Finns det nackdelar med att dra ned ''Power limit'' i MSI afterburner (som på något sett kan skada den)?

Permalänk
Medlem

Finns det nackdelar med att dra ned ''Power limit'' i MSI afterburner (som på något sett kan skada den)?

Tjena, jag tänkte börja köra lite mining med min dator (RTX 3070). Det är ett väldigt kraftfullt grafikkort för mining så prestandan ändras inte om jag drar ned power limiten. Drar jag ned den till ca 60/70% Power Usage så går den ned ca 10-12 grader vilket då är extremt bra eftersom den som sagt inte förlorar prestanda. Men det jag undrar är om det är okej att dra ned den ännu mer? Till typ 50-55 så den får ännu bättre kylning (I hopp om att den då fortfarande inte förlorar prestanda) utan att de ''skadar'' grafikkortet. Det lägsta jag kan gå på MSI afterburner är 41% power usage. Jag frågar då jag har hört att det kan bli ''artefakter'' i grafikkortet om det är för låg power limit...

Visa signatur

Kreff

Permalänk
Medlem

Inget händer egentligen (mer än att PCn krashar) men det finns guider för rätt powerlimit. Brukar ligga på 75-85%.

Jag minar inte själv.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk

Ja det är säkert.

Får du artefakter / lägre prestanda så höjer du den lite igen bara.

Permalänk
Medlem

Alright, tack!

Visa signatur

Kreff