Hur fungerarar det att se 3D film med ett VR headset ?

Permalänk
Medlem

Hur fungerarar det att se 3D film med ett VR headset ?

Först är möjligheterna likadana när det gäller utbud oavsett vilket headset man har ? Blir det lika bra som att se en 3D film på bio ?
Hur får man tag på filmerna ? Behöver man något speciellt abonnemang ? Och i så fall vad kostar dom ?

Permalänk
Medlem

Tittar inte på film i VR så inga egna erfarenheter men det som jag känner till och som är populärt är bigscreen.
https://www.bigscreenvr.com/

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

3D-film är vad jag förstått utdöende, så det utbud som finns är väl att rippa från Blu-ray-skivor om man ska vara laglig.

När det gäller hur bra 3D:n är så är det betydligt bättre i VR än på bio för man slipper den ojämna bildkvalitén som blir på bio. 3D-effekten ser lika bra ut över hela bilden.

Permalänk
Medlem

Det blir betydligt bättre än på bio, men fortfarande lika menlöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Det blir betydligt bättre än på bio, men fortfarande lika menlöst.

menlöst ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jfri:

menlöst ?

Bara min personliga reflektion över 3D-film, ännu har jag inte stött på en som inte gjorde sig precis lika bra i 2D.

Permalänk
Avstängd

3D-film är mer en bluff, för dom som skapar filmen väljer bara ut några tillfälle där 3D används tex vid snö, så finns ingen ren 3D-film däremot så är Avatar den bästa 3D-filmen.

Tror det blir samma i ett VR, bara visa saker som är i 3D, men allt händer på filmen/spelet.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

3D-film är mer en bluff, för dom som skapar filmen väljer bara ut några tillfälle där 3D används tex vid snö, så finns ingen ren 3D-film däremot så är Avatar den bästa 3D-filmen.

Tror det blir samma i ett VR, bara visa saker som är i 3D, men allt händer på filmen/spelet.

De 3D bio filmer jag sett såg du ut att vara 3D hela tiden.

Permalänk
Skrivet av jfri:

De 3D bio filmer jag sett såg du ut att vara 3D hela tiden.

Var har du sett dem då ? För absolut ingen annan har sett sådana
Fullständig gimmick tyvärr 3d, tur att det håller på att dö bort.

Visa signatur

Main PC: I7-12700K, 32Gb Corsair Vengeance RGB DDR4 3200Mhz, MSI Z690 Pro DDR4, MSI SuprimX RTX 3080 10Gb,
Seasonic Focus 850W, Wallmounted, Display: Samsung Odyssey G5
Guest PC: I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, MSI z390-a Pro, MSI Ventus RTX 3070 8Gb, Seasonic Platinum 750W,
Wallmounted, Display: MSI Optix MAG321cqr
Laptop: Acer Helios 300 (i7-10870H,RTX 3060 6Gb, 16Gb DDR4)

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

3D-film är mer en bluff, för dom som skapar filmen väljer bara ut några tillfälle där 3D används tex vid snö, så finns ingen ren 3D-film däremot så är Avatar den bästa 3D-filmen.

Tror det blir samma i ett VR, bara visa saker som är i 3D, men allt händer på filmen/spelet.

Finns kameror som filmar i 3D och som använts i ex avatar men de är dyra och i regel så är det regissör som pillar men ja animerat är det som gäller för fläckfri 3D om man ska generalisera.

Ska väl få häcken ur någon gång och se om jag kan lyckas rippa mina 3D skivor. Apropå 3d så är de beroende av stor bild för mer stereo separation. Man vill ju alltid ha större bio på första raden men gäller dubbelt upp med 3D. Min 51" plasma gav bra 3D men fjuttig upplevelse.

Betydligt bättre med vr dock en väldans tradeoff med brutal SDE med de vr headset jag testat. Skillnaden med vr är att då jag inte får referenspunkter så stor den inte ut på samma sätt. Så filmer kan nästan upplevas som mindre 3D men mer naturlig.

Känns fel att säga att 3D är fake när det måste göras otroligt dåligt för att bli mindre fake än 2D.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jfri:

De 3D bio filmer jag sett såg du ut att vara 3D hela tiden.

Det går ju inte se en film utan 3D glasögon men det betyder inte att hela filmen är 3D, det jag pratar om är 3D effekt.

Skrivet av oqvist:

Finns kameror som filmar i 3D och som använts i ex avatar men de är dyra och i regel så är det regissör som pillar men ja animerat är det som gäller för fläckfri 3D om man ska generalisera.

Ska väl få häcken ur någon gång och se om jag kan lyckas rippa mina 3D skivor. Apropå 3d så är de beroende av stor bild för mer stereo separation. Man vill ju alltid ha större bio på första raden men gäller dubbelt upp med 3D. Min 51" plasma gav bra 3D men fjuttig upplevelse.

Betydligt bättre med vr dock en väldans tradeoff med brutal SDE med de vr headset jag testat. Skillnaden med vr är att då jag inte får referenspunkter så stor den inte ut på samma sätt. Så filmer kan nästan upplevas som mindre 3D men mer naturlig.

Känns fel att säga att 3D är fake när det måste göras otroligt dåligt för att bli mindre fake än 2D.

Jag kan inte se någon större skillnad mellan 3D och utan, det är bara 3D effekten man märker av men den effekten är inte så mycket av.

Jag har testat med glasögon samt 3D glasögon samt bara 3D glasögon, men jag upp lever inget bara dom gånger som tex ett flygplan flyger över en.

Edit: Har du testat 4D?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

4D det är med lukt/vind/motion etc? Det har jag inte testat.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jfri:

De 3D bio filmer jag sett såg du ut att vara 3D hela tiden.

När jag såg The Last Jedi var det 3D (väntade lite för länge så det var sista visningen), och ganska stora delar av filmen hade inte 3D-effekter. Jag vet därför att jag har stort huvud och glasögon så de där 3D-brillorna de har är alldeles för små (mina glasögon ryms inte under) så jag hade dem inte genom hela filmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CaptainRedbeard:

Var har du sett dem då ? För absolut ingen annan har sett sådana
Fullständig gimmick tyvärr 3d, tur att det håller på att dö bort.

Biopalatset. Menar du att det inte är en helt perfekt 3D utan mer två överlagrade 2D bilder ? Men jag tyckte det var en bättre upplevelse jämfört med en vanlig 2D film.

Permalänk
Medlem

Så mycket tycke och smak detta. Tror dessutom somliga har lättare och andra har svårare att notera effekten. Lite som det var på 80-talet när den 3D-boomen var och man satt där med grön-röda glasögon, de som var röd-grön-färgblinda såg inte något 3D-aktigt alls.

Jag gillar 3D skarpt och de flesta 3D-filmer jag sett har haft klart synliga 3D-effekter, såväl på bio som hemma i soffan. Inte provat i VR ännu, min HTPC är för klen för VR och min spel/VR-dator har inget surroundsystem för ljudet. Nej, lurar är inte samma sak, inte när man har mätt in och monterat högtalare för bästa 7.1 Atmos i vardagsrummet.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Jedi filmen var den första jag sett som inte gjorde några överspelade 3D effekter. Den hade bara djup helt enkelt. Andra som typ Lego filmen kör grejer över publiken etc. Coolt ibland men kan bli uttjatat.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av jfri:

Först är möjligheterna likadana när det gäller utbud oavsett vilket headset man har ? Blir det lika bra som att se en 3D film på bio ?
Hur får man tag på filmerna ? Behöver man något speciellt abonnemang ? Och i så fall vad kostar dom ?

Släng alla som neggar i väggen, jag tycker det är skitcoolt! Jag kan varmt rekommendera Oculus Quest 2 så att du kan kolla utan sladdar inkopplade, kvalitet sett till priset är det absolut bästa du kan få idag. Finns gott om videoappar som kan användas både sittande eller liggande med ansiktet rakt uppåt. Gillar du 3D-film på bio så kommer du älska det i VR. Bättre 3D-effekt, du kan ställa in exakt hur stor bild du vill ha. Koppla in ett par bra lurar så blir ljudet toppen. Jag har bara kört filmer som jag haft som filer antingen på headsetet eller streamat lokalt. Ingen aning om utbudet eller kvaliteten i streamingtjänsterna.

Kolla denna https://www.youtube.com/watch?v=NkLZXKCGf1M

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Problemet är enkelt.
För många filmer som gick på bio som var "3D" var egentligen en vanlig film i 2d, där man i redigering efteråt klippte ut enbart vissa delar av filmen för att ge den en fejk 3d-effekt.
Tycker själv att det ser riktigt illa ut.

De få riktiga 3d-filmer som fanns var helt ok.

Men nu i VR när man råkar komma över en video på youtube som både är vr i hög kvalitet och dessutom är inspelad i 3d så är det en stor wow faktor. hjärnan luras lätt då att det är "riktigt", då man helt plötsligt ser djup i bilden och även kan titta runt fritt.
samma i spel typ half life alyx där 3d-effekten är bra.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Tittar inte på film i VR så inga egna erfarenheter men det som jag känner till och som är populärt är bigscreen.
https://www.bigscreenvr.com/

Sedan jag startade denna tråd har jag skaffat mig ett HP Reverb G2 och även prövat bigscreen. Idiotiskt att man ser sig i en biosalong istället för att bara se filmen. När jag såg på en trailer syntes huvudet på en salong besökare i filmen.
Annars var filmen i 3D men kan bitvis bli lite suddig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jfri:

Sedan jag startade denna tråd har jag skaffat mig ett HP Reverb G2 och även prövat bigscreen. Idiotiskt att man ser sig i en biosalong istället för att bara se filmen. När jag såg på en trailer syntes huvudet på en salong besökare i filmen.
Annars var filmen i 3D men kan bitvis bli lite suddig.

Avatarerna går att inaktivera.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av jfri:

Sedan jag startade denna tråd har jag skaffat mig ett HP Reverb G2 och även prövat bigscreen. Idiotiskt att man ser sig i en biosalong istället för att bara se filmen. När jag såg på en trailer syntes huvudet på en salong besökare i filmen.
Annars var filmen i 3D men kan bitvis bli lite suddig.

I Bigscreen kan du välja miljön du vill sitta i. Bara köra på "The void".

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Problemet är enkelt.
För många filmer som gick på bio som var "3D" var egentligen en vanlig film i 2d, där man i redigering efteråt klippte ut enbart vissa delar av filmen för att ge den en fejk 3d-effekt.
Tycker själv att det ser riktigt illa ut.

De få riktiga 3d-filmer som fanns var helt ok.

Håller med om detta. Som stort 3D-Fan så störde jag mig på hur mycket det användes som en gimmick. Förstår folk tyckte det var jobbigt och dåligt då.

https://realorfake3d.com Bra sida för att kolla om en film var riktig eller fake 3D.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Ja dom flesta 3D-filmer jag såg på bio hade djup, o ibland för mycket djup tillomed, dom hade en tendens att överdriva parallaxen till ett större avstånd än vad våra ögon har vilket gjorde att det kunde se lite skumt ut, lite miniatyrigt nästan. Men i andra skott när det är större avstånd till allt, alltså mer än 200 meterish, så ska det inte finnas nå 3D-djup alls eftersom vi inte är kapabla att se djup på dom avstånden.I Kanske det som herren högre upp tyckte sig sakna?
Men personligen så tycker jag inte heller det är nån riktig poäng med 3D alls, tycker det tillomed känns som man kollar in i en trång ruta, plus att man har ett par glasögon ivägen som stör.
Men kanske funkar bättre med VR? Förutom att såna där brillor brukar väl kunna vara rätt lågupplösta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Men kanske funkar bättre med VR? Förutom att såna där brillor brukar väl kunna vara rätt lågupplösta?

Inte de senaste modellerna. Reverb G2 har till exempel 2160×2160 per öga.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Det är ett större problem med högupplöst källmaterial än upplösningen på headseten, det ska gärna vara åtminstone 8K.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Octo:

I Bigscreen kan du välja miljön du vill sitta i. Bara köra på "The void".

Jag hittade en inställning som heter void och valde den men jag ser ändå mig i en biosalong med publik i.

Permalänk
Medlem

Jag älskar 3D och ser mer än gärna film i 3D på min tv. Spelar ibland i 3D på den med min PC.
Har även provat film i VR och det är häftigt. Men.. jag tycker dom väger för mycket och sitter för obekvämt.
Jag hoppas tekniken gör dom riktigt lätta snart och helt sladdlösa.
Varför inte billiga VR-brillor enbart för film?

Beroende på hur kräsen en är så går alla filmer lätt att göra om/visas i 3D. Ibland blir det skitbra, andra gånger mer varierat resultat.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Jag hoppas tekniken gör dom riktigt lätta snart och helt sladdlösa.
Varför inte billiga VR-brillor enbart för film?

Jag vet inte riktigt om det finns så mycket utrymme att spara in på jämfört med en Quest 2. Även om de skulle ta bort trackingen och göra en simplare handkontroll så kanske det sparar runt 50 gram på vikten och några hundralappar på priset, så det verkar knappast särskilt värt med tanke på att man kan använda en Quest 2 till väldigt mycket annat än film.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telperion:

Jag vet inte riktigt om det finns så mycket utrymme att spara in på jämfört med en Quest 2. Även om de skulle ta bort trackingen och göra en simplare handkontroll så kanske det sparar runt 50 gram på vikten och några hundralappar på priset, så det verkar knappast särskilt värt med tanke på att man kan använda en Quest 2 till väldigt mycket annat än film.

Du tänker för snävt. All elektronik måste inte vara i "masken".
Och sen tänker du får långt. Byggs det enbart för film så är det klart det blir billigare. Just för det ska inte göras annat med det.
Om det släpps billiga, lätta bra enbart för film så blir det en självklar inkörsport till full VR senare.
Som det är nu är det många av dom som har VR som använder dom.. sällan.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Du tänker för snävt. All elektronik måste inte vara i "masken".
Och sen tänker du får långt. Byggs det enbart för film så är det klart det blir billigare. Just för det ska inte göras annat med det.
Om det släpps billiga, lätta bra enbart för film så blir det en självklar inkörsport till full VR senare.
Som det är nu är det många av dom som har VR som använder dom.. sällan.

Panasonics brillor kanske? Finns inte på marknaden än dock: https://na.panasonic.com/explore/spotlight/vr-glasses

Annars fanns ju Oculus Go för under 2000kr och var tänkt just för såna här saker. Kanske inte direkt lätt med 468 gram, men lättare än mycket annat. Palmer Luckey lyckades modda ner den till 280 gram: https://palmerluckey.com/oculus-goblack-how-to-make-your-ocul...