Samsung parar Exynos med AMD RDNA i kommande bärbara datorer

Permalänk
Melding Plague

Samsung parar Exynos med AMD RDNA i kommande bärbara datorer

Inleder jakten på Apples ARM-baserade Macbooks med egen Exynos-baserad bärbar dator under 2021.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Windows 10 på ARM är nog fortfarande ett stolpskott, skulle snarare vänta mig detta i Chromebooks.

Permalänk
Snusfri

WoA växer så det knakar, så detta kan bli riktigt bra.
Hoppas att vi kommer att få se liknande på desktop sidan med, där man väljer moderkort, ram, cpu osv.

Sedan om det kom mer SBC's, både färdiga likt RPI och likt NUC där du får lägga RAM och ssd själv för rimliga priser med WoA så vore det riktigt smutt.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Nya saker dras oftast med barnsjukdomar? Nu tänker jag på Apples M1/SSD problem det skrivs om. Så när det dyker upp något nytt - vågar man hoppa på 1:a generation av något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapidact:

Nya saker dras oftast med barnsjukdomar? Nu tänker jag på Apples M1/SSD problem det skrivs om. Så när det dyker upp något nytt - vågar man hoppa på 1:a generation av något?

Man är väl teknikentusiast av en anledning?

Nytt, spännande, bra, snabbt, men en del krångel kommer ju alltid med.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

Ska inte det här markeras som rykte? För det är väl allt annat än bekräftat...

Permalänk
Medlem

Exynos som redan nu är en markant svagare krets än konkurrenter, och så ska man ge sig på det här?

Problemet med konkurrensen Apple -> Alla andra är att alla andra verkar tro att det är bättre att vara först ut, istället för att göra det bra så folk faktiskt vill ha det.

Jag vill ha en M1 Mac (Innan det visade sig att SSD-enheterna dör inom 2 år och med Apples garanti så är det väl 10.000 för ny "Logic Board"), och jag har aldrig haft en Apple-enhet annat än en 3GS i 2 månader...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Exynos som redan nu är en markant svagare krets än konkurrenter, och så ska man ge sig på det här?

Problemet med konkurrensen Apple -> Alla andra är att alla andra verkar tro att det är bättre att vara först ut, istället för att göra det bra så folk faktiskt vill ha det.

Jag vill ha en M1 Mac (Innan det visade sig att SSD-enheterna dör inom 2 år och med Apples garanti så är det väl 10.000 för ny "Logic Board"), och jag har aldrig haft en Apple-enhet annat än en 3GS i 2 månader...

Det här är ju en CPU som inte finns ännu, hur vet du hur snabb den är?

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Skrivet av SuperSverker:

Exynos som redan nu är en markant svagare krets än konkurrenter, och så ska man ge sig på det här?

Problemet med konkurrensen Apple -> Alla andra är att alla andra verkar tro att det är bättre att vara först ut, istället för att göra det bra så folk faktiskt vill ha det.

Jag vill ha en M1 Mac (Innan det visade sig att SSD-enheterna dör inom 2 år och med Apples garanti så är det väl 10.000 för ny "Logic Board"), och jag har aldrig haft en Apple-enhet annat än en 3GS i 2 månader...

Exynos 2100 som jag har i min samsung S21 t.ex är faktiskt rappare än vad Qualcom har i sin 888, strömtörstigare absolut men den kan ju tävla på allvar denna gången(grafikdelen är dock sämre)

Så jag tror nog inte prestandan är problemet här för samsung, frågan är hur grafikdelen blir. förhoppnings vis blir den ok.

Och ja jag vet att Exynos 2100 inte är lika bra som Apples motsvarigheter eller M1 för den delen, men jag tror inte den behöver vara det heller för att kunna bli en framgång.

Där finns folk typ som jag som gärna hade haft ett arm system för, peronligen vill jag ha ett för att kunna testa på(känner inte att apples datorer passar inte helt då jag inte trivs med OSX på samma sätt som Linux, och då har jag haft flertalet mac datorer genom åren)

Och jo jag vet RPi finns, tror jag har en liggande i någon av lådorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Och ja jag vet att Exynos 2100 inte är lika bra som Apples motsvarigheter eller M1 för den delen, men jag tror inte den behöver vara det heller för att kunna bli en framgång.

Sen behöver väl inte Exynos 2100 tävla mot M1? Det kommer väl komma en ny laptop-specifik SOC när det väl beger sig? Jag hoppas de lyckas väl i sin satsning och att Windows lyckas emulera x86 väl för de kommande ARMsystemen.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Skrivet av johanandersson:

Sen behöver väl inte Exynos 2100 tävla mot M1? Det kommer väl komma en ny laptop-specifik SOC när det väl beger sig? Jag hoppas de lyckas väl i sin satsning och att Windows lyckas emulera x86 väl för de kommande ARMsystemen.

Nejdå, 2100 tävlar ju inte M1, två olika segment ju, det jag syftade på här var ett 2100 faktiskt är ganska rapp även om den inte tävlar riktigt i samma liga som apple, så en arm cpu med högre ström budget och RDNA gpu har ganska goda utsikter att göra bra ifrån sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Det här är ju en CPU som inte finns ännu, hur vet du hur snabb den är?

Därför att vi vet vilka kärnor som finns att välja mellan om detta ska släppas i närtid och dessa kommer att dra väldigt mycket ström om de ens ska kunna matcha M1 eller ens kommande M1X.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Windows 10 på ARM är nog fortfarande ett stolpskott, skulle snarare vänta mig detta i Chromebooks.

T.ex. Samsung Chromebook, octocore Exynos, 6+ år sedan?

Tiden går framåt, sitter tillverkarna redan och betalar massa dollars för processortillverkarens ekosystem (processor + runtomkring liggande chipset), jämfört med någon enstaka procent i ARM royaltyn är det ganska självklar evolution.

Det är bara Windows som inte hänger med. Snarare borde man underlätta emigreringen från Windows än bakåtsträvandet, gullandet av gårdagens T-Ford teknik.

Permalänk
Medlem

Wow, RDNA först i en APU från någon annan än AMD?!... Skämskudde på AMD!
Ok glömde PS5 och Xbox SeX....

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | Prime B350-plus | Carbide 270R
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuomi:

Wow, RDNA först i en APU från någon annan än AMD?!... Skämskudde på AMD!
Ok glömde PS5 och Xbox SeX....

Van Gogh:

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Exynos 2100 som jag har i min samsung S21 t.ex är faktiskt rappare än vad Qualcom har i sin 888, strömtörstigare absolut men den kan ju tävla på allvar denna gången(grafikdelen är dock sämre)

Så jag tror nog inte prestandan är problemet här för samsung, frågan är hur grafikdelen blir. förhoppnings vis blir den ok.

Och ja jag vet att Exynos 2100 inte är lika bra som Apples motsvarigheter eller M1 för den delen, men jag tror inte den behöver vara det heller för att kunna bli en framgång.

Där finns folk typ som jag som gärna hade haft ett arm system för, peronligen vill jag ha ett för att kunna testa på(känner inte att apples datorer passar inte helt då jag inte trivs med OSX på samma sätt som Linux, och då har jag haft flertalet mac datorer genom åren)

Och jo jag vet RPi finns, tror jag har en liggande i någon av lådorna.

Men hallå, om du nu får ut ungefär samma prestanda (Vilket du inte får, eftersom grafikdelen var sämre) men med en sämre effektivitet så är väl Exynos ändå sämre än Snapdragon 888..?
Gapet är mycket mindre än förra generationen, men det är fortfarande rätt trist som konsument eftersom "Jag inte får välja själv".

Jag håller helt med om att ARM är något som hade varit kul att testa, men vilka alternativ finns i nuläget om du har rimliga krav som;

a) Inte sämre prestanda än likvärdig x86-burk
b) Det skall gå att leva med på daglig basis

Det innebär att det måste finnas prestanda som klarar av att emulera x86-kod (utan elbilar finns ingen anledning att bygga elstolpar, utan elstolpar finns ingen anledning att köpa elbil..), och det får inte vara en netbook eller chromebook, och i nuläget och inom överskådlig framtid så finns det endast en aktör, och det är Apple. Det försprånget skojar man inte bort, varken med deras egna SoC, eller med Rosetta.
Personligen ligger en Apple M1 tillsammans med Ubuntu rätt bra i tiden...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Men hallå, om du nu får ut ungefär samma prestanda (Vilket du inte får, eftersom grafikdelen var sämre) men med en sämre effektivitet så är väl Exynos ändå sämre än Snapdragon 888..?
Gapet är mycket mindre än förra generationen, men det är fortfarande rätt trist som konsument eftersom "Jag inte får välja själv".

Jag håller helt med om att ARM är något som hade varit kul att testa, men vilka alternativ finns i nuläget om du har rimliga krav som;

a) Inte sämre prestanda än likvärdig x86-burk
b) Det skall gå att leva med på daglig basis

Det innebär att det måste finnas prestanda som klarar av att emulera x86-kod (utan elbilar finns ingen anledning att bygga elstolpar, utan elstolpar finns ingen anledning att köpa elbil..), och det får inte vara en netbook eller chromebook, och i nuläget och inom överskådlig framtid så finns det endast en aktör, och det är Apple. Det försprånget skojar man inte bort, varken med deras egna SoC, eller med Rosetta.
Personligen ligger en Apple M1 tillsammans med Ubuntu rätt bra i tiden...

Ditt första inlägg var ändå väldigt negativt och är en tråkig inställning att ha tycker jag. Nyhet om att någon provar att göra en ny produkt, och din kommentar är typ "Blä, Apple är mycket bättre, varför ska de ens försöka"...

Det är väl kanon att fler tillverkare börjar röra sig mot att faktiskt släppa produkter med ARM, det är bra för hela marknaden. Konkurrens är också trevligt.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Om de lyckas skapligt är det ändå en väldigt stor framgång och jag håller alla tummar och tår för att det går vägen. Men det hänger rätt mycket på Windows om den kommer att fungera till vardags för folk. Den ändå imponerande effektiva "emuleringen" med Rosetta2 har varit en förutsättning för det ska gå att sälja M1-datorerna över huvud taget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

Van Gogh:

När som helst nu..... kanske för oss konsumenter... kanske!...

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | Prime B350-plus | Carbide 270R
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Det här är ju en CPU som inte finns ännu, hur vet du hur snabb den är?

Det går inte att trolla med knäna. Vi vet vilken teknik som finns tillgänglig idag och närmaste framtiden. Även om vi skulle lägga på en 30-procentig ökning av befintlig prestanda så påverkar det inte helheten nämnvärt eftersom det är så mycket annat som vi också måste ta hänsyn till vid byte av arkitektur. Vi ser det tydligt med M1. Det är en väldigt snabb krets sett till strömförbrukningen, men Apple har med sina SoC kunnat tävla mot x86 i prestanda/watt under flera år. Så ingen blev egentligen speciellt förvånad över hur snabb det faktiskt blev.

Permalänk
Medlem

Fasen vad jag hoppas på detta. ARM + Kompetent grafik + DDR5 + 5nm (eller 3nm GaaFET) = kan ge en fantastisk APU som gör att jag som casual (numera) skulle kunna köpa en riktigt tunn laptop som klarar spel i 1080p och som inte kostar apa.

M1 är ett fantastiskt chip som endast skulle behöva mer grafikprestanda (och lite SSD fixar). Väldigt nyfiken på M1X eller vad deras större chip nu kommer att heta.

Permalänk
Datavetare

Från artikeln

"Uppgifterna kommer från Zdnet Korea (koreanska), och gör enligt Engadget gällande att Exynos-processorn med RDNA-grafik inte landar i nästa flaggskeppstelefon. Istället ska satsningen stå som grund för en bärbar dator med Windows 10 som operativsystem – något som innebär en återgång till Microsofts Windows 10 on ARM-satsning för Samsung."

Verkar väldigt rimligt. Nu säger inte "Exynos med AMD RDNA" egentligen mer än att GPUn använder RDNA, vilket är en ISA-specifikation och inte en mikroarkitektur-specifikation. Fast sannolikt kommer man använda samma mikroarkitektur som vi hittar i PC, vilket sätter rätt stora frågetecken kring hur bra en sådan krets skulle vara för mobiler.

RDNA, eller egentligen vilken krets som helst där mikroarkitektur inte baseras på "tile based deferred rendering", är nästan att krav för en krets riktad mot Windows då DX11/DX12 saknar stöd för att effektivt använda TBDR. GPU i SQ1/2 (Qualcomms Adreno) kan köras i ett läge som är DX11/DX12 kompatibelt, men då tappar den en del av sin perf/W fördel.

Omvänt känns det tveksamt vad RDNA skulle kunna tillföra i kretsar avsedda för mobiler. Där är TBDR normen och även om RDNA fungerar rent funktionellt är dess grunddesign inte TBDR vilket betyder att den kräver betydligt mer RAM-bandbredd och därmed mer ström.

En orsak att Apple redan i M1 kunnat skala en iGPU långt förbi vad AMD/Intel lyckats med är specifikt då man gått all-in på TBDR, vilket i sig har en rad för/nackdelar. Den stora fördelen med TBDR ligger i fallen där man är kraftigt begränsad av bandbredd mot RAM och TDP, sättet TBDR fungerar på gör det möjligt att "mata" en betydligt större GPU givet den rejält begränsad bandbredd man har när CPU och GPU delar "vanligt" DDR4/DDR5 RAM. Mycket pekar på att M1X kommer dubbla GPU-kapaciteten hos M1.

Skrivet av hakro807:

Det går inte att trolla med knäna. Vi vet vilken teknik som finns tillgänglig idag och närmaste framtiden. Även om vi skulle lägga på en 30-procentig ökning av befintlig prestanda så påverkar det inte helheten nämnvärt eftersom det är så mycket annat som vi också måste ta hänsyn till vid byte av arkitektur. Vi ser det tydligt med M1. Det är en väldigt snabb krets sett till strömförbrukningen, men Apple har med sina SoC kunnat tävla mot x86 i prestanda/watt under flera år. Så ingen blev egentligen speciellt förvånad över hur snabb det faktiskt blev.

Sannolikt lär kretsen kommer att använda 4 st Cortex X1 samt endera 4 st Cortex A78 (förhoppningsvis) eller 4 st Cortex A55 (tycker personligen de är lite för klena för en bärbar dator 2021). Cortex X1 matchar inte Apples Firestorm, men redan Exynos 2100 / Snapdragon 888, som båda har en Cortex X1 klockad 2,8-2,9 GHz. Vid denna frekvens matchar Cortex X1 Skylake/Zen2 klockade en bit över 4,0 GHz, d.v.s. Cortex X1 utför ungefär 50-60 % mer per cykel jämfört med Skylake/Zen2.

Arm är rätt mycket en klocka när det kommer till släpp av nya mikroarkitekturer, deras lineup för 2021 lär släppas i maj. Beroende på vad "tillgänglig andra hälften av 2021" betyder skulle man faktiskt kunna använda dessa nya CPU-modeller, men det förutsätter att lanseringen i praktiken sker slutet 2021 / början 2022. Om man kör Cortex X1 lär det vara tveksamt hur väl man kommer kunna konkurrera med Apple, deras nästa generation lär ju hitta ut slutet av året och de har också legat på 20-25 % högre prestanda per år.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapidact:

Nya saker dras oftast med barnsjukdomar? Nu tänker jag på Apples M1/SSD problem det skrivs om.

Undrar fortfarande rapporterna kring Apples M1/SSD är ett verkligt problem, eller om det bara är S.M.A.R.T.-parametrarna som tolkas felaktigt (eller skit bakom spakarna).

Hade varit intressant att få se aktivitetslogg från användarna som upplever problem. Själv kör jag nära nog enbart Apple Silicon applikationer och funderar på om det kan vara Rosetta 2 som spökar.

Kan det vara program som CleanMyMac, Cleaner One m.m. som rensar cache-filer som sedan måste återskapas? iCloud, iCloud Drive samt automatiska uppdateringar från AppStore kan vara andra bovar i dramat.

Har för övrigt ännu inte lyckats få min MacBook Air M1 att swappa, men håller mig samtidigt borta från Adobes programvaror.

Att jobba med Capture One, Pixelmator, Affinity Photo samt Affinity Designer samtidigt påverkar knappt minnet här.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av walkir:

Undrar fortfarande rapporterna kring Apples M1/SSD är ett verkligt problem, eller om det bara är S.M.A.R.T.-parametrarna som tolkas felaktigt (eller skit bakom spakarna).

Hade varit intressant att få se aktivitetslogg från användarna som upplever problem. Själv kör jag nära nog enbart Apple Silicon applikationer och funderar på om det kan vara Rosetta 2 som spökar.

Kan det vara program som CleanMyMac, Cleaner One m.m. som rensar cache-filer som sedan måste återskapas? iCloud, iCloud Drive samt automatiska uppdateringar från AppStore kan vara andra bovar i dramat.

Har för övrigt ännu inte lyckats få min MacBook Air M1 att swappa, men håller mig samtidigt borta från Adobes programvaror.

Att jobba med Capture One, Pixelmator, Affinity Photo samt Affinity Designer samtidigt påverkar knappt minnet här.

Tror också att det är fel i avläsning. I "Activity Monitor" finns ju statistisk på hur mycket data man läst/skrivit sedan senaste boot. Då det programmet är tillverkat av Apple och ingår i OS kan man nog räkna med att det visar rätt.

Min Mac har nu varit igång i 8 dagar, är min primära jobb och surfdator.

Om man håller på med videoredigering lär de se rätt annorlunda ut, jag programmerar, skriver dokument, surfar, börjar testa Docker beta för MacOS/ARM64 (för att köra bl.a. Linux-saker, vill helst ha en officiell release innan man riktigt går all-in här) etc.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Många som väntar på mer armdatorer. Men bortsett från Apples Arm så tycker jag de flesta Arm laptops är överprisade och slösa. Det finns några undantag som endast är slöa.
Och detta får det bli ändring på för Arm är bättre än x86.
Utvecklingen till att börja med Arm för windows går dock trögt, då det i början innebär mer strul mjukvarumässigt. Om om hårdvaran inte är bättre, så blir det få som väljer Arm.
Alltså en intel och en Arm cpu för windows som har i princip samma prestanda, så är Intel för nästan alla bättre idag. Detta gäller även om Armcpun hade haft 10% bättre prestanda, batteritid etc, men detta leder till att Arm för windows utvecklas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Ditt första inlägg var ändå väldigt negativt och är en tråkig inställning att ha tycker jag. Nyhet om att någon provar att göra en ny produkt, och din kommentar är typ "Blä, Apple är mycket bättre, varför ska de ens försöka"...

Det är väl kanon att fler tillverkare börjar röra sig mot att faktiskt släppa produkter med ARM, det är bra för hela marknaden. Konkurrens är också trevligt.

Netbooks blev ju bra...
Chromebooks är en riktig hit (Även om dem nu faktiskt börjar få lite fäste...)
Microsoft for ARM blev även det riktigt bra...

Mitt främsta argument riktade sig skarpt mot detta argumentet

Citat:

Och ja jag vet att Exynos 2100 inte är lika bra som Apples motsvarigheter eller M1 för den delen, men jag tror inte den behöver vara det heller för att kunna bli en framgång.

För att kunna plocka marknadsandelar såhär sent i matchen så måste det finnas ett bra stöd från start, med bra prestanda och god funktionalitet med x86-program, annars kommer det bli en repetition av netbooks.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Många som väntar på mer armdatorer. Men bortsett från Apples Arm så tycker jag de flesta Arm laptops är överprisade och slösa. Det finns några undantag som endast är slöa.
Och detta får det bli ändring på för Arm är bättre än x86.

Själv har jag inte kört Windows på Arm sedan Windows 8 RT.

Har dock blivit mer och mer sugen på att testa det i Parallels på min MacBook M1:

Är dock fortfarande tveksam över stödet för x64-applikationer i Windows 10 för Arm. Samtidigt så blir det svårare och svårare att hitta rena 32-bitars applikationer skrivna för x86-plattformen.

Ser man till utbudet på Microsoft Store, så är det många program som enbart har stöd för x64. Många av dessa är utgivna av just Microsoft, så frågan är hur seriösa Microsoft egentligen är kring sin "satsning" på Arm. Känns fortfarande lite som lekstuga i min bok.

Så länge Windows för Arm inte har 100% stöd för x64-plattformen, så tror jag det kommer gå trögt med övergången.

Läsvärt (även om lite gammalt):
https://www.idownloadblog.com/2020/12/16/microsoft-adds-x64-e...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Netbooks blev ju bra...
Chromebooks är en riktig hit (Även om dem nu faktiskt börjar få lite fäste...)
Microsoft for ARM blev även det riktigt bra...

Mitt främsta argument riktade sig skarpt mot detta argumentet
För att kunna plocka marknadsandelar såhär sent i matchen så måste det finnas ett bra stöd från start, med bra prestanda och god funktionalitet med x86-program, annars kommer det bli en repetition av netbooks.

Så du tycker att alla borde helt enkelt lägga ner försöken med ARM? För Apple redan är bäst? Eller vad försöker du förmedla?

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Skrivet av SuperSverker:

För att kunna plocka marknadsandelar såhär sent i matchen så måste det finnas ett bra stöd från start, med bra prestanda och god funktionalitet med x86-program, annars kommer det bli en repetition av netbooks.

Argument för sent i matchen så påstår jag att det är det omvända.
Innan så har programutbud varit otroligt viktig, det spelar ingen roll om man har hårdvara, operativsystem m.m som är bättre om det saknas mjukvara.
Utvecklingen går dock emot att man kör allt mer i webbläsaren och man har så kraftiga maskiner så man kan emulera. Varvid vi går emot att det räcker att hårdvaran och operativsystemet är bättre.
När det gäller tidigare windows Arm datorer, så är min uppfattning att de har presterat dåligt, de har varit överprisade och dåligt operativsystem med lite programutbud. Och frågan är då varför ska man välja den?
Får de bara upp egenskaperna billig, strömsnål, snabb, bra operativsystem och det mesta går att göra i webbläsaren eller emulera så kan Arm för windows växa.
Där tack vare att så mycket körs i webben idag leder till att programutbudet som man behöver köra minskas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Så du tycker att alla borde helt enkelt lägga ner försöken med ARM? För Apple redan är bäst? Eller vad försöker du förmedla?

Suck, allt jag har sagt är att en stor del av framgången med M1 är ren prestanda tillsammans med en fantastisk emulering.
Detta är något som varken Samsung eller Windows är ens i närheten av, och varför Windows 4 ARM är inget att räkna med i nuläget.
Mitt första svar var emot att prestanda bara är en bisak, vilket verkar ha startat ett helt argument som grundar sig i att man inte får tycka att Apple för en gång skull faktiskt slagit huvudet på spiken sedan iP3G, vilket är bra för samtliga inblandade för det gör att vi kan röra oss ifrån det ihopkok som är x86 mot mer effektivare processer

Visa signatur

Krusidullen är stulen