att inga avgifter skulle komma.

Så om någon i framtiden får liknande problem så verkar BD mer än villiga att betala avgifterna för deklarationsavgift och moms om man kontaktar deras support.

Grymt! Bra att veta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flaiii:

Hej, sista uppdateringen i sagan -

BookDepository ville betala avgifterna när jag kontaktade deras support om det. Det var mao deras förslag att betala det, jag nämnde bara att det tillkommit avgifter.

Så bra kundservice från dem, och tanken från deras sida har varit att inga avgifter skulle komma.

Så om någon i framtiden får liknande problem så verkar BD mer än villiga att betala avgifterna för deklarationsavgift och moms om man kontaktar deras support.

Jag har också böcker från Book Depository som fastnat i tullen.

Jag sitter i en diskussion med supporten men för mig så verkar de streta emot. Kanske beror på vem man hamnar hos. Vem pratade du med på deras support, om man får fråga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThaEagle:

Jag har också böcker från Book Depository som fastnat i tullen.

Jag sitter i en diskussion med supporten men för mig så verkar de streta emot. Kanske beror på vem man hamnar hos. Vem pratade du med på deras support, om man får fråga?

Känns lite konstigt att skriva deras namn på ett publikt forum så jag skickade i PM till dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flaiii:

Känns lite konstigt att skriva deras namn på ett publikt forum så jag skickade i PM till dig.

Ja helt rätt tänkt, tackar för detta!

Kanske också bra för dem att veta att detta händer flertalet kunder i Sverige och att det inte bara är någon enskild händelse.

Permalänk
Skrivet av ThaEagle:

Jag har också böcker från Book Depository som fastnat i tullen.

Jag sitter i en diskussion med supporten men för mig så verkar de streta emot. Kanske beror på vem man hamnar hos.

I ett tidigare inlägg länkade en användare till Twitter där Book Depository skriver att det inte blir några avgifter vid leverans till EU-länder. En person har svarat på inlägget och skrivit "So who will break this news to customs authorities?" och den personen verkar bo i Prag. Jag tolkar det som att det är troligt att han fått en motsvarande uppmaning att betala från den tjeckiska posten. Detta kanske är ett vanligt problem med Book Depository.

Om Book Depository inte ger med sig och boken behöver gå i retur kanske det är bra att ha en skärmdump av Postnords betalsida som bevis för att få tillbaka pengarna. Annars kanske Book Depository drar av någon returkostnad.

Kan Book Depository ha missuppfattat reglerna för moms? Reglerna säger att EU-länder kan sätta en gräns på max 22 euro och så slipper billigare försändelser in momsfritt. Kan Book Depository ha fått för sig att maxgränsen gäller i samtliga EU-länder och så skickar de på vanligt sätt om boken är billigare än så? Sverige tar moms från första kronan och flera EU-länder har en lägre gräns än 22 euro. Danmark har en gräns på 80 danska kronor vilket är ungefär hälften så mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

I ett tidigare inlägg länkade en användare till Twitter där Book Depository skriver att det inte blir några avgifter vid leverans till EU-länder. En person har svarat på inlägget och skrivit "So who will break this news to customs authorities?" och den personen verkar bo i Prag. Jag tolkar det som att det är troligt att han fått en motsvarande uppmaning att betala från den tjeckiska posten. Detta kanske är ett vanligt problem med Book Depository.

Om Book Depository inte ger med sig och boken behöver gå i retur kanske det är bra att ha en skärmdump av Postnords betalsida som bevis för att få tillbaka pengarna. Annars kanske Book Depository drar av någon returkostnad.

Kan Book Depository ha missuppfattat reglerna för moms? Reglerna säger att EU-länder kan sätta en gräns på max 22 euro och så slipper billigare försändelser in momsfritt. Kan Book Depository ha fått för sig att maxgränsen gäller i samtliga EU-länder och så skickar de på vanligt sätt om boken är billigare än så? Sverige tar moms från första kronan och flera EU-länder har en lägre gräns än 22 euro. Danmark har en gräns på 80 danska kronor vilket är ungefär hälften så mycket.

Kan vara så som du säger. Annars är det något de jobbar på att fixa men vill inte förlora kunder under tiden och räknar kallt med att tjäna mer än de förlorar på det. Likväl är det kanske inte alla som vet exakt hur det ligger till på supporten. Såhär skrev de till mig tidigare:

"When ordering goods from BookDepository.com for delivery overseas, you may be subject to import duties and taxes that are levied once the package reaches your country. You are considered the importer of record and must comply with all laws and regulations of the country in which you are receiving the goods.

Customs policies vary widely from country to country, so you should contact your local customs office for further information."

Jag har i alla fall meddelat dem om att det är fler kunder i Sverige som fått samma problem och hur de löstes då (som i fallet med @Flaiii) så får vi se vad de säger. Jag har ännu inte betalat något så frågan kan bli vad posten gör med försändelsen när tiden för att betala tull går ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThaEagle:

Jag har ännu inte betalat något så frågan kan bli vad posten gör med försändelsen när tiden för att betala tull går ut.

PostNord kommer returnera paketet till avsändaren då

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Jag beställde nyligen en bok från the book depository via amazon.se.

Fick häromdagen en betalningsuppmaning från postnord att betala moms och administrationsavgift.

Kontaktade the book depository som svarade att de var medvetna om problemet och kommer ersätta mig för postnords debitering.

Definitivt värt att kontakta säljaren i det här fallet!

Permalänk
Medlem

Jag har försökt förmå bookdepository att berätta hur de sköter momsen och får olika svar. Först därefter hittade jag denna tråd och registrerade mig här.

Först var det en customer advisor som skrev, ungefär vad andra har återgivit:

"I can confirm that all prices displayed on our website are inclusive of VAT for the country you are in. Your final price may be different depending upon the VAT rate that applies to your delivery location. Where we apply a different VAT rate based on the destination of the goods, this will be declared in the checkout.

When ordering goods from BookDepository.com for delivery overseas, you may be subject to import duties and taxes that are levied once the package reaches your country. Any additional charges for customs clearance must be borne by you; we have no control over these charges and cannot predict what they may be."

Jag frågade särskilt om momsregistrering och fick ett nytt svar:

"The prices on our website and what you pay at checkout is the final price, you will not be subject to any additional charges or fees at delivery.

I have passed this to the appropriate team, and we will get back to you very shortly so we can get your other questions answered."

Därefter fick jag svar från en Resolutions Specialist:

"I've reviewed your correspondence with us and see that you've reached out to us with regards to the VAT charges for orders.

The prices on our website and what you pay at checkout is the final price, you will not be subject to any additional charges or fees at delivery."

Jag skrev på nytt och vågade mig på följande:

"You seem to understand my question, but you avoid answering it. It could be the case that you are forbidden by UK law or some competition rules to pay VAT to a EU country and therefore have to keep it a secret."

Jag har inte fått något svar på det. Det kanske är så att de har någon lurig metod att posta försändelse från annat land eller i Malmö som tidigare.

Permalänk
Skrivet av Pingal:

Jag har inte fått något svar på det. Det kanske är så att de har någon lurig metod att posta försändelse från annat land eller i Malmö som tidigare.

Om du läser den här tråden ser du att några har fått uppmaningar av Postnord att betala moms på försändelser från Book Depository. Book Depository säljer även böcker på Amazon.se och om du kollar deras omdömen där är det en massa som klagar på att försändelser fastnat i tullen.

Jag har märkt att deras böcker blivit mycket dyrare. En bok som tidigare kostade 80-90 kronor kan kosta 150-160 kronor nu. Det beror nog på att det är dyrt för dem att återbetala Postnords avgifter. Eftersom böckerna blivit så mycket dyrare kanske det är billigare att köpa dem på något annat ställe.

Från och med den 1 juli 2021 kan företag utanför EU registrera sig för moms i ett valfritt EU-land och ta ut moms på alla försändelser som skickas till EU-länder. Då kanske problemen upphör och då kanske priserna går ner till den gamla nivån igen.

Permalänk
Medlem

Hej!

Gammal tråd men har inte blivit riktigt klok på det hela. Ska beställa 4st LED-lampor (finns inte i Sverige)

Vad kommer detta landa på? 75kr postnordavgift samt 25% moms? Typ 970kr allt som allt (eller räknas frakt in i momsen dvs runt 1000kr?)?

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Jag skulle räkna med ca 1000-1100 kr i det fallet. Beroende på om det är nån tull på varutypen eller inte.

Regeln är: (((varans pris inkl alla säljarens avgifter och frakt)*tull)*moms)+postens hanteringsavgift.

Säg att en vara kostar 500 kr, en tilläggsavgift på 50 kr tillkommer och frakten kostar 150 kr. Tullsatsen är 6 procent, säger vi. Momsen är 25 procent. Och Posten snor åt sig 75 kr.
Då blir det:
(((500+50+150)*1.06)*1.25)+75
som hamnar på 1002.50 kr i mitt exempel.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag skulle räkna med ca 1000-1100 kr i det fallet. Beroende på om det är nån tull på varutypen eller inte.

Regeln är: (((varans pris inkl alla säljarens avgifter och frakt)*tull)*moms)+postens hanteringsavgift.

Säg att en vara kostar 500 kr, en tilläggsavgift på 50 kr tillkommer och frakten kostar 150 kr. Tullsatsen är 6 procent, säger vi. Momsen är 25 procent. Och Posten snor åt sig 75 kr.
Då blir det:
(((500+50+150)*1.06)*1.25)+75
som hamnar på 1002.50 kr i mitt exempel.

Tack så mycket!

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av lossah:

Hej!

Gammal tråd men har inte blivit riktigt klok på det hela. Ska beställa 4st LED-lampor (finns inte i Sverige)

https://i.ibb.co/3y10Zj1/Screenshot-20211123-002147-Chrome-2.jpg

Vad kommer detta landa på? 75kr postnordavgift samt 25% moms? Typ 970kr allt som allt (eller räknas frakt in i momsen dvs runt 1000kr?)?

Amazon borde sköta importdeklaration och moms, de skriver ju så (underförstått att de använder IOSS) och att du kommer att se det totala priset på sista betalsidan. Om de inte gör nått helt galet bör det väl stämma men handlar du av nån som använder plattformen och inte Amazon kan det ju bli lite bökigare om de deklarerar varorna fel men Amazon brukar jaga de butikerna och tvinga dem till rättning.

For customers with an EU delivery address, VAT is charged in accordance with local legislation. VAT charges for your order will be itemised on the last page of your order, in the e-mail confirmation of your order and on the invoice available in Your Account.
https://www.amazon.co.uk/gp/help/customer/display.html?nodeId...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.