Permalänk
Medlem

asus Zenwifi AX XT8 SONOS

Har installerat ett AX XT8 mesh system med en enhet ansluten till WAN och den andra trådlöst på 5 Ghz.

Fungerar bra utom för en produkt: SONOS (ej någon Boost) dvs SONOS använder ASUS WiFi

2 separata högtalare fungerar korrekt och är registrerade som WiFi enheter i GUI

Jag har dessutom en SONOS Beam med 2 bakhögtalare anslutna trådlöst.

SONOS Beam är registrerad som en WiFi enhet medan bakhögtalarna ligger registrerade som WIRED i GUI, vilket är felaktigt

Någon som vet varför det blir så? Har haft vissa problem med att SONOS inte fungerar som det ska och söker eventuella anledningar....

Permalänk

Prova annan firmware. Reseta före och efter du flashar. Gör manuella inställningar efter omflashning.

https://en.community.sonos.com/troubleshooting-228999/zenwifi...

Permalänk
Medlem

Mesh kan vara lite ombytligt beroende på vad för överlappning du har mellan noderna. Sonos och chromecast tex kan behöva bindas till en nod för att inte hoppa emellan för då funkar det inte. Det finns en funktion för det i Asus programvara.

Visa signatur

Burk 1: ASUS Z87-A/i5-4670K/Crucial BallistixSport 16GB/MSI GTX980/Sandisk Ultra Plus 256GB/WD Green 2TB/
Be Quiet L8 630W 80+ Bronze Modulär.
Burk 2: MSI Z97 Krait Edition/i5 4690K/ HyperX Fury 8GB 1866Mhz/Gigabyte GTX760 OC/Sandisk Ultra Plus 256GB/EVGA 500W

Permalänk
Medlem

Tack för tipset Anders F. Jag har bundet både Sonos o Chromcast till en nod, Men tyvärr så tappar Sonos högtalarna anslutningen då o då. Har haft samtal med både SONOS o ASUS idag o båda bekräftar att det är problem med senaste firmware på ASUS. Man jobbar på det men ingen release tidpunkt, Dessutom sa ASUS representanten att man måste kanske backa flera releaser för att få SONOS stabilt.... SONOS tycker att man ska köpa deras BOOST för en tusenlapp...

Permalänk
Medlem

@glimmare
Så beam är anslutet med kabel?
Är de bakre högtalarna ihopsatta som ett surround med beamen?

Om du går in i sonos appen och kollar under Inställningar > System > Om Mitt System, på varje högtalare står det WM: sen en siffra vad har respektive sonoshögtalare för siffra?

Hur ser network matrix ut?

Permalänk
Medlem

Min SONOS anläggning. En Play 1 (WM1), en SONOS One (WM1) samt en Beam (WM1) konfigurerad med 2 st surround högtalare SONOS One (båda WM2). Allt trådlöst utan BOOST.
Jag tog tipset från AndersF ovan och har bundet SONOS produkterna till Routern ( ej noden). Surroundhögtalarna dyker inte upp i ASUS lista så ej bundna .
Mitt problem just nu är att allt fungerar men plötsligt finns inte alla SONOS i appen (S2). Går att få tillbaka med strömsladd ur och sedan återinstallation. Kan vara vilken SONOS produkt som helst som faller ifrån.
Igår försvann Beam o surrondhögtalarna. Idag på em fanns de helt plötsligt utan någon omistallation!!
SONOS tycker att jag ska ansluta en SONOS produkt med ETH. Inte bra för mig då routern inte står i närheten av SONOS. Har mycket bra WiFi signal i hela huset. ASUS medger att det är problem men har ingen lösning utan att nergradera . Finns förslag på detta på andra siter.
Alla ideer o tips är välkomna!!

Permalänk
Medlem

Om du ansluter en av högtalarna med kabel kommer du använda SonosNET vilket betyder att högtalarna kommer att anpassa sig automatiskt.

Visa även en bild på Sonos Network Matrix

Permalänk
Medlem

Det är vad SONOS har föreslagit, men min router står inte i nära anslutning till någon av SONOS produkterna. Jag har frågat SONOS om man kan ansluta en SONOS enhet med kabel till NODEN (ej routern) i mitt ASUS Zenwifi AX XT8 . Har inte fått svar än.

Har också frågat om SONOS kan garantera att man inte tappar SONOS om man installerar en BOOST ( då blir det ju ett eget nätverk)
Inget svar än

Permalänk
Medlem
Skrivet av glimmare:

Det är vad SONOS har föreslagit, men min router står inte i nära anslutning till någon av SONOS produkterna. Jag har frågat SONOS om man kan ansluta en SONOS enhet med kabel till NODEN (ej routern) i mitt ASUS Zenwifi AX XT8 . Har inte fått svar än.

Har också frågat om SONOS kan garantera att man inte tappar SONOS om man installerar en BOOST ( då blir det ju ett eget nätverk)
Inget svar än

Enligt mig har du iaf 4 alternativ.

  1. Lägger ner lite tid och energi och drar en kabel till någon av sonoshögtalarna

  2. Nedgraderar firmware på Asus till 3.0.0.4.386.25790 som verkar fungera med Sonos

  3. Köpa en boost som jag tycker är bortkastade pengar eftersom att dra en kabel till en högtalare blir ungefär samma sak

  4. Kör på med nuvarande som inte fungerar och helt enkelt vänta på att Asus förhoppningsvis ska lösa problemet med någon kommande firmware.

Permalänk
Medlem

Tack för dina förslag
Så här tänker jag
1. Inte aktuellt med tanke på högtalarnas och routerns placering
2. Kan vara ett alternativ men önskar använda den senaste uppdateringen
3. Ja en kostnad men jag kan ställa en BOOST intill routern på ett mycket enkelt sätt
4. Ja ett alternativ om man lyckas lösa problemet
Har tänkt att försöka med det förslag som SONOS har givit:
Jag ansluter en av högtalarna till NODEN (ej routern) med ETH och kollar om detta blir stabilt.
Hela SONOS systemet är nu anslutet och ligger enl GUI med alla högtalarna på NODEN med ETH symbol. Risken som jag ser är att 5GHZ mellan router o node inte är tillräckligt stabil. Vet om några dagar

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Burk 1: ASUS Z87-A/i5-4670K/Crucial BallistixSport 16GB/MSI GTX980/Sandisk Ultra Plus 256GB/WD Green 2TB/
Be Quiet L8 630W 80+ Bronze Modulär.
Burk 2: MSI Z97 Krait Edition/i5 4690K/ HyperX Fury 8GB 1866Mhz/Gigabyte GTX760 OC/Sandisk Ultra Plus 256GB/EVGA 500W

Permalänk
Skrivet av glimmare:

Det är vad SONOS har föreslagit, men min router står inte i nära anslutning till någon av SONOS produkterna. Jag har frågat SONOS om man kan ansluta en SONOS enhet med kabel till NODEN (ej routern) i mitt ASUS Zenwifi AX XT8 . Har inte fått svar än.

Har också frågat om SONOS kan garantera att man inte tappar SONOS om man installerar en BOOST ( då blir det ju ett eget nätverk)
Inget svar än

Jag band båda mina Play 5 till en och samma meshnod. Sedan har jag också lagt till den ena Play 5 i listan för fasta IP-adresser (Inställningar/LAN/IP-bindning). Nu funkar Sonos lika bra helt trådlöst som det gör med en högtalare trådbunden.

Permalänk
Medlem

Tack för förslagen. Jag har anslutit en av SONOS högtalarna till Mesh noden med kabel och det har varit stabilt några veckor nu. Försökte binda högtalare till routern ( utan kabel) men det blev inte stabilt. Har precis uppgraderat till senaste fw för ASUS 42095 och ska testa när jag får tid med att än en gång binda högtalare till routern.
Tidigare har jag fått följande åtgärdslista från SONOS och jag har ändat inställningar så att de överensstämmer med rek från SONOS, med det hjälpte inte.
"Sonos högtalarna skall inte vara på ett guest network, alltså det måste vara en privat IP adress,
också kanalen skall vara samma.
Inställningar för 2.4GHz WiFi:
Bandbredd: Ifall den är inställd på AUTO eller 20/40MHz skall det ändras till 20MHz
WiFi-kanal: Ifall den är inställd på AUTO skall det ändras till en manuell kanal, antingen 1,6 eller
11. (pröva hos dig med kanal 6, minst trafik på den)
Bandsteering: Skall vara avaktiverat (den här heter "Enable Smart Connect" på en Asus router)
Övriga inställningar:
UPnP och Multicast skall vara aktiverade, vissa routrar har dessa funktionerna avaktiverade
på fabriksinställningarna.
- Ifall Airtime Fairness finns som funktion skall den vara avaktiverad.
- Brandvägg, skall sättas på "Low".
Avancerade inställningar > Wireless > Professional:
- Roaming assistant - av aktiverad
- IGMP Snooping - aktiverad
- Airtime Fairness - avaktiverad på både 2,4 och 5 GHz
Avancerade inställningar > LAN > IPTV:
- Multicast routing (IGMP Proxy) - aktiverad
Starta sedan om alla högtalare efter att dessa inställningar"

Permalänk
Medlem

Hej Glimmar och andra.
Hur har det gått med detta?
Jag har exakt samma problem och börjar bli tokig!
Jag har testat (förutom allt du beskriver) att ansluta en Sonos högtalare med sladd till en nod (inte router) men problemet är samma.
Jag är inte heller så sugen på att backa flera firmware versioner för det är ju mycket säkerhet som patchats sen den versionen som är "sonos-kompatibel".
Jag är beredd att slänga pengar på problemet och köpa en boost om det säkert löser allt...

Permalänk
Medlem

Har samma problem. Mina Sonos ’försvinner’ och är svåra att återansluta. Har testat allt som beskrivs och pratat med Sonos. Beskedet är att Asus Zenwifi ’blockerar’ Sonos (men jag får olika besked från olika personer på Sonossupport). Vill inte backa mina routers - Sonos har krånglat sedan typ jan/feb! Börjar närma mig läget att jag ger upp. Har en ’hög’ med Sonosprylar som inte funkar i mitt nätverk. Har testat i sonens lägenhet där det finns router av annat fabrikat - funkar som det ska…..

Permalänk

Mina Symfonisk har fungerat mer eller mindre felfritt sedan de kom ut på marknaden. Jag hade först en Asus GT-AC5300 som jag sedan utökade med 2 st XT8 noder och hade inga problem alls. Nu bestämde jag mig för att byta ut den gamla routern till ytterligare en XT8 (med bibehållet SSID), det skulle jag inte gjort.

Sonos App (Android) hittar högtalarna men de få gånger de har blivit tillagda försvinner de snart igen och systemet hittas inte.

Jag har bundit alla 4 högtalarna till samma nod, det hjälper inte.

Har återställt högtalarna ett otal antal gånger.

Ingen som har hittat en annan lösning som fungerar? Ändrat någon inställning i routern?

Det enda jag inte har testat är att koppla in en av dem med nätverkskabel. Det får bli sista försöket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cokeisit99:

Mina Symfonisk har fungerat mer eller mindre felfritt sedan de kom ut på marknaden. Jag hade först en Asus GT-AC5300 som jag sedan utökade med 2 st XT8 noder och hade inga problem alls. Nu bestämde jag mig för att byta ut den gamla routern till ytterligare en XT8 (med bibehållet SSID), det skulle jag inte gjort.

Sonos App (Android) hittar högtalarna men de få gånger de har blivit tillagda försvinner de snart igen och systemet hittas inte.

Jag har bundit alla 4 högtalarna till samma nod, det hjälper inte.

Har återställt högtalarna ett otal antal gånger.

Ingen som har hittat en annan lösning som fungerar? Ändrat någon inställning i routern?

Det enda jag inte har testat är att koppla in en av dem med nätverkskabel. Det får bli sista försöket.

Lycka till. Berätta hur det går. Jag har anslutet en (testat olika) högtalare med sladd men samma problem

Men du kanske är något på spåret, om man kan använda en annan router som primär och XT8-orna som noder och om det funkar för dig 🤔
Jag har tyvärr ingen att testa med...

Permalänk

Läst denna tråd (och många andra på nätet) med spänning då jag själv har exakt denna konfig - XT8 Zenwifi 2 noder och 5st lite äldre Sonos produkter, som funkat bra fram tills bytet till Asus XT8. Nu har jag löst mitt problem genom att:

Köpte en Boost
lade upp nytt konto på Sonos (vet inte om det är nödvändigt)
Deletade Sonos appen på alla mobila enheter
Resettade alla Sonos produkter (play1x2, Sub, playbar, Boost)
Anslöt Boost med kabel till XT8 router enheten (den sitter kvar)
Tankade ner Sonos-appen, Startade upp / loggade in på nytt tomt konto/system på Sonos
Boost dök upp efter en stund, konfades upp enligt app (anslöt också till mitt wifi)
Sen tog jag Sonos produkterna vartefter de dök upp i appen (Sub - Playbar - play1 - play1 ) och följde appens instruktioner.
Lite meck pga bluetooth (någon play1 hade problem) fick gå riktigt NÄRA med mobilen vid något tillfälle.
Allt ligger därefter som mitt system i appen och funkar!

Så i mitt fall verkar det som om en kabel-ansluten Boost, rensat/nytt Sonos system/konto fixade biffen med XT8
Hoppas det kan hjälpa någon vidare.....

Permalänk

Efter ett antal timmar så fick jag äntligen det att fungera! Höll på i flera timmar utan att få playbar att koppla upp sig. Factory reset på playbar sen router hjälpte. Något fixat med routern som kräver att router läggs om för att fungera. Körde factory reset i asus appen. La upp nätverket på nytt. Sen kunde jag avsluta högtalare via Sonos appen utan problem!

Permalänk

Hittade en lösning som än så länge fungerar.

Jag har
Asus ZenWiFi XT8
Playbar
Sub
2st Play1

Först följde jag Sonos förslag nedan
https://support.sonos.com/s/article/3668?language=en_US

Sen kopplade jag Playbar med nätverkskabel direkt till routern. Därefter började jag med att återställa Playbar, sedan suben och sen de två Play1 högtalare.

För att det ska fungera stabilt måste nätverkskabeln vara ansluten hela tiden. På så sätt sköter den själva Sonos nätverket och kopplingen till högtalarna.

Nu fungerar alla högtalare och soround utan problem. Jag har även anslutit en Play3 till och det fungerar fint utan att behöva köpa en boost.