Ryzen 1600 fläkten går upp och ner, upp och...

Permalänk

Ryzen 1600 fläkten går upp och ner, upp och...

Blir tokig. Något varvar upp och ner hela tiden när jag jobbar i exvis Lightroom.

Ryzen 1600 at 3.8 Ghz. Be Quiet! Pure rock kylare. B-450F chassi.

Sagt egen fläktkurva, men CPUn växlar så hastigt i värme så fläktarna går upp och ner (ja, CPU fläkten då).

Har satt ca 5 sek step up / down, men det verkar inte hjälpa. När jag kollar i HWinfo så går mkt riktrigt värmen i CPUn upp och ner, men jag ser att fläkten - som jag bett om - håller sig lugn.

ÄNDÅ är det något som varvar upp och ner hela tiden. Tror jag håller på att tappa förståndet. Vad är det jag har missat tror ni?

Även kollat GPUn och den är det defintiivt inte.

Missar HWinfo något?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk

Tror det löste sig. Satte en ännu större step på ca 7 sek. Sen verkar det som att kurvan låg precis där det händer saker i värme osv. Försköt därför denna lite. Så låga temps ändå i det jag gör, pendlar mellan 35 och 47 typ. Mest störande med suset som pendlade. Men detta verkar vara väck nu.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

Ett knep kan vara att underklocka/undervolta cpu'n marginellt men då också bestämma spänningen själv, på så sätt skulle inte processorn gå upp och ner i temperatur hela tiden och man slipper det jobbiga ljudet, är ju särskillt att föredra om man använder cpu'n till arbete snarare än gaming då man ju ändå har headset på sig oftast när man spelar.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

En till sak att tänka på är att några steg i fläktkurvan ofta blir oanvända (dom står på för låg temp).
Justera fläktkurvan manuellt (i bios eller om du har ngt annat program) och sätt lägsta punkten så här: Dra ner första punkten väldigt lågt. Höj den sedan försiktigt och lyssna noga på datorn, just när du kan höra att fläkten ökar så sätter du den där (eller drar ner den liiiite). Du kommer nu förmodligen att ha fler "punkter" kvar att sätta ut där dom gör nytta, med kortare avstånd/% till varandra