Permalänk
Medlem

Extra hög kontorsstol

Hej

Är på jakt efter en kontorsstol till hemmakontoret.

Bordet är en lång platsbyggd bänk vilket gör att höjden är fast, 103cm.
En skön höjd att DJa på enl mig, men inte optimal för att sitta framför datorn med en kontorsstol i standardhöjd.

Någon som har tips på kontorsstol med bra höjd?
Eller någon som kanske har bytt gasfjäder för att kunna få dendär extra höjden.

Bör väl enl mig vara iallafall 60/65cm i sitthöjd minst.

Alla tips mottages gärna!!

Edit: Jag är 181cm lång

Permalänk
Medlem

Kan den här modellen vara något av det du söker?
Förekommer i serverhallar och servicediskar då man hamnar lite högre upp än normalt.

https://www.ajprodukter.se/entre-reception/receptionsdiskar/k...

Permalänk
Medlem

Vi på kinnarps har bra bra(troligen dom bästa) stolarna, med gasfjädrar i olika längder för att passa kunden. Får du tag i begagnad stol, så kan du köpa lös gasfjäder av kinnarps för ändamålet.

Såg nu att du va 181cm, jag är 188cm och använder standard, och den räcker åt alla håll. Både för långt ner och för långt upp till normalt skrivbordsändamål.

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem

Håg capisco går att ställa högt, halvsitter på en sådan på jobbet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jaegrlicious:

Vi på kinnarps har bra bra(troligen dom bästa) stolarna, med gasfjädrar i olika längder för att passa kunden. Får du tag i begagnad stol, så kan du köpa lös gasfjäder av kinnarps för ändamålet.

Såg nu att du va 181cm, jag är 188cm och använder standard, och den räcker åt alla håll. Både för långt ner och för långt upp till normalt skrivbordsändamål.

Jag snor tråden lite, ursäkta.
Om du jobbar på kinnarps, vart kan man få tag på gamla socklar till skåp. Har ett 40x80 skåp som jag behöver en sockel till. Äldre grå variant. Möblerna inköpta 2009.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Jag snor tråden lite, ursäkta.
Om du jobbar på kinnarps, vart kan man få tag på gamla socklar till skåp. Har ett 40x80 skåp som jag behöver en sockel till. Äldre grå variant. Möblerna inköpta 2009.

Ta det via pm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaegrlicious:

Vi på kinnarps har bra bra(troligen dom bästa) stolarna, med gasfjädrar i olika längder för att passa kunden. Får du tag i begagnad stol, så kan du köpa lös gasfjäder av kinnarps för ändamålet.

Såg nu att du va 181cm, jag är 188cm och använder standard, och den räcker åt alla håll. Både för långt ner och för långt upp till normalt skrivbordsändamål.

Håg är också bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Jag snor tråden lite, ursäkta.
Om du jobbar på kinnarps, vart kan man få tag på gamla socklar till skåp. Har ett 40x80 skåp som jag behöver en sockel till. Äldre grå variant. Möblerna inköpta 2009.

Ring växeln, 0515-380 00. Så ber du om att få prata med Ravnell på fabriksförsäljningen. Han kan nog ordna fram. De är förra generations modell du har då, så dessa socklar är inget vi har ute i monteringen då vi bytte skåpsserie 2016

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaegrlicious:

Vi på kinnarps har bra bra(troligen dom bästa) stolarna

Hybris much?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Hybris much?

Inte alls. Finns ju förmodligen en anledning till varför vi har såpass gott rykte och klarat pandemin trots att många tjänstemän jobbar hemifrån.

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Ta det via pm?

Eller ännu bättre om dom hade en officiell representant här då det är mycket frågor om stolar och så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaegrlicious:

Inte alls. Finns ju förmodligen en anledning till varför vi har såpass gott rykte och klarat pandemin trots att många tjänstemän jobbar hemifrån.

Jag måste faktiskt säga att jag upplevde att kvalitén hade försämrats när jag kollade på stol för något år sedan. Hade tidigare en Kinnarps toppmodell som stod sig utmärkt i 10 års tid (kanske tom 15 år nu när jag tänker efter) tills den helt enkelt nöttes ut. Men när jag testade de nya fick jag känslan av att det snålats in en del på material och annat. Om inte annat var dom galet trista utom den här Catella eller vad den nu heter men där sa personalen själva att man nog med fördel borde välja något annat. Kinnarps sålde även KAB men de stolarna stod rätt undangömda i showroomet och efter att ha jämfört förstår jag varför, lite som att jämföra en Audi A8 med en Fiat typ i känslan.

Detta var dock mina egna högst personliga åsikter efter typ 30 min i deras/ert showroom, så ska absolut inte ses som något annat än just det. Kan väl även tilläggas att jag skulle ha en stol till hemmakontoret så budgeten var förmodligen klart högre än vad den är hos någon som ska köpa 1000 stolar till ett kontor som ska passa olika människor osv.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jaegrlicious:

Ring växeln, 0515-380 00. Så ber du om att få prata med Ravnell på fabriksförsäljningen. Han kan nog ordna fram. De är förra generations modell du har då, så dessa socklar är inget vi har ute i monteringen då vi bytte skåpsserie 2016

Tack

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaegrlicious:

Inte alls. Finns ju förmodligen en anledning till varför vi har såpass gott rykte och klarat pandemin trots att många tjänstemän jobbar hemifrån.

Så av rent akademiskt intresse: vad särskiljer er på ett positivt sätt från andra kända märken så som HÅG, RH, Herman Miller och KAB och gör era stolar bättre?

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Jag måste faktiskt säga att jag upplevde att kvalitén hade försämrats när jag kollade på stol för något år sedan. Hade tidigare en Kinnarps toppmodell som stod sig utmärkt i 10 års tid (kanske tom 15 år nu när jag tänker efter) tills den helt enkelt nöttes ut. Men när jag testade de nya fick jag känslan av att det snålats in en del på material och annat. Om inte annat var dom galet trista utom den här Catella eller vad den nu heter men där sa personalen själva att man nog med fördel borde välja något annat. Kinnarps sålde även KAB men de stolarna stod rätt undangömda i showroomet och efter att ha jämfört förstår jag varför, lite som att jämföra en Audi A8 med en Fiat typ i känslan.

Detta var dock mina egna högst personliga åsikter efter typ 30 min i deras/ert showroom, så ska absolut inte ses som något annat än just det. Kan väl även tilläggas att jag skulle ha en stol till hemmakontoret så budgeten var förmodligen klart högre än vad den är hos någon som ska köpa 1000 stolar till ett kontor som ska passa olika människor osv.

Vet inte när du provade den, men Capella har fått en uppgradering, men jag är inte heller så förtjust i den. Plus 6/8 eller 9000 är de som gäller för min del, där 6/8 är storsäljaren. Går ca 1000st om dagen på "högsäsong"

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaegrlicious:

Inte alls. Finns ju förmodligen en anledning till varför vi har såpass gott rykte och klarat pandemin trots att många tjänstemän jobbar hemifrån.

Ett företag som tillverkar kontorsutrustning klarar sig bra i pandemitider när väldigt många skaffar sig kontor hemma?
Många företag sponsrar ju dessutom utrustning till hemmakontoren.

Ingen diss av kinnarps, dom gör bra saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaegrlicious:

Vet inte när du provade den, men Capella har fått en uppgradering, men jag är inte heller så förtjust i den. Plus 6/8 eller 9000 är de som gäller för min del, där 6/8 är storsäljaren. Går ca 1000st om dagen på "högsäsong"

Det var nog eg inget fel på stolarna som så men jag upplevde dom som för dyra i förhållande till vad jag upplevde att man fick (och då är jag inte speciellt priskänslig) och att dom var väldigt tråkiga. Även om man specade upp dom med med läder och flådiga armstöden så kändes det ändå inte riktigt så där wow som jag hade hoppats på.

Den enda stol som eg kändes lite intressant var Capella men där avrådde som sagt personalen istället. Men jag inser samtidigt att någon enstaka stol till ett hemmakontor inte är den primära målgruppen, eller iaf inte varit det innan pandemin iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Det var nog eg inget fel på stolarna som så men jag upplevde dom som för dyra i förhållande till vad jag upplevde att man fick (och då är jag inte speciellt priskänslig) och att dom var väldigt tråkiga. Även om man specade upp dom med med läder och flådiga armstöden så kändes det ändå inte riktigt så där wow som jag hade hoppats på.

Den enda stol som eg kändes lite intressant var Capella men där avrådde som sagt personalen istället. Men jag inser samtidigt att någon enstaka stol till ett hemmakontor inte är den primära målgruppen, eller iaf inte varit det innan pandemin iaf.

Ne så är de ju. Capella är väl den enda som ser bra ut för hemmabruk typ. Och som du säger, målgruppen är ju inte gemene man för hemmabruk utanför kontors/arbetsplatser. Kan man leva med utseéndet med en plus 8, så efter man ställt in dom ordentligt så.

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem
Skrivet av lAvliden:

Kan den här modellen vara något av det du söker?
Förekommer i serverhallar och servicediskar då man hamnar lite högre upp än normalt.

https://www.ajprodukter.se/entre-reception/receptionsdiskar/k...

Den ser faktiskt intressant ut, bra pris också.
Synd att det ej är några hjul men det kanske man kan lösa själv.

Kinnarps skulle absolut fungera, tycker dock som ovan nämnt att modellerna rent visuellt kanske inte är speciellt roliga.
Men 8000 kan nog vara en kandidat.

Drömmen vore ju någon snygg modern skinnstol. Men att finna en sådan med samtidigt rätt höjd verkar vara omöjligt.

Permalänk
Medlem

Sök på "hög laboratoriestol" så kanske du hittar vad du söker.

Permalänk
Medlem

Denna varianten av stol brukar även heta industristol, googla på det..
Desto högre en stol desto större risk att dem saknar hjul, påverkar stabiliteten.
Är nog ganska enkelt att sätta på hjul efteråt, är säkert en standardgänga för de justerbara tassarna som i princip är under alla stolar för att skydda golvet.