Diablo II med Jacob, Bamse och Hasse

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Diablo II med Jacob, Bamse och Hasse

Till er som missade fick jag feeling när Diablo II: Resurrected tillkännagavs. Givetvis blev jag tvungen att återvända till Diablo II och det blev också den första gången jag streamade! Har hört att det är det senaste heta för sisådär 100 år sedan. På två dagar klockade jag in på runt 11 timmar och på den tiden drog jag igenom hela Normal och Act I i Nightmare. Ingen speed run direkt, men det var inte heller tanken!

Mycket har man spelat i Diablo II, men en Summon Necromancer är något jag inte tidigare testat i någon längre utsträckning så då blev det att jag började där! Jag spelar i single-player med modden PlugY för lite quality of life-förändringar utan att påverka själva spelupplevelsen. Det man får är en större (oändlig) stash som delas mellan karaktärer, Ladder Rune Words, tillgång till Uber-bossarna, etc.

Chatten tyckte dock att jag inte fick progressa längre utan att jag måste göra det i kommande streams. Däremot tilläts jag farma. Er önskan är min lag, så när tid finess blir det att spamma Countess runs i hopp om att få till lite vettiga Rune Words. Jag tänkte använda den här tråden för att löpande uppdatera om Necromancern Bamse och hans trogna vapendragare Hasses äventyr när de inte är med i en stream.

Just nu har jag inte hunnit spela något mer, men tänkte att jag i alla fall drar tummen ur och skapar en tråd! För den som vill följa Bamse och Hasse från början finns två länkar med respektive stream.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Jag måste så klart bjuda in mina mest trogna följeslagare till tråden! Ber om ursäkt om du känner dig bortglömd, jag utgick ifrån nyheternas tillhörande diskussionstråd.

@Aka_The_Barf @Dinoman @Medbor @SleeZy @ingenjören @roxkz

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Såja, nu fick Bamse sin "Insight"! Här näst blir det att fixa en hjälm med "Lore" och att hitta ett 4s Svärd för "Spirit". Hittade ett Long Sword, men tänkte försöka undvika lägga points i Dexterity.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Du glömde hälsa på mig.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Dreijer:

Du glömde hälsa på mig.

Hej, förlåt. <3

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Hej, förlåt. <3

Allt är förlåtet. Ser fram emot 48h, 96 beer Diablo 2 Ressurected stream.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Såja, nu fick Bamse sin "Insight"! Här näst blir det att fixa en hjälm med "Lore" och att hitta ett 4s Svärd för "Spirit". Hittade ett Long Sword, men tänkte försöka undvika lägga points i Dexterity.

https://cdn.sweclockers.com/artikel/fil/92025?key=ea03d6f919cd31ebd5a7e320544c4858

Härligt! lite synd med rollen bara, men den fungerar ju perfekt ändå, så stor skillnad är det inte.

Sedan vad hände med broadsworden du plockade i a1 nm? Bör bli 4os hos larzuk. Förstår dock att du eventuellt vill spara honom till senare.
Farma ett gäng normal cows så lär du ha 4os cs / bs relativt snart. (y)

Permalänk
Moderator
Testpilot

Äventyret fortsätter!

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Jag måste så klart bjuda in mina mest trogna följeslagare till tråden! Ber om ursäkt om du känner dig bortglömd, jag utgick ifrån nyheternas tillhörande diskussionstråd.

@Aka_The_Barf @Dinoman @Medbor @SleeZy @ingenjören @roxkz

Tackar!

Grattis till "Hasses" insight!

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Knappast så man trillar av stolen, men +1 i alla skills duger i väntan på bättre tider.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Knappast så man trillar av stolen, men +1 i alla skills duger i väntan på bättre tider.
https://cdn.sweclockers.com/artikel/fil/92043?key=8e7c918db695863996524dc47bc45be9

Bästa lvling skölden dock!

Sedan så har du splendor som jag tipsade om i streamen. Som kan bli riktigt fin i en bra necro sköld.
Ger +1all skills och lite annat gött.

"Eth Lum"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Knappast så man trillar av stolen, men +1 i alla skills duger i väntan på bättre tider.
https://cdn.sweclockers.com/artikel/fil/92043?key=8e7c918db695863996524dc47bc45be9

Hoppas resurrect släpps snart så jag äntligen kan spela Diablo II. Blev gode sugen av att se dig slakta ovärdiga monster.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Såja, nu fick Bamse sin "Insight"! Här näst blir det att fixa en hjälm med "Lore" och att hitta ett 4s Svärd för "Spirit". Hittade ett Long Sword, men tänkte försöka undvika lägga points i Dexterity.

https://cdn.sweclockers.com/artikel/fil/92025?key=ea03d6f919cd31ebd5a7e320544c4858

Sådär ja nu börjar det ta sig. amplify dmg och sen vänta på första corpset och sedan gå lös med CE. lyckas du hitta en fal runa och 5 sox bra polearm, helst elite kan du ge hasse en obedience. resten av runorna är lätta. då kommer han göra kolossal skada och även ha den fina modden crushing blow som hackar bort % av tex bossars liv. insight gör du en iron golem av men då får du nog maxa golem mastery så han inte dör så lätt, iron golems följer med mellan games så det blir som en merc så länge han inte dör. det blir i hell i sådant fall och kräver att du har tur och hittar en passande 5 soklad polearm. Många kommer nog komma med andra ideer tex infinity men att hitta 2 st ber runor på en genom spelning med lite lätt mfande emellan ser jag som rätt svårt. så de där är nog 2 av de billigaste och helt klart genomförbara sakerna jag kom att tänka på och som jag själv faktiskt ofta använder.

andra bra saker kan tex vara tals rasha hjälmen som ger din mer 10% life steal vilket gör att han håller sig vid liv och den brukar vara ganska lätt att hitta. rusningen kan bli en treachery till mercen där högsta runan är en lem. då kommer han hålla rätt bra.

ser fram emot nästa stream

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Det blev lite spelande igår och idag! Level 49 (1 skill point kvar till maxad Skeleton Mastery). Vill gärna progressa från Act I men ska hålla mitt löfte om att vänta! Nästa stream blir i alla fall garanterat upp fram till Mephisto så man kan farma lite Act III också.

Hade maximal otur med att hitta en hjälm med 2 sockets, men efter ett orimligt antal timmar droppade en Circlet. Wanden med +2 alla skills hittade jag hos Akara, så nu känner jag inte riktigt samma hets att hitta ett Crystal/Broad Sword med 4 sockets (även om det fortfarande är prio!). Har kommit fram till att jag vägrar använda Larzuk för att skapa en Spirit. Amulet, Gloves och Boots och något mer(?) har gjort så jag har knappt 100% Magic Find.

Börjar redan fundera på nästa karaktär att streama med om jag har lust efter att Bamse är färdig med Hell. Lutar mot en Paladin eller eventuellt Assassin, men det beror helt på vad jag hittar för saker. Sen beror det så klart helt på om intresset finns! Blir så klart en tråkig snart Sorcerer också, men henne ska jag spela med fritt vid sidan om.

Skrivet av SleeZy:

Bästa lvling skölden dock!

Sedan så har du splendor som jag tipsade om i streamen. Som kan bli riktigt fin i en bra necro sköld.
Ger +1all skills och lite annat gött.

"Eth Lum"

Jag letar efter en värdig Necro-sköld att göra en Splendor i! Har kört en hel del Countess och har gott om runes upp till just Lum. Börjar känna mig rätt nöjd för tillfället och ser fram emot att börja farma henne i Hell istället.

Skrivet av ingenjören:

Hoppas resurrect släpps snart så jag äntligen kan spela Diablo II. Blev gode sugen av att se dig slakta ovärdiga monster.

Samma här, är sjukt taggad!

Skrivet av Aka_The_Barf:

Sådär ja nu börjar det ta sig. amplify dmg och sen vänta på första corpset och sedan gå lös med CE. lyckas du hitta en fal runa och 5 sox bra polearm, helst elite kan du ge hasse en obedience. resten av runorna är lätta. då kommer han göra kolossal skada och även ha den fina modden crushing blow som hackar bort % av tex bossars liv. insight gör du en iron golem av men då får du nog maxa golem mastery så han inte dör så lätt, iron golems följer med mellan games så det blir som en merc så länge han inte dör. det blir i hell i sådant fall och kräver att du har tur och hittar en passande 5 soklad polearm. Många kommer nog komma med andra ideer tex infinity men att hitta 2 st ber runor på en genom spelning med lite lätt mfande emellan ser jag som rätt svårt. så de där är nog 2 av de billigaste och helt klart genomförbara sakerna jag kom att tänka på och som jag själv faktiskt ofta använder.

andra bra saker kan tex vara tals rasha hjälmen som ger din mer 10% life steal vilket gör att han håller sig vid liv och den brukar vara ganska lätt att hitta. rusningen kan bli en treachery till mercen där högsta runan är en lem. då kommer han hålla rätt bra.

ser fram emot nästa stream

Tack! Är det Golem Mastery jag bör gå på härnäst efter att jag maxat Skeleton Mastery?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Moderator
Testpilot

När streamar du Backpacker?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

När streamar du Backpacker?

Oh backpacker! Det var länge sedan. Satt och nötte det på en 120 MHz Intelprolle för 25-30 år sedan 😍.
Finns dock risk för att frågorna kan vara lite utdaterade 🤭

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av ingenjören:

Oh backpacker! Det var länge sedan. Satt och nötte det på en 120 MHz Intelprolle för 25-30 år sedan 😍.
Finns dock risk för att frågorna kan vara lite utdaterade 🤭

Det gör ju det bara extra roligt.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

https://cdn.sweclockers.com/artikel/fil/92044?key=251b3af3e25f0e92db82172e0681a708
Det blev lite spelande igår och idag! Level 49 (1 skill point kvar till maxad Skeleton Mastery). Vill gärna progressa från Act I men ska hålla mitt löfte om att vänta! Nästa stream blir i alla fall garanterat upp fram till Mephisto så man kan farma lite Act III också.

Hade maximal otur med att hitta en hjälm med 2 sockets, men efter ett orimligt antal timmar droppade en Circlet. Wanden med +2 alla skills hittade jag hos Akara, så nu känner jag inte riktigt samma hets att hitta ett Crystal/Broad Sword med 4 sockets (även om det fortfarande är prio!). Har kommit fram till att jag vägrar använda Larzuk för att skapa en Spirit. Amulet, Gloves och Boots och något mer(?) har gjort så jag har knappt 100% Magic Find.

Börjar redan fundera på nästa karaktär att streama med om jag har lust efter att Bamse är färdig med Hell. Lutar mot en Paladin eller eventuellt Assassin, men det beror helt på vad jag hittar för saker. Sen beror det så klart helt på om intresset finns! Blir så klart en tråkig snart Sorcerer också, men henne ska jag spela med fritt vid sidan om.

Jag letar efter en värdig Necro-sköld att göra en Splendor i! Har kört en hel del Countess och har gott om runes upp till just Lum. Börjar känna mig rätt nöjd för tillfället och ser fram emot att börja farma henne i Hell istället.

Samma här, är sjukt taggad!

Tack! Är det Golem Mastery jag bör gå på härnäst efter att jag maxat Skeleton Mastery?

Beror nog på hur mkt du ska spela och vilken typ av necro. Tänker du farma en del för runor mm kan det vara värt att maxa golem mastery för att få iron golem som kommer vara gjord av en spirit att hålla. Men det betyder att din merc kommer behöva en bra polearm, tex obedience eller kanske reapers toll eller liknande.
Först skulle jag nog maxa CE efter skeleton mastery. Går så sjukt snabbt att döda stora mängde monster med den. Bossar är lite necros svaghet, går lite segt men är ofta rätt säkert.
Glöm inte att dra upp ett par revives i boss fighter speciellt. Med maxad skeleton mastery är dom om inte annat grymma tanks. Tänk däremot på att dom får samma ai som monstren hade innan(zombies är i princip värdelösa) och att dom inte teleporteras med dig. Så dom är bäst att raisa kontinuerligt. Sen håller dom bara 3 min.
Sen skulle jag försöka hitta en amulet, staff eller nått med teleport charges så kan du "tele stompa" tex bossar. Du kanske märkt att vissa av dina nu många minions inte alla kan slå på tex en boss då inte alla kommer fram. Men telar du "på" bossen hamnar alla minions på samma ställe och alla kan slå sammtidigt. Så man dödar uber bossarna med 50 urdars som alla kan slå sammtidigt(dom har crushing blow).

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Melding Plague

Diablo II med Jacob och Bamse i Lut Gholein

Efter förra veckans streamingmaraton fortsätter Jacob resan genom Nightmare. Bamse och vapendragaren Hasse tar sig an Act II.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Då kör vi igen!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

HASSE!

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

I will be there. kanske kommer han till hell den här gången.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Blir avdrag på lön detta. Klockan är redan över 16:00 och ingen video har startat

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av AMD-FX:

Blir avdrag på lön detta. Klockan är redan över 16:00 och ingen video har startat

Med tanke på att Jacob är på semester så är det svårt att dra något just nu

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av UndaC:

Med tanke på att Jacob är på semester så är det svårt att dra något just nu

Återbetalningsskyldig.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Dinoman:

Återbetalningsskyldig.

🤔
Thinking outside the box. Jag gillart

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av UndaC:

🤔
Thinking outside the box. Jag gillart

På min tid var det @Kenneths lön som rök. Alltid. Just sayin'.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk

Alltså, var verkligen diablo 2 så bra som alla hyllar det att vara?
Spelade det mycket men kändes ändå lite jaha efter diablo 1 med hellfire, som givetvis spelades på svenska. Var det en ny generation som kom in och det var första upplevelsen?
https://www.youtube.com/watch?v=lWUGqy61iqE&t=85s

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av emilakered:

På min tid var det @Kenneths lön som rök. Alltid. Just sayin'.

Detta låter helt rimligt

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Alltså, var verkligen diablo 2 så bra som alla hyllar det att vara?
Spelade det mycket men kändes ändå lite jaha efter diablo 1 med hellfire, som givetvis spelades på svenska. Var det en ny generation som kom in och det var första upplevelsen?
https://www.youtube.com/watch?v=lWUGqy61iqE&t=85s

Tja, Diablo 2 hade lite mer av allting.
Större värld, lite fler olika typer av kartor.
Fler monster.
Fler spells.
Fler saker.
Fler klasser med olika skillträd.
Dessutom 800x600 och Glide.

Men inte den där klaustrofobiska känslan i Diablo 1 (Kort synfält + långsam gubbe).
Man spelade ju inte Diablo 2 för att man tyckte att Diablo 1 var dåligt,
utan för att man redan hade spelat sig less på Diablo 1.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3