Hur skulle du förbättra Samsungs mobiltelefoner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Upplevelsen kan säkert bero på hur man använder två sim-kort, som sagt. Jag använder det ena privat och har mina privata kontakter inställda på att meddelanden går via SIM 1, och företagets kontakter via SIM 2. Med "fråga alltid" aktivt på uppringningen kan jag ju välja vilket kort som används för ett okänt nummer. Växlar du ofta mellan de olika korten till samma mottagare? Jag vill inte snoka, jag är bara nyfiken på hur scenariot ser ut där det blir ett störningsmoment.

Oavsett vilket tar jag absolut med feedbacken kring att det äldre systemet var bättre. Det är ju inte omöjligt att det kan komma tillbaka som en inställning.

för SMS kan det bli lite olika men inte allt för ofta, en positiv sak jag märke med nya SMS saken är att det verkar automatiskt välja det sim man tidigare använt. Men det väger fortfarande inte upp de negativa tillräckligt.

För samtal så går det ju absolut att ställa in vilket sim som man ringer ifrån per kontakt men det är ju bara massa extra "skit" man måste fixa till, Och gällande "fråga alltid" så är ju det också en irriterande grej, Varför skulle jag vilja ha en pop-up varje gång jag ska ringa någon?

Och när vi ändå är inne på pop-ups så kan ju smart things ta och brinna i all evighet : ))))))
Ställer först in att jag inte vill ha notifikationer ifrån det men det skiter ju smart things fullständigt i så okej jag avinstallerar/inaktiverar det istället då.
NOPE får fortfarande pop-ups om att ansluta så fort någon har ett par samsung hörlurar i i närheten av mig

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Zippeer:

Och när vi ändå är inne på pop-ups så kan ju smart things ta och brinna i all evighet : ))))))
Ställer först in att jag inte vill ha notifikationer ifrån det men det skiter ju smart things fullständigt i så okej jag avinstallerar/inaktiverar det istället då.
NOPE får fortfarande pop-ups om att ansluta så fort någon har ett par samsung hörlurar i i närheten av mig

Jag ska ta och testa hur det beter sig för mig. Jag gjorde en så "ren" installation som möjligt på S21 Ultra så jag hade inte SmartThings installerat. Det borde absolut gå att avaktivera den typen av frågor, annars tar jag med det som ett förslag/bugg.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Zippeer:

Bara för att dubbelkolla, är det den här pop-up:en som du syftar på?

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Bara för att dubbelkolla, är det den här pop-up:en som du syftar på?
https://i.imgur.com/0SI7uEw.png

Exakt

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Zippeer:

Jag har testat att avaktivera "Fråga för tillägg av nya enheter" inne i SmartThings och det verkar mycket riktigt inte hindra pop up:en. Det som däremot fungerar är att gå in i Inställningar - anslutningar - fler anslutningsinställningar och avaktivera "Söka enheter i närheten".

Jag håller dock med om att det skulle kännas rimligt att inställningen i SmartThings gav önskad effekt, så jag har tagit frågan vidare och återkommer förhoppningsvis med ett svar på det!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Jag har testat att avaktivera "Fråga för tillägg av nya enheter" inne i SmartThings och det verkar mycket riktigt inte hindra pop up:en. Det som däremot fungerar är att gå in i Inställningar - anslutningar - fler anslutningsinställningar och avaktivera "Söka enheter i närheten".

https://i.imgur.com/B2D7XSK.png

Jag håller dock med om att det skulle kännas rimligt att inställningen i SmartThings gav önskad effekt, så jag har tagit frågan vidare och återkommer förhoppningsvis med ett svar på det!

Ja den där "söka enheter i närheten" lär jag nog slå av.

Men som sagt, jag har avinstallerat smart things och jag får fortfarande pop-ups

Visa signatur

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Zippeer:

Ja den där "söka enheter i närheten" lär jag nog slå av.

Men som sagt, jag har avinstallerat smart things och jag får fortfarande pop-ups

Rensade du samtliga inställningar också när du avinstallerade? Jag misstänker att appen lägger till någon systemrutin som gör att "söka enheter i närheten" får den pop up:en. Jag ska försöka ta reda på om det går att ta bort på något smidigt sätt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Rensade du samtliga inställningar också när du avinstallerade? Jag misstänker att appen lägger till någon systemrutin som gör att "söka enheter i närheten" får den pop up:en. Jag ska försöka ta reda på om det går att ta bort på något smidigt sätt.

Ingen aning om jag rensade något, Men jag stängde nyss av "Söka enheter i närheten" så förhoppningsvis så får jag inga mer pop-ups.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

I den frågan upplever jag att One UI som levereras i dag är förhållandevis "rent", och det är relativt lätt att ta bort eventuella Samsung-appar användaren inte vill ha. Vilka delar skulle du ta bort från hur det ser ut i dag.

Mina erfarenheter av Samsung är från relativt länge sedan, eftersom jag slutade köpa Samsung just p.g.a bloatware och sena uppdateringar (vilket jag antar var p.g.a. icke stock Android).

Men det är relativt enkelt. Allt som inte är Stock Android är bloatware.

Tyvärr också en hel del som är i stock Android.
Ja, jag tittar på dig, Google Assistant, Google Play Games, Google Play Music, Google Play Movies & TV.

Så förvärra inte situationen genom att lägga på egen bloatware.

Det inkluderar inte bara sådant som musikprogram, kalender och andra rena 'appar', utan även launcher, tangentbord och omkastade knappar.

Enda ursäkten att skicka med nåt, är om ni har nån jättespeciell hårdvara som är svår att utnyttja utan specialprogram. Och det enda exemplet på sådan som jag inte stört mig på, är IR-dioden och tillhörande fjärrkontroll-programmet till gamla LG G4.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av lincoln:

Mina erfarenheter av Samsung är från relativt länge sedan, eftersom jag slutade köpa Samsung just p.g.a bloatware och sena uppdateringar (vilket jag antar var p.g.a. icke stock Android).

Men det är relativt enkelt. Allt som inte är Stock Android är bloatware.

Tyvärr också en hel del som är i stock Android.
Ja, jag tittar på dig, Google Assistant, Google Play Games, Google Play Music, Google Play Movies & TV.

Så förvärra inte situationen genom att lägga på egen bloatware.

Det inkluderar inte bara sådant som musikprogram, kalender och andra rena 'appar', utan även launcher, tangentbord och omkastade knappar.

Enda ursäkten att skicka med nåt, är om ni har nån jättespeciell hårdvara som är svår att utnyttja utan specialprogram. Och det enda exemplet på sådan som jag inte stört mig på, är IR-dioden och tillhörande fjärrkontroll-programmet till gamla LG G4.

Jag förstår synpunkten, men samtidigt finns det ju också många som uppskattar många av de applikationer som följer med, liksom som föredrar One UI över stock eller andra varianter. Jag tycker nog själv att det är bra att det finns ett utbud av olika varianter.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Samsung har ju dels gått ut och lovat tre generationers Android till merparten av modeller som släppts från 2020 (undantaget de enklaste) och nu minst fyra års säkerhetsuppdateringar för samtliga Galaxy-modeller från 2019. Om inte jag har missat något placerar det ju Samsung längst fram i Android-fältet vad gäller garantier just kring uppdateringar. Är det bra, eller vill du se någon annan lösning?

Väldigt, väldigt sent svar från mig, sorry!

Helt klart ett steg i rätt riktning. Ni är bland dom bättre hos android men en bit kvar till Apples nivå.

Lite roligt för jag har precis gett min s10+ (varför köpte jag den största modellen när jag har små händer???) Ett nytt försök. Gillar den faktiskt, bara det att den är lite stor då och att den tappar wifi där min 6s klarar sig perfekt.

Men anyway, nästa telefon kan säkert bli en Samsung om ni släpper mindre telefoner, ger alla Snapdragon istället för att vissa får Exynos och att ni supportar telefonerna länge.

Visa signatur

Lea här ^-^/
25, gym, kläder, bilar. Liite elektronik 👀

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Jag förstår synpunkten, men samtidigt finns det ju också många som uppskattar många av de applikationer som följer med, liksom som föredrar One UI över stock eller andra varianter. Jag tycker nog själv att det är bra att det finns ett utbud av olika varianter.

Visst, men låt då oss som inte vill ha dem, avinstallera dem. Fullständigt.
Dvs. inte att de är installerade som systemapplikationer som man måste ha root för att ta bort.

Annars kan du ju inte påstå att ni tillåter 'olika varianter', utan det är The Samsung way, all the way.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av lincoln:

Visst, men låt då oss som inte vill ha dem, avinstallera dem. Fullständigt.
Dvs. inte att de är installerade som systemapplikationer som man måste ha root för att ta bort.

Annars kan du ju inte påstå att ni tillåter 'olika varianter', utan det är The Samsung way, all the way.

Jag tar helt klart med den synpunkten vidare inom Samsung. Jag förstår vad du menar!

Visa signatur

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Korkat att man i kameran kan stänga av platstaggar utan att låsa upp S21 MEN för att aktivera så måste man låsa upp enheten. Borde definitivt vara tvärtom eller att man inte kommer åt de inställningar från låst skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Jag tar helt klart med den synpunkten vidare inom Samsung. Jag förstår vad du menar!

Tack för förståelsen, och för att du tar det vidare.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av tcntad:

Korkat att man i kameran kan stänga av platstaggar utan att låsa upp S21 MEN för att aktivera så måste man låsa upp enheten. Borde definitivt vara tvärtom eller att man inte kommer åt de inställningar från låst skärm.

Menar du vid snabbåtkomst till kameran via låsskärmen eller sidoknappen? Det verkar ju rimligt att de inställningarna inte ska slå igenom bakom låset, så om så är fallet ska jag självklart ta det vidare!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Samsung Ta också med till Samsung att man ska kunna få välja om man vill ha kameraljud (alltså att den gör ifrån sig ett ljud) eller inte när man tar en bild. Fanns i tidigare versioner, men i OneUI3.1 så finns den inte (fanns iallafall inte på S21).

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Samsung:

Menar du vid snabbåtkomst till kameran via låsskärmen eller sidoknappen? Det verkar ju rimligt att de inställningarna inte ska slå igenom bakom låset, så om så är fallet ska jag självklart ta det vidare!

Dubbelklick på strömknappen:)
Verkar märkligt att man kan stänga av platstaggar från låst men inte slå på. I ett syfte att "spåra" telefonen/bilderna menar jag.
Ser iofs hellre att man inte kommer åt inställningar från låst iaf.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av jnsson:

@Samsung Ta också med till Samsung att man ska kunna få välja om man vill ha kameraljud (alltså att den gör ifrån sig ett ljud) eller inte när man tar en bild. Fanns i tidigare versioner, men i OneUI3.1 så finns den inte (fanns iallafall inte på S21).

Kameraljudet får inte vara avstängt längre? Så har det varit på mina telefoner i flera år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Kameraljudet får inte vara avstängt längre? Så har det varit på mina telefoner i flera år.

Vad jag vet finns det ingen sån lag i Sverige. På OnePlus telefoner kan man stänga av det, lika så på Pixel telefoner och Motorola telefoner.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av tcntad:

Dubbelklick på strömknappen:)
Verkar märkligt att man kan stänga av platstaggar från låst men inte slå på. I ett syfte att "spåra" telefonen/bilderna menar jag.
Ser iofs hellre att man inte kommer åt inställningar från låst iaf.

Men det är alltså inte så att det är igång igen efter att du låst upp telefonen?

Visa signatur

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av jnsson:

Vad jag vet finns det ingen sån lag i Sverige. På OnePlus telefoner kan man stänga av det, lika så på Pixel telefoner och Motorola telefoner.

Jag kan kolla upp hur det verkar. Men när kameraljuden låstes för många år sedan gjordes det ju med hänvisning just till att vissa stora marknader hade det kravet. Men om det har fungerat i en nylig generation så låter det ju som att det blivit mer differentierat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Skrivit i tråden tidigare men införskaffade en note 20 ultra SD.

Efter någon veckas användande så är jag kluven.
Hårdvara = bland den bästa med små brister som kamerasensorn.
Mjukvara = extremt dåligt ecosystem, svår att fungera med Googles tjänster, bloatware osv osv.

Har nu med en tår i ögat gått tillbaka till pixel med en pixel 5. Den har undermålig hårdvara men äger i mjukvara. Allt är såååååå mycket bättre.

Kan Samsung kombinera stock android med sin hårdvara så kommer jag definitivt byta till Samsung om Google envisas med små pluttiga telefoner.

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Tickles:

Skrivit i tråden tidigare men införskaffade en note 20 ultra SD.

Efter någon veckas användande så är jag kluven.
Hårdvara = bland den bästa med små brister som kamerasensorn.
Mjukvara = extremt dåligt ecosystem, svår att fungera med Googles tjänster, bloatware osv osv.

Har nu med en tår i ögat gått tillbaka till pixel med en pixel 5. Den har undermålig hårdvara men äger i mjukvara. Allt är såååååå mycket bättre.

Kan Samsung kombinera stock android med sin hårdvara så kommer jag definitivt byta till Samsung om Google envisas med små pluttiga telefoner.

Kan du försöka utveckla lite vad du menar med problemen med Google-tjänsterna och vad som är Bloatware?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Kan du försöka utveckla lite vad du menar med problemen med Google-tjänsterna och vad som är Bloatware?

Exempelvis så får man massa reklamfönster som är en del av Samsungs oneui som säger att man kan ladda sin telefon och därmed tjäna pengar åt x. Bara ett exempel.

Google assistant har en tröghet då bixby är prioriterad och en del av samsungs oneui. Svårt att få det att lira i googles djungel av inställningsmöjligheter och samsungs. Slutar med att man inte använder varken google assistant eller bixby. Haft samma problem på tidigare samsung och oneplus 6. Så kanske inte direkt samsung unikt. Ett problem kan vara att "ok google" inte fungerar trots att man gör rätt inställningar, nollställningar osv.

Detta är bara några exempel.
Är lite tråkigt då hårdvaran och estetiken är något utöver det vanliga.

Tror de skulle vinna mycket mer på att bara skeppa stock android...

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Tickles:

Exempelvis så får man massa reklamfönster som är en del av Samsungs oneui som säger att man kan ladda sin telefon och därmed tjäna pengar åt x. Bara ett exempel.

Google assistant har en tröghet då bixby är prioriterad och en del av samsungs oneui. Svårt att få det att lira i googles djungel av inställningsmöjligheter och samsungs. Slutar med att man inte använder varken google assistant eller bixby. Haft samma problem på tidigare samsung och oneplus 6. Så kanske inte direkt samsung unikt. Ett problem kan vara att "ok google" inte fungerar trots att man gör rätt inställningar, nollställningar osv.

Det ska gå att stänga av den typen av aviseringar om du går in i inställningarna för Samsung Global Goals och väljer att avaktivera att den ska visas på låsskärmen och vid laddning.

Jag använder Google-assistenten rätt flitigt och har den inställd på långtryck på hemknappen. Jag har dock inte aktiverat "Ok google"-funktionen, men ska testa och se om det fungerar bra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tickles:

Alla problem du beskriver här vet jag går att fixa med att bocka ur lite i inställningarna. Jag har Bixby helt inaktiverat och endast google A funkar på min s21. Detta går även att göra på galaxy buds pro.
Däremot vet jag inte om det går att aktivera "Hej google" eftersom jag föredrar att hålla in google knappen (på mobilen är det hemknappen, på buds pro min vänstra bud)
Jag har ingen reklam överhuvudtaget i min s21.

Måste fråga om du köpt en "svensk" Note? I Sverige är reklamen avaktiverad som standard, men om du köpt ett amerikanskt ex är den aktiverad.

Kan hålla med om att inställningarna är röriga ibland. Det mesta "hur man gör" går att kolla upp på youtube

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Alla problem du beskriver här vet jag går att fixa med att bocka ur lite i inställningarna. Jag har Bixby helt inaktiverat och endast google A funkar på min s21. Detta går även att göra på galaxy buds pro.
Däremot vet jag inte om det går att aktivera "Hej google" eftersom jag föredrar att hålla in google knappen (på mobilen är det hemknappen, på buds pro min vänstra bud)
Jag har ingen reklam överhuvudtaget i min s21.

Måste fråga om du köpt en "svensk" Note? I Sverige är reklamen avaktiverad som standard, men om du köpt ett amerikanskt ex är den aktiverad.

Kan hålla med om att inställningarna är röriga ibland. Det mesta "hur man gör" går att kolla upp på youtube

Är importerad då jag ville åt Snapdragon.
Ska kolla reklambiten. Bra att ha koll på men lär ändå inte behålla den med tanke på ekosystem. Allt pekar mot att man ska använda samsungs ekosystem när man kollar funktionalitet osv. Är för insyltad i Googles egna när det kommer till appar osv.

Ja kolla gärna "Hej Google". Har haft samsung 8 och där fungerade det inte heller. Svensksåld. Oneplus är ju "import" när jag köpte då det fortfarande var via deras onplus site och på den fungerade inte "Hej Google" heller.

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Det ska gå att stänga av den typen av aviseringar om du går in i inställningarna för Samsung Global Goals och väljer att avaktivera att den ska visas på låsskärmen och vid laddning.

Jag använder Google-assistenten rätt flitigt och har den inställd på långtryck på hemknappen. Jag har dock inte aktiverat "Ok google"-funktionen, men ska testa och se om det fungerar bra.

Japp, ska kolla reklambiten.

Återkoppla gärna gällande det andra.

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk

Telefon för aktiva användare ???

Hej.
Jag har haft samsung i många år och nu tänkte jag att de nya " flaggskeppet " skulle bli en förbättring i mitt liv (S21 5g)
- men , den startar om 10- 15 ggr om dan i fickan
och de beror på att volymsänk o skärmlås hålls inne
samtidigt i min ficka( benficka på snickarbyxa) när jag sätter mig på huk.
Andra i min branch har fått köpa klumpiga skal för att motverka detta ( även på s20)
Jag har pratat med supporten och där finns inget att göra tydligen .

Ingen bra upplevelse med " flaggskeppet"

Något bra svar om ev uppdatering eller dyl ?