Permalänk
Medlem

Återköp - vad bör raderas?

Hej!

Hjälp en icke datorkunnig här. Jag köpte en laptop som jag nu vill återlämna. Vad bör jag tänka på vid en återställning?
Har konfigurerat den med fingeravtrycksläsare samt synkat mitt Google konto så att alla mina hemsidor och lösenord finns på denna laptop. Nu måste jag ta bort detta men varken förstår eller hittar bra info om detta!

Vill alltså ta bort mitt Google konto med alla dess sparade lösenord och information innan jag återställer laptopen till fabriksinställningarna.

Tack för hjälpen !

Permalänk
Medlem

Om det är Windows 10 kan du ju gå in i Inställningar, "uppdatering och säkerhet" och sen återställning. Där finns en Reset som bör nollställa allt.
Sen kan en extremt intresserad person återskapa datan men egentligen.. ytterst tveksamt.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Okej, tack!
Raderas även mitt Google konto med alla lösenord och webbsidor då? Eller måste jag göra det ”manuellt” via Google chrome?

Permalänk
Medlem

Windows blir totalt om installerat om du väljer att radera personliga filer. Därmed ska alla program och inställningar också försvinna.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Och bör jag flytta mina Google filer till hårddisk? Vill behålla dem på min andra laptop.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Vad är dina google-filer? Allt Google har om dig är synkat (förhoppningsvis, alltid backup!) till deras moln (Drive, Chrome, Keep etc)