Schack-kanal på Youtube flaggas som hatisk av röstigenkänning

Permalänk
Lego Master
Skrivet av bingoofsweden:

Youtube är farligt stora nu och har sedan länge tappat kontakten med sina användare.
Youtube är på sitt egna sätt en form av diktator.

Med skillnaden att du har full frihet att bara "hoppa av" från Youtube, till skillnad från tex. Nordkorea.
Men ja, det ÄR ett faktiskt problem att mycket av världens "free speech" ligger i händerna på megabolag väster om Atlanten. Hur man ska komma till rätta med det är sjukt oklart. Statligt finansierade och modererade forum? Som ett torg där alla får stå och skrika tills man säger nåt som är olagligt.

Jag vet inte. Vad vore en perfekt värld i det här avseendet? Vore det att ingen har avvikande åsikter? Att alla åsikter är lika mycket värda? Vem bestämmer vilka åsikter som är "okej" och inte?

Varför måste människor vara så jävla krångliga?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zemlan:

Jösses...Man tycker ju att deras algoritm 2021 borde veta vad nymodigheten SCHACK är för något. Men icke sa nicke.

I allmänhet att hålla på och ge sig in och peta i sånt här blir bara skitnödigt och skapar mer problem än det löser tycker jag. Låt det bara vara....

Problemet är nog inte ordet schack utan allt snack om black and white. Man tycker samtidigt att AI borde vara så smart att den kan slå ihop de tre orden och kategorisera om det så att det är ord som ska få nämnas.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Stefflo:

Problemet är nog inte ordet schack utan allt snack om black and white. Man tycker samtidigt att AI borde vara så smart att den kan slå ihop de tre orden och kategorisera om det så att det är ord som ska få nämnas.

Men vad händer om nån på en schack-kanal använder det specifika undantaget för att faktiskt sprida rasistisk dynga, och algoritmen bara "nej, men här var det minsann lite schack, så 'svart och vitt' är helt fine."
Det behövs ju läsförståelse, inte bara ordmatchning.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Shudnawz:

Med skillnaden att du har full frihet att bara "hoppa av" från Youtube, till skillnad från tex. Nordkorea.
Men ja, det ÄR ett faktiskt problem att mycket av världens "free speech" ligger i händerna på megabolag väster om Atlanten. Hur man ska komma till rätta med det är sjukt oklart. Statligt finansierade och modererade forum? Som ett torg där alla får stå och skrika tills man säger nåt som är olagligt.

Jag vet inte. Vad vore en perfekt värld i det här avseendet? Vore det att ingen har avvikande åsikter? Att alla åsikter är lika mycket värda? Vem bestämmer vilka åsikter som är "okej" och inte?

Varför måste människor vara så jävla krångliga?

Eller hur!

Regler/lagar om vad som är bra och ok är endast en uppdiktad verklighet (av sapiens) som alla i en viss grupp (land/kultur/religion/socioekonomi mm) förväntas leva efter. Den vekligheten skiljer sig åt beroende på vad för input individens neurologiska system fått och i sin tur drar slutsatser efter. Just nu har liberalismen sina glansdagar på vårt klot. Faktum kvarstår dock att fria ordet och fria viljan är en illusion som de flesta tror på. Vilket säkert är bra.

En AI är enklare att förstå och att det blev såhär är ju en bekräftelse på att den fungerar

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwad:

Det jag skrev var att sweclockers har en redaktion för sina nyheter och deras publicerade material. Sedan så har man moderator för deras forum.
Får be om ursäkt om jag skriver slarvigt och det är svårt att förstå.
Det sweclockers moderator är skyldiga enligt lag är reglerat i "Lag (1998:112) om ansvar för elektroniska anslagstavlor", allt annat är deras egna regler.

Det jag försöker skilja på är vad en tjänsteplattform och en publiceringsplattform är för något.
Detta är väl en egentligen är en större skillnad främst i USA där publiceringsplattformar/socialmedier har åtnjutit ansvarsfrihet likt tjänsteleverantörer för vad deras användare publicerar så länge de plockar bort innehåll som är olagligt.

Men absolut är jag överens med dig om att Företag får bestämma vad som finns på deras sida/tjänst, men då ska de vara ansvariga för det också.

Exakt,det du säger att de flesta publicister har utgivaransvar och därför ansvarar för vad som sägs/skrivs/förmedlas på deras medier och dom kan tack vare detta utgivaransvar bestämma själva i vad som får förmedlas.

Youtube har ifrånsagt sej utgivaransvar(troligtvis av skitnödighet att bli stämda för nåt som skrivs/sänds på deras plattform) och beskriver sej istället som förmedlare(provider) av en tjänst utan,som tidigare nämnts,utgivaransvar. Nu leker dom åsiktspolis utan att ta fullt utgivaransvar vilket är helt förkastligt!

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shudnawz:

Men vad händer om nån på en schack-kanal använder det specifika undantaget för att faktiskt sprida rasistisk dynga, och algoritmen bara "nej, men här var det minsann lite schack, så 'svart och vitt' är helt fine."
Det behövs ju läsförståelse, inte bara ordmatchning.

Absolut, då är det helt plötsligt lika bra att stoppa alla nätsidor där inte personer som är politiskt korrekta får uttala sig. Vad som anses vara rasistisk dynga är också väldigt olika från person till person. Att man inte får ha vissa TinTin böcker på biblioteken eller att pippis pappa inte får vara .....kung är bara löjligt och kan absolut inte kallas för rasistiskt även om det helt plötsligt har fått den stämpeln och man gömmer dessa exemplar.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

”context matters”
Antar jag?

Visa signatur

Lea här ^-^/
25, gym, kläder, bilar. Liite elektronik 👀

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Problemet att en platform med fria åsikter drunknar i hat.

Ingen kommer göra videos över hur bra allt känns, eller hur mycket jag tycker om min granne. Men väldigt många kommer göra videos över hur mycket dom hatar det ena eller det andra, den känslan är mycket starkare.

Håller absolut inte med. Tycker det är allt som ofta videos/bilder som är "happy-happy, unicorns and rainbows".
Det är oftare man ser ett fint dukat bord med perfekt gjord mat än en bild med med en sprucken bea.
Problemet är väl snarare att det är antingen perfekt tillgjort eller hatiskt och dystra misslyckanden.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av tEan:

Exakt,det du säger att de flesta publicister har utgivaransvar och därför ansvarar för vad som sägs/skrivs/förmedlas på deras medier och dom kan tack vare detta utgivaransvar bestämma själva i vad som får förmedlas.

Youtube har ifrånsagt sej utgivaransvar(troligtvis av skitnödighet att bli stämda för nåt som skrivs/sänds på deras plattform) och beskriver sej istället som förmedlare(provider) av en tjänst utan,som tidigare nämnts,utgivaransvar. Nu leker dom åsiktspolis utan att ta fullt utgivaransvar vilket är helt förkastligt!

Ja??? Var det otydligt? Eller ifrågasätter du det jag skriver?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Shadee:

Jag förstår inte hur du tänker här. Anser du att Youtube är samma sak som en tidningsredaktion med hänseende till att de borde helt och fullt få bestämma sitt innehåll efter eget tycke?

Ja alltså precis alla publiceringsplattformar får bestämma hur de vill utforma sina produkter. Vad de önkskar ge ut - och vad de inte vill ha med i sin produkt. Så har det alltid varit och det är på intet sätt nytt.

Skrivet av Shadee:

Borde då inte Youtube tvingas ha ett utgivaransvar som tidningar har och ta fullt ansvar för allt som publiceras på plattformen med hänseende till musik, film, bilder o.s.v.

Nope. Vad varje individ postar tar de juridiskt ansvar för. Det är i sig rimligt att man inte friskrivit sig det ansvaret någonsin.

Utöver detta kan det även vara så att youtube/sweclockers och andra kan ha uppföranderegler och innehållsregler som styr vad man vill ha för plattform. Alltså helt frånkopplat den juridiska ansvarsbiten.
Exempelvis kan twitter sätta en begränsning på att man minsann inte får posta mer än 160 tecken per inlägg på deras plattform fast att det är helt lagligt. Eller att sweclockers inte önskar ha porr i forumet eller ombeds hålla sig till tyskt/svenskt språk trots att man juritiskt sett får använda fler språk också.
Jag har svårt att se varför de två skulle behöva hänga ihop.
Alltså jag tycker inte sweclockers ska tvingas bli juridiskt ansvariga för vad andra skriver på deras site bara för att de har en regel om att de inte önskar ha spanska/kinesiska i formuet.

Skrivet av Shadee:

En tidning kan åka dit för plagiat som publiceras, bli stämda för att ha använt en bild utan att betala, bli polisanmälda för kommentarer lämnade i artiklar till tidningen m.m.

Ja precis.

Skrivet av Shadee:

Ska Youtube börja moderera innehåll helt efter egen linje, vilket tidningar gör så borde väl de också tvingas efterfölja alla regler som kommer med den friheten? Det går inte enligt mig att vara en plattform för alla att använda och sedan plocka bort det man själv inte vill ha där som inte bryter mot några regler annat än vissa kan uppfatta materialet som stötande eller att det är en obekväm åsikt, framför allt inte när nätjättarna är så pass stora att de styr hela samhällsdebatten och blivit en fast punkt för många av våra statliga inrättningar.

Nä alltså precis alla forum och gemensamma sociala arenor har alltid haft regler för uppförande. Det här är motsatsen till nytt. Jag vänder mig helt mot uttrycket att youtube skulle "börja" moderera innehåll efter egen linje. Så har det varit från dag ett.
I början på 90talet fanns det regler kring innehåll och uppförande på IRC som sträckte sig längre än lagen. För de som önskade ha egna regler ska tilläggas. Det var valfritt.
Samma sak var det på helgon.se och lunarstorm. Det fanns innehållsreger på myspace och det fanns regler på facebook från start. Och på youtube. Ja på spelservrar kunde man också bli bannad om man var otrevlig eller på annat sätt inte följde reglerna även för 20 år sedan trots att man inte bröt mot lagen.
Det här är precis som det alltid har varit. From day one. Och det började inte där utan idén om att de som har en publiceringsplattform kan välja vad de önskar förmedla för innehåll - ja den traditionen är äldre än boktryckarkonsten. Såhär har det alltid sett ut.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadee:

Fast eftersom lagar skiljer sig från olika länder och plattformen är global så är det inte så lätt att säga att "du får inte lägga upp olagligt material". Vissa stater i USA samt Kanada har ju legaliserat cannabis så då borde det inte vara något problem för någon att starta en kanal som är helt fokuseras på cannabisrökning och graderar samt rekommenderar olika typer av cannabis samt uppträder tydligt höga i videon. Det är ju sådant vi här i Sverige och andra delar av USA tycker är olagligt och vill ha bort från plattformen.

Jo absolut, det går ju dock att begränsa vilket land som kan se vad på tex Youtube, så "tekniken" finns ju där för att varje land ska få bestämma, men rent praktiskt ogenomförbart om man inte nyttjar nån form av "AI" för att analysera videos... enligt en snabb Google laddas det upp ca 720000 timmar video dagligen på youtube, skulle behöva 30000 personer att granska innehållet för respektive land, och visst allt material kanske inte behöver granskas men att bara säga "saker som är olagligt skall tas bort i respektive land" är väldigt svårt i praktiken

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Tja när större delen av samhällets infrastruktur gör sig mer och mer beroende av dessa tjänster så har ju "Folk" snart inte jättemycket val.

Kan du utveckla hur du menar med beroendet av dessa tjänster?

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Eller gör dem svarta också. Om man får spinna vidare på ett lite onödigt sidospår.
Skulle det funka rent spelmässigt?
Ja då!

Det finns inget mer ikoniskt för det mönstret än just schack. Schackrutigt beskriver vi det mönstret till och detta uttryck tillämpas på massa andra grejer.
Och ändå har det mönstret ingen reell funktion i spelet. Det är en kosmetisk detalj och spelet hade kunnat utvecklas utan olika färger på brädet.
Ja, det blir lättare att se löpares linjer, men det är knappast ett krav för att kunna spela.

Mind blown huh?

Aja. Det här hade inget med nyheten att göra. Ändra för tusan inte på schackbrädet till enfärgat haha!

Off:
I Hikaru no Go. Anime serien. Finns det ett spelläge då man kör med bara vita eller svarta stenar. Tror de var vita i serien iofs och då skulle man öva sitt minne. Man skulle själv veta vilka stenar man la ut och vilka motståndaren gjorde. Man skulle minnas och se mönstret.
https://en.wikipedia.org/wiki/Hikaru_no_Go

Edit:
Tror den engelska översättningen var "no color go" även om jag tror de använde vita stenar i det avsnitt jag tänker på.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Söderbäck:

Jaja visst.
Men att själv föra fram grejerna - det får man. Det är inte något problem här. Prata med vännner, arbetskamrater och skrik på torget om du så önskar. Den rätten är ohotad.

Att däremot kräva att andra ska publicera ens grejer är inte lika givet. Det är att be någon annan att göra jobb åt en.
Ungefär som att jag ber dig att ha mina politiska åsikter i din signatur.
Och ja, här känner iaf jag att det borde man kunna få säga nej tack till.

När man lägger ut saker på youtube - eller skriver på sweclockers för den delen så ber man någon annan att göra ett uppdrag åt en. De får tacka nej om de inte vill ha uppdraget.
Märk väl att publiceringsplattformen också är en del av företagens produkt. Lägger någon ut rasism i exempelvis sweclockers så påverkas sweclockers som produkt av det. Och ja - att företag har ett intresse i utformningen av sin produkt är kanske inte jättekonstigt egentligen.
Så det finns ett liknande intresse av att du önskar få styra över din egen forumsignatur och att publiceringsplattformar önskar styra över hur de marknadsförs och vilken typ av innehåll de önskar ha och inte önskar ha. Det är en del av vad varumärket är.

Jag tycker nog i grunden att det är rimligt att tidningsredaktioner kan få välja vilka artiklar de önskar publicera och vilken inriktning de önskar ha, att bokförlag fortfarande själva kan få tacka ja och nej till vilka böcker de önskar ge ut och att forum ska kunna ha uppföranderegler kring vad som får publiceras som styr vad de önskar ha för innehåll och vad de önskar vara för plattformar.

Så har det trots allt alltid sett ut - och det har vi kunnat ha samtidigt som vi har yttrandefrihet. Det här tycker jag ändå är tänkvärt.

Den moderna politiska diskursen sker inte på torgmöten, du som hänger på SweClockers antar jag är väl bevandrad i internets omfång. Jag tycker att du blandar rätt friskt här genom att likställa enskilda tidningspublikationer med central informationsinfrastruktur. Facebook, Youtube, Twitter mfl är så stora att deras agerande direkt påverkar demokratiska val. SweClockers är en mindre plattform där det är någorlunda rimligt att ha ett publicistansvar, det tycker jag inte kan gälla Facebook med två miljarder användare. För mig är det uppenbart att din signatur är mer utav ett personligt ställningstagande, medan en post på Facebook uppenbarligen inte representerar Mark Zuckerberg eller företaget som helhet. Artiklar på SweClockers är signerade redaktionen, och forumet är på den nivå att det kan modereras manuellt.

Att yttrandefriheten bara ska gälla relationen mellan stat och individ är förvisso vedertaget sedan länge, men jag tycker det är naivt och närapå skrämmande att tro att vi kan fortsätta ha det så när opinionsbildningen flyttar från allmänna utrymmen till privata företags plattformar. Då måste lagstiftningen hänga med om vi ens ska ha ens en slamsa av våra fina demokrati kvar. Företag kan omöjligen tillåtas ha det inflytandet över informationsspridning och valkampanjer. Då kan vi lika gärna byta namn från Sverige till "MegaCorp division Nord", för en filial är precis vad vi kommer vara om vinstmål får diktera informationsflödena inför riksdagsvalen.

Du verkar vara väldigt benägen att lämna besluten kring vad som får plats i det offentliga rummet till privata företag, men jag tror att det är ett sluttande plan. Nämnvärt är att vi redan idag reglerar marknaden med konsumentskydd, miljölagar, diskrimineringslagar etc, så att i vissa fall även applicera yttrandefriheten eller något derivat av den är inte helt orimligt i min mening.

Men om techjättarna nu ska ha full kontroll över sina plattformar skulle man exempelvis kunna ha statligt ägda forum för opinionsbildning, som en sorts garant. Men så länge privata företag har monopol över informationsutbytet i den digitala eran måste någon form av yttrandefrihet garanteras även där, annars blir det bara en gummiparagraf från en svunnen, enklare tid.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Schack är rasistiskt , vit får alltid börja jo tyvärr finns det snöflingor som triggas av det också...

Det var fan skönare att vara svart så man fick bestämma vart klockan skulle stå...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jaja visst.
Men att själv föra fram grejerna - det får man. Det är inte något problem här. Prata med vännner, arbetskamrater och skrik på torget om du så önskar. Den rätten är ohotad.

Att däremot kräva att andra ska publicera ens grejer är inte lika givet. Det är att be någon annan att göra jobb åt en.
Ungefär som att jag ber dig att ha mina politiska åsikter i din signatur.
Och ja, här känner iaf jag att det borde man kunna få säga nej tack till.

När man lägger ut saker på youtube - eller skriver på sweclockers för den delen så ber man någon annan att göra ett uppdrag åt en. De får tacka nej om de inte vill ha uppdraget.
Märk väl att publiceringsplattformen också är en del av företagens produkt. Lägger någon ut rasism i exempelvis sweclockers så påverkas sweclockers som produkt av det. Och ja - att företag har ett intresse i utformningen av sin produkt är kanske inte jättekonstigt egentligen.
Så det finns ett liknande intresse av att du önskar få styra över din egen forumsignatur och att publiceringsplattformar önskar styra över hur de marknadsförs och vilken typ av innehåll de önskar ha och inte önskar ha. Det är en del av vad varumärket är.

Jag tycker nog i grunden att det är rimligt att tidningsredaktioner kan få välja vilka artiklar de önskar publicera och vilken inriktning de önskar ha, att bokförlag fortfarande själva kan få tacka ja och nej till vilka böcker de önskar ge ut och att forum ska kunna ha uppföranderegler kring vad som får publiceras som styr vad de önskar ha för innehåll och vad de önskar vara för plattformar.

Så har det trots allt alltid sett ut - och det har vi kunnat ha samtidigt som vi har yttrandefrihet. Det här tycker jag ändå är tänkvärt.

Nä inte om det bara finns en tidning

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av THB:

Censur är oerhört farligt, och med den makt de stora techjättarna som Google, Facebook, Twitter osv har är det än viktigare att värna om de fria ordet och se till så att de inte kan censurera godtyckligt vad de anser är "fel" åsikter.

Tycker absolut man ska censurera "fel" åsikter på sociala och öppna plattformar om "fel" åsikter är hat, hot och rasism. Kan man inte skrika det på ett torg ska man inte göra det på internet heller.

Sen att algoritmen tog fel här, aja. Shit happens

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Men om techjättarna nu ska ha full kontroll över sina plattformar skulle man exempelvis kunna ha statligt ägda forum för opinionsbildning, som en sorts garant. Men så länge privata företag har monopol över informationsutbytet i den digitala eran måste någon form av yttrandefrihet garanteras även där, annars blir det bara en gummiparagraf från en svunnen, enklare tid.

Ett problem här är väl att diverse stater varit på de här företagen och KRÄVT att de ska moderera och censurera, visst att desinformation ska motarbetas men vem bestämmer vad som är desinformation och vad som ska få finnas kvar?

Permalänk
Medlem

I vanlig ordning gör sån här skit mer skada än nytta. Behöver skötas bättre än att folk förlorar sin inkomst på grund av inkompetent AI. Sen vore det oerhört trevligt om både youtube och twitch försvann, båda har blivit för stora för sitt eget bästa.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mordekai:

Den typen av system fungerar bara i totalitära stater, Nordkorea, Kina och Ryssland kan jag rekommendera som hemort, där reglerar staterna och inte företagen vad som får finnas på internet.

Det finns i de flesta stater i västvärlden också. Inklusive Sverige. Problemet är snarare resurserna som krävs för att lagföra.

Skrivet av firstofmay:

I vanlig ordning gör sån här skit mer skada än nytta. Behöver skötas bättre än att folk förlorar sin inkomst på grund av inkompetent AI. Sen vore det oerhört trevligt om både youtube och twitch försvann, båda har blivit för stora för sitt eget bästa.

Så bara för att det blev fel en gång så gör det mer skada en nytta? Du har ingen aning om hur mycket skit de här algoritmerna förmodligen rensar ut som vi aldrig märker av. Internet har inte brist på rasism direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Det finns i de flesta stater i västvärlden också. Inklusive Sverige. Problemet är snarare resurserna som krävs för att lagföra.

Så bara för att det blev fel en gång så gör det mer skada en nytta? Du har ingen aning om hur mycket skit de här algoritmerna förmodligen rensar ut som vi aldrig märker av. Internet har inte brist på rasism direkt.

Och har man ett uns av vett i huvudet bortser man från det, precis på samma sätt som man stänger dörren när jehovas vittnen knackar på. Att en youtubeskapare blir avstängd och förlorar inkomst och potentiellt får ett skadat rykte för att AI godtyckligt hugger till kommer jag aldrig se som en necessary evil när alternativet är att någon idiot skapar rasistiskt innehåll som blir borttaget och idioten avstängd av en moderator. AI kommer aldrig kunna pricka rätt varje gång för det bygger i sin tur på vad för förutfattade meningar som finns i det, tycker således inte att det duger som lösning.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MrAdde:

Den moderna politiska diskursen sker inte på torgmöten, du som hänger på SweClockers antar jag är väl bevandrad i internets omfång. Jag tycker att du blandar rätt friskt här genom att likställa enskilda tidningspublikationer med central informationsinfrastruktur. Facebook, Youtube, Twitter mfl är så stora att deras agerande direkt påverkar demokratiska val. SweClockers är en mindre plattform där det är någorlunda rimligt att ha ett publicistansvar, det tycker jag inte kan gälla Facebook med två miljarder användare. För mig är det uppenbart att din signatur är mer utav ett personligt ställningstagande, medan en post på Facebook uppenbarligen inte representerar Mark Zuckerberg eller företaget som helhet. Artiklar på SweClockers är signerade redaktionen, och forumet är på den nivå att det kan modereras manuellt.

Jag har inget emot att större eller mindre aktörer för den delen tar publicistansvar om de själva önskar göra så. Det är helt OK att välja att ta det.
Men jag har svårt att se större plattformar så som youtube tvingas att ta juridiskt ansvar för allt som postas utan att kväva den typen av plattformar. Därför tycker jag inte att man ska tvinga alla stora plattformar att ta publicistansvar. Det blir inte rimligt att tvinga alla stora företag ut från arenan. Bara en sån fråga som "hur stort är egentligen stort"?
Men samtidigt tycker jag att stora plattformar så som youtube ska få ha uppförande och innehållsregler. Jag är inte per se emot att youtube exempelvis har regler mot att publicera porr trots att det är lagligt.
Jag tycker att de ska kunna ha innehållsregler av den enkla anledningen att valet de gör av innehåll definierar vad produkten i slutändan blir. Det är relevanta produktbeslut för företagen helt enkelt.

Skrivet av MrAdde:

Att yttrandefriheten bara ska gälla relationen mellan stat och individ är förvisso vedertaget sedan länge, men jag tycker det är naivt och närapå skrämmande att tro att vi kan fortsätta ha det så när opinionsbildningen flyttar från allmänna utrymmen till privata företags plattformar. Då måste lagstiftningen hänga med om vi ens ska ha ens en slamsa av våra fina demokrati kvar. Företag kan omöjligen tillåtas ha det inflytandet över informationsspridning och valkampanjer. Då kan vi lika gärna byta namn från Sverige till "MegaCorp division Nord", för en filial är precis vad vi kommer vara om vinstmål får diktera informationsflödena inför riksdagsvalen.

Yes.
Men.
Så länge youtube, google, facebook, instagram och liknande har algoritmer för vad som ska visas för varje enskild användare så kommer de styra över politiska val, åsiktsbildning och informationsflöden. Camebridge analytica-skandalen handlade inte om att det fanns uppföradenregler på facebook som styrde valet utan det handlade om att informationen som serverades gavs till specifika grupper baserat på algoritmer och kundkännedom. Algoritmer som väljer vad som ska visas för vem.
Ska den här gränsen dras för inflytande på det här området så vill jag inte dra gränsen vid att publiceringsplattformar har uppföranderegler utan snarare att informationsflöden anpassas på individnivå.

Det är ändå ganska ärligt och uppenbart om nu youtube inte vill ha rasism på sin plattform. Det märks tydligt om de inte önskar ha detta. Det ger användare möjliget att ta medvetna beslut kring avnändandet av youtube. För de som vill sprida rasism istället så får de hitta publiceringsplattformar som tillåter detta. Och finns inte det så får man sätta upp egna. Det är klart att det inte är så lätt att bli lika stor som den största jätten. Men finns efterfrågan så finns underlaget. Så har det alltid fungerat och sett ut.
Ska man trycka böcker med budskap de flesta vänder sig mot så får man leta reda på rätt publiceringsnät på den fronten också.
Vad som är värre i så fall är väl när megacorps använder algos för att undermedvetet styra folkgrupper att vända sig politiskt utefter hur beställaren av budskap betalar för. Det här är mycket mer dolt - och ett mycket mer reellt demokratiproblem som anbvändarna inte alls lika tydligt kan ta ställning till. Influera utan att vi blir uppmärksamma på det.
Hur den pucken ska lösas vet vi inte riktigt. För ja, personliga anpassningar i googlesökningar tycker vi ju är rätt bra ändå. Algos som anpassar innehållet utefter kartläggning av individen. Men hur långt får man ta det innan demokratin är hotad?

Skrivet av MrAdde:

Du verkar vara väldigt benägen att lämna besluten kring vad som får plats i det offentliga rummet till privata företag, men jag tror att det är ett sluttande plan. Nämnvärt är att vi redan idag reglerar marknaden med konsumentskydd, miljölagar, diskrimineringslagar etc, så att i vissa fall även applicera yttrandefriheten eller något derivat av den är inte helt orimligt i min mening.

Yes. Och här tänker jag mig dels att jag har respekt för företagens önskan att styra över sina produkter. Jag hade ogillat om exempelvis sweclockers - men även större aktörer tvingas ha med allt möjligt som inte är direkt olagligt exempelvis. Jag uppskattar moderering för att hålla stämningen bättre oavsett om plattformen är större eller mindre. Gränsdragningen när sweclockers (eller reddit då kanske) ska bli så stort att man tvingas överge sin produkt låter som en trist väg. Och gränsdragningen låter trist där också.
Och dessutom har jag kanske en stor tilltro till att andra plattformar dyker upp om efterfrågan finns. För de som vill ha högre i tak finns flashback. Själv uppskattar jag emellertid den utökrade modereringen. Och samma sak kan jag känna om tiktok faktiskt. Det måste inte vara fullt av porr även om de nu är så stora. Jag är tacksam att de får sätta upp innehållsregler - och även slänga ut folk om beter sig för illa.

Skrivet av MrAdde:

Men om techjättarna nu ska ha full kontroll över sina plattformar skulle man exempelvis kunna ha statligt ägda forum för opinionsbildning, som en sorts garant. Men så länge privata företag har monopol över informationsutbytet i den digitala eran måste någon form av yttrandefrihet garanteras även där, annars blir det bara en gummiparagraf från en svunnen, enklare tid.

Det här är en spännande tanke!
Idén om att staten ska göra forum där man mer ska få säga allt utan en massa sociala uppföranderegler. På privatägda plattformar kan det finnas konsekvenser av att bete sig som en rövhatt men här ska allt få plats så länge det inte är direkt olagligt. Alla ska med som en garant för att inte kunna bli utstängd.
Kanske är det här en väg framåt.
Själv är jag måttligt intresserad av att vara på en sådan plats. Jag tänker mig att det kan bli något i stil med det stället fuskare hamnar på i en del spel. De får bara spela mot andra fuskare. En restpool.

Men konceptet är oprövat och jag kan ha helt fel approach till det här såklart! Tankeexperimentet är intressant oavsett - helt klart!

Edit:
Nu låter jag kanske mer oförstående här än jag faktiskt är ;).
Med ändrade förutsättningar i världen behöver lagar ofta anpassas.
Frågan är väl vad det är för typ av ändringar och anpassningar det är som efterfrågas.
Här kanske det skett en del missförstånd från mitt håll. Who knows.
Kanske för att de förslag som många önskar se inte riktigt har konkretiserats. Vad är det för specifika ändringar som önskas och hur är det tänkt att fungera egentligen.
Eller kanske att mer konkreta förslag gått mig förbi?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja alltså precis alla publiceringsplattformar får bestämma hur de vill utforma sina produkter. Vad de önkskar ge ut - och vad de inte vill ha med i sin produkt. Så har det alltid varit och det är på intet sätt nytt.

Nope. Vad varje individ postar tar de juridiskt ansvar för. Det är i sig rimligt att man inte friskrivit sig det ansvaret någonsin.

Utöver detta kan det även vara så att youtube/sweclockers och andra kan ha uppföranderegler och innehållsregler som styr vad man vill ha för plattform. Alltså helt frånkopplat den juridiska ansvarsbiten.
Exempelvis kan twitter sätta en begränsning på att man minsann inte får posta mer än 160 tecken per inlägg på deras plattform fast att det är helt lagligt. Eller att sweclockers inte önskar ha porr i forumet eller ombeds hålla sig till tyskt/svenskt språk trots att man juritiskt sett får använda fler språk också.
Jag har svårt att se varför de två skulle behöva hänga ihop.
Alltså jag tycker inte sweclockers ska tvingas bli juridiskt ansvariga för vad andra skriver på deras site bara för att de har en regel om att de inte önskar ha spanska/kinesiska i formuet.

Att ha spelregler för en plattform är inte riktigt samma sak som att godtyckligt välja vad som ska vara tillgängligt tycker jag. I många fall försvinner material som inte bryter mot några regler eller lagar, bara för att det är "obekvämt" eller går emot ägarnas egna åsikter. Vilket är helt ok om man ser sig själv som en tidning med en ansvarig utgivare, men Youtube ser väl sig själv mer som ett torg där vem som helst kan skapa sig en röst och på så sätt kommer undan ansvaret publicister har. Jämförelsevis är väl t.ex. här på Sweclokcers om åsikten att Intel är bättre än AMD skulle modereras bort för att Sweclockers vill framstå som ett Intelpositivt forum och få in sponsorpengar från Microsoft.

Youtube, Google, Alphabet eller vem som nu håller i trådarna har inget ansvar för vad som finns på deras plattform eller kommentarer som skrivs. En tidning har en ansvarig utgivare för sin plattform och är personligt ansvarig för allt material på siten och i tidningen. Finns massvis med hela filmer/musikvideos/serieavsnitt på Youtube t.ex. som är uppladdade av privatpersoner och jag misstänker att inte den riktiga utgivare kan ta en printscreen och kräva Youtube på sjuka summor för upphovsrättsbrott. Däremot så kan en tidning åka på en rejäl smäll om de publicerar en bild utan att rättigheter från upphovsmannen.

Det är de här reglerna som gör att vi numera inte kan kommentera på online-artiklar hos dagstidningar, det krävdes för mycket moderering och den ansvarige utgivaren riskerade att bli polisanmäld för inlägg som denne inte hade att göra med eftersom personen är ansvarig för siten.

Skrivet av Söderbäck:

Ja precis.

Borde inte då Youtube kunna stå till svars för allt som läggs upp där? Om de nu ska ses som en publicist. Återigen äta kakan och ha den kvar.

Skrivet av Söderbäck:

Nä alltså precis alla forum och gemensamma sociala arenor har alltid haft regler för uppförande. Det här är motsatsen till nytt. Jag vänder mig helt mot uttrycket att youtube skulle "börja" moderera innehåll efter egen linje. Så har det varit från dag ett.
I början på 90talet fanns det regler kring innehåll och uppförande på IRC som sträckte sig längre än lagen. För de som önskade ha egna regler ska tilläggas. Det var valfritt.
Samma sak var det på helgon.se och lunarstorm. Det fanns innehållsreger på myspace och det fanns regler på facebook från start. Och på youtube. Ja på spelservrar kunde man också bli bannad om man var otrevlig eller på annat sätt inte följde reglerna även för 20 år sedan trots att man inte bröt mot lagen.
Det här är precis som det alltid har varit. From day one. Och det började inte där utan idén om att de som har en publiceringsplattform kan välja vad de önskar förmedla för innehåll - ja den traditionen är äldre än boktryckarkonsten. Såhär har det alltid sett ut.

Du ser ingen skillnad mellan ett multinationellt företag som styr det offentliga samtalet i vår vardag och ett spelforum eller ett forum för nätdejting? Privat företag som privat företag? Nu menar jag generellt nätjättarna och inte bara just Youtube.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Shadee:

Att ha spelregler för en plattform är inte riktigt samma sak som att godtyckligt välja vad som ska vara tillgängligt tycker jag. I många fall försvinner material som inte bryter mot några regler eller lagar, bara för att det är "obekvämt" eller går emot ägarnas egna åsikter. Vilket är helt ok om man ser sig själv som en tidning med en ansvarig utgivare, men Youtube ser väl sig själv mer som ett torg där vem som helst kan skapa sig en röst och på så sätt kommer undan ansvaret publicister har. Jämförelsevis är väl t.ex. här på Sweclokcers om åsikten att Intel är bättre än AMD skulle modereras bort för att Sweclockers vill framstå som ett Intelpositivt forum och få in sponsorpengar från Microsoft.

Jag skulle nog inte kalla youtube för ett torg riktigt. Dch jag tror inte att de ser på sig själva som ett statligt torg heller. De är en privat aktör med all önskan om att styra sin produkt vilket ju är deras publiceringsplattform för videos.
Målbilder, ambitioner och upplägg är ganska olika vill jag påstå.
Jag jobbade visserligen i UK ett tag intill ett torg som var privatägt. Där hade de ganska tydliga spelregler för uppförande också. Vem som helst fick inte sälja varor där och demonstrationer och liknande tilläts aldrig. Så kanske delas lite mer egenskaper med ett privat torg kanske?

Skrivet av Shadee:

Youtube, Google, Alphabet eller vem som nu håller i trådarna har inget ansvar för vad som finns på deras plattform eller kommentarer som skrivs. En tidning har en ansvarig utgivare för sin plattform och är personligt ansvarig för allt material på siten och i tidningen. Finns massvis med hela filmer/musikvideos/serieavsnitt på Youtube t.ex. som är uppladdade av privatpersoner och jag misstänker att inte den riktiga utgivare kan ta en printscreen och kräva Youtube på sjuka summor för upphovsrättsbrott. Däremot så kan en tidning åka på en rejäl smäll om de publicerar en bild utan att rättigheter från upphovsmannen.

Yes. Så är det. Jag har svårt att se att youtube, twitter och liknande skulle kunna ta publicistiskt ansvar för allt som postas där. En sådan ansvarsroll skulle rimligen sänka de flesta av dessa tjänster. Jag ogillar idén på att helt sänka alla större tjänster. Det skulle förstöra för mycket av internet.

Skrivet av Söderbäck:

Det är de här reglerna som gör att vi numera inte kan kommentera på online-artiklar hos dagstidningar, det krävdes för mycket moderering och den ansvarige utgivaren riskerade att bli polisanmäld för inlägg som denne inte hade att göra med eftersom personen är ansvarig för siten.

Fast det kan vi ju. Flera nyhetssiter har just det. Möjlighet att kommentera nyheter. Exempelvis sweclockers, FZ, swedroid och liknande. Men även DN och dagens industri har kommentatorsfält för artiklar.
Det går att få till på något sätt uppenbarligen.
Exakt hur det fungerar juridiskt vet jag däremot inte. Kan man ha publicistansvar för nyhetsartiklarna men låta ansvaret vara på individen för forumdelen?
Spännande frågor helt klart!

Skrivet av Söderbäck:

Borde inte då Youtube kunna stå till svars för allt som läggs upp där? Om de nu ska ses som en publicist. Återigen äta kakan och ha den kvar.

Alltså om youtube väljer att ta ansvar för varje liten grej som läggs ut med granskning först så håller jag med.
Men att alla stora publiceringsplattformar ska tvingas att vara ansvariga för allt som postas - det går inte. Det blir orimligt att avkräva alla stora plattformar en sådan nivå. Det skulle kväva alla stora plattformar och därför faller den typen av krav på sin egen orimlighet.
Och jag tycker det låter precis lika orimligt att kräva exempelvis youtube att bli ansvariga för allt som sägs bara för att de inte vill ha porr på sin plattform. Det är ju en regel youtube har gällande innehåll.

Grejen är att jag i praktiken ser att man erbjuder två alternativ här. Tvinga företagen att publicera vad som helst utan restriktioner så länge det inte bryter mot lagen - eller tvingas ta ansvar för allt som skrivs vilket skulle döda många stora plattformar.
Valet att stänga exempelvis youtube, wtitter och liknande är kass. Det är inte en bra nog nivå. Och inte heller att tvinga företagens produkt att ändra karaktär så mycket. Nä jag ser hellre att publiceringsplattofrmar får fortsätta ha regler för innehåll för att styra produkten i en riktning man önskar utan att man för den delen ska tvingas ta publicistiskt ansvar för precis allt.

Edit:
Eller det är så jag tolkat frågan iaf. Kanske har jag förtsått något fel i grunden här?

Skrivet av Söderbäck:

Du ser ingen skillnad mellan ett multinationellt företag som styr det offentliga samtalet i vår vardag och ett spelforum eller ett forum för nätdejting? Privat företag som privat företag? Nu menar jag generellt nätjättarna och inte bara just Youtube.

Jag ser många skillnader på stora och små företag och forum.
Men jag förstår verkligen inte varför man ska få moderera i ett litet forum utan att behöva bli publicist när samma upplägg inte ska gälla för ett större forum.
Hur många redditanvändare ska vara gränsen innan de ska förbjudas moderera forumet exmpelvis? Alltså alternativet att tvingas bli juridiskt ansvariga för vad alla skriver på reddit blir svårt. Då ska allt granskas först innan publicering vilket antagligen blir döden för företaget.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av firstofmay:

Och har man ett uns av vett i huvudet bortser man från det, precis på samma sätt som man stänger dörren när jehovas vittnen knackar på. Att en youtubeskapare blir avstängd och förlorar inkomst och potentiellt får ett skadat rykte för att AI godtyckligt hugger till kommer jag aldrig se som en necessary evil när alternativet är att någon idiot skapar rasistiskt innehåll som blir borttaget och idioten avstängd av en moderator. AI kommer aldrig kunna pricka rätt varje gång för det bygger i sin tur på vad för förutfattade meningar som finns i det, tycker således inte att det duger som lösning.

Det är en jäkla skillnad på om jehovas knackar som på sin höjd är irriterande snarare än hotfulla rasistsnubbar som kommer och knackar på dörren och brölar rasistiska saker, som görs flitigt på internet. Då hade man förmodligen ringt polisen, på internet gör man inte det. Då får man blockera deras fria ord istället. Med all rätt.

Jämför rätt om du nu måste jämföra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Det är en jäkla skillnad på om jehovas knackar som på sin höjd är irriterande snarare än hotfulla rasistsnubbar som kommer och knackar på dörren och brölar rasistiska saker, som görs flitigt på internet. Då hade man förmodligen ringt polisen, på internet gör man inte det. Då får man blockera deras fria ord istället. Med all rätt.

Jämför rätt om du nu måste jämföra.

Tja kunde ju tagit en bättre jämförelse förstås, åsikt som åsikt. Sen vet jag inte vart du vill komma med resten av ditt inlägg, säger ju inte emot att blockera deras fria ord utan är snarare kritisk till hur det genomförs och vilka oskyldiga som hamnar under bussen. Kan väl också tillägga att man borde få vara polis själv - blockera, anmäla osv. det borde inte vara så komplicerat egentligen.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Den typen av system fungerar bara i totalitära stater, Nordkorea, Kina och Ryssland kan jag rekommendera som hemort, där reglerar staterna och inte företagen vad som får finnas på internet.

Ungefär det svar jag förväntade av mig någon som inte är intresserad av debatt eller att utmana, men att tysta meningsmotståndare, det föredrar du framför alternativet.

Låt mig dra en liknelse till sårvård. Tvättar du inte såret så kommer det bli infekterat, och har du otur så kan det bli en varböld och gör du inte något åt det då, då kan det gå så illa att du får Sepsis och då är det riktigt illa.

Vi är i varböld-stadiet nu. Vi alla såg vad som hände efter valet i staterna och vi har sett den hätska tongången i Sverige och runtom i Europa som blir allt hätskare. Faktum är att det är direkt tragiskt att det nästan uppmuntras att vi skriker åt människor vars åsikter vi inte gillar eller säger elaka saker om dem på sociala medier än att vi sätter oss ner och har en pratstund som inte handlar om våra åsikter utan att vi försöker bygga broar och komma närmare varandra, för det finnas en människa bakom åsikten också.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem

Sweclockers, som exempel, är givetvis i sin fulla rätt att förbjuda diskussioner om piratkopiering eller politik, trots att diskussioner om bådadera såklart är lagliga. Jag förstår besluten. Men frågan är om inte självcensur eller åsiktsfållning där man vallar in fårskocken (vi användare) i allt snävare åsiktskorridorer och filterbubblor är ett problem som liknar riktig (statlig) censur. Effekten blir att fri åsiktsbildning försvåras.

Kanske dags med offentligt drivna forum där endast kriminella åsikter är förbjudna.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Ungefär det svar jag förväntade av mig någon som inte är intresserad av debatt eller att utmana, men att tysta meningsmotståndare, det föredrar du framför alternativet.

Låt mig dra en liknelse till sårvård. Tvättar du inte såret så kommer det bli infekterat, och har du otur så kan det bli en varböld och gör du inte något åt det då, då kan det gå så illa att du får Sepsis och då är det riktigt illa.

Vi är i varböld-stadiet nu. Vi alla såg vad som hände efter valet i staterna och vi har sett den hätska tongången i Sverige och runtom i Europa som blir allt hätskare. Faktum är att det är direkt tragiskt att det nästan uppmuntras att vi skriker åt människor vars åsikter vi inte gillar eller säger elaka saker om dem på sociala medier än att vi sätter oss ner och har en pratstund som inte handlar om våra åsikter utan att vi försöker bygga broar och komma närmare varandra, för det finnas en människa bakom åsikten också.

Jag förstår inte din poäng alls. Är du orolig att rasism censureras eller att den inte censureras? Din liknelse förstår jag inte vad den har med en videodelningsplattforms regler att göra. AI gör fel, människor gör fel, inte hela världen, det är knappast en mänsklig rättighet att publicera videofilmer på internet. Vad är det för sår? Är det kapitalism? Rasism?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Jag förstår inte din poäng alls.

Jag märker det.

Skrivet av Mordekai:

Är du orolig att rasism censureras eller att den inte censureras? Din liknelse förstår jag inte vad den har med en videodelningsplattforms regler att göra. AI gör fel, människor gör fel, inte hela världen, det är knappast en mänsklig rättighet att publicera videofilmer på internet. Vad är det för sår? Är det kapitalism? Rasism?

I väst så anses det vara en mänsklig rättighet (något vi Svenskar är jävligt måna om att poängtera för andra, särskilt Kineser) att kunna uttrycka sig fritt, oavsett om det är på internet eller ej. Men istället för att ifrågasätta och utmana så tystar vi hellre, vi sopar det hela under mattan för som uttrycket går; bort från omvärlden, bort från minnet.

Men det sår jag talar om att man löser inte problemet med te.x. rasism att ha en algoritm som städar bort sådant som kan tolkas som rasistiskt. Problemet försvinner inte utan det går under jorden där människor och deras åsikter och världsbild aldrig ifrågasätts utan det vi ser i stället är radikalisering. Detsamma kan sägas i stort sett också om konspirationsteorier, te.x. att pandemin är ett påhitt av de rikaste och att vaccinet är ett sätt för dem att kontrollera oss.

Istället för att ta itu med problemen genom att faktiskt utmana dessa personer genom konversation så ignorerar vi dem hellre och det tycker jag är en väldigt negativ utveckling för oss alla. Av samma anledningar att ignorera ett infekterat sår kommer sällan sluta lyckligt.

edit: Vad det beträffar sociala plattformar, deras algoritmer kanske reflekterar dina värderingar för stunden men dom bryr sig inte om dig eller dina värderingar. De bryr sig om pengar och sekunden som dina värderingar anses vara problematiska, så är det första du kommer säga "hur hamnade vi här?" Därför är det bättre om vi inte plockar bort obehagliga inlägg utan vi försöker utmana varandra genom att prata med varandra.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.