FM-sändare för att sända ut eget inspelat material

Permalänk
Medlem

FM-sändare för att sända ut eget inspelat material

Ska sända ut ett eget inspelat radioprogram på kortdistans genom en FM-sändare på 50 nanowatt men behöver råd och tips på hur man gör det bäst.

Lite mer specifikt vill vi alltså koppla FM-sändaren till en ljudkälla (eventuellt MP3 spelare) som skickar ut ljud kontinuerligt under ca 2 veckor. Innehållet i sig är på 1 timme, så efter innehållet har spelats upp behöver det alltså börja om igen. Målet är att bilar som är nära FM-sändaren ska få in signalen i bilen om det ställer in rätt frekvens. (Tänk lite samma upplägg som en drive in-bio)

Tror ni detta är supersvårt? Behöver man anlita speciell teknikkompetens för att detta ska ske sömlöst? Och vad behöver man för olika komponenter och var hittar man den teknik man behöver?

Permalänk
Medlem

Min första tanke är: är det lagligt? FM-nätet är väl reglerat?

EDIT: Never mind, 50 nW är tydligen lagligt. Men kan du ens nå en distans längre än ~1 meter fri sikt med så lite effekt?

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Vilken distans snackar vi om? Öppen miljö eller finns det byggnader m m i vägen? Många gym har TV vid rullbanden där de har TV-ljudet på en FM-frekvens, så man kan få in det i mobilen o sina lurar om man vill. Funkar bra vid 10 meter, men jag har aldrig kunnat testa längre än så.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Enligt min research ska man kunna sända 10 meter, dock är det på ett ställe med mycket byggnader. Har ni något tips på vem man kan snacka med som har koll på sånt här?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Olivia1:

Enligt min research ska man kunna sända 10 meter, dock är det på ett ställe med mycket byggnader. Har ni något tips på vem man kan snacka med som har koll på sånt här?

https://www.pts.se/sv/privat/radio/radiotillstand/tillfalliga...
De kan åtminstone svara på om det är tillåtet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

FM-sändare med riktigt låg effekt är tillåtet. Jag hade en mobiltelefon med sådan inbyggd ett tag, men en sådan räcker verkligen inte långt. Från när man ändrade reglerna: https://m3.idg.se/2.1022/1.65493/pts-fm-sandare-lagliga-fran-...

Permalänk
Inaktiv

Kolla även med närliggande affärer mm om du kan få sända en reklamsnutt ibland och på så sätt även få in en slant.