Skicka sms till telefoner utanför apples ekosystem

Permalänk
Hedersmedlem

Skicka sms till telefoner utanför apples ekosystem

Går det att skicka SMS från Mac mini (m1) till telefoner som inte stödjer iMessage?

Permalänk
Medlem

Funderade på detta med för ett tag sedan. Det jag kom fram till var att använda google's sms-app "Messages". När den är installerad, öppna den och klicka på prickarna uppe till höger och skanna qr-koden på din dator (du får den på sidan, messages.google.com eller nåt sånt) så synkar dom. Eventuellt bara en android app ^^

Det löste mitt problem då i alla fall, hoppas det kanske kan hjälpa dig med

Visa signatur

Stationär: MSI Gaming GTX 980ti | Asus Prime Z370-A | Intel i7 8700K | G.Skill TridentZ 16GB
Laptop: MacBook Pro 2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av wahlmat:

Funderade på detta med för ett tag sedan. Det jag kom fram till var att använda google's sms-app "Messages". När den är installerad, öppna den och klicka på prickarna uppe till höger och skanna qr-koden på din dator (du får den på sidan, messages.google.com eller nåt sånt) så synkar dom. Eventuellt bara en android app ^^

Det löste mitt problem då i alla fall, hoppas det kanske kan hjälpa dig med

Google Messenger finns bara på Android

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Går då för mig. Vet inte om den skickar "via" telefonen eller hur det funkar rent tekniskt, men det går då både att ta emot och skicka meddelanden till "gröna bubblor".

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av boomhowler:

Går då för mig. Vet inte om den skickar "via" telefonen eller hur det funkar rent tekniskt, men det går då både att ta emot och skicka meddelanden till "gröna bubblor".

Toppen! Gäller detta även nya Mac mini (m1)?

Permalänk
Skrivet av Phat^Trance:

Toppen! Gäller detta även nya Mac mini (m1)?

Yep, jag använder en M1-macbook-air

Permalänk
Medlem
Skrivet av boomhowler:

Yep, jag använder en M1-macbook-air

Man behöver ha en iPhone på kontot som är igång och har inställningen (Inställningar -> Meddelande -> SMS-Koppling) på som tillåter att man skickar genom den.

Då kan skicka enligt följande:
iPhone/iPad/Mac (Wifi) -> iMessage -> iPhone -> SMS till vem som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Google Messenger finns bara på Android

Han menar Messages och den finns till Windows.
Använder det själv så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Billy Joe Bob:

Han menar Messages och den finns till Windows.
Använder det själv så.

Han skrev "Det jag kom fram till var att använda google's sms-app "Messages"." och då måste man prata om Google Messenger (https://play.google.com/store/apps/details?id=com.google.andr...) och den finns inte hos Apple, du måste ha en Android telefon för det iallafall, den finns inte hos iPhone

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Rekordmedlem

Sms är inte detsamma som "ett textmeddelande" utan SMS är ett specifikt system att skicka textmeddelanden som alltid inbegriper mobiltelefoni på nått sätt.
Sms går alltså inte att skicka via bara internet för då är det inte sms utan bara textmeddelanden av nån sort.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

Ja det går om du har en iphone. Mobilen används som relä för att skicka SMSet.