Köpte sak på rea som levererats, nu vill butik skicka faktura

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vapo:

Det blir ju lite "ord mot ord" vad som anses vara rimligt. Nu har du inte angett vilken sportkedja det är, men från XXL's köpvillkor under Priser står detta att läsa > betänk nu att de i sitt annonsblad för veckan erbjuder -56% rabatt på skidor. Jag personligen skulle nog inte uppfatta en lagerrensning om 87% rabatt som oskälig sett mot deras ordinarie reklamblad och hur de lockar konsument till köp...

' XXL Sport & Vildmark reserverar sig för felskrivningar och tekniska problem i samband med prisangivelser och förbehåller oss rätten att makulera samt justera fakturabeloppet vid uppenbart felaktiga beställningar och fullföljda köp. Särskilda avgifter tillkommer för fakturaupplägg och outlösta paket. Se punkt faktura, delbetalning och outlösta paket/försändelser. Vi vill uppmärksamma er på att produkter som t.ex. har ett säljpris på 0:- inte är ett normalt pris utan är ett oavsiktligt fel som tyvärr kan uppstå i systemet. Vi ger naturligvis inte bort produkterna gratis eller säljer dem till uppenbart felaktiga priser. '

Jag har köpt bland annat skjortor från XXL sport för 87.5% rabatt, så de har djupa rabatter ibland.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Just eftersom det är XXL som lite profilerat sig att ibland ha helt sjuka rabatter gör ju att det blir lite lurigt. Jag har köpt cykelgrejer där till sjuka rabatter. Kläder tycker jag inte man kan jämföra med riktigt, det är helt andra påslag på det.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Ok, följande är mina tankar och spekulationer, de är inga sanningar eller professionella bedömningar. Det är endast tankar från en privatperson med viss privat erfarenhet av konsumenträtt.

Om vi nu gör antagandet att det är XXL du handlat ifrån där vi fått läsa deras text om friskrivning mot "fel" pris så är det väl rimligt för dig att fundera på om du vill driva det här och i så fall hur långt, vad för typ av risk är du villig att ta?

Produkten är rätt uppenbart fel prissatt, alla vi som någonsin intresserat oss för cykelvagnar och haft lite koll på priser förstår att man inte får en ny kvalitetsvagn för det priset, du får inte ens en begagnad kvalitetsvagn till det priset.

Samtidigt har XXL inte lyckats stoppa ordern innan den skickats iväg, vilket hade varit det rimliga (trots alla trådar om "HALLÅ JAG FICK ETT MAIL OM KÖPET, GE MIG PRODUKTEN" här).

Har du redan betalat produkten? Att du inte hämtat ut den än och tekniskt sett bara kan låta den gå i retur är lite besvärande för din del, att aktivt hämta ut den trots mail från företaget ser ju inte toppen ut. Och nej, man kan inte skylla på att "jag läste inte mailen", det blir inte direkt trovärdigt.

Är du villig att ta risken att företaget faktiskt processar mot dig? Risken är väl inte enormt stor, men den finns ju så klart där. Är du villig att ta risken att faktiskt förlora en tvist? Risken att du förlorar ser inte jag som överhängande, men den finns ju självklart där.

Är det värt tiden och riskerna för dig? Om inte så är väl det rimliga att försöka få till en uppgörelse med företaget på nåt sätt, om du är i behov av vagnen är ju det här ett gyllene tillfälle att förhandla fram ett riktigt bra pris utifrån deras felaktiga hantering.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Ok, följande är mina tankar och spekulationer, de är inga sanningar eller professionella bedömningar. Det är endast tankar från en privatperson med viss privat erfarenhet av konsumenträtt.

Om vi nu gör antagandet att det är XXL du handlat ifrån där vi fått läsa deras text om friskrivning mot "fel" pris så är det väl rimligt för dig att fundera på om du vill driva det här och i så fall hur långt, vad för typ av risk är du villig att ta?

Produkten är rätt uppenbart fel prissatt, alla vi som någonsin intresserat oss för cykelvagnar och haft lite koll på priser förstår att man inte får en ny kvalitetsvagn för det priset, du får inte ens en begagnad kvalitetsvagn till det priset.

Samtidigt har XXL inte lyckats stoppa ordern innan den skickats iväg, vilket hade varit det rimliga (trots alla trådar om "HALLÅ JAG FICK ETT MAIL OM KÖPET, GE MIG PRODUKTEN" här).

Har du redan betalat produkten? Att du inte hämtat ut den än och tekniskt sett bara kan låta den gå i retur är lite besvärande för din del, att aktivt hämta ut den trots mail från företaget ser ju inte toppen ut. Och nej, man kan inte skylla på att "jag läste inte mailen", det blir inte direkt trovärdigt.

Är du villig att ta risken att företaget faktiskt processar mot dig? Risken är väl inte enormt stor, men den finns ju så klart där. Är du villig att ta risken att faktiskt förlora en tvist? Risken att du förlorar ser inte jag som överhängande, men den finns ju självklart där.

Är det värt tiden och riskerna för dig? Om inte så är väl det rimliga att försöka få till en uppgörelse med företaget på nåt sätt, om du är i behov av vagnen är ju det här ett gyllene tillfälle att förhandla fram ett riktigt bra pris utifrån deras felaktiga hantering.

Sant.

Men samtidigt...40000 kr rabatt!
Bör vi avstå från köp då det 'uppenbart kan vara felaktigt pris med Elgigantens 53% rabatt'?

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Skrivet av SmOOthy:

Vill man var lite jobbig kan du ju alltid säga till säljaren att de är välkomna att plocka upp den hemma hos dig. Du tänker inte packa eller gå till posten/varuhuset. Att betala fakturan ser jag som uteslutet.

En försvårande omständighet här är att försändelsen inte ännu har hämtats ut. Därmed är det jättelätt att skicka tillbaka den. Man låter helt enkelt bli att hämta ut den så skickas den automatiskt tillbaka efter att den legat en tid på postombudet.

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Oftast brukar det bli avbokat om priset är satt fel och även efter orderbekräftelsen. Iaf vad jag varit med om.

Har du fått beställningsbekräftelse får butiken endast avboka om priset är uppenbart fel och det är inte helt lätt att veta om det var uppenbart fel i det här fallet. Det är möjligt att ärendet skulle behöva ta en vända i tingsrätten för att man ska få reda på om det är uppenbart fel eller inte och det är dyrt och omständigt. Det skulle i så fall bli ett förenklat tvistemål vilket begränsar hur stor del av motpartens rättegångskostnader den förlorande parten åker på att betala.

Skrivet av AndersB:

Kanske inte helt relevant till OP, men en gång fick jag två varor av Elgiganten när jag bara betalade för en.. Dom ville att jag skulle skicka tillbaka en av dom, först så skicka dom en digital fraktsedel, jag bad dom skicka en fysisk fraktsedel eftersom jag inte har någon skrivare.. Jag väntar fortfarande efter 3 år..

Preskriptionstiden verkar vara 10 år så har du inte fått fraktsedeln (eller fått lämna tillbaka varan på något annat sätt) innan det gått 10 år kan du nog behålla varan.

Permalänk
Medlem

Maila tillbaka att du blev besviken och att om det är ett misstag från deras sida så kanske de ska stå för det. Vill de inte det så kanske ni kan mötas halvvägs?
Annars får du väl skicka tillbaka och leta vidare...

Permalänk
Medlem

Försöker svara på några inlägg här, tack till alla för intressanta inlägg!

Skrivet av oobum:

https://www.hallakonsument.se/konsumentratt/felaktig-prisinfo...

Har du något som styrker att det stod "lagerrensning" eller "tillfällig utförsäljning"?
Vad kostar motsvarande vara hos andra aktörer?

Inte mer än mitt minne, kanske hittar någon cache går att gräva fram.

Skrivet av Yorg:

Känns spontant som att vi har för lite info för att kunna tycka något egentligen.

Jag var i första hand ute efter lite generell fakta, men inser att min slutkläm inte var så tydlig, och sådana här trådar fort går in på det specifika fallet.

Skrivet av Triffid:

Med tanke på vilken vara det nu är verkar det dock som att det är uppenbart att det faktiskt var felannonserat. Eller tror du att affären försöker lura dig på något vis?

Att spela dum och låtsas som att man inte förstår det för att behålla varan tycker jag rent moraliskt är rätt så förkastligt, men det kanske bara är jag som inte tycker det är rätt att utnyttja alla kryphål bara för att man kan eller tekniskt sett har rätt till det.

shrug

Jag har inte koll på Thules cykelvagnar, mer än att jag sett att de ligger högt i pris, har senaste veckan kikat runt på nätet efter en cykelvagn och sett att det är stort prisspann men att det finns att få tag på runt 1200kr för en no-name (var nära på att beställa från Jollyroom som hade 15% rabatt på sin vagn som normalt kostar 1600kr). Thule har också billigare vagnar vad jag kan se. En sån med en typisk XXL-rea hade lätt kunnat kosta det jag betalat nu: https://www.atredo.se/cykelkrror-fr-barn/thule-coaster-xt---c...
Nu stod det att det var någon form av kampanj och det var en rejäl rabatt. Jag tänkte att det kanske är en utgående modell som reas ut. XXL kör som någon påpekade nästan alltid rejäl rea på olika saker, och deras ordinariepriser är överdrivna.

Skrivet av Yorg:

Ok, följande är mina tankar och spekulationer, de är inga sanningar eller professionella bedömningar. Det är endast tankar från en privatperson med viss privat erfarenhet av konsumenträtt.

Om vi nu gör antagandet att det är XXL du handlat ifrån där vi fått läsa deras text om friskrivning mot "fel" pris så är det väl rimligt för dig att fundera på om du vill driva det här och i så fall hur långt, vad för typ av risk är du villig att ta?

Produkten är rätt uppenbart fel prissatt, alla vi som någonsin intresserat oss för cykelvagnar och haft lite koll på priser förstår att man inte får en ny kvalitetsvagn för det priset, du får inte ens en begagnad kvalitetsvagn till det priset.

Samtidigt har XXL inte lyckats stoppa ordern innan den skickats iväg, vilket hade varit det rimliga (trots alla trådar om "HALLÅ JAG FICK ETT MAIL OM KÖPET, GE MIG PRODUKTEN" här).

Har du redan betalat produkten? Att du inte hämtat ut den än och tekniskt sett bara kan låta den gå i retur är lite besvärande för din del, att aktivt hämta ut den trots mail från företaget ser ju inte toppen ut. Och nej, man kan inte skylla på att "jag läste inte mailen", det blir inte direkt trovärdigt.

Är du villig att ta risken att företaget faktiskt processar mot dig? Risken är väl inte enormt stor, men den finns ju så klart där. Är du villig att ta risken att faktiskt förlora en tvist? Risken att du förlorar ser inte jag som överhängande, men den finns ju självklart där.

Är det värt tiden och riskerna för dig? Om inte så är väl det rimliga att försöka få till en uppgörelse med företaget på nåt sätt, om du är i behov av vagnen är ju det här ett gyllene tillfälle att förhandla fram ett riktigt bra pris utifrån deras felaktiga hantering.

Det är inte självklart att priset kunde tolkas som riktigt, så här kommer jag nog ge mig ganska omgående.
Kommer påpeka vad konsumentköplagen säger för butiken, och att jag kommer skicka tillbaka varan. Då det medfört visst besvär för mig så hoppas jag att de kan kompensera mig med rabatt på nästa köp eller nått.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Om det du betalade är det som står i orderbekräftelsen så skulle inte jag backa tror jag..

Nu har ju vi andra bara dragit hypoteser om att det är xxl det gäller, men jag köpte ett band till min pulsmätare som var nersatt 95%. Detta gör det ju inte oskäligt att tro att en rabatt på mellan 80-90% är rimlig i sammanhanget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vapo:

Sant.

Men samtidigt...40000 kr rabatt!
Bör vi avstå från köp då det 'uppenbart kan vara felaktigt pris med Elgigantens 53% rabatt'?

Äpplen och päron. TV reas alltid ut då modeller byts ut varje år, det här är en helt annan kategori av produkter. Sen är det rejäl skillnad på 53% och 87% rabatt.

Men ingen kan väl veta vad som skulle bedömas som rimligt eller inte om det inte drivs en tvist i det specifika ärendet, som jag skrev så är det mer än fråga om vilka risker man är villig att ta.

Skrivet av glemmy:

Det är inte självklart att priset kunde tolkas som riktigt, så här kommer jag nog ge mig ganska omgående.
Kommer påpeka vad konsumentköplagen säger för butiken, och att jag kommer skicka tillbaka varan. Då det medfört visst besvär för mig så hoppas jag att de kan kompensera mig med rabatt på nästa köp eller nått.

Jag hade nog resonerat lite likadant, men jag hade försökt förhandla med dem medan jag fortfarande hade möjlighet att hämta ut produkten. Känns som ett bättre förhandlingsläge rent spontant.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Avstängd

Jag misstänker att företaget håller på att fula sig, dom sätter ner priserna så att dom kommer högt upp på tex prisjakt och sen ändra tillbaka priset men jag tro dom glömde ändra tillbaka.

Men jag har kollat på alla cykelvagn på samma märke och det är inte onormalt att dom går ner till tusen kr.

Tror inte dom kommer komma något vart i rätten, då man kan utgå från prisjakt att det är mer normalt att dom går ner i pris.

Och det råka inte vara "Åre barnvagnar" som skänkte från 8 411 kr till 100 kr?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Äpplen och päron. TV reas alltid ut då modeller byts ut varje år, det här är en helt annan kategori av produkter. Sen är det rejäl skillnad på 53% och 87% rabatt.

Men ingen kan väl veta vad som skulle bedömas som rimligt eller inte om det inte drivs en tvist i det specifika ärendet, som jag skrev så är det mer än fråga om vilka risker man är villig att ta.

Poängen är att butiken har ett köpvillkor som gäller över hela sortimenten. Hur ska vi som konsumenter veta vad som är skälig rabatt eller ej? Ja, att en vara är nersatt till 0 eller 1 kr som har kostat 1000-tals kronor får man väl anta vara nåt systemfel.

Vad är skäligt att tro om alla dessa, oavsett om det är en sous vide @ -76% eller dammsugare @ -80%?

Som du säger. Vad som bedöms i tingsrätten kan vi bara gissa om i all evighet...

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem

OM det nu skulle vara XXL det handlar om så är 87% inte alls orimligt, förra våren körde det en ordentlig lagerrensning med upp till 90% (vad jag kan hitta i deras nyhetsbrev som gick ut då)

Exempel här:

Dold text
Visa signatur

NZXT H1 | Sapphire RX 5600XT PULSE | AMD Ryzen 5 3600 | ASUS Strix X470-I | 16gb Crucial Ballistix RGB @3600MHz | Kingston A2000 500gb | Samsung 860 Evo 500gb| Samsung 840 Evo 250gb | Philips E-line 27" 1440p @75Hz

Permalänk
Medlem

En cykelvagn för 1000 kr låter knappast särskilt "uppenbart felaktigt" i mina ögon.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Försöker svara på några inlägg här, tack till alla för intressanta inlägg!

Inte mer än mitt minne, kanske hittar någon cache går att gräva fram.

Jag var i första hand ute efter lite generell fakta, men inser att min slutkläm inte var så tydlig, och sådana här trådar fort går in på det specifika fallet.

Jag har inte koll på Thules cykelvagnar, mer än att jag sett att de ligger högt i pris, har senaste veckan kikat runt på nätet efter en cykelvagn och sett att det är stort prisspann men att det finns att få tag på runt 1200kr för en no-name (var nära på att beställa från Jollyroom som hade 15% rabatt på sin vagn som normalt kostar 1600kr). Thule har också billigare vagnar vad jag kan se. En sån med en typisk XXL-rea hade lätt kunnat kosta det jag betalat nu: https://www.atredo.se/cykelkrror-fr-barn/thule-coaster-xt---c...
Nu stod det att det var någon form av kampanj och det var en rejäl rabatt. Jag tänkte att det kanske är en utgående modell som reas ut. XXL kör som någon påpekade nästan alltid rejäl rea på olika saker, och deras ordinariepriser är överdrivna.

Det är inte självklart att priset kunde tolkas som riktigt, så här kommer jag nog ge mig ganska omgående.
Kommer påpeka vad konsumentköplagen säger för butiken, och att jag kommer skicka tillbaka varan. Då det medfört visst besvär för mig så hoppas jag att de kan kompensera mig med rabatt på nästa köp eller nått.

Tycker du missar poängen.

Är frågan om du rent tekniskt kan ignorera deras mail och ta cykelvagnen eller är frågan vad som är moraliskt rätt?

Vill du veta chansen att du får rättsliga påföljder av att hämta ut den? eller vill du veta hur du bör agera som en god person i samhället?

Ja, det är möjligt att du inte insåg att den var felaktigt annonserad. Vad har det med saken att göra? Du vet nu att den var det.

Jag tycker dock det är som sagt, rent förkastligt att aktivt hämta ut den från posten när du blivit informerad om att misstag begåtts och allt du behöver göra är att inte göra någonting så löses det sig själv. Men om frågan är ifall du rent lagmässigt kan "komma undan" med att hämta ut vagnen och vägra skicka tillbaka så är svaret "antagligen".

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Tycker du missar poängen.

Är frågan om du rent tekniskt kan ignorera deras mail och ta cykelvagnen eller är frågan vad som är moraliskt rätt?

Vill du veta chansen att du får rättsliga påföljder av att hämta ut den? eller vill du veta hur du bör agera som en god person i samhället?

Ja, det är möjligt att du inte insåg att den var felaktigt annonserad. Vad har det med saken att göra? Du vet nu att den var det.

Jag tycker dock det är som sagt, rent förkastligt att aktivt hämta ut den från posten när du blivit informerad om att misstag begåtts och allt du behöver göra är att inte göra någonting så löses det sig själv. Men om frågan är ifall du rent lagmässigt kan "komma undan" med att hämta ut vagnen och vägra skicka tillbaka så är svaret "antagligen".

Hur långt menar du man behöver "böja sig" för att vara "en god person i samhället"? Kan företaget komma 1 år efter du köpt produkten och säga att det blev fel pris och kräva pengar tillbaka? Eller får de lov att ändra andra villkor hipp som happ för att det blivit fel?

Om ett avtal har ingåtts så har ett avtal ingåtts, då handlar det inte om att "komma undan" med saker, utan snarare att få det man avtalat om. Det är av en anledning det finns lagar och regler som reglerar avtal och köp så att man inte som konsument ska behöva känna sig orolig för att det man kommit överens om inte längre gäller.

Jag vet inte vad du tycker, men personligen tycker jag att den som bedriver en näringsverksamhet med syfte att tjäna pengar på handel med varor till konsumenter också har ett betydande ansvar för vad de säger och lovar. Självklart blir det fel ibland och ibland är felet uppenbart, ibland är det inte lika uppenbart (men ändå ett fel). Lagen är skriven som den är för att det ska krävas ganska mycket för att få lov att frångå ett avtal (annars tappar avtalet hela sitt syfte). Så i min värld får den som sysslar med handel också se till att man har marginaler för att kunna klara av olika misstag som leder till att man då och då går back på försäljningar.

Så frågan är inte "kan TS komma undan med detta", utan frågan är om priset är så pass uppenbart felaktigt att TS borde ha insett att det var fel? Utifrån det jag läst i tråden så säger jag nej, men det är då endast min personliga uppfattning.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Jag har ett cykelställ från XXL som ordinarie kostar:
800 kr för shorts - Rabatterat till 150 kr
700 kr för jersey - Rabatterat till 100 kr

Det var en bra deal och just dessa är ju "Endast hos XXL" och finns inte hos annan handlare. Var under "Black week".

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Hur långt menar du man behöver "böja sig" för att vara "en god person i samhället"? Kan företaget komma 1 år efter du köpt produkten och säga att det blev fel pris och kräva pengar tillbaka? Eller får de lov att ändra andra villkor hipp som happ för att det blivit fel?

Om ett avtal har ingåtts så har ett avtal ingåtts, då handlar det inte om att "komma undan" med saker, utan snarare att få det man avtalat om. Det är av en anledning det finns lagar och regler som reglerar avtal och köp så att man inte som konsument ska behöva känna sig orolig för att det man kommit överens om inte längre gäller.

Jag vet inte vad du tycker, men personligen tycker jag att den som bedriver en näringsverksamhet med syfte att tjäna pengar på handel med varor till konsumenter också har ett betydande ansvar för vad de säger och lovar. Självklart blir det fel ibland och ibland är felet uppenbart, ibland är det inte lika uppenbart (men ändå ett fel). Lagen är skriven som den är för att det ska krävas ganska mycket för att få lov att frångå ett avtal (annars tappar avtalet hela sitt syfte). Så i min värld får den som sysslar med handel också se till att man har marginaler för att kunna klara av olika misstag som leder till att man då och då går back på försäljningar.

Så frågan är inte "kan TS komma undan med detta", utan frågan är om priset är så pass uppenbart felaktigt att TS borde ha insett att det var fel? Utifrån det jag läst i tråden så säger jag nej, men det är då endast min personliga uppfattning.

Som jag skrev så menar jag att när den enda börda som faller på TS är att inte gå till posten och hämta ut varan tycker jag det förefaller precis som rimligt mycket "böja sig för att vara en god individ". Hade TS redan packat upp varan hade jag ansett att affären skulle få kompensera hans tid alternativt att han helt enkelt behåller varan. Observera att detta är vad jag anser vara moraliskt och baseras inte på hur lagen ser ut. Att TS med lagen på sin sida kan hämta ut varan tvivlar jag inte på, säger inte heller att lagen är "fel" utan det är rimligt att den är skriven så, det betyder dock inte att man är tvungen till att utnyttja det till fullo. Vi önskar oss good will från företag ibland tex, jag anser att man i ett bra samhälle skall kunna önska sig good will av individer med faktiskt.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

Jag skulle skickat tillbaka varan. Det är förmodligen en vanlig anställd på företaget som har råkat göra ett mänskligt misstag.
Givetvis hade jag som kund känt mig en aning besviken och företaget bör på något sätt kompensera dig för besväret.

Visa signatur

Kamera: Nikon D810 & D800, DJI Mavic 2 Pro, Nikon 14-24, Nikon 28-300
Hemsida Instagram Facebook

Permalänk
Medlem

Folk gör fel i alla yrken, om dom nu säger att de är fel pris så är de ju bara så det är. Köp den för rätt pris eller låt den gå tillbaka till i posten.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem

Hade jag krånglat för att fixa hem paketet hade jag nog varit lite tvär, men om den ligger på postombudet som du säger så är det ju bara att låta den förfalla så åker den tillbaka automatiskt.
Tråkigt att inte ha gjort fyndet man trodde man gjort men så är det ibland, sen kan du säkert rent lagligt behålla det, isf är det väl bara o stå på sig o prova, blir ju inte värre än att du får betala hela summan om det skiter sig!

Jag beställde lite småprylar från en affär för 2 år sedan och det kom ett stort paket, jag sa till henne i kassan att det måste vara fel men det stod mitt namn på det, i där hade det kommit med två heminredningsprylar jag inte beställt till ett värde av 1500kr. Jag kontaktade butiken 3 gånger och mailade bilder för de trodde inte på mig, sen bara slutade de svara mig haha... så de står fortfarande i garaget.

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Vi önskar oss good will från företag ibland tex, jag anser att man i ett bra samhälle skall kunna önska sig good will av individer med faktiskt.

Här håller jag med.
Men däremot skulle någon fråga mig vad en cykelvagn kostar så skulle jag säga 1000-2000?
Ser du sedan en sådan på rea för 1000:- som du gillar, beställer och även får den skickad till utlämningstället. Så skulle jag se det som ett slutfört köp.
Att sedan komma tillbaka och säga att det var fel prissättning känns för mig lite b.
Som att ge någon en gåva för att senare begära tillbaka den för du insåg att den var värd 2000.
Lite som säljaren utav någon porslinspryl lär rejält ha ångrat sig, han sålde någon pryl för någon dollar som visade vara värt nån miljon eller vad det var, ska se om jag kan hitta artikeln. Nog lagom ångest där iaf.

Jag håller med han ovan som säger att företag kan väl med godwill fortfarande låta sådant gå förbi. De gjorde ett misstag, inte köparen.

För inte allt för länge sedan dök det upp ett par skor här i tips forumet som var uppenbart fel prissatta. Företaget valde att skicka ut de fel sålda skorna, men en liten lapp som var mer en uppmaning "hoppas ni uppskattar detta alldeles för billiga skorna med en blink i ögat"

Edit: länk till det jag pratade om.
https://edition.cnn.com/2013/03/20/business/sothebys-china-bo...

Edit2: angående skorna.

#18179988
#18180551

Länk, länk 2
Permalänk

Får jag fråga hur du gjorde i detta fall? Misstänker att även jag gjort samma kap hos det här sportföretaget. Jag funderar på att anmäla till allmänna reklamationsnämnden för avgörande.

Permalänk
Medlem

Tycker absolut att du ska hämta ut vagnen; har företaget inte uppmärksammat att priset var felaktigt när ordern bekräftats, och dessutom skickats hela vägen till dig så är det en smäll de får ta.
Tänk vilka trista mail inet annars kan skicka ut till alla som har köpt 3080 för under 12k från dem; "nej det var uppenbart fel prissatt, ni borde ha insett det, var vänlig betala in 2k till"

Har jag genomfört en transaktion om en produkt, så ska den antingen makuleras innan den är bekräftad, eller innan den skickas, allt annat får företaget ta smällen för.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Skrivet av glemmy:

Hej,

jag har provat att söka lite i forumet, vet att det var diskuterat samma sak i "elgigantens felprissatta dator", men såg inte ut som att det var besvarat.

Jag klickade hem en vara i webbshoppen hos en stor sportkedja. Den var märkt "lagerrensning" eller "tillfällig utförsäljning" eller så, kommer inte helt ihåg, och rabatterad 87%.
Fick orderbekräftelse, varan skickades och nu ligger den hos postombudet redo att hämtas ut.
Ett par dagar senare kommer ett mail från kundtjänst där de skriver att levererad vara var felprissatt och vi kan få köpa den till ordinarie pris, eller skicka tillbaka den.

Om jag förstått det rätt så hänger det hela på om priset borde anses som uppenbart fel eller ej. Om det är uppenbart fel kan säljaren ha rätt.

Priset var extremt lågt, men tycker inte det är helt orimligt att de säljer ut några enstaka exemplar till 87% rabatt.
Vad tycker ni man ska göra?

Får jag fråga hur du gjorde i detta fall? Misstänker att även jag gjort samma kap hos det här sportföretaget. Jag funderar på att anmäla till allmänna reklamationsnämnden för avgörande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frippan83:

Får jag fråga hur du gjorde i detta fall? Misstänker att även jag gjort samma kap hos det här sportföretaget. Jag funderar på att anmäla till allmänna reklamationsnämnden för avgörande.

Har bara skickat dem ett svar där jag framförde några argument, men de står fast vid att det är ett uppenbart prisfel.
Kan skicka dig ett PM ikväll

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

XXL är kända för sina överpriser och att dom har fet marginal att kunna ge rabatt på.
Dom får skylla sig själva om dom godkänt en order till fel pris. Dom har ju då gjort fel flera gånger och då får dom ta det om varan blivit godkänd och skickad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Nja det är orderbekräftelsen som är brytpunkten.

Så det är inte när varan skickats som är brytpunkt för att kunna avbryta ordern från butikens sida.

Skrivet av iFraja:

Har de skickat en orderbekräftelse så är det priset där som gäller, det finns dock utrymme för undantag från den regeln; om det för konsumenten varit uppenbart att priset var felaktigt. I dessa fall tenderar bevisbördan att hamna på säljaren.

Orderbekräftelsen får man ju i de flesta fall utskickad omedelbart efter lagd order.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag har ett cykelställ från XXL som ordinarie kostar:
800 kr för shorts - Rabatterat till 150 kr
700 kr för jersey - Rabatterat till 100 kr

Det var en bra deal och just dessa är ju "Endast hos XXL" och finns inte hos annan handlare. Var under "Black week".

Låter som en vanlig bluffrea, där man höjer upp ordinarie eller rekommenderat pris ett tag innan "rean".

Men Jo, jag vet att det finns kläder med sinnessjukt höga priser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Orderbekräftelsen får man ju i de flesta fall utskickad omedelbart efter lagd order.

Så kan det absolut vara. Det är ändå då avtalet är ingått och ändringar kan endast göra om båda parter kommer överens. Annars så gäller det som står i orderbekräftelsen.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Galvanizer:

Låter som en vanlig bluffrea, där man höjer upp ordinarie eller rekommenderat pris ett tag innan "rean".

Men Jo, jag vet att det finns kläder med sinnessjukt höga priser.

Jo, fast 1500 kr för cykelshorts + jersey är ju rätt normala pengar tycker jag. Ett par cykelshorts med normalpris 250 kr lämnar rätt mycket att önska.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin