Permalänk
Medlem

Vilka ska köpa 3060?

Jag ska.
Iallafall försöka.

Klocka 18 ska jag sitta på Inet med köpfingret framme.
Jag ska ha ett MSI ventus oc

Visa signatur

rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Vet inte men det såldes 2060 super i våras för 3900 som är ett bättre kort!

Permalänk

Jag tänkte iaf försöka! Blir nog ett ventus här med!

Permalänk
Medlem

Jag sitter klar med popcorn & cola för att titta med på sidolinjen när tråden exploderar på sweclockers.se när dom säljs till scalpers på sekunder, och efterreaktionerna. (Jag hoppas ni som vill, faktisk får ett, och absolut inte scalpers), men ni känner ju historien. Skriver ni på förhand i denna tråd (före klockan 18) att ni vill ha ett, är det ju en liten indikation till potentiella scalpers hur mkt. dom behöver att snipa - bara en tanke...

Permalänk
Medlem

Jag har tänkt försöka (är utan stationär dator för tillfället), men ärligt talat lär jag nog inte få tag på nån till det pris jag är villig att betala.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se hur mycket folk är villiga att betala för dem när de kommer upp på marknaden / tradera osv.

Permalänk
Medlem

Jag var intresserad av kortet innan leaks kom ut som visar att de inte ens slår ett 2060 super i rå prestanda. Men jag får hoppas på att detta inte stämmer och att kortet når 2070 super prestanda det har ju ändå 1000 mer cuda cores en ett 2060 super. Och laptop varianten av 3060 prestera lika bra som ett 2080 i vissa tester.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

Väntar först och främst på en riktig recension av 3060. Det måste väll komma vilken sekund som helst nu?
Vet inte hur pass trovärdiga de läckta benchmark är.

Stämmer läckta benchmark om prestanda strax under 2060 super = inget köp!
Stämmer spekulationerna som var innan läckta benchmark om 2070 super prestanda = kommer försöka få tag i ett kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkezan:

Väntar först och främst på en riktig recension av 3060. Det måste väll komma vilken sekund som helst nu?
Vet inte hur pass trovärdiga de läkta benchmark är.

Stämmer läkta benchmark om prestanda strax under 2060 super = inget köp!
Stämmer spekulationerna som var innan läkta benchmark om 2070 super prestanda = kommer försöka få tag i ett kort.

Samma har men brukar inte Benchmarksen släppas samma tid som lansering sker .Kommer nog försöka lägga en order och om inte prestanda är något bra som kommer jag avboka kortet innan det blir levrat.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Samma har men brukar inte Benchmarksen släppas samma tid som lansering sker .Kommer nog försöka lägga en order och om inte prestanda är något bra som kommer jag avboka kortet innan det blir levrat.

Det låter ju himla märkligt om recensioner inte får släppas före kortet har börjat säljas.
Ska alla köpa grisen i säcken och hoppas på det bästa? Hur mycket trassel blir det inte för alla webbshoppar om alla ska köpa och sen göra återköp.
Men nu börjar det ju brännas. Bara 3,5h kvar och inte ett ljud än så länge om när första recensionen kan tänkas dyka upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkezan:

Väntar först och främst på en riktig recension av 3060. Det måste väll komma vilken sekund som helst nu?
Vet inte hur pass trovärdiga de läckta benchmark är.

Stämmer läckta benchmark om prestanda strax under 2060 super = inget köp!
Stämmer spekulationerna som var innan läckta benchmark om 2070 super prestanda = kommer försöka få tag i ett kort.

Skrivet av Felixark:

Samma har men brukar inte Benchmarksen släppas samma tid som lansering sker .Kommer nog försöka lägga en order och om inte prestanda är något bra som kommer jag avboka kortet innan det blir levrat.

https://www.sweclockers.com/nyhet/31423-nvidia-geforce-rtx-30...

Citat:

För den som är nyfiken på Nvidias Geforce RTX 3060 äger lanseringen rum imorgon, den 25 februari klockan 15:00. Säljstarten för den nya mellanklassaren sker först tre timmar senare klockan 18:00.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Jag sitter klar med popcorn & cola för att titta med på sidolinjen när tråden exploderar på sweclockers.se när dom säljs till scalpers på sekunder, och efterreaktionerna. (Jag hoppas ni som vill, faktisk får ett, och absolut inte scalpers), men ni känner ju historien. Skriver ni på förhand i denna tråd (före klockan 18) att ni vill ha ett, är det ju en liten indikation till potentiella scalpers hur mkt. dom behöver att snipa - bara en tanke...

jag har gått igenom processen i huvudet,
det tar ca 5 sekunder från köp till slutför köp på inet.
om man väljer qliro faktura så behöver man inte hålla på med kort eller swish, då går det ännu snabbare

det kan gå 😃
bara inte inets sida hackar som den har gjort den senaste tiden

Visa signatur

rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av sajtantheone:

Jag tänkte iaf försöka! Blir nog ett ventus här med!

vi ska klicka som galningar! 😂

Visa signatur

rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Vet om detta men det är bara leaks so ingen vet om det stämmer eller inte.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av tystast:

jag har gått igenom processen i huvudet,
det tar ca 5 sekunder från köp till slutför köp på inet.
om man väljer qliro faktura så behöver man inte hålla på med kort eller swish, då går det ännu snabbare

det kan gå 😃
bara inte inets sida hackar som den har gjort den senaste tiden

Haha, ja då så - lycka till

Permalänk
Medlem
Skrivet av tystast:

jag har gått igenom processen i huvudet,
det tar ca 5 sekunder från köp till slutför köp på inet.
om man väljer qliro faktura så behöver man inte hålla på med kort eller swish, då går det ännu snabbare

det kan gå 😃
bara inte inets sida hackar som den har gjort den senaste tiden

Tror de blir väldigt svårt att få tag på ett rtx 3060 via inet eftersom de kommer live sända lanseringen tror jag för det kör dubbel klick i dag och då antar jag att flera kommer vara inne på inets hemsida

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkezan:

Det låter ju himla märkligt om recensioner inte får släppas före kortet har börjat säljas.
Ska alla köpa grisen i säcken och hoppas på det bästa? Hur mycket trassel blir det inte för alla webbshoppar om alla ska köpa och sen göra återköp.
Men nu börjar det ju brännas. Bara 3,5h kvar och inte ett ljud än så länge om när första recensionen kan tänkas dyka upp.

rent fps mässigt så presterar det antagligen lite över ett 1080.
men med 12 gb minne.

jag ska äntligen dra upp alla inställningarna i resident evil 2 remake som kräver alla dom gigabyten

Visa signatur

rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkezan:

Det låter ju himla märkligt om recensioner inte får släppas före kortet har börjat säljas.
Ska alla köpa grisen i säcken och hoppas på det bästa? Hur mycket trassel blir det inte för alla webbshoppar om alla ska köpa och sen göra återköp.
Men nu börjar det ju brännas. Bara 3,5h kvar och inte ett ljud än så länge om när första recensionen kan tänkas dyka upp.

Kommer i avfalla försöka lägga en beställning sen får vi hoppas på de bästa. Men om jag mins rätt så kom Ltt rtx 3060 ti video ut dagen innan lanseringen. Får hoppas på att driv rutinerna på de korten som leakedes igår var dåliga och att kortet egentligen kommer prestera som ett 2070 super eller 2080. För ni gtx 1060 kom ut så prestera det lika bra som ett gtx 980 i de flesta spelen.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

Jag var sugen, tills jag såg info från flera källor att det faktiskt är sämre än mitt 2060 Super. Så det får bli popcorn på åskådarplats och fortsätta vänta på att tillgången på de värre korten återhämtar sig. (typ när 4000-serien kommer )

Visa signatur

CH: Fractal Design Define 7 | MB: ASUS PRIME Z390-P | CPU: i5 9600K @ 4.7GHz | Kylning: Corsair H100i RGB PRO XT | GPU: MSI GeForce RTX 2060 SUPER 8GB VENTUS GP OC | RAM: Corsair VENGEANCE LPX 32GB (4x8) DDR4 CL19 3600MHz | PSU: Fractal Design Integra M 750W | SSD: WD Blue SN550 1TB M.2 NVMe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Tror de blir väldigt svårt att få tag på ett rtx 3060 via inet eftersom de kommer live sända lanseringen tror jag för det kör dubbel klick i dag och då antar jag att flera kommer vara inne på inets hemsida

det tror jag också.
men måste prova. jag vill ha ett

korten släpps samma tid på proshop, jag ska hänga där också.
prata skit med kundtjänst till kl 18

Visa signatur

rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av tystast:

det tror jag också.
men måste prova. jag vill ha ett

korten släpps samma tid på proshop, jag ska hänga där också.
prata skit med kundtjänst till kl 18

Samma har kommer försöka få tag i kortet på det mindre välkända hemsidorna för en större chans. om jag inte lyckas blir det att vänta på att 3060 ti kommer in i lager eller vänta tills lansering av rx 6700xt.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Samma har kommer försöka få tag i kortet på det mindre välkända hemsidorna för en större chans. om jag inte lyckas blir det att vänta på att 3060 ti kommer in i lager eller vänta tills lansering av rx 6700xt.

vilket märke och version har du kollat på?
av 3060

Visa signatur

rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Ska försöka landa ett, velar alltid mellan om jag ska köra en laptop eller primärt stationär. Har en kraftfull laptop (R7 4750U, presterar nästan exakt som stock R5 3600) med perfekt docka, men känns subjektivt alltid mer najs med stationär, vet inte varför.
Ska köpa ett ifall att stationär-driven slår till igen.

Jag är inte Guds bästa barn, men begagnatmarknaden för grafikkort har verkligen ballat ur. Bra av Nvidia att restricta 3060 från mining, hoppas spärren är beständig och att den överförs på fler kort framöver. 3060 kanske inte har optimal price-performance, men får man inte ett 3060 för 4k så behöver det bli ett GTX1660 i den här takten. Galet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av B3rt:

Jag var sugen, tills jag såg info från flera källor att det faktiskt är sämre än mitt 2060 Super. Så det får bli popcorn på åskådarplats och fortsätta vänta på att tillgången på de värre korten återhämtar sig. (typ när 4000-serien kommer )

De har ju fortfarnsde inte kommit någon information från "offciala" källor en. Vi får hoppas på det bästa bara att sicka tillbaka kortet om det prestera sämre en 2060 super.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av tystast:

vilket märke och version har du kollat på?
av 3060

I get speciellt men kommer någ försökafå tag på någon kort som inte kostar över 5000kr för de anser jag it e vara värt för ett rtx 3060.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Skrivet av fesoj:

Ska försöka landa ett, velar alltid mellan om jag ska köra en laptop eller primärt stationär. Har en kraftfull laptop (R7 4750U, presterar nästan exakt som stock R5 3600) med perfekt docka, men känns subjektivt alltid mer najs med stationär, vet inte varför.
Ska köpa ett ifall att stationär-driven slår till igen.

Jag är inte Guds bästa barn, men begagnatmarknaden för grafikkort har verkligen ballat ur. Bra av Nvidia att restricta 3060 från mining, hoppas spärren är beständig och att den överförs på fler kort framöver. 3060 kanske inte har optimal price-performance, men får man inte ett 3060 för 4k så behöver det bli ett GTX1660 i den här takten. Galet.

Den så kallade spärren är total verkningslös
Just nu tjänar man ca 3 Euro på 3060 korten per dag.
Den gäller bara för ETH inte alla andra Coin.
ETH Proof of Work kommer även lämna krypto mining genom att gå över till ETH 2.0 Proof of Stake inom snar framtid.
Och troligen innan dess kommer ETH implantera EIP-1559 vilket kan betyda att vinsten halveras för mining av ETH.

Permalänk
Medlem

Nu har recensionerna kommit.. och det blev det här läget jag hade hoppats på inte skulle infinna sig.

Prestanda under 2060 super hade varit ett glasklart icke köp
Prestanda som 2070 super hade varit ett ganska klart köp

Nu ligger det generellt strax över 2070, eller egentligen kan man nog säga att det är ett 2070 då korten som sweclockers testar är fabriksöverklockade och jämförs med referens icke fabriksöverklockade kort i tabellerna.

Sedan har vi ett par tester där 3060 är uppe och närmar sig 2070 super.

Hade 3060 Ti funnits att köpa så hade ju 3060 varit ett riktigt uselt köp + ~800 kr för +~40% mer prestanda.

Vet faktiskt inte hur jag ska göra just nu.
Försöka F5:a 18:00 för ett 2070

Eller vänta..i vad som mycket väl kan dröja till hösten innan man kan få tag i ett 3060 Ti.

Permalänk
Medlem

Ett 5700XT för 3890 kr för ett år sedan visade sig inte vara ett dåligt köp 👍 Hoppas de som vill får tag på ett 3060, annars hade jag nästan köpt en beg 5700 XT för drygt 4k om det hamnar på marknaden, känns mer prisvärt än en 3060 för över 5k...

Permalänk
Medlem
Skrivet av µiCro:

Ett 5700XT för 3890 kr för ett år sedan visade sig inte vara ett dåligt köp 👍 Hoppas de som vill får tag på ett 3060, annars hade jag nästan köpt en beg 5700 XT för drygt 4k om det hamnar på marknaden, känns mer prisvärt än en 3060 för över 5k...

5700 xt ligger dock inte på drygt 4k begagnat. Bara att söka på tradera, ett 5700 xt just nu uppe i 7200:- ett annat 7700:-

Permalänk
Medlem

Blir inget rtx 3060 för mig eftersom rtx 3060ti Gigabyte Gaming OC Pro kom in lager idag och jag han att beställa kortet innan de tog slut (: dock lite dyrt men när jag kollad på priserna på rtx 3060 hos proshop så skilldes det bar en 1000 lap för 40% Mer prestanda.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO