Vad tror ni om Spotify HiFi?

Permalänk
Medlem

Med en mild hörselskada så kommer jag knappast höra någon skillnad - men en prisförändring kommer kännas i plånboken, det är jag säker på.

Ni vet vad man säger - inget i livet är gratis

Permalänk
Medlem

Fick ett år tidal av jobbet som går ut i april.. satt precis och funderade på hur jag skulle göra med det då jag även har spotify. Detta avgjorde åt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Äntligen. Nu hoppas jag förstås att Spotify även aktiverar bitperfect uppspelning direkt till DAC, utan att låta OS:et sampla om signalen. Annars är de bara halvvägs tycker jag.

Tidal har väl erbjudit detta länge nu med Exclusive mode och Force Volume
https://support.tidal.com/hc/en-us/articles/360005773698-Opti...

Behövs inte, finns inbyggt i senaste Windows 10 för alla ljudkällor. Du måste dock aktivera det själv, det är ganska undangömt. Högerklicka på högtalarikonen i taskbar, välj egenskaper för ljud, längst ner på sidan kan du gå vidare och välja ljudkällor, då får du upp en sida där varje aktiv ljudkälla kan kopplas till valfri ljudutenhet i exclusive mode. Tidals funktion behövs alltså inte längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Vore nästan för bra för att vara sant men det skulle skaka om marknaden en del, helt klart. Då kommer nämligen Spotify knapra lite extra marknadsandelar.

Om man kommer höra någon skillnad just i bilen vet i sjutton dock, beror väl lite på hur bra grejer man har i bilen.

Självklart. Tycker B&W-pryttlarna i bilen är bra (XC90). Nöjd med anläggningen faktiskt. H&K jag hade i bilen innan gillade jag inte riktigt. Smaksak som allt annat. Inte samma nivå som hemmabion, men bättre än annat jag lyssnat på i bilar. Lurarna får också ur mer detaljer, men har insett att jag inte är en hörlursmänniska

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Känns tveksamt att de skulle ha hifi till samma pris. Både Tidal och Deezer tar det dubbla i betalt för hifi. Varför skulle Spotify Bjuda på det? Jag har lagt mycket pengar och arbete på bilstereo och det skulle inte vara fel med bättre kvalitet, men jag är inte beredd att ge det dubbla för det. Det tillåter inte min ekonomi nu mera.

Inte för att vara den som är den men om du kör bilen samtidigt som du lyssnar på musiken känns det som bortkastade pengar att betala för okomprimerat ljud.

På tok för mycket bakgrundbrus för att det ska vara lönt. Sen är väl inte akustiken direkt fördelaktig i en bil, gissar jag.

Skrivet av Barsk66:

Ett annat modernt påfund är ju vad som väl kallas volume war

Kan vi få Spotify att streama ut studiokvalitet tack? Dvs orginalmixen i 24/96 e.dyl. före slutmixandet till CD. DET vore nåt det.

Loudness war (som jag antar att du menar) är inte vad jag skulle kalla för ett modernt fenomen. Var väl en massa prat om det redan på 90 talet. Nu vill jag förstås mena att 90-talet var, om vi avrundar, ungefär förra veckan. Men tyvärr stämmer inte det.

Sen förstår jag inte riktigt varför man ens diskuterar frågan om 16 vs 24 bit. 24 bit har ingen plats i en musikkonsuments hem. Om man inte har det för att siffran 24 är finare än 16, inget fel med det.

Till att börja med finns det ingen hemmautrustning idag som verkligen kan spotta ut det ljud som 24 bit har möjlighet till. Om ingenting hänt de senaste få åren så är gränsen 20 bit men tveksamt om din utrustning klarar av det. Inget personligt mot dig, jag menar bara att det är ganska så ovanligt att ha sådan utrustning hemma.

Men visst, 20 är också ett större nummer än 16. Trots det finns det inga fördelar med 20 bit i verkliga världen.

Det är inte någonting jag själv hittat på. Blindtest efter blindtest bekräftar detta. Men framförallt så bekräftas det av teorin bakom det hela. Är man människa men hemmautrustning designad av en människa så finns det ingen anledning att lyssna på 24 bit.*

*Ibland (ofta?) läggs extra mycket tid på att få ljudet att låta bättre när de gör 24 bit. Men då är det masteringen som är orsaken till det bättre ljudet, inte tekniken.

Skrivet av lossah:

Hoppas jag inte får äta upp mina ord nu men att tro att detta kommer bli en gratis uppdatering...Vilken värld lever ni i?

Jag lever i en värld där stora företag som inte har anledning att bortse från en nästan garanterad ökad inkomst inte bortser från den.

Jag kör en kvalificerad gissning och säger att spotify behöver inte de extra kunderna som en ”gratis” uppdatering skulle medföra. Tror de tjänar mer på att ta extra betalt av de som vill ha tjänsten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Jag kör en kvalificerad gissning och säger att spotify behöver inte de extra kunderna som en ”gratis” uppdatering skulle medföra. Tror de tjänar mer på att ta extra betalt av de som vill ha tjänsten.

Lite klurigt, beror väl på hur mycket mer kunder de skulle få samt om de skulle lyckas att mer eller mindre konkurrera ut någon konkurrent eller två på köpet (om tex Tidal skulle ta mycket stryk). Vet ej om de skulle kunna anklagas för prisdumpning i USA eller EU dock om de skulle erbjuda en bra Hifi tjänst till samma pris som nu. En mycket stor del i värderingen av Internet baserade företag ligger i antal kunder (fortfarande). Men det verkar bli så att Spotify kommer ta extra betalt, frågan är hur mycket och på på vilken kvalitetsnivå deras nya Hifi abonnemang lägger sig på i jämförelse med konkurrenterna. Jag hoppas som sagt på max 150kr så att det ändå blir en ganska bra skillnad neråt mot Tidal Hifi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Inte för att vara den som är den men om du kör bilen samtidigt som du lyssnar på musiken känns det som bortkastade pengar att betala för okomprimerat ljud.

På tok för mycket bakgrundsbrus för att det ska vara lönt. Sen är väl inte akustiken direkt fördelaktig i en bil, gissar jag.

Köper du det billigaste av skräp på BRL så kanske du har rätt. Kör man bättre grejer och läser på hur man ska bygga så är det enkla svaret nej, det är inte bortkastat. Jag verkar samtidigt vara en av de få som hör skillnad på flac och mp3 verkar det som...

Permalänk
Medlem

Är väl i princip omöjligt att höra skillnad mellan 320 Ogg Vorbis och FLAC? Till och med 192 kbps MP3 och FLAC ska vara väldigt svårt (inte omöjligt) att höra skillnad mellan. Så känns som onödigt med bandbredd bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Köper du det billigaste av skräp på BRL så kanske du har rätt. Kör man bättre grejer och läser på hur man ska bygga så är det enkla svaret nej, det är inte bortkastat. Jag verkar samtidigt vara en av de få som hör skillnad på flac och mp3 verkar det som...

Att du kan höra skillnad på random mp3 och en flac tvivlar jag inte på. Men hör du skillnad på en 320 mp3 och en flac från samma källa? Jag ställer mig mycket tveksam till det men det är förstås inte omöjligt.

Däremot vill jag påstå att det är omöjligt när du sitter i en bil och kör på vägarna. Oavsett vad du har för stereo i bilen. Skillnaderna mellan en bra mp3 och flac är så minimala att bakgrundsljud från bilåkande dränker de skillnaderna utan minsta tvekan.

Gillar du däremot att förpesta din omgivning och spelar när du står parkerad vid donken så är det väl möjligt, hur liten möjligheten än är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Att du kan höra skillnad på random mp3 och en flac tvivlar jag inte på. Men hör du skillnad på en 320 mp3 och en flac från samma källa? Jag ställer mig mycket tveksam till det men det är förstås inte omöjligt.

Däremot vill jag påstå att det är omöjligt när du sitter i en bil och kör på vägarna. Oavsett vad du har för stereo i bilen. Skillnaderna mellan en bra mp3 och flac är så minimala att bakgrundsljud från bilåkande dränker de skillnaderna utan minsta tvekan.

Gillar du däremot att förpesta din omgivning och spelar när du står parkerad vid donken så är det väl möjligt, hur liten möjligheten än är.

Du får helt enkelt lita på att jag hör skillnad... eller också inte.

Eftersom jag inte är 15 år utan över 50 och vuxen så står jag inte och på nån parkeringsplats och dunkar. Att göra sånt är inte intresse för bilstereo utan nått annat (vet inte vad poängen är...) Jag kommer rikta mig mot att tävla inom bilstereo om tävlingarna blir av under de rådande omständigheterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guggen64:

Jag har Brothers in arms på Vinyl, både ny släpp och original utgåvan samt SACD och vanlig cd och vi gjorde en test hemma hos mig med några vänner.

Vi lyssnade via streaming från dator både Flac och från Tidal samt SACD och cd från Oppo BDP-95 spelare och sist från vinyl och då med Rega RP3 med Goldring 2300 puppa och Lejonklou Gaio - 2 RIAA steg.

Helt klart bästa ljudet var från SACD skivan men vinyl var inte långt efter och sist var helt klart streaming ljudet från dator och där var de svårt att höra skillnad från Tidal eller FLAC som var rippad från CD utgåvan.

Är dock svårt att få någon bra jämförelse eftersom de var från olika källor och med olika kablar och via olika ingångar i förstärkaren, körde med USB, XLR och RCA kablar.

Men de som var intressant var att just vinylen hade den bästa basen men de var de enda som var bättre, SACD utgåvan har sjukt bra ljud, men som sagt är svårt att jämföra speciellt beroende på vilka grejer man har men i min anläggning så är de nog vinyl som låter allra bäst, är ett mer levande ljud helt enkelt, mer rymd men de beror helt på vad du lyssnar på, massor med skivor som låter skit.

Veronica Maggio handen i fickan fast jag bryr mig finns i 2 utgåvor och de är natt och dag i mellan dom, den senaste 1xlp som släpptes låter skit, instängt ljud med noll rymd och burkigt ljud och jämför man sedan med den som släpptes först som är 2xlp så är de helt otroligt vilken skillnad de är, kan inte fatta hur dom kunde släppa den senaste utgåvan, är nog en av dom sämsta ljud mixar jag hört på en ny press.

Frågan är ju om sacd låter bäst för att det är överlägset tekniskt, eller för att man gjort en korrekt modern remaster som har rätt dynamiskt omfång? Jag är ju övertygad om att alla remasters skulle kunna vara bättre än original om man inte gjorde loudness och kompression. Trots allt har tekniken gått framåt.

Vinyl kan vara fantastiskt, har själv ett hemmabygge med drivet från en lenco 75 och rega arm. Tycker tyvärr att att kostar mer än det smakar att hålla på med. Visst går jag igång på att det kan vara analogt hela signalkedjan, men i praktiken är det tyvärr dyrt och jobbigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thu:

Loudness war är väl den gängse termen? Annars är det väl lite åtgärder på gång mot det, Tidal och Spotify snackade om nivåutjämning för några år sen för att komma bort från loudness war. Vet inte vad det blivit av det då jag inte använder produkterna, men jag misstänker nästan att de schabblat bort det hela.

Mycket medhåll på posten. Vet inte om det blivit bättring, men tidigare var det helt omöjligt att se vilken utgåva av en skiva som fanns tillgänglig på spotify. Det skulle ju vara ett bra steg i rätt riktning annars.

Jag läser detta som att det ska funka i vanliga klienten också och inte enbart prylar med massa spotify connect-jox?

Ja, loudness war är korrekt. Tyvärr ligger loudness på skivan och går inte att laga med nivåutjämning. Man har helt enkelt komprimerat ljudet så att allt hörs lika mycket.

Jag brukar alltid titta lite på dynamic range database efter vilka masters som har bra dynamik. Var det inte Metallica som släppte det värsta någonsin i denna aspekt, och folk rippade någon låt från guitar hero för att få bättre ljud?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leffe_B:

Ja, loudness war är korrekt. Tyvärr ligger loudness på skivan och går inte att laga med nivåutjämning. Man har helt enkelt komprimerat ljudet så att allt hörs lika mycket.

Jag brukar alltid titta lite på dynamic range database efter vilka masters som har bra dynamik. Var det inte Metallica som släppte det värsta någonsin i denna aspekt, och folk rippade någon låt från guitar hero för att få bättre ljud?

Poängen är inte att laga gammal musik, utan att förhindra att loudness war fortsätter eftersom själva vinsten I att hårdkomprimera musiken försvinner.

Metallicas Death Metallic-album, med 3db dynamik.. men sorterar du efter average DR så ser du att de hamnar först på sida två, finns en hel hög med värre album Jag tror det mycket är därför folk gillar vinyl istället för andra medium, de mastras oftast med högre dynamik.

DR database är dock väldigt begränsad i sin information där allt trycks ihop till ett enda värde. Kan tipsa om Ljudtekniska Sällskapets Mastering Visualizer, MasVis: https://www.lts.a.se/lts/masvis

Finns en animerad gif på wikipedia som jämför tre utgåvor av samma zz-top-skiva:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f7/Masvis-zz...

För varje remaster sjunker crest factor, normalized average spectrum visar att de ändrat klangfärgen genom att lyfta mellanregister och diskante något, ovanför ~2-3kHz, och 2000-mastern verkar ha nån EQ:ad dipp runt 7-9kHz. Allpassed crest factor antyder att de lagt på nån kompression i det området också.
Sen i bit histogram syns det tydligt att 2000-mastern är komprimerad, och att den som gjorde 2008-mastern borde portförbjudas från att mastra musik någonsin igen eftersom vi träffar klippunkterna lika ofta som vi träffar nollan..

Finns en öppensåsad python-variant att hitta nånstans också om du föredrar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guggen64:

Är dock svårt att få någon bra jämförelse eftersom de var från olika källor och med olika kablar och via olika ingångar i förstärkaren, körde med USB, XLR och RCA kablar.

Den enklaste missen att göra är väl att det är så svårt att få samma ljudnivå på alla källor, det krävs inte så mycket skillnad innan vi automatiskt tycker att den som låter lite högre låter bäst. Därför loudness war fungerat.

Skrivet av Guggen64:

Helt klart bästa ljudet var från SACD skivan men vinyl var inte långt efter och sist var helt klart streaming ljudet från dator och där var de svårt att höra skillnad från Tidal eller FLAC som var rippad från CD utgåvan.

Lustigt nog är det CD-utgåvan som har högst dynamik och sen är SACD/Vinyl ungefär likvärdiga varandra, beroende på utgåvor. Detta får mig att misstänka att testet kanske färgades av att ljudnivån diffat. Eller så kanske ni föredrar det mer komprimerade ljudet, jag vet att jag gör det ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leffe_B:

Frågan är ju om sacd låter bäst för att det är överlägset tekniskt, eller för att man gjort en korrekt modern remaster som har rätt dynamiskt omfång? Jag är ju övertygad om att alla remasters skulle kunna vara bättre än original om man inte gjorde loudness och kompression. Trots allt har tekniken gått framåt.

Vinyl kan vara fantastiskt, har själv ett hemmabygge med drivet från en lenco 75 och rega arm. Tycker tyvärr att att kostar mer än det smakar att hålla på med. Visst går jag igång på att det kan vara analogt hela signalkedjan, men i praktiken är det tyvärr dyrt och jobbigt.

Jag har gått från hembio till ren 2 kanals anläggning och jag lyssnar mycket på musik, har ingen tv längre utan de är musik som gäller och jag har nog kostat på långt över 100.000 på min nuvarande anläggning och de är värt varenda krona, musik kan man inte leva utan.

Skrivet av thu:

Den enklaste missen att göra är väl att det är så svårt att få samma ljudnivå på alla källor, det krävs inte så mycket skillnad innan vi automatiskt tycker att den som låter lite högre låter bäst. Därför loudness war fungerat.

Lustigt nog är det CD-utgåvan som har högst dynamik och sen är SACD/Vinyl ungefär likvärdiga varandra, beroende på utgåvor. Detta får mig att misstänka att testet kanske färgades av att ljudnivån diffat. Eller så kanske ni föredrar det mer komprimerade ljudet, jag vet att jag gör det ibland.

Ljudnivån är så klart olika men vi höjde och sänkte volymen så den var ungefär lika hela tiden.
När de gäller SACD vs CD utgåvan så tycker jag att SACD lät mycket bättre och vi var alla ense om de och eftersom vi lyssnade från samma källa (Oppo) så var de lättare att höra skillnaden, kollat runt lite på nätet angående detta och alla jämförelser jag har sett och hittat så vinner SACD utgåvan över Cd utgåvan.

https://www.sa-cd.net/showtitle/3030

Permalänk
Medlem

Om Spotify har bra pris så kommer det nog vinna mark. Tycker de är sent ute på bollen. De andra aktörerna har redan många användare. Hur skall de locka över den lila andelen användare som vill ha FLAC.