Permalänk
Medlem

Bahnhof IPTV via Ubiquiti

Har precis flyttat till hus där förra ägaren satt inkommande Gateway på helt fel ställe. Kabeldragning blir ett jätteprojekt och kommer bli sista utvägen att få detta att fungera.

Tanken är att få IPTV att fungera trådlöst till IPTV box Arris VIP 1113 (Bahnhofs defaultmodell). Bifogad skiss är hur jag idag kopplar upp TV samt andra enheter. En Ubiquiti Dream Machine trådas till Gateway och en NanoHD agerar accesspunkt.

Via POE-injektorn för min NanoHD kopplar jag in en Unifi mini switch och kan då dra trådat till tv-boxen. Är detta möjligt att göra med Unifis VLAN (röd pil)? Tacksam för hjälp och förslag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nanotube:

Har precis flyttat till hus där förra ägaren satt inkommande Gateway på helt fel ställe. Kabeldragning blir ett jätteprojekt och kommer bli sista utvägen att få detta att fungera.

Tanken är att få IPTV att fungera trådlöst till IPTV box Arris VIP 1113 (Bahnhofs defaultmodell). Bifogad skiss är hur jag idag kopplar upp TV samt andra enheter. En Ubiquiti Dream Machine trådas till Gateway och en NanoHD agerar accesspunkt.

Via POE-injektorn för min NanoHD kopplar jag in en Unifi mini switch och kan då dra trådat till tv-boxen. Är detta möjligt att göra med Unifis VLAN (röd pil)? Tacksam för hjälp och förslag!

https://dzrfow.am.files.1drv.com/y4p4u-Hkex5DzNd5nejJ-OTd5uKuHf-aJSVGe4lG-q328Lw59f5fXI_kAR9NgnXpGxqmtyxqHy-T3pwSWauCzWPpCNdiqZOzfqCxKFicR6Gtuxd3vHN9GNnh_A4XkIrL2wxJ_Vl-Cmh_FU9sXDrVuaRRBaPjkIGn5hrScpTUPPMYX5yJ-evJ7UnTg5-FYjEqopPI9WO9xr5S6SbhY8HRsv_0U0fn3ThJATIwrwg6M8AYgg/2021-02-16_19-57-42.jpg?psid=1

Din skiss syns inte.

Har aldrig använt mig av just Bahnhofs IPTV, men t.ex. Telenor behöver inget speciellt VLAN.
Så länge min TV-box fick Internet (också via Telenor) var det bingo.

Om det är så att Bahnhof skickar sin IPTV i ett speciellt VLAN ska du kunna koppla in fiberkonverteraren (eller vad du nu har) till din Dream Machine på en port som taggar av rätt VLAN-id (kanske VLAN 21?). Har du en egen port för just IPTV i din fiberkonverterare får du ansluta den till en egen otaggad port i Dream Machinen med ett valfritt VLAN-id.

Det viktiga är sen, om jag förstår din beskrivning rätt, att du kan skicka iväg både ditt vanliga VLAN och IPTV-VLAN:et över en wireless uplink mot din AP, så att du sen kan plocka ut dessa i en switch som du hänger på AP:n. Lite osäker på om det går - verkare vara delade meningar om det när jag googlar på frågan.

Permalänk
Medlem

Tack för svar. Det verkar vara svårt att dela bild direkt här på Sweclockers via Onedrive. Följande länk till Onedrive visar schematiskt hur det ser ut. bild

Men som jag tolkar dig borde jag kunna koppla enligt schemat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nanotube:

Tack för svar. Det verkar vara svårt att dela bild direkt här på Sweclockers via Onedrive. Följande länk till Onedrive visar schematiskt hur det ser ut. bild

Men som jag tolkar dig borde jag kunna koppla enligt schemat?

Så länge du kan trunka flera VLAN trådlöst bör det fungera, men osäker på om den funktionen finns. Det bör gå att se relativt enkelt i OU:t om du kan lägga på fler VLAN i AP:ans upplänk. Har själv ingen AP som klarar wireless uplink, så kan inte kolla.

Permalänk
Medlem

Dra en sladd. Även om det blir ett jätteprojekt kommer det ändå vara mindre tid som går åt jämfört med den trådlösa lösningen du beskrivit ovan.

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem

Om man inte vill dra en sladd för IPTV så skaffa homeplug som du enbart använder för IPTV.

Annars kan du göra som i https://www.sweclockers.com/forum/trad/1365629-guide-telia-ip... men för Bahnhof.
Då får du ut IPTV på ditt LAN.

Men sen kommer nästa problem att köra det trådlöst.
Enligt specen för Multicast och Wifi så skall det skickas ut via lägsta supportade protokoll.
Så du måste labba med hastigheten på wifi annars så kommer IPTV strömmen att sänka hela wifi nätet.

Sedan återstår bara att hitta en enhet som kan ta emot Wifi multicast och skicka ut på rj45.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Tack för svaren. Kände på mig att det inte skulle vara så enkelt som jag hoppats. Som sagt att dra kabel för ändamålet skulle innebära stora ingrepp och ta mycket tid samt att dessutom få det snyggt. Har dåliga erfarenheter av Homeplug då jag köpte, testade och skickade tillbaka en enhet. Jag inte fick det att fungera alls. Gick då över till en Dream Machine och en NanoHD med otroligt bra täckning och hastighet vilket jag varit mycket nöjd med.

Jag ska läsa igenom länken för Telia guiden och testa.

Permalänk
Medlem

En idé är ju att skaffa två NanoStation Loco och sätta upp en brygga enbart för IPTV.
Kör man PTP så blir fullfart på multicast.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nanotube:

Tack för svaren. Kände på mig att det inte skulle vara så enkelt som jag hoppats. Som sagt att dra kabel för ändamålet skulle innebära stora ingrepp och ta mycket tid samt att dessutom få det snyggt. Har dåliga erfarenheter av Homeplug då jag köpte, testade och skickade tillbaka en enhet. Jag inte fick det att fungera alls. Gick då över till en Dream Machine och en NanoHD med otroligt bra täckning och hastighet vilket jag varit mycket nöjd med.

Jag ska läsa igenom länken för Telia guiden och testa.

Precis som @prelatur säger här ovan kan du göra en beram-lösning,
Men i Unifi kan du lägga upp VLAN med olika WiFi, så du kan göra ett Wifi där du endast ansluter den enheten och så tilldelar du det wifi-nätet ett eget VLAN.

Alternativt tilldelar du ett VLAN till switch-porten som APn för wifi är kopplad på, men då kan du endast köra ett wifi-nät per AP.

Förutsätter att du har kunskapen att sätta upp VLAN och Aps, samt att du vett hur du konfar rätt för att få igenom IPTTV med Multicast trafik osv.
Men om du kör unfi kan du ju skicka ett PM så kan jag beskriva hur jag gjort med min IPTV.

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.