27'' IPS 1440p 144hz - Vilka har ni erfarenhet av (av följande)?

Permalänk
Medlem

27'' IPS 1440p 144hz - Vilka har ni erfarenhet av (av följande)?

Hej, sitter och skummar över att äntligen uppgradera till 1440p, men som med allt annat blir det lätt beslutsångest när det finns så mycket val. Jag har slängt ihop en lista på Prisjakt vilka är de val det landar emellan:

https://www.prisjakt.nu/c/datorskarmar?1705=2717&22635=26105&...

Enkelt sagt:

Upplösning: 2560x1440
Paneltyp: IPS, platt
Uppdateringsfrekvens: 144hz (eller mer, beror på pris)
Storlek: 27 tum
Adaptiv synk: Ja
Övrigt: justeringar (höjd etc) är trevligt då VESA ej används
Pris: Upp till ~6000

Jag undrar nu ifall någon kanske har erfarenhet av någon av skärmarna i länken ovan. Utöver dessa har jag också i viss mån tittat på "LG 27'' UltraGear 27GL83A QHD 144 Hz", som dock saknar möjlighet att vrida stativet i sidled.

Jag är fullt medveten om att skärmar är en djungel och att det i viss mån också handlar om estetik. Men nu vill jag alltså fråga ifall folk har erfarenhet, eller kanske har hört något om skärmarna!

Edit. Bör tilläggas att en av skärmarna, MSI Optix, först släpps i april. Kan det vara värt att vänta på, då 1080p-varianten tydligen ska ha varit bra? Ingen erfarenhet själv om ifall bildskärms-releaser brukar vara lika hetsiga som GPU och CPU!

Ytterligare info.
Permalänk
Inaktiv

Köpte själv en Lenovo Legion Y27q-20 för ca 1 år sedan för 4990kr.
1440p, Adaptiv synk, justerbar höjd, IPS & 165Hz.
Riktigt nöjd med den!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nieko:

Hej, sitter och skummar över att äntligen uppgradera till 1440p, men som med allt annat blir det lätt beslutsångest när det finns så mycket val. Jag har slängt ihop en lista på Prisjakt vilka är de val det landar emellan:

https://www.prisjakt.nu/c/datorskarmar?1705=2717&22635=26105&...

Enkelt sagt:

Upplösning: 2560x1440
Paneltyp: IPS, platt
Uppdateringsfrekvens: 144hz (eller mer, beror på pris)
Storlek: 27 tum
Adaptiv synk: Ja
Övrigt: justeringar (höjd etc) är trevligt då VESA ej används
Pris: Upp till ~6000

Jag undrar nu ifall någon kanske har erfarenhet av någon av skärmarna i länken ovan. Utöver dessa har jag också i viss mån tittat på "LG 27'' UltraGear 27GL83A QHD 144 Hz", som dock saknar möjlighet att vrida stativet i sidled.

Jag är fullt medveten om att skärmar är en djungel och att det i viss mån också handlar om estetik. Men nu vill jag alltså fråga ifall folk har erfarenhet, eller kanske har hört något om skärmarna!

Edit. Bör tilläggas att en av skärmarna, MSI Optix, först släpps i april. Kan det vara värt att vänta på, då 1080p-varianten tydligen ska ha varit bra? Ingen erfarenhet själv om ifall bildskärms-releaser brukar vara lika hetsiga som GPU och CPU!

Är själv vansinnigt sugen på 4k varianten av den skärmen.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
99:e percentilen

Vill göra som jag brukar när denna fråga ställs och även nämna en joker i form av XV273K. Native är 4K @ 120 Hz, men den klarar även av 1440p @ 144 Hz med överraskande gott resultat; jag kör så i spel. Används med fördel tillsammans med Monitorian eller DDC Control, då det är extremt segt att justera ljusstyrkan i OSD:n.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Jag har Dell’en du har i listan. Jag är jättenöjd med uppdateringsfrekvens och liknande. Gick ifrån en 1080 60hz så kanske inte spelat eoll vad jag gick till dock. Den hag lite IPS glow men det har ju i princip alla IPS och märks mest i kolsvarta rum. Över lag väldigt nöjd.

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Medlem

Jag har också en Dell från listan ovan. Också mycket nöjd med den, klart lyft i färgerna över min Asus PG279Q som iofs har ett gäng år på nacken vid det här laget och numera är skärm för andradatorn.

Visa signatur

FormD T1
3700X, 5700XT, 16GB 3600MHz CL16, 960 GB Corsair MP510, ASUS B550-i Gaming, Corsair SFX 750

Permalänk
Medlem

Tack för svaren! Blev ju lite sugen på Dell nu när jag läste på mer om den. Lite synd att den knappt verkar finnas någonstans bara.

Skrivet av anon236072:

Köpte själv en Lenovo Legion Y27q-20 för ca 1 år sedan för 4990kr.
1440p, Adaptiv synk, justerbar höjd, IPS & 165Hz.
Riktigt nöjd med den!

Vilket grafikkort har du? Läst den har haft problem med GTX 1000-serien, vilket jag använder just nu (då 3000 i princip är omöjligt i dagsläget).

Skrivet av Alling:

Vill göra som jag brukar när denna fråga ställs och även nämna en joker i form av XV273K. Native är 4K @ 120 Hz, men den klarar även av 1440p @ 144 Hz med överraskande gott resultat; jag kör så i spel. Används med fördel tillsammans med Monitorian eller DDC Control, då det är extremt segt att justera ljusstyrkan i OSD:n.

Haha, alldeles för mycket för mig! Men spännande design.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nieko:

Vilket grafikkort har du? Läst den har haft problem med GTX 1000-serien, vilket jag använder just nu (då 3000 i princip är omöjligt i dagsläget).

Hade turen att lyckas knipa ett MSI gaming x trio 3080. Inte haft några problem med skärmen till det kortet
På mitt 1060 så blev skärmen ibland svart när gsync va aktiverat & skärmen kördes i 165Hz. Inga problem om man sänkte till 144Hz dock 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-son78:

Jag har Dell’en du har i listan.

Skrivet av Squish:

Jag har också en Dell från listan ovan.

Citerar era båda för att fånga er uppmärksamhet. Går det att stänga av vad som tydligen är blått LED-ljus på baksidan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nieko:

Citerar era båda för att fånga er uppmärksamhet. Går det att stänga av vad som tydligen är blått LED-ljus på baksidan?

Jag köpte också nyligen en Dell S27S1DGFA, är jätte nöjd med den skärmen. Det går att stänga av den blå led'en på baksidan.

En annan liknande (potentiellt bättre) skärm som kan vara intressant är MSI MAG274QRF-QD, verkar dock inte ha lanserats i sverige än?

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Hedersmedlem

Tjongade två Asus VG27AQL1A i början av året. Mycket nöjd. Gick från två gamla Dell Ultrasharp U2412M.

Kan inte säga att jag är någon expert dock.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nieko:

Citerar era båda för att fånga er uppmärksamhet. Går det att stänga av vad som tydligen är blått LED-ljus på baksidan?

Japp

Visa signatur

FormD T1
3700X, 5700XT, 16GB 3600MHz CL16, 960 GB Corsair MP510, ASUS B550-i Gaming, Corsair SFX 750

Permalänk
Skrivet av anon236072:

Köpte själv en Lenovo Legion Y27q-20 för ca 1 år sedan för 4990kr.
1440p, Adaptiv synk, justerbar höjd, IPS & 165Hz.
Riktigt nöjd med den!

Instämmer! Grym skärm för pengen!

Visa signatur

Cooler Master NR200P Orange Edition | ASUS ROG Strix B550-i | AMD Ryzen 5600x | MSI Suprim X 3080 (deshroud + Noctua 120mm x2) | HyperX Fury 3600mhz 2x16GB | WD SN750 1TB | Noctua C14s push/pull + Noctua 120mm x2 | Corsair SF750

Permalänk
Medlem

Får bli Dell Kikade på Lenovon, men valde bort den pga. strömkabeln, fånig som jag är Är trevligt med inbyggd strömadapter!

Då Dell tydligen inte har någon sRGB inbyggd som jag förstått det, så får man fippla med färginställningarna. Kanske finns någon trevlig profil ni använder?

Permalänk
Medlem

Inte med på din lista men jag kör 2st LG 27GL850 och är mycket nöjd med dem så kan rekommendera dem också.

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nieko:

Får bli Dell Kikade på Lenovon, men valde bort den pga. strömkabeln, fånig som jag är Är trevligt med inbyggd strömadapter!

Då Dell tydligen inte har någon sRGB inbyggd som jag förstått det, så får man fippla med färginställningarna. Kanske finns någon trevlig profil ni använder?

Stämmer att den inte har något srgb läge. Nu vet jag att detta för vissa är som att svära i kyrkan men jag gillar dom lätt översaturerade färgerna så jag har inte försökt mig på att kalibrera den Tror det ska finnas en profil på dell's hemsida man kan ta hem.

Hittade följande tråd igår om folk som klagat på LG's nano ips skärm och ögontrötthet, jag har upplevt just ögonirritation dom senaste två dagarna men är inte beredd att skylla på skärmen än (är förkyld så tror det är pga det). Nämner det dock för transparens. Skulle vara intressant att höra om någon av dom andra ägarna av den här skärmen (eller lg's modell) har upplevt sådana problem.

https://www.reddit.com/r/Monitors/comments/d4x4bh/27gl850_hea...

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nieko:

Citerar era båda för att fånga er uppmärksamhet. Går det att stänga av vad som tydligen är blått LED-ljus på baksidan?

Yes testade precis och man gör det under Personalize-Lighting-Off

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Medlem

Har en PG279Q som jag haft i några år nu. Grymt nöjd

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

Stämmer att den inte har något srgb läge. Nu vet jag att detta för vissa är som att svära i kyrkan men jag gillar dom lätt översaturerade färgerna så jag har inte försökt mig på att kalibrera den Tror det ska finnas en profil på dell's hemsida man kan ta hem.

Hittade följande tråd igår om folk som klagat på LG's nano ips skärm och ögontrötthet, jag har upplevt just ögonirritation dom senaste två dagarna men är inte beredd att skylla på skärmen än (känner mig något förkyld så tror det är pga det). Nämner det dock för transparens. Skulle vara intressant att höra om någon av dom andra ägarna av den här skärmen (eller lg's modell) har upplevt sådana problem.

https://www.reddit.com/r/Monitors/comments/d4x4bh/27gl850_hea...

Jag har laddat ner en profil från nätet. Kommer tyvärr inte ihåg från vart men efter detta har jag kört igenom något kalibreringsprogram som bekräftade att jag låg nära vad man "skulle" ha. Men jag är ingen proffsediterare utan en Worker/Gamer.

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk

Jag hade samma dilemma för två veckor sedan och tittade brett på alla möjliga skärmar och prisklasser.
Pga tillgängligheten av de dyrare och finare modellerna slutade det med att jag köpte just LG 27'' UltraGear 27GL83A QHD 144 Hz" vilket jag är väldigt glad för. Jag är väldigt nöjd med skärmen och hade förmodligen inte uppskattat en dubbelt så dyr skärm mycket mer, baserat på mina behov iaf.

Permalänk
Skrivet av gagamelll:

Jag hade samma dilemma för två veckor sedan och tittade brett på alla möjliga skärmar och prisklasser.
Pga tillgängligheten av de dyrare och finare modellerna slutade det med att jag köpte just LG 27'' UltraGear 27GL83A QHD 144 Hz" vilket jag är väldigt glad för. Jag är väldigt nöjd med skärmen och hade förmodligen inte uppskattat en dubbelt så dyr skärm mycket mer, baserat på mina behov iaf.

Beställde precis hem samma skärm men lästa på nätet nu att kontrasten var lite sådär, hur upplever du det? Tänker framförallt på hur svart ter sig i väldigt mörka rum och så?

Permalänk
Skrivet av MarcusBroodh:

Beställde precis hem samma skärm men lästa på nätet nu att kontrasten var lite sådär, hur upplever du det? Tänker framförallt på hur svart ter sig i väldigt mörka rum och så?

Jämfört med både min gamla Dell-skärm (minns inte modellbetckningen) och låneskärmen från jobbet så är den i en helt annan liga. Jag har inte upplevt några problem alls. Jag är dock ingen skärmnörd heller även om jag ser viss skillnad mellan olika skärmar.

Permalänk
Medlem

Jag är nöjd med min Gigabyte M27Q. 170Hz IPS 2k skärm för med KVM switch för 4300.
Verkar vara väldigt vanligt att den har en del bleeding i åtminstone nedre hörnen men inget som stör mig så mycket.

Visa signatur

Athlon XP 2100+ AIUHB 0302 | Epox 8RDA+ | 2x256MB Twinmos CL2 | Radeon 9500 @ 9700 Vcore & Vram mod | RIP