Permalänk
Medlem

Nybyggd dator hänger sig/dör

Jag byggde ihop en ny dator igår för första gången. Med hjälp utav en mer kunnig än mig så fick vi ihop den och den startade. Delarna är köpta på inet med hjälp utav deras "datorbyggare".
Vi började installera drivrutiner till grafikkortet å lite andra program då datorn helt plötsligt "dör" och då stängs skärmen av och allt som är inkopplat till datorn typ keyboard å mus, och det går inte att göra något å måste bryta strömmen på nätagget för att stänga av den. Sen startar den som vanligt och allr funkar i typ 10min sen händer samma sak och gjort så 3ggr nu.

Någon vänlig själ som tror sig veta vad som kan vara problemet?

Permalänk
Medlem

För klent PSU? För högt klockade minnen /inkompatibla minnen

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Kanske missat att plocka bort plasten från CPU-kylaren?

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Säkert nått med tempen! Kolla i BIOS eller ladda hem https://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

Ta en titt så att alla kablar från nätaggregatet är ordentligt intryckta (på båda sidor om du har ett modulärt nätaggregat). Glappar en kontakt kan minsta lilla vibration göra att datorn startar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Janne57:

Jag byggde ihop en ny dator igår för första gången. Med hjälp utav en mer kunnig än mig så fick vi ihop den och den startade. Delarna är köpta på inet med hjälp utav deras "datorbyggare".
Vi började installera drivrutiner till grafikkortet å lite andra program då datorn helt plötsligt "dör" och då stängs skärmen av och allt som är inkopplat till datorn typ keyboard å mus, och det går inte att göra något å måste bryta strömmen på nätagget för att stänga av den. Sen startar den som vanligt och allr funkar i typ 10min sen händer samma sak och gjort så 3ggr nu.

Någon vänlig själ som tror sig veta vad som kan vara problemet?

Börja med att speca upp dina delar som datorn är byggd med.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Börja med att speca upp dina delar som datorn är byggd med.

Plasten på cpufläkten är borttagen.

Här är vad som är i datorn:

CPU AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz 36MB
Moderkort ASRock B550 Phantom Gaming 4/AC
SSD Samsung 860 EVO 500GB
CPU fläkt Cooler Master Hyper H411R White LED
Nätagg Corsair CX650F RGB Svart
Grafikkort är 3år gammalt asus (inte så viktigt för mig)
Minne Corsair 32GB (1x32GB) DDR4 2666MHz CL16 Vengeance LPX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Janne57:

Plasten på cpufläkten är borttagen.

Här är vad som är i datorn:

CPU AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz 36MB
Moderkort ASRock B550 Phantom Gaming 4/AC
SSD Samsung 860 EVO 500GB
CPU fläkt Cooler Master Hyper H411R White LED
Nätagg Corsair CX650F RGB Svart
Grafikkort är 3år gammalt asus (inte så viktigt för mig)
Minne Corsair 32GB (1x32GB) DDR4 2666MHz CL16 Vengeance LPX

Du har inte slagit på XMP-profiler i bios för överklockning, CPU/RAM?
Sedan kan det ha stor betydelse att du kör en RAM-module på ett Dual channel-moderkort.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Moderkortet sitter fast med distanserna i chassiplåten?

Låter ju som ngn form av kortslutning. Kolla även stiften inne i kablarna som går från nätagget till moderkort/grafikkort

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Du har inte slagit på XMP-profiler i bios för överklockning, CPU/RAM?

Nej vet ej ens hir man gör det haha.
Ne men typ bara installerat windows å några andra program så har inte ens varit inne i bios efter windows blev installerat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quim:

Moderkortet sitter fast med distanserna i chassiplåten?

Låter ju som ngn form av kortslutning. Kolla även stiften inne i kablarna som går från nätagget till moderkort/grafikkort

Ja dom distanserna satt fast i chassit.
Jag får ta å kolla dom kablarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Janne57:

Nej vet ej ens hir man gör det haha.
Ne men typ bara installerat windows å några andra program så har inte ens varit inne i bios efter windows blev installerat

Kanske är något som de som byggde datorn har ändrat på. Skadar inte att gå in och kika utan att göra någon ändring.

Du kör en RAM-modul på ett dual-channel moderkort. Vet inte om det kan vara det som är problemet. Borde inte vara det, men det kan bli några procent mindre prestanda.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Kanske är något som de som byggde datorn har ändrat på. Skadar inte att gå in och kika utan att göra någon ändring.

Du kör en RAM-modul på ett dual-channel moderkort. Vet inte om det kan vara det som är problemet. Borde inte vara det, men det kan bli några procent mindre prestanda.

Jag var med undrr hela byggprocessen men kan absolut vara värt att kolla ändå:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Säkert nått med tempen! Kolla i BIOS eller ladda hem https://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html

Laddade ner programmet å lät den köra nån minut.
Här är resultatet
http://www.bilddump.se/bilder/20210226164128-213.66.227.45.jp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quim:

Moderkortet sitter fast med distanserna i chassiplåten?

Låter ju som ngn form av kortslutning. Kolla även stiften inne i kablarna som går från nätagget till moderkort/grafikkort

Kollade stiften och vad jag kunde se så såg allt ok ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av Janne57:

Laddade ner programmet å lät den köra nån minut.
Här är resultatet
http://www.bilddump.se/bilder/20210226164128-213.66.227.45.jp...

Ser bra ut. är BIOS up to date på moderkortet?

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Ser bra ut. är BIOS up to date på moderkortet?

Det vet jag ej. Ska kolla det under dagen

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Återställ/uppdatera gärna UEFI för att bli av med eventuella ändringar som skulle kunna orsaka problem.
Temps verkar ju helt ok förutom Max temp på CPU? Blev datorn belastad (hur) när den toppade 57?
En ramsticka ska inte orsaka dem problemen så länge den inte är defekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Återställ/uppdatera gärna UEFI för att bli av med eventuella ändringar som skulle kunna orsaka problem.
Temps verkar ju helt ok förutom Max temp på CPU? Blev datorn belastad (hur) när den toppade 57?
En ramsticka ska inte orsaka dem problemen så länge den inte är defekt.

då körde jag något prestandatest på datorn.
jag hade datorn på i ca 3h utan problem men sen testade jag att trycka upp massa youtube flikar och då dröjde det inte länge innan den la av

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Kanske är något som de som byggde datorn har ändrat på. Skadar inte att gå in och kika utan att göra någon ändring.

Du kör en RAM-modul på ett dual-channel moderkort. Vet inte om det kan vara det som är problemet. Borde inte vara det, men det kan bli några procent mindre prestanda.

vad menas med en RAM-modul?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Janne57:

vad menas med en RAM-modul?

RAM-minne, RAM-sticka, minnesmodul etc. kärt barn..

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

RAM-minne, RAM-sticka, minnesmodul etc. kärt barn..

Haha jaha men jag har provat att köra med 4st stickor och det bev inte bättre det! Tanken är att det ska vara 4st stickor i datorn sen när jag väl fått den att funka ordentligt.

Kan detta problemet uppstå om PSUn inte är tillräckligt kraftfull?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Janne57:

Haha jaha men jag har provat att köra med 4st stickor och det bev inte bättre det! Tanken är att det ska vara 4st stickor i datorn sen när jag väl fått den att funka ordentligt.

Kan detta problemet uppstå om PSUn inte är tillräckligt kraftfull?

Nej 650w ska räcka hur bra som helst.
Installera om Windows är nog mitt bästa förslag. Och glöm sen inte installera chipset-drivers från amd.com

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Nej 650w ska räcka hur bra som helst.
Installera om Windows är nog mitt bästa förslag. Och glöm sen inte installera chipset-drivers från amd.com

Va skönt att den räcker! Ska testa detta! Tack för svar:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Janne57:

Va skönt att den räcker! Ska testa detta! Tack för svar:)

Du säger dock att den plötsligt dör, men när du pratar om det senare i tråden så säger du att det är när du belastar den som den dör.

Eftersom du inte skriver vad det är för grafikkort, bara att det är gammalt så skulle det kunna vara ett törstigt sådant?
Hur är det anslutet till PSUn?
Prova att variera vilka kablar du använder för PSUn till grafikkortet om du har fler för PCI-ström.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuomi:

Du säger dock att den plötsligt dör, men när du pratar om det senare i tråden så säger du att det är när du belastar den som den dör.

Eftersom du inte skriver vad det är för grafikkort, bara att det är gammalt så skulle det kunna vara ett törstigt sådant?
Hur är det anslutet till PSUn?
Prova att variera vilka kablar du använder för PSUn till grafikkortet om du har fler för PCI-ström.

Det är ett NVIDIA GeForce GTX 1060 3GB.
Har haft ena sidan öppen på datorn nu och när den dör så stannar cpufläkten också. Cpu tempen låg runt 55-60 grader när den dog så de borde väl inte vara problemet?

Installerade amd chipset driver som någon tidigare föreslog men fortfarande samma problem

Permalänk
Medlem

Under boot, kan du smasha F8-knappen och starta datorn i felsäkert (med nätverk) och se om det fungerar att ladda upp ett 20-tal youtube filmer typ eller nått annat som pressar datorn? Spel kommer dock inte fungera i felsäkert läge...

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Under boot, kan du smasha F8-knappen och starta datorn i felsäkert (med nätverk) och se om det fungerar att ladda upp ett 20-tal youtube filmer typ eller nått annat som pressar datorn? Spel kommer dock inte fungera i felsäkert läge...

Hände samma sak i felsäkert läge

Permalänk

Det finns en dumdryg grej med ASrock och de är att dom slänger in egna värden för timings på minnena, detta i sin tur kan resultera i oförutsägbara problem när man frångår dom faktiska värdena som minnena har.
Det är inte alls säkert att det är så här utan ASrock kan mycket väl ha gjort något åt de men av de senaste jag såg så hade dom inte gjort de.

Kontrollera timings i BIOS/UEFI.
-Tryck frenetiskt DEL-knapp precis vid uppstart av dator.
-Stega dig fram till OC-TWEAKER
-Ändra DRAM-Frequency från AUTO till DDR4-2666 *Enligt din minnesspec 1x32GB DDR4 2666MHz CL16 Vengeance PLX*
-Bläddra nu ner till DRAM TIMING CONFIGURATION > ENTER

Om de är så att du ser något annat än Auto satt i boxarna så kan du meddela det sen.
Om alla inställningar här inne står som Auto så kan du trycka ESC-knapp en gång och avsluta direkt.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolerfreak:

Det finns en dumdryg grej med ASrock och de är att dom slänger in egna värden för timings på minnena, detta i sin tur kan resultera i oförutsägbara problem när man frångår dom faktiska värdena som minnena har.
Det är inte alls säkert att det är så här utan ASrock kan mycket väl ha gjort något åt de men av de senaste jag såg så hade dom inte gjort de.

Kontrollera timings i BIOS/UEFI.
-Tryck frenetiskt DEL-knapp precis vid uppstart av dator.
-Stega dig fram till OC-TWEAKER
-Ändra DRAM-Frequency från AUTO till DDR4-2666 *Enligt din minnesspec 1x32GB DDR4 2666MHz CL16 Vengeance PLX*
-Bläddra nu ner till DRAM TIMING CONFIGURATION > ENTER

Om de är så att du ser något annat än Auto satt i boxarna så kan du meddela det sen.
Om alla inställningar här inne står som Auto så kan du trycka ESC-knapp en gång och avsluta direkt.

Jag sitter nu i biosen och där i Timing config så stål alla i auto utom "Power down enable" den står i disabled. Jag ändrade Dram freq. Till det 2666mhz.