Tävling: Hur ska Webhallen utöka sitt utbud?

Permalänk
Medlem

Jag hade velat se något liknande Massdrop här i Sverige, ungefär som Kickstarter men i mycket mindre skala - exempelvis någon specialvariant av existerande tangentbord eller ett Fractal Design-chassi med flames-dekaler, i samarbete med tillverkaren. Men utan allt det "extra" från Kickstarter som prisnivåer osv.

Permalänk
Testpilot

Nu vill jag inte att Webhallen går och blir nästa Ali eller Wish, MEN!

Önskar vi hade bättre utbud på små, obskyra prylar som knappt är tillgängligt hos många svenska ÅF i dagens läge. Exempelvis custom-keycaps med åtminstone 'nordic layout', mer varierande kablar som är resonabelt prissatta och fler samlarobjekt som inte är 99kr dockor man ställer i fönstret på en lastbil.

Generellt sett så saknar vi en svensk butik som säljer custom-något-alls på PC sidan många gånger känner jag, detta kan innefatta konsoler också. Ska man göra en PC/konsol-mod även av det enklare slaget får man vända sig till allt från Ali, Ebay, Amazon, Jula och Biltema som om man vore på skattjakt.

Igen; Säger inte att Webhallen behöver gå och bli kina-importör #1. Men det skulle vara riktigt trevligt att kunna beställa en 2m HDMI kabel och sina dyrare teknikprylar från samma butik, utan att känna sig lurad på kabeln.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Elektronikgubbens favorit, "150 ohmare" (dvs punchrulle/dammsugare/arraksrulle)

Svart citronte i rediga kuvertpåsar. Inte tetraeder, det ska vara platta fina förpackade påsar. Någon som känner till någon affär man kan köpa sådana i? (Jag har sett att en del kontorsvaruhus kan ha sådant citronte)

Visa signatur

Intel i7-4930K - Asus Rampage IV extreme - Corsair CMD16GX3M4A2400C9 16GB - SLIx2 EVGA Titan X SC (Maxwell) - 2x Intel 730K 480GB (raid1) - CM Storm Scout II
Dell U3011 - Asus PG278Q (även ett nyare bygge..)

Permalänk
Medlem

Jag hade gärna sett lite mer udda prylar som man typ alltid måste beställa från utlandet så som Gpd Win 3 och Aya neo konsoler. Det hade lockat mig till deras butik iaf.

Permalänk
Medlem

tycker webhallen generellt har dåligt lager för sina produkter redan i sina butiker. Mer tycker jag inte låter som en bra ide. finns massor med varor som sällan finns i dom olika butikerna.

Permalänk
Medlem

Ett par lättlärda kameror skulle ju kunna passa bra att ha i sitt sortiment gärna med en guide med lite tips och annat smått och gott.

Permalänk
Medlem

Saknar Kläder & Accessoarer av alla dess slag så som kepsar/mössor, t-shirts, hoodies och även one piece osv. Sälj även Sweclockers läckra kläder och saker.

Permalänk
Medlem

Artisan Keycaps

Tror det skulle sälja riktigt bra.

Visa signatur

Intel Core i7 4770K @ 4.2GHz | MSI Z87-G45 GAMING | Phanteks PH-TC14PE | MSI GTX 980 Ti Gaming 6G | Kingston HyperX Beast DDR3 2400MHz 16GB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Samsung 840 EVO 120GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A400 240GB | Seagate Barracuda ST2000DM008 2TB | Fractal Design Define R4 | Lenovo Y27Q-20 | BenQ XL2411Z | Glorious Model I | Mountain Everest Max | Sennheiser HD 560S | FX-AUDIO DAC-X6 | Samson Meteor Mic

Permalänk
Medlem

Intimleksaker så kan folk beställa det lite diskret med sina dator komponenter.

Permalänk
Medlem

Det är ju klart att det är dags för Webhallen att lansera sitt nya modulära tangentbordssystem Wboard som passar alla! 60%, TKL, fullformat. Wboard är tangentbordet för dig! PCBs i olika format och passande chassin i olika material för att passa alla plånböcker. Kräver du RGB eller klarar du dig utan det? Plånboken bestämmer! Kanske är du sugen på att köpa Cherry MX-brytare nu men är rädd för att du kommer tröttna? Frukta icke! Du kan såklart byta till något annat så fort du känner för det utan att löda! Keycaps i flera olika färger finns att välja på, både i ABS eller i PBT. Allt i nordic ISO! Såklart är kablarna modulära och kommer i flera olika färger och material, allt för att passa just din gaminghörna!

Permalänk
Medlem

Något jag tycker Webhallen borde satsa på, nu när Gamestop försvann, är att etablera ett trade in system för vissa produkter, exempelvis begagnade spel/datorer/datorkomponenter/konsoler från privatpersoner. Det saknas en vedertagen aktör för detta på marknaden, nu är det enbart mindre firmor som sysslar med detta.

Jag tror att det finns något att hämta där, med mer humana och konkurrenskraftiga priser. Kunskapen finns redan på plats i butikerna, så är inte någon utbildning eller merkostnader som krävs från personalens håll.

Enligt min erfarenhet så är folk även trötta på att behöva lägga upp saker till försäljning på nätet och pyssla med annonser, hitta köpare, etc. Detta blir ett smidigare alternativ för många som inte vill krama ut varenda krona de kan från att sälja.

Trade ins kan också, likt Gamestop, ge extra XP för ens medlemsnivå som genererar bättre priser på exempelvis då fyndvaror och begagnade varor.

Jag tror även att detta kan fungera bra rent marknadsföringsmässigt då det är högst aktuellt med en miljöapproach om att inte slänga saker i onödan, använda det vi har och minska konsumerandet, köp begagnat.

Med VMB gällande för begagnade varor kan det även ge lite extra klirr i kassan för Webhallen, och det är väl alltid ett plus det med

Permalänk
Medlem

mer gaming fokuserad utrustning för att motverka skador vid mycket spelande, skaffade själv 2st handledsarmband utöver handledsstödet till tangentbordet och vips så försvann det onda och avdomningarna i händerna(spec vänsterhanden).

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Mer serverprodukter

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Inget tips på mer prylar men kanske prisjustera Unifi grejer. Har kollat vid ett flertal tillfällen men det skiljer ganska mycket mot ******

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem

Hade gärna sett lite mer om elektronik du sätter ihop själv.

Typ att du kan köpa en robot-sats eller dylikt. Eller där man köper lite små-motorer, gyroskop, RFID chip, breadboards etc.

Slipper man beställa från Kina och vänta flera veckor.

Jag vill lära mig mer om ämnet och hade gärna vart aktiv i en tråd där man bygger ihop något tillsammans och skriver tutorials, delar repon med mera.

Permalänk
Medlem

Mer retroprylar till exempel Retroid Pocket 2 som ni skulle bli ensamma om att sälja i Sverige (vad jag vet).

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk

1) Personvård vid datorn: Tänk olika Japanska massage produkter som kan vara trevligt att ha vid skrivbordet typ fotmassage, ryggmassage, ryggkliare etc. (https://www.yodobashi.com/?word=MASSAGE).

2) Riskokare: Börja sälja riskokare av högre kvalitet likt zojirushi.

3) Second-hand Lego: folk kanske har kompletta teknik-legosatser som ligger och samlar damm som kan tänka sig byta in dem mot en liten slant och säljas vidare. Så när man köper sig ett fint grafikkort och vill kunna spela ostört så kan barnet/barnen hålla sig upptagna med att bygga en traktor i lego.

Permalänk
Medlem

Jag saknar mer merchendise i form av kläder, statyetter eller gadgets, gärna "barn i bil" märken från olika aktörer. En kategori som känner av vad varje unik medlem oftast köper och lägger in tips och rabatter på saker som kanske faller en i smaken, för oss trogna medlemmar som alltid letar i era hyllor först är chansen större då att ni har nästa vara jag vill ha. Jag saknar även produktkategorin för blu ray filmer som ni hade förut.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk

Kamerautrustning för hobby- och proffsfotografer hade varit önskvärt. Att botanisera bland kamerahus, objektiv och stativ på Webbhallen är något jag hade älskat.

En otippad bubblare är jongleringsutrustning. Ni säljer redan Rubiks kub, så steget till jonglering är litet.

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja se att ni tar in Be Quiet!s nya nätagg i Dark Power 12 serien. Då ni inte har allt för många 80+ Titanium nätagg.

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja se en avdelning med fokus på artiklar för reparation och återbruk av elektronik. Tänk att kunna köpa en ny styrspak till din driftande PS5 kontroll och kunna laga den själv istället för att den ska skeppas genom Europa fram och tillbaka. Nu är det långt ifrån alla som har kunskapen, men tänk vad många fler tekniknördar som mig som skulle ha en riktig bas att flockas kring för både nyinköp och reparation!

Permalänk
Medlem

Kommer direkt på några saker jag saknar och återkommer ofta till webhallen för att se om det skett någon förändring.

Köpte alltid beef jerky via er men det verkar vara helt borta.
Jag hade hellre sett att man tog in fler varianter och gärna Savage jerky.

Prylar för installation t.ex kabelgenomföringslucka, hdmi/DP/USB-C wallplate

Billjud/bilstereo

Men helst av allt skulle jag vilja att man tog lite inspiration från filter och jämförelse funktionerna på prisjakt och inet.
Det är så många gånger som man måste öppna alla/många produkter och lusläsa den tekniska beskrivningen för att se om det är rätt eller vad som är bäst ”bang per buck”

Har många gånger blivit så att man inte ens orkat kolla Webhallen och direkt handlar på t.ex.

Å då är man ändå nästan nivå 18

Visa signatur

Server 1: HP DL380 G7 2*xeon med HT, 64GB ram 1TB i raid 10 OS: esxi. (Virtuellt labb för nätverk)
Server 2: HP DL380 G5 2*xeon utan ht 64GB ram, 600GB disk i raid5 OS:esxi (virtuellt labb för Massa olika Linux distar och applikationer)

NAS: (Hemma backup) Synology DS1812+

Permalänk
Inaktiv

Hade gärna sett Return of the Köksutrustning på Webhallen. Så att man liksom kan handla allting på samma ställe. Gärna premium-segment, alltså dyra köksknivar, kastruller osv. Bara det bästa. Då får ni bättre marginaler + lättare att hålla begränsat lager på dyra produkter

Som kund ser jag Webhallens styrka i just medlemssystemet med roliga achievements & bättre rabatt på fyndvaror, jag tror ni långsiktigt tjänar på att bredda är från "nörd-segment" (och bara konkurrera med Inet osv.) och att ha ett mer IKEA-tänk, det är detta som Amazon är bra på i USA att man samlar allt på samma ställe. Jag tror att det blir lättare att finnas kvar som stor webbutik långsiktigt med mer husegård, köksutrustning, kanske möbler/kläder i begränsad utsträckning t.ex. när IKEA gjorde sitt samarbete med Asus, där finns det uppsida att bredda sortiment och kundbas.

Ni skulle kunna behålla kärn-fokus på gaming/tech men ändå brädda er i still med Cdon/Amazon, fast göre det bättre än dem. Ni har som sagt redan ett överlägset medlemssystem på plats, det är liksom roligt att handla på Webhallen. Styrkan ligger i utförandet, där kan ni expandera.

Permalänk
Medlem

En tjänst där dem bygger "min" beställda dator där man får vara med under byggnation.
För att lära sig och även framöver kunna byta komponenter själv.
Givetvis inte gratis.
Eller en enkel video om byggnation.

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk

Mer inriktning på modernatisering till retro konsoler och modefierings utrustning till retro konsoler som Hdmi till N64, RGB sladdar till äldre system och olika typer av everdrives till retro konsoler.
Med high end uppscalers specifict till retro system som mini framemister.

Allt detta är enbart saker man kan beställa från utomlands och alla alternativa saker man kan köpa i sverige som konverterar analog till digital HDMI signal ger usla resultat.

Så snäll, gör sverges retro spel Great Again så vi inte behöver släppa ut tjockis CRT TVn igen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D - SWECBF22 | Corsair HX1500i – SWECBF22 | ASUS TUF GAMING X570-PLUS - SWECBF19 | Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | ASUS GeForce RTX 4090 24GB TUF Gaming | Noctua NH-U12A | Sennheiser HD 599 | Samsung 970 EVO Plus | Kingston NV1 2TB NVMe - SWECBF21 | Samsung 870 QVO 4TB SWECBF22 | Arctic Kylpasta MX-4 | Lenovo Legion 5 - 17,3" | Retro-Bit SEGA MD 8-B 2.4G M2 Grey | Xbox One Elite Series 2

Permalänk
Medlem

Bättre utbud av och för 3D printrar. Det är en av få kategorier jag väljer en konkurrent för när jag ska handla förbrukningsvaror, reservdelar eller hela printrar. Och de få grejer ni faktiskt har finns sällan i lager när jag velat köpa.

Prioritet av "hämta beställning" hade varit fint också som någon annan nämnde.

Permalänk
Medlem

En avdelning för gadgets(vet att det redan finns men tycker det är fel grejer där) och accessoarer till mobiltelefoner/hemmet. Saker man idag exempelvis beställer från Amazon, för att det finns inte någon annanstans.

Kameralinser för mobiler
Skal till mobiltelefoner med batteripack
Hållare för mobiltelefoner/mobilställ
Magnetfästen för mobil/ipad
Allmänt smarta saker som kan behövas i hemmet.

(Tänk Mrwhosetheboss-Youtube-prylar. Se länk)

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Fler eldrivna små fordon, typ i stil med xiaomi m365, ninebot max samt eldrivna skateboards.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EpicBlobfish:

SoC t.ex. esp32 med olika sensorer osv. Raspberry pi / Arduino,kanske något startkit för de som vill lära sig. Svårt att hitta sådant i "vanliga" butiker.

Om du letar efter en sådan affär kan jag rekommendera electrokit.com
(sedan är det absolut ett bra förslag till webhallen också!)

Permalänk
Medlem

Jag skulls villa se en satsning på ordentlig kontorsergonomi istället för ”gaming” stolar. För tillfället finns det ingen aktör i Sverige som mig verkligt erbjuder stolar från Steelcase, och alternativen för Herman Miller är klart begränsade, trots deras nya samarbete med Logitech. För någon som är närmare 2m lång (och dessutom handikappad efter trafikolycka) är alternativen på den Svenska marknaden sorgligt begränsade.