Permalänk
Medlem

En ny gaming dator till tjejen

Hejsan gott folk på Sweclockers.

Jag är här för att få hjälp av att bygga en gaming dator åt tjejen.
Den kommer såklart användas till gaming på hög grafik nivå och kanske lite video redigering .

Budget: 14 000 - 17 000.

-Det här är hennes krav.

Den bör vara svart.
Hon vill ha lampor som man kan ändra färg på som Razers produkter(Hon älskar Razer), själv tycker jag att det inte är nödvändigt om det kostar för mycket extra.
Den behöver vara tyst och inte en jetmotor till värme element.
Hon gillar att ha alla sina spel installerade så det önskas en 4Tb hårddisk och en 500gb SSD för Windows.
Hon vill gärna ha ett Nvidia kort eftersom hon är van med dom.
Hon gillar att spela på hög grafik inställning med bra fps. Det mest krävande spelen hon kanske spelar är Ark eller GTA5.

Jag skulle gärna beställa allt på Inet eftersom dom erbjuder att bygga ihop datorn åt en och jag själv vill inte riskera bygga ihop den själv.
Om det är så illa med grafik kort bristen så att det inte fungerar på Inet så får vi diskutera vidare om det kommer till det.

Om jag missade något så är det bara att fråga på men jag hoppas att jag fick med allting.

Så jag tackar för all hjälp i förväg.

Permalänk
Medlem

Finns ju inga grafikkort någonstans nuförtiden, så det blir svårt om du vill ha datorn snart.

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaxz1337:

Hejsan gott folk på Sweclockers.

Jag är här för att få hjälp av att bygga en gaming dator åt tjejen.
Den kommer såklart användas till gaming på hög grafik nivå och kanske lite video redigering .

Budget: 14 000 - 17 000.

-Det här är hennes krav.

Den bör vara svart.
Hon vill ha lampor som man kan ändra färg på som Razers produkter(Hon älskar Razer), själv tycker jag att det inte är nödvändigt om det kostar för mycket extra.
Den behöver vara tyst och inte en jetmotor till värme element.
Hon gillar att ha alla sina spel installerade så det önskas en 4Tb hårddisk och en 500gb SSD för Windows.
Hon vill gärna ha ett Nvidia kort eftersom hon är van med dom.
Hon gillar att spela på hög grafik inställning med bra fps. Det mest krävande spelen hon kanske spelar är Ark eller GTA5.

Jag skulle gärna beställa allt på Inet eftersom dom erbjuder att bygga ihop datorn åt en och jag själv vill inte riskera bygga ihop den själv.
Om det är så illa med grafik kort bristen så att det inte fungerar på Inet så får vi diskutera vidare om det kommer till det.

Om jag missade något så är det bara att fråga på men jag hoppas att jag fick med allting.

Så jag tackar för all hjälp i förväg.

Grafikkorten finns knappt att få tag på.
Ett beg. 1080 går för över 3000:- just nu =/
Om det är inte är bråttom skulle jag vänta några månader.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

https://www.sweclockers.com/artikel/31366-veckans-fraga-vad-s...

Med tanke på tillgänglighet och rabatt så ser jag GT12-0065no - RTX3070 som ett rätt bra alternativ.

Visa signatur

Livet är för kort för dåligt kaffe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erickey:

https://www.sweclockers.com/artikel/31366-veckans-fraga-vad-s...

Med tanke på tillgänglighet och rabatt så ser jag GT12-0065no - RTX3070 som ett rätt bra alternativ.

Håller med, trist men just är denna bästa alternativet
https://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=2W6U8E...

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaxz1337:

Hejsan gott folk på Sweclockers.

Jag är här för att få hjälp av att bygga en gaming dator åt tjejen.
Den kommer såklart användas till gaming på hög grafik nivå och kanske lite video redigering .

Budget: 14 000 - 17 000.

-Det här är hennes krav.

Den bör vara svart.
Hon vill ha lampor som man kan ändra färg på som Razers produkter(Hon älskar Razer), själv tycker jag att det inte är nödvändigt om det kostar för mycket extra.
Den behöver vara tyst och inte en jetmotor till värme element.
Hon gillar att ha alla sina spel installerade så det önskas en 4Tb hårddisk och en 500gb SSD för Windows.
Hon vill gärna ha ett Nvidia kort eftersom hon är van med dom.
Hon gillar att spela på hög grafik inställning med bra fps. Det mest krävande spelen hon kanske spelar är Ark eller GTA5.

Jag skulle gärna beställa allt på Inet eftersom dom erbjuder att bygga ihop datorn åt en och jag själv vill inte riskera bygga ihop den själv.
Om det är så illa med grafik kort bristen så att det inte fungerar på Inet så får vi diskutera vidare om det kommer till det.

Om jag missade något så är det bara att fråga på men jag hoppas att jag fick med allting.

Så jag tackar för all hjälp i förväg.

Jag spelar väldigt mycket ARK: Survival Evolved, och jag förbjuder dig att låta henne spela detta spel från en vanlig mekanisk HDD. Laddtiderna är extrema, inrenderingen av byggdelar och övrig Ooptimerad röra kräver en SSD.
Personligen har jag köpt en 1TB-SSD som jag endast har det spelet på, och just nu tar spelet upp 320GB. Snart kommer Genesis 2 och även ARK 2 om ett par år.
Laddtiderna för att ta sig in på en server med exempelvis 25 mods är 3 minuter med SSD och 15 minuter med HDD. Går snabbare om man kör single player såklart.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800X3D - GPU: Gigabyte Aorus Master RX 6800 XT 16GB - Moderkort: MSI MPG 570X Gaming Plus - RAM: HyperX Fury 32GB DDR4 3200mhz - SSD NVMe: Kioxia Exceria Plus 1TB SSD: Kingston 960GB - SSD: Samsung 850 EVO 500GB - Nätagg: Antec HCG Gold 850w - Chassi: MSI MPG Gungnir 300R Airflow - OS: Win11 PRO

Permalänk
Medlem

Det va som jag trodde.

Värsta fall får man köpa en färdigbyggd dator? Men då måste man skaffa en större hårddisk.
Kanske någon kan komma på en färdigbyggd dator som fyller kriterierna mer eller mindre?

Annars får man sitta och vänta i någon månad som folk nämnde och bumpa tråden då?

Tack för svaren i alla fall gott folk