Nvidia Geforce RTX 3060 från Gigabyte och MSI – Ampere äntrar mellanklassen

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Vad är det som händer???? +5000 kr för prestanda som ett gammalt 1080ti. Jag har 0 förståelse för er som är villiga att betala dessa priser?

De som idag sitter med dåliga eller inga kort har inte direkt något val. Antingen köpa för ockerpris eller vänta 6 månader när priserna och tillgången förhoppningvis är bättre.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Problemet då är att det blir farligt nära kartell verksamhet. Absolut tar de fler ÅF en större del än "Normalt" men jag skulle gärna veta i vilket skede det skenar iväg

Edit: tycker egentligen att SweClockers kunde göra lite grävande journalistik bland sina källor och kontakter.

Tänkte att normalt (innan Covid19) så kanske en ÅF sålde 100 grafikkort i månaden (hittar bara på en siffra).
Och dessa 100 grafikkort gav en vinst för att betala 2 personers lön denna månad.

Nu finns det inga grafikkort att sälja knappt, så för att få inkomsterna att räcka till lönerna måste man ju då höja priserna på de få varor man har.

Nu kanske det inte fungerar så, har ingen vidare insyn i hur företag sköter sin ekonomi

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Herr Kantarell:

Japp och 6GB är väl rätt lagom för 1080p? Minns inte om ni hade med den upplösningen i ert test?

Jo i de flesta spel duger det ju fint. Men det är ju också en marknadsföringsaspekt.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Nu när du säger det så har jag faktiskt inte fått någon bekräftelse. Och har också en gul bock.

Samma här, också 18:01. Någon som fått grön bock på zotac-kortet?

Permalänk
Medlem

Wow, redan annonser på blocket...

Permalänk
Medlem

För dyrt och för dåligt.

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Skrivet av 3frit:

Har någon lyckats köpa från proshop?

Jag lyckades till slut! Kl 20:18 gick det att få in det i kundkorgen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makramundi:

Jag lyckades till slut! Kl 20:18 gick det att få in det i kundkorgen.

Vad och för vilka pengar?

Permalänk
Medlem

Någon som lyckades köpa något av de MSRP korten hos Proshop?

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Avstängd

Sa till mig själv att om jag hinner knipa ett "ASUS GeForce RTX 3060 DUAL" för 3650kr från ProShop så blir det ett köp, tänker inte köpa det för en krona mer än det priset!

Och efter mycket krigande lyckades jag beställa ett som är betalat och bekräftat Men satan vad irriterad jag vart på deras sida. Och anledningen till att jag kunde beställa till slut var för att dom efter 2 timmar av kraschar tog bort köp knappen på grafikkortets sida och jag var snabb nog och kolla om den knappen var kvar på sök fältet om man söker efter kortet och bingo det var det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackss:

Sa till mig själv att om jag hinner knipa ett "ASUS GeForce RTX 3060 DUAL" för 3650kr från ProShop så blir det ett köp, tänker inte köpa det för en krona mer än det priset.

Och efter mycket krigande lyckades jag beställa ett som är betalat och bekräftat Men satan vad irriterad jag vart på deras sida. Och anledningen till att jag kunde beställa till slut var för att dom efter 2 timmar av kraschar tog bort köp knappen på grafikkortets sida och jag var snabb nog och kolla om den knappen var kvar på sök fältet om man söker efter kortet och bingo det var det!

tänkte samma som dig men tyvärr tänkte jag inte alls på att man kunde köpa från sökresultatet. Grattis till dig och ditt kort!

Permalänk
Skrivet av Slägge:

Vad och för vilka pengar?

Proshops ASUS 3060 Dual för 3650:-.

Permalänk
Skrivet av muSashi:

Någon som lyckades köpa något av de MSRP korten hos Proshop?

Ja, kl 20:18 gick det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

6290kr för strix versionen på inet och ändå slutsålt.

Fattar knappt att folk är så desperata. Visst det är brist men varför ska alla köpa nytt just nu till vilket pris som helst? Kortet är ju nerfat i mining dessutom. Satt hela befolkningen på 960 eller 1060 kort och väntade? Ingen brudde sig om 2060 eööer 2060 super när de kom ju.

folk betalar ju 2500-3000 för ett gammal 1070 har jag sett ha ha ha !

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ Asus 27GP850P/ Samsung Odyssey G5 27”/ Fractel Design North

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur man som köpare kan acceptera att en åf frångår msrp.
För att slippa handla av scalpers så väljer man att bli grundlurad av "good guy-åf" istället.
Detta dessutom för ett skräpkort.

Permalänk
Medlem

Nvidia säger i alla fall att supply och demand möts väl för grafikkort & TV-spel

“Our lovely problem, which I wouldn’t consider a problem, is that demand is strong,” Kress told Barron’s in a phone interview after the earnings call. “We have supply to meet our demand. We have supply. Is it tight? Of course. But you will see us add overall supply throughout the year, we’re continuing to purchase overall supply for the long term.”

Permalänk
Viking
Skrivet av Cizz137:

Förstår inte hur man som köpare kan acceptera att en åf frångår msrp.
För att slippa handla av scalpers så väljer man att bli grundlurad av "good guy-åf" istället.
Detta dessutom för ett skräpkort.

Bara så att du vet följs nästan aldrig msrp, oavsett om det finns kort i lager eller ej. Nästan varje modell har dessutom ett högre msrp än vad Nvidia rekommenderar.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk

Så tråkigt att det blivit såhär med uppblåsta priser och närmast obefintlig tillgång. Känns som att man inte kommer att kunna uppgradera på ett bra tag..

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Cizz137:

Förstår inte hur man som köpare kan acceptera att en åf frångår msrp.
För att slippa handla av scalpers så väljer man att bli grundlurad av "good guy-åf" istället.
Detta dessutom för ett skräpkort.

Skrivet av Donnerstal:

Bara så att du vet följs nästan aldrig msrp, oavsett om det finns kort i lager eller ej. Nästan varje modell har dessutom ett högre msrp än vad Nvidia rekommenderar.

För att inte tala om att även om man betalar ”ockerpriser” för 3000-serien till ÅF kan man i sin tur kräva liknande ockerpriser för sitt befintliga grafikkort man säljer vidare på begagnatmarknaden... Mitt lastgamla GTX 1080 går ju exempelvis för strax över RTX 3060s MSRP i andra hand (!).

Jag kan absolut förstå folks agerande i denna GPU-torka men visst är det samtidigt deprimerande

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Bara så att du vet följs nästan aldrig msrp, oavsett om det finns kort i lager eller ej. Nästan varje modell har dessutom ett högre msrp än vad Nvidia rekommenderar.

Då är det med andra ord fel på marknaden.
Uppskattat marknadsvärde SKALL följas.
Visst, det kan frånsvävas med viss procent, särskilt om man tar hänsyn till ökad prestanda, limited edition, eller invecklad ingenjörskonst eller liknande hokuspokus.

Att ett bottom line, lågpresterande duokort ligger 50% över rekpris är inget annat än ocker.

Permalänk
Viking
Skrivet av Cizz137:

Då är det med andra ord fel på marknaden.
Uppskattat marknadsvärde SKALL följas.
Visst, det kan frånsvävas med viss procent, särskilt om man tar hänsyn till ökad prestanda, limited edition, eller invecklad ingenjörskonst eller liknande hokuspokus.

Att ett bottom line, lågpresterande duokort ligger 50% över rekpris är inget annat än ocker.

Men du kan inte skylla det på återförsäljarna. Tycker du de ska gå med förlust eller? Nästan självklart att det är mycket dyrare att köpa in korten för dem också.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Du verkar inte riktigt förstå ordet ”rekommenderat” i det hela.
Vi lever i en marknadsekonomi som styrs av tillgång och efterfrågan.
Inte någonstans i leden sysslar någon med välgörenhet gentemot slutkonsumenten.

Permalänk
Medlem

Jag kunde beställa ett "GIGABYTE GeForce RTX 3060 EAGLE" från Proshop för 3650:- ca 5 minuter sedan.

Just nu står "Behandlas - Förväntad leverans mellan 2021-03-01 - 2021-03-04" som status!

Fick Beställningsbekräftelse på 21:16.

Visa signatur

i7-14700KF | TUF B660+ WiFi D4 | RTX 4080 | 64GB @3400MHz | CM TD500 Mesh | CM ML240L V2 | 1TB Kingston KC3000 + 1TB Kingston NV1 | 35" Curved 3440x1440p 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ulash:

Jag kunde beställa ett "GIGABYTE GeForce RTX 3060 EAGLE" från Proshop för 3650:- ca 5 minuter sedan.

Just nu står "Behandlas - Förväntad leverans mellan 2021-03-01 - 2021-03-04" som status!

Fick Beställningsbekräftelse på 21:16.

Jag gav upp efter att ha suttit och hammrat F5 i 2 timmar... kul att ett par fick kortet iaf!

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Men du kan inte skylla det på återförsäljarna. Tycker du de ska gå med förlust eller? Nästan självklart att det är mycket dyrare att köpa in korten för dem också.

Nästan är inte ett särskilt givande ord i denhär typen av diskussion.
Jag har många år som inköpare och säljare bakom mig.
Msrp är beräknad med vinst till åf redan.
Därav kan detta frånsvävas med viss procent.

Skrivet av Dhanjel:

Du verkar inte riktigt förstå ordet ”rekommenderat” i det hela.
Vi lever i en marknadsekonomi som styrs av tillgång och efterfrågan.
Inte någonstans i leden sysslar någon med välgörenhet gentemot slutkonsumenten.

Jag är mycket väl medveten om marknad och efterfrågan.
Min frågeställning är ju just hur folk kan acceptera att betala ockerpriser.
Det är ju konsumenterna som styr marknaden. Ge fan i att betala överpriser så sjunker priset.
Att korttillverkarna helt utan anledning skulle höja priserna är helt orimligt.

Förklara hur proshop kunde sälja ett kort till rekpris om så inte är fallet.
Givetvis rör det sig om marknadsföring, men skulle förlusten vara så stor som ni tror hade det aldrig hänt på 230 enheter

Permalänk
Medlem

Att priserna rusar beror ju mycket på att det inte är gamers som köper merparten av korten, den som bygger en miningrigg för flera miljoner bryr sig bara om om det går att räkna hem projektet inte vad korten "ska" kosta.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Viking
Skrivet av Cizz137:

Nästan är inte ett särskilt givande ord i denhär typen av diskussion.
Jag har många år som inköpare och säljare bakom mig.
Msrp är beräknad med vinst till åf redan.
Därav kan detta frånsvävas med viss procent.

Men då är inte msrp beräknad med 500% höjda kostnader för frakten till Sverige. Sedan ser jag det inte omöjligt att även grossisterna höjt priserna p.g.a. bristen.

Men sen hade det varit idiotiskt att sälja grafikkort för msrp i dagsläget, oavsett om de inte säljer med förlust.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Att priserna rusar beror ju mycket på att det inte är gamers som köper merparten av korten, den som bygger en miningrigg för flera miljoner bryr sig bara om om det går att räkna hem projektet inte vad korten "ska" kosta.

Jag har givetvis faktorerat in miningboomen i detta. Men fakta kvarstår ju dock att om man avstår från att köpa till uppblåsta priser, varesig av privata scalpers eller vinsthungriga återförsäljare så sjunker priserna. Detta utan att din kära lokala åf går med förlust.

Men frågan jag ställer mig är huruvida miningriggar nyttjar ett så milt sagt mediokert kort som 3060?
Finns det ens något intresse för det?

Skrivet av Donnerstal:

Men då är inte msrp beräknad med 500% höjda kostnader för frakten till Sverige. Sedan ser jag det inte omöjligt att även grossisterna höjt priserna p.g.a. bristen.

Men sen hade det varit idiotiskt att sälja grafikkort för msrp i dagsläget, oavsett om de inte säljer med förlust.

Idiotiskt?
Nej inte alls?
Merförsäljning, kan jag till ett behagligt pris köpa en komponent kommer jag med större sannorlikhet köpa resten av mina delar på samma ställe och därmed öka bolagets vinst.

Nu kommer jag istället avstå helt från att handla där pga ocker.
Nu talar jag inte om mig personligen, men jag antar att du förstår hur jag menar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Vad är det som händer???? +5000 kr för prestanda som ett gammalt 1080ti. Jag har 0 förståelse för er som är villiga att betala dessa priser?

Vad ska man göra då? Har en ny speldator men inget grafikkort... Eller ny och ny, har inte kunnat köpa grafikkort på 6 månader som inte är skit eller kostar 15k så numera är den väl gammal...

Permalänk
Viking
Skrivet av Cizz137:

Idiotiskt?
Nej inte alls?
Merförsäljning, kan jag till ett behagligt pris köpa en komponent kommer jag med större sannorlikhet köpa resten av mina delar på samma ställe och därmed öka bolagets vinst.

Nu kommer jag istället avstå helt från att handla där pga ocker.
Nu talar jag inte om mig personligen, men jag antar att du förstår hur jag menar..

Eeh? Du har inte märkt att även ett 3070 för 10k säljs direkt, i stort sett på sekunden den finns att köpa. Så vad spelar det för roll om grafikkortet är billigt om det ändå säljs direkt?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz