Har blivit erbjudit en DYR gratis synt - rättigheter & skyldigheter?

Permalänk
Medlem

Har blivit erbjudit en DYR gratis synt - rättigheter & skyldigheter?

Jag vet inte riktig vart jag ska placera denna i forumet, så mods ni får gärna flytta om jag har gjord bort mig.

Piano etc. ges ju bort för att dom är så tunga att skicka / bära / frakta bort, och det är ju inte alla som vill ha en sån stor grej inomhus när dom omsen ska flytta.

MEN - syntar säljer ju oftast ganska bra, om inte på dagen, tar nån mån att få rätt pris på typ, men dom säljer.

Jag kom över en annons (listar den inte här av helt uppenbar orsak, inte märke, inte modell! ) med en som ska flytta och inte orkar med att sälja etc.
Så tjejen vill bara ge den bort. Jag har kollat den på nätet och den säljs typ omkring 14.000 I Sverige begagnad. Den har en LITEN fel, en knapp som är lite seg, men knappas nog till att bara ges bort.

Samlar själv på synt och blev helt sugen, men jag skrev till tjejen vad den var värd (kring 14.000) och erbjöd att betala pengar för den då även med en liten fel är värd stora pengar. Hon skrev tillbaka att när någon annan skulle resa, fick hon den som en gåva och tyckte inte det var rätt att då ta betalt för den.

Jag sitter här och mår skitdåligt - för på den ena sidan vill jag ju ha den, på den annan sida vill jag inte vara med att ta emot nåt som kan vara stöldgods från början.

Skrev till tjejen om att hon borde ge den till välgörenhet för att dom har undersökningsplikt, sen har hon inte skrivit tillbaka.

Så till frågan.

Vad tycker du?
Vad hade du gjord i en sådan sits?

Permalänk
Medlem

Det känns jäkligt märkligt måste jag säga.
Men en variant är ju att ta emot den och efterforska om det är stöldgods eller ej med hjälp av polisen.
Om inte polisen kan fastställa att det är stöldgods så får du nog behålla den.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk, 7800X3D, RTX 3080, 32GB DDR5 6000MHz, MSI MPG A850G

Permalänk
Avstängd

Börja med att kolla upp serienumret.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk

Du har gjort vad du kunnat genom att informera personen om det. Vill hon fortfarande ge bort den, ta emot den.
Har du samvetskval sen kan du rusta upp den, sälja den och ge bort pengarna till välgörenhet.

Tror att hon inte svarar dig är för hon redan gett bort den till någon som inte tvekade på hannen...

Permalänk
Medlem

Känns ju lite märkligt om man nu har ett stöldgods - som dessutom tycks sälja för väldigt mycket (och väl vad jag kan förstå?) .. men väljer att skänka detta istället för att i alla fall sälja?

Men det kanske är vanligare än vad jag vet

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av samurai:

Det känns jäkligt märkligt måste jag säga.
Men en variant är ju att ta emot den och efterforska om det är stöldgods eller ej med hjälp av polisen.
Om inte polisen kan fastställa att det är stöldgods så får du nog behålla den.

Absolut, men jag har lite dåliga erfarenheter med att vara snäll mod polisen, dock i Danmark.
Jag ringe och frågade hur jag skulle få reggat min bil i Danmark då jag hade flyttat från Norge till Danmark dengång. Det som hände var att jag skickade bilen tillbaka till Norge med båt för att jag inte ville riskera betala dom 180% dom har som import där.

Sen skickar polisen en patrull på min dörr och vill veta om jag uppehåller en bil i Sverige utan att betala pengar. LOL OCH DET VAR JAG som ringde polisen och frågade om råd, ja du - man blir mörkrädd!

Skrivet av superegg:

Börja med att kolla upp serienumret.

Hon finns i utlandet, återvänder till Sverige på en bestämd dato, inte lätt att kolla upp.

Skrivet av Drunk3n_M4ster:

Du har gjort vad du kunnat genom att informera personen om det. Vill hon fortfarande ge bort den, ta emot den.
Har du samvetskval sen kan du rusta upp den, sälja den och ge bort pengarna till välgörenhet.

Tror att hon inte svarar dig är för hon redan gett bort den till någon som inte tvekade på hannen...

Jag ska tänka över det när / vis hon svarar sen, som jag förstår det är hon i utlandet nu och ska bara hem en dag eller två för att hantera dom sista sakerna i Sverige. Är den borta, så är det inte mitt problem mer.

Tack för era tankar
Hör gärna från flera, då jag är jättenyfiken på vad NI hade gjord.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JoOngle:

Hon finns i utlandet, återvänder till Sverige på en bestämd dato, inte lätt att kolla upp.

Men om jag tolka dig rätt, så har du redan den hemma oss dig?
Finns det ingen nummer på baksidan på den?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Men om jag tolka dig rätt, så har du redan den hemma oss dig?
Finns det ingen nummer på baksidan på den?

Då har du helt feltolkat, så girig är jag inte Det skulle jag inte våga.

Den finns nog i en eller annan lägenhet hon säljer / har flyttat från, for hon är inte i landet just nu och kan inte fysisk ge den bort för hon återvänder.

Så varken JAG eller HON skulle kunna kolla det serienummer, och eftersom hon fick det som en gåva från någon annan som skulle flytta utomlands, har hon visserligen inte kvitto på den heller.

Hade du fortfarande vågat? Inte jag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av samurai:

Det känns jäkligt märkligt måste jag säga.
Men en variant är ju att ta emot den och efterforska om det är stöldgods eller ej med hjälp av polisen.
Om inte polisen kan fastställa att det är stöldgods så får du nog behålla den.

Det här är vad jag hade gjort. Om man hittar något kan man lämna in det till polisen och om ingen har begärt att få det efter tre månader (eller om det är sex månader?) får man tillbaka det. Borde kunna göra samma sak här.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JoOngle:

Då har du helt feltolkat, så girig är jag inte Det skulle jag inte våga.

Den finns nog i en eller annan lägenhet hon säljer / har flyttat från, for hon är inte i landet just nu och kan inte fysisk ge den bort för hon återvänder.

Så varken JAG eller HON skulle kunna kolla det serienummer, och eftersom hon fick det som en gåva från någon annan som skulle flytta utomlands, har hon visserligen inte kvitto på den heller.

Hade du fortfarande vågat? Inte jag...

Då, förstår jag.

Det är ju inte så jättevanligt att någon snor något och sen ge bort det gratis, det finns personer som är rika och tycker att ett par tusen är en skit summa.

Det är ju inget fel att ta emot "stulet" om man ändå går till snuten för att kolla upp det, om det skulle visa sig vara stulet så tar dom emot den och ge tillbaka till den rätta ägare.

Om man inte tar emot så är väl risken att någon säljer vidare den och att den personen kommer få problem....

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Håller med personen ovan,
Ta emot synthen om det är något du kommer ha nytta av
Ta sedan och bit i sura äpplet och ge bort något du aldrig använt

Permalänk
Medlem

@JoOngle om allt känns bra med personen som vill skänka bort den, ta emot den, ge en gåva till Amnesty, Barncancerfonden, Greenpeace, Läkare utan gränser eller något annat som ligger dig varmt om hjärtat, meddela personen du fick synten av hur du gjorde och avnjut sinnesro och en glad givare.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

@JoOngle om allt känns bra med personen som vill skänka bort den, ta emot den, ge en gåva till Amnesty, Barncancerfonden, Greenpeace, Läkare utan gränser eller något annat som ligger dig varmt om hjärtat, meddela personen du fick synten av hur du gjorde och avnjut sinnesro och en glad givare.

Jag har meddelat henne om vart hon kan hänvända sig, dom hämtar ju överallt. Dock har hon inte hörd från sig än så länge.

Permalänk
Medlem

Personen kanske inte vet att den är värd 14k tror knappast att nån skänker bort stöldgods. Du får lite utgå från ditt hjärta här, vill du berätta för personen hur mycket den är värd eller tar du den.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Personen kanske inte vet att den är värd 14k tror knappast att nån skänker bort stöldgods. Du får lite utgå från ditt hjärta här, vill du berätta för personen hur mycket den är värd eller tar du den.

"jag skrev till tjejen vad den var värd (kring 14.000)"

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

"jag skrev till tjejen vad den var värd (kring 14.000)"

Vad fick du till svar?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Ta den. 🤐

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Jag vet inte riktig vart jag ska placera denna i forumet, så mods ni får gärna flytta om jag har gjord bort mig.

Piano etc. ges ju bort för att dom är så tunga att skicka / bära / frakta bort, och det är ju inte alla som vill ha en sån stor grej inomhus när dom omsen ska flytta.

MEN - syntar säljer ju oftast ganska bra, om inte på dagen, tar nån mån att få rätt pris på typ, men dom säljer.

Jag kom över en annons (listar den inte här av helt uppenbar orsak, inte märke, inte modell! ) med en som ska flytta och inte orkar med att sälja etc.
Så tjejen vill bara ge den bort. Jag har kollat den på nätet och den säljs typ omkring 14.000 I Sverige begagnad. Den har en LITEN fel, en knapp som är lite seg, men knappas nog till att bara ges bort.

Samlar själv på synt och blev helt sugen, men jag skrev till tjejen vad den var värd (kring 14.000) och erbjöd att betala pengar för den då även med en liten fel är värd stora pengar. Hon skrev tillbaka att när någon annan skulle resa, fick hon den som en gåva och tyckte inte det var rätt att då ta betalt för den.

Jag sitter här och mår skitdåligt - för på den ena sidan vill jag ju ha den, på den annan sida vill jag inte vara med att ta emot nåt som kan vara stöldgods från början.

Skrev till tjejen om att hon borde ge den till välgörenhet för att dom har undersökningsplikt, sen har hon inte skrivit tillbaka.

Så till frågan.

Vad tycker du?
Vad hade du gjord i en sådan sits?

Ta emot den bara. Hon fick den gratis och vill nu ge den vidare till någon som samlar på synthar. Använd den, gör lite musik, skicka en låt till henne. Så blir hon nog glad.