Nvidia Geforce RTX 3060 från Gigabyte och MSI – Ampere äntrar mellanklassen

Permalänk
Medlem

Då kan vi stoppa handel generellt i alla led mellan fabrik och kund. Alla tjänar ju genom "scalping" där emellan.

Marknadsekonomi med utbud och efterfrågan är nog bara att acceptera och en och annan scalper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunderil:

Köpte ett EVGA XC 3060Ti för 5299 (kan varit 5199) när inet hade de inne ett kort tag, nu i efterhand så känns det väldigt prisvärt. Bytte bort det plus pengar mot ett 3080 senare dock, så blev väl inte så prisvärt ändå i slutändan.

Fanns det 3060Ti för så lågt som 4700 i början?

Köpte ett Gaming X Trio 3060Ti för 5300 och tyckte jag betalade överpris. Men nu när jag ser 3060 priserna så känner jag att det inte var så farligt. Jag låg ju i kö för ett 3070 för 5700 som jag tackade nej till, men ångrade mig sen. Det gjorde nog mycket att det kändes surt att pröjsa 5300 för ett 3060Ti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Ja en 3060ti är mycket bättre en köp ungefär 1000kr mer men du får 40% mer prestanda. Fick tag i gigabyte 3060ti gaming oc pro igår för 6299kr

6299kr?
Vart då om man får fråga? 6799kr har jag sett, men inte 6299kr.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Skrivet av Mäki:

Tänk de som sålde 2080ti mellan 3.5-4k...

Ja fy fasen.
Först sälja till skräppris och sedan inte få tag på något nytt. Om man inte vill få en 3060 för 6 papp då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asyvan:

6299kr?
Vart då om man får fråga? 6799kr har jag sett, men inte 6299kr.

Sorry de kostad 6799 såg jag nu kollad fel på inet var inne på den vanliga gaming oc versionen och kollad och inte gaming oc pro versionen. Kolla just på min sida på inet och sog att de kostad 6799kr.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Det är helt rent på grafikkort just nu, helt rent. En och annan GTX1660 syns på prisjakt, som verkar vara det enda spelkapabla kortet som kanske går att få tag på för tillfället.

CdOn hade ett par 2060 igår i alla fall. Men ja. Det enda som verkar gå att få tag på konsekvent är 1030 😂

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

I slutänden är det vi konsumenter som bestämmer.

Köper du? Ja då accepterar du priset och vart ribban är satt. Blir också då fortsatt höga pris framöver.

Som man bäddar får ligga.
Inte raketforskning precis.

Samtidigt går det varmt hos låneinstituten. Avbetalning känns ju bättra när du blivit rövad i röva

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Kanske någon som har nämnt det redan men det är ju kanpt någon prisskillnad på ett 3060TI och ett vanlig 3060 bara några hundra lappar skiljer dock på tillverkare. Lite cringe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

CdOn hade ett par 2060 igår i alla fall. Men ja. Det enda som verkar gå att få tag på konsekvent är 1030 😂

De senast dagarna så har jag sett en del 3060 ti och 3070 i lager hos olika återförsäljare. Så det går att få tag på ett kort om man är snabb när det kommer in i lager igen.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drenmi:

Om 2 timmar kan sägas vara att "göra bra ifrån sig" så är ribban rätt låg ... 😂

Misstänker att generation Z kanske aldrig har upplevt hur det var när de flesta produkterna fanns i lager överallt. 🤔

Nu hoppas jag ju verkligen inte att du kallar mig för Gen Z för det är jag inte. Om vi tittar bortom den konstiga kommentaren så är det en helt annan marknad nu än för 20-30 år sedan.

Man står inte längre i kö utan alla kan snabbt beställa på nätet, så man kan inte längre betjäna 10 år gången, du kan sälja allt på 1 minut. Sedan har det alltid varit en hetts att köpa nytt. Bara att efterfrågan har ökat enormt på grund av krav, och ändrade intressen och prioriteringar. Tillgången har svårt att möta den och "att göra bra ifrån sig" handlar om att göra det bästa av situationen. Inte att magiskt använda den röda verklighetsstenen.

Det är ju klart som korvspad att jag tycker att det vore toppen om man kunde trolla fram nya fabriker på kort tid, men det tar år och miljardär.

Permalänk

Härligt att det faktiskt inte blev "Bra produkt"

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk

Är där någon som fått från Webhallen att deras kort är skickat än?

Permalänk
Medlem

Uselt kort för konsumenterna. Superkort för Nvidia. Måste vara helt galna marginaler på dessa. Så det blir när det helt saknas konkurrens. Hade AMD faktiskt levererat något mer än på papper så hade vi sluppit det här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Psy_Lover:

Är där någon som fått från Webhallen att deras kort är skickat än?

Mitt har packats, fick runt 10/11 tiden imorse.

Visa signatur

Byter komponenter för ofta

Permalänk
Skrivet av PerUtanZ:

Mitt har packats, fick runt 10/11 tiden imorse.

Mitt ändrades för en liten stund sedan från en grön bock till en oragen ruta....

Permalänk
Avstängd

Finns 40st av Strix OC modellen på Inet just nu.

Rejäl ROG skatt men det finns för dom som inte har något emot det 🥰

Visa signatur

Alldeles för svag för SFF 🥰

Permalänk
Medlem

Letar fortfarande efter kort att ersätta mitt snart 5år gamla 1060 med, men är inte sugen på att punga ut 5-6 tusen. Känns inte så framtidssäkert (när det kommer till drivrutiner och funktioner) att hoppa på en äldre generation heller. Får se om det dyker upp 3050 eller om priserna sjunker framöver.

Vill bara spela lite datorspel, men med de priserna så är konsol nästan ett bättre alternativ (om man bortser från tillgången).

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothxx:

Letar fortfarande efter kort att ersätta mitt snart 5år gamla 1060 med, men är inte sugen på att punga ut 5-6 tusen. Känns inte så framtidssäkert (när det kommer till drivrutiner och funktioner) att hoppa på en äldre generation heller. Får se om det dyker upp 3050 eller om priserna sjunker framöver.

Vill bara spela lite datorspel, men med de priserna så är konsol nästan ett bättre alternativ (om man bortser från tillgången).

En next-gen konsol kostar vad ett 3060 kostar och är inte omöjlig att få tag i, xbox verkar lättare (se separat xbox-tråd t ex). Det känns som konsolens tid just nu, med tanke på bristen på PC-komponenter och dess överpris.

Permalänk
Skrivet av gothxx:

Letar fortfarande efter kort att ersätta mitt snart 5år gamla 1060 med, men är inte sugen på att punga ut 5-6 tusen. Känns inte så framtidssäkert (när det kommer till drivrutiner och funktioner) att hoppa på en äldre generation heller. Får se om det dyker upp 3050 eller om priserna sjunker framöver.

Vill bara spela lite datorspel, men med de priserna så är konsol nästan ett bättre alternativ (om man bortser från tillgången).

Håller med, kortet är borde kosta runt 3k inte mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calisthenics:

Uselt kort för konsumenterna. Superkort för Nvidia. Måste vara helt galna marginaler på dessa. Så det blir när det helt saknas konkurrens. Hade AMD faktiskt levererat något mer än på papper så hade vi sluppit det här.

Fast Nvidia säljer ju chipen till AIBer för ett pris som i teorin tillåter för kort till msrp (Nvidia kan ha ljugit angående msrp förvisso men jag utgår från vad som är sagt).
Att korten sedan blir dyrare innan det når kund kan man ju tycka är skit men svårt att se hur det är Nvidias fel.
Det enda argumentet jag kan tänka mig är att Nvidia borde sålt egna FE kort för msrp och konsumenterna hade fått hoppas på att det skulle kunnat hålla tillbaka priserna något.
Men som marknaden ser ut idag tror jag själv inte att det hade gjort någon större skillnad.
Skulle bli som med andra kort där nvidia säljer FE varianter.

Förtydligande
Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nästrimmarmannen:

Ja fy fasen.
Först sälja till skräppris och sedan inte få tag på något nytt. Om man inte vill få en 3060 för 6 papp då.

De förstörde ju inte bara för sig själva utan sänkte även hela begagnatmarknaden för 20-serien, så det känns väldigt svårt att tycka synd om dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

I slutänden är det vi konsumenter som bestämmer.

Köper du? Ja då accepterar du priset och vart ribban är satt. Blir också då fortsatt höga pris framöver.

Som man bäddar får ligga.
Inte raketforskning precis.

Samtidigt går det varmt hos låneinstituten. Avbetalning känns ju bättra när du blivit rövad i röva

På en hög nivå ja, med den uppenbara parentesen att miners och gamers är två distinkta kategorier. En parentes därför att regeln ändå gäller.
Utöver de två kategorierna av konsumenter finns parentes två vilken är bristande tillgång, vilken tvingar upp priset och regeln gäller lika mycket.
Det som är intressant är att båda parenteserna kan variera kraftigt över tid. Så medan att gamers och miners idag köper kort för 200% av msrp, så att "ribban sitter där", så innebär det inte att nödvändigtvis att 200% av msrp kommer att fortsätta att vara priset om miners- eller tillgång-parenteserna blir mindre. "Inte nödvändigtvis" för att privata företags primära syfte ändå är att tjäna pengar och den globala ekonomin är baserad på teknisk utveckling och vi lever i en köp-och-släng-kultur.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

det här kortet ger mig en otrevlig flasbhack av när jag trodde mig köpa ett begagnat 660 ti till min brorsa på tradera och säljaren slängde med ti suffixet på skämt

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

Äckligt fenomen, men som sagt lyxvaror!
Värre när det kommer handla om färskvatten och mat! (inom sin tid)
Mitt 970 har gjort sitt (bytt kylpasta regelbundet)
Så sitter på Gtx 260 ^^, och då hann inte webbläsaren med vid 3060 släppet så vart utan.
Jag vägrar betala skalpers, 5 års gamla begagnade kort som snart gjort sitt och överpriser hos återförsäljare
Så sitter ut detta, tills jag ser allt rasera!

Permalänk
Medlem

Ohh presterar som mitt 2070 för mer pengar, två år+ senare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marquzz:

Köpte ett Gaming X Trio 3060Ti för 5300 och tyckte jag betalade överpris. Men nu när jag ser 3060 priserna så känner jag att det inte var så farligt. Jag låg ju i kö för ett 3070 för 5700 som jag tackade nej till, men ångrade mig sen. Det gjorde nog mycket att det kändes surt att pröjsa 5300 för ett 3060Ti.

Lyckades komma över ett Gainward 3060Ti Ghost på Releasedagen för 5190 och tyckte det var i överkant. Kompis köpte 3060 versionen av samma kort för 5290 i fredags.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Attackbever:

Håller med, kortet är borde kosta runt 3k inte mer.

De såldes 230st Asus duel rtx 3060 för 3650 som en lansering kampanj enligt mig var det enda rtx 3060 som var värt det om jag själv skulle ha köpt ett med jag slog till på ett rtx 3060ti för 6299kr istället eftersom de bara var några hundringar över snitt priset på rtx 3060.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

De förstörde ju inte bara för sig själva utan sänkte även hela begagnatmarknaden för 20-serien, så det känns väldigt svårt att tycka synd om dem.

De gamblade på att 20serien skulle störtdyka efter 30seriens release och fick tyvärr fel. Som du säger, svårt att tycka jättesynd om dem.

Permalänk

jag jämförde lite med det grafikkort jag hade innan ( asus 1060 strix oc) och tänker mej nu gigabyte 3060 vision...
såhär jämförde jag: gigaflops/krona då när jag köpte det kortet: ca 85öre/gflops och nu 3060... så får jag runt 47 öre.... det betyder att 3060 är helt och hållet billigare än mitt förra.... fast detta kort som jag beställde kostar 6000 kr......

Visa signatur

<<< AMD Ryzen 7 3700X | Corsair DDR4 16GB 3200mhz PRO RGB | WD SN850X m2 - Gigabyte 1tb m2 - Samsung 256gb SSD | Gigabyte RTX 3060 Vision 12GB OC
Fractal Design Define Compact vit TG | 2 st Acer 24" skärmar >>>

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Ohh presterar som mitt 2070 för mer pengar, två år+ senare

ja, och till ett högre pris. köpte mitt rtx2070 för 5495kr

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz