3060/3070 i lager? (Diskussionstråd)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Kan hända den bästa Lycka till i jakten!

Jag har gett upp (igen) nu när jag inte fick något från Webhallen, trots att man beställde en 18.01.

Jo jag passade på alla kort som var prisade 5500:-, princip ingen av de som ligger på tradera har fått ett bud än så länge. Och eftersom dom suger att mina med så är dom ointressanta för många. Nvidia sköt sig själv i foten med detta. Tror 3060 kunde varit ett perfekt mining kort angående hashrate/krona. Vilket hade lett till att gamers hade haft större chans att få dom kort som dom verkligen vill ha istället. För det är ren och skär nonsens att deras kommande miningkort inte hade kunnat användas till gaming. Nu kommer vi få enorm e-waste istället då dom inte har någon second hand värde. Och nvidia med mindre gaming kort i cirkulation så försämrar de second hand marketen och tvingar folk köpa nytt istället.

Får hoppas AMD inte är lika puckade när dom släpper nästa kort. För detta var bara ett spel för galleriet ifrån nvidia och handlar enbart om att maximera vinst. För tydligen var den inte hög nog..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattias10:

Skulle också haft ett kort om Nordea inte kräver att man verifierar köpet genom bankid... Aja bara att hoppas att ens beställning får ligga kvar och att de inte tar bort den!

Jag fick tag på både ett RTX 3060TI när det släpptes och nu ett RTX 3060 genom att: Vara inloggad på webbhallen så att alla mina uppgifter redan finns där. Klicka refresh på sidan var 5 sekund nån minut innan släpp och betala via swish med numret redan lagrat hos webbhallen pga tidigare beställningar. Måste fortfarande öppna swish å trycka bankid men det verkar gå något snabbare än att betala via kort.

Visa signatur

i5 10600K, Be Quiet Pure Rock 2, MSI Z-490 A-pro, 16Gb DDR4 3200Mhz, RTX 3060TI OC, WD m2 500gb, Samsung SSD 500gb, Lenovo Legion 27" 165Hz Gsync Y-27q-20, Corsair TX650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tengle:

Haha ja. Kan inte förstå att folk köper till dessa priser. Men är man i desperat behov så...

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Problemet är ju att folk glatt betalar dessa idiotpriser. Så konsumenterna har lika stor skuld i det som tillverkarna.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

Om man fick tag i ett för 3650:-, då är det värt det. Men när det blir 2-3000:- dyrare, då är man helt och hållet lurad. Går att köpa bättre billigare kort på tradera. Desto fler av dessa kort som kommer ut på tradera så kommer det äldre priserna sjunka. Känns som saker börjar gå åt rätt håll. Och så inväntan på Amd's kommande i Mars, så kan nog saker bli mindre jävliga.

På sätt och vis gjorde återförsäljarna rätt med högre priser över lag, försvårar scalpingen utav dom. Och när dom endå får korten sålda oavsett, varför inte tjäna mera pengar som annars scalpers hade fått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KillerTofu:

Om man fick tag i ett för 3650:-, då är det värt det. Men när det blir 2-3000:- dyrare, då är man helt och hållet lurad. Går att köpa bättre billigare kort på tradera. Desto fler av dessa kort som kommer ut på tradera så kommer det äldre priserna sjunka. Känns som saker börjar gå åt rätt håll. Och så inväntan på Amd's kommande i Mars, så kan nog saker bli mindre jävliga.

På sätt och vis gjorde återförsäljarna rätt med högre priser över lag, försvårar scalpingen utav dom. Och när dom endå får korten sålda oavsett, varför inte tjäna mera pengar som annars scalpers hade fått.

Här har vi dock olika syn på saker och ting. Hade 3060ti/3070/3080 sålts för nära msrp tror jag ALDRIG att deras begagnatpriser varit det de är idag. Det som händer är snarare att man sätter en ny nivå, där det helt plötsligt känns "okej" att betala 6k för ett nyare 2060s istället för att få ett amd rx6800 för de pengarna. Scalpers tjänar fortfarande ett par tusenlappar per kort, eftersom folk i desperat behov alltid anser det värt att ge ett par tusen mer för att få kortet med en gång.
Skillnaden nu är att pengarna delvis hamnar på annat håll... Jag beskyller inte våra handlare. - deras inköpspriser är säkert också skyhöga. Till syverne och sist hamnar pengarna i Nvidias plånbok... Var ju inget dåligt resultat de presenterade sist!

Permalänk
Medlem

Drog iväg en beställning på https://www.proshop.se/Grafikkort/ASUS-GeForce-RTX-3060-DUAL-... som länkades i tipstråden nyss, så bara att hålla tummarna nu... Kom bekräftelsemail direkt med förväntad leverans 8-11 mars

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChipZ:

Drog iväg en beställning på https://www.proshop.se/Grafikkort/ASUS-GeForce-RTX-3060-DUAL-... som länkades i tipstråden nyss, så bara att hålla tummarna nu... Kom bekräftelsemail direkt med förväntad leverans 8-11 mars

Jag försökte trycka igenom flera gånger stod slut i lager....

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChipZ:

Drog iväg en beställning på https://www.proshop.se/Grafikkort/ASUS-GeForce-RTX-3060-DUAL-... som länkades i tipstråden nyss, så bara att hålla tummarna nu... Kom bekräftelsemail direkt med förväntad leverans 8-11 mars

Jag lyckades också nyss och fick samma mejl med samma leveransdatum.

Permalänk
Medlem

Det var någon som nyss skrev o tipsa om
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/nvidi...
Och som nu tydligen har tagit bort detta inlägg??

Jag hann lägga ett kort i varukorgen medans det fanns i lager.
Har genomfört köp och nu står det i min orderbekräftelse:

GeForce RTX 3060 TI Vision OC 8GB
Förväntat datum: Ej bestämt

?

Permalänk
Medlem

Perfect storm.
Gamers vill spela Cyberpunk NU NU NU
Miners vill mina NU NU NU
Scalpers ser sin chans att roffa NU NU NU

Klart att priserna inte är rimliga men i slutet är värdet på korten de värde folk sätter på dem, och nu när vi inte får några kort så är de värda mer. Tillgång och efterfrågan
Problemet är inte återförsäljarna utan barnarbetarna i Kina som inte jobbar tillräckligt fort

Permalänk
Medlem
Skrivet av sifri:

Jag försökte trycka igenom flera gånger stod slut i lager....

Skrivet av qaws:

Jag lyckades också nyss och fick samma mejl med samma leveransdatum.

Köpknappen försvann för mig precis efter att jag beställt, men kom tillbaka ett par gånger igen sen. Nu går det att beställa med en go prishajk för 5090 på proshop.

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem

Detta grafikkort fanns tydligen inte alls i lager https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/nvidi...

Det vara flera som hört av sig till NoN:s kundtjänst med samma misstag.
Riktigt rörigt.
Står tydligen bra till i kön, men dom har ingen aning om när grafikkortet kommer in i lager.

Finns netonnet på detta forum? I så fall får ni gärna förklara lite hur det kommer sig att varan visades som i lager när det inte funnits i lager alls

Permalänk
Medlem

Om någon har missat Proshops input:
"We're expecting more shipments in the beginning of March.
Indications from NVIDIA and the AIB's is that we will see most RTX 3060 and RTX 3070 cards, while RTX 3060 Ti and RTX 3090 will remain in low supply.
Supply on RTX 3080 will remain low, which is shown in our number of back orders."

Källa: https://www.proshop.se/RTX-30series-overview

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChipZ:

Köpknappen försvann för mig precis efter att jag beställt, men kom tillbaka ett par gånger igen sen. Nu går det att beställa med en go prishajk för 5090 på proshop.

Såg det lite sent, och den försvann för mig varje gång.
Med den prishajken är det inte värt det... Inte för mig i alla fall.

Man måste verkligen bevaka 24/7 för att ha en chans att få ett kort till vettigt pris.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Brukar det komma in ny grafikkort under helgen också eller är det helt värdelöst att leta kort under helgerna ?

Bättre att posta din fråga här, då den tas bort på grund av enbart tips-regeln i den tråden du har postat detta i.

Permalänk
Medlem

Äh. Det finns väl datacenter som vill ha mininggrafikkorten till nått.
Beräkning av bla bla och 3D-modeller.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

Jag kan säga att utdelningen för att mining sänks rätt mycket varje dag senaste dagarna. Man kan redan se en effekt av det då fler börjat försöka sälja av sina miningriggar. Fortsätter det i denna takt kommer mining dö ut väldigt snart till stor del och alla ni gamers kan jubla då tillgängligheten på nya grafikkort kommer öka markant + att priserna på beg. marknaden kommer minska drastiskt.

Permalänk
Medlem

En kille på Facebook fick sålt sitt Asus 3070 för 10 000:- imorse. Har folk fullständigt tappat vettet?

Dum fråga, är ju egentligen redan fastsällt att det är så.

Permalänk
Skrivet av qaws:

Jag kan säga att utdelningen för att mining sänks rätt mycket varje dag senaste dagarna. Man kan redan se en effekt av det då fler börjat försöka sälja av sina miningriggar. Fortsätter det i denna takt kommer mining dö ut väldigt snart till stor del och alla ni gamers kan jubla då tillgängligheten på nya grafikkort kommer öka markant + att priserna på beg. marknaden kommer minska drastiskt.

Du får gärna visa hur utdelningen gått ner Jag kan inte se något särkillt ovanligt alls.

Man går med vinst även med så gamla kort som ett gtx960 0.60 krona. Det exemplet tar jag upp bara för att visa på att man kan mina med väldigt gamla kort än.
Har man några så är det alltså igen mening att dra ur pluggen än så att säga. Och där ser du smärtgränsen ungefär. Då fattar du vilka kort som kommer "överösa" marknaden och på vilken nivå vi snackar om.

Ett GTX 10XX 8GB kan du drömma om. Lär vara ett sug efter allt sådant ett bra tag till.

Sen kan du kolla upp vad dom där "Rigarna" är värda.... ligger en rigg på blocket sist jag kollade.

på det han säljer så går man back 50 SEK per dygn. Så man kan ju säga lycka till med den affären... Det är alldeles för gamla ASICS där.

En del riggar med några GTX 10xx ute där ja på Blocket... Lär ju ta sina månader att mina in... Lite dyrt ja. Bättre att bygga själv och köpa in dom kort som finns även om korten i sig är lite dyrare.

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

En kille på Facebook fick sålt sitt Asus 3070 för 10 000:- imorse. Har folk fullständigt tappat vettet?

Dum fråga, är ju egentligen redan fastsällt att det är så.

Behöver man ett kort så får man vackert betala vad dom faktiskt är värda och uppenbarligen gör folk så istället för att vänta ytterligare 6månader+ om ens det räcker för detta "problem" är inget som fixas fort eller ens under 2021.
Skulle gå att få 10000kr för ett 2080Ti hybrid också i dagens läge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamers:

Behöver man ett kort så får man vackert betala vad dom faktiskt är värda och uppenbarligen gör folk så istället för att vänta ytterligare 6månader+ om ens det räcker för detta "problem" är inget som fixas fort eller ens under 2021.
Skulle gå att få 10000kr för ett 2080Ti hybrid också i dagens läge.

Så svårt är det faktiskt inte att få tag på de nya korten de brukar kom in en hel del i lager varannan dag. De gäller bara att få information snabbt när det kommer in i lager så är det lugnt fick tag i 3060 ti från inet för 2 dagar sen som jag fick hem i går.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Du får gärna visa hur utdelningen gått ner Jag kan inte se något särkillt ovanligt alls.

Man går med vinst även med så gamla kort som ett gtx960 0.60 krona. Det exemplet tar jag upp bara för att visa på att man kan mina med väldigt gamla kort än.
Har man några så är det alltså igen mening att dra ur pluggen än så att säga. Och där ser du smärtgränsen ungefär. Då fattar du vilka kort som kommer "överösa" marknaden och på vilken nivå vi snackar om.

Ett GTX 10XX 8GB kan du drömma om. Lär vara ett sug efter allt sådant ett bra tag till.

Sen kan du kolla upp vad dom där "Rigarna" är värda.... ligger en rigg på blocket sist jag kollade.

på det han säljer så går man back 50 SEK per dygn. Så man kan ju säga lycka till med den affären... Det är alldeles för gamla ASICS där.

En del riggar med några GTX 10xx ute där ja på Blocket... Lär ju ta sina månader att mina in... Lite dyrt ja. Bättre att bygga själv och köpa in dom kort som finns även om korten i sig är lite dyrare.

Svårigheten går upp, Eth faller i pris. Idag ger ett 3060ti/3070 cirka 40kr om dagen, bara för några dagar sen gav samma kort 70kr om dagen. Sen har vi eip 1559 som kommer också, det kommer göra lönsamheten ännu sämre. Så ja stor skillnad

Permalänk
Medlem
Skrivet av qaws:

Svårigheten går upp, Eth faller i pris. Idag ger ett 3060ti/3070 cirka 40kr om dagen, bara för några dagar sen gav samma kort 70kr om dagen. Sen har vi eip 1559 som kommer också, det kommer göra lönsamheten ännu sämre. Så ja stor skillnad

Jag "minar" inte för att sedan sälja mina ETH, jag "minar" för att behålla allting och sen om 10-15 år sälja en del. Jag gjorde misstaget med BTC att sälja det jag hade, hade jag inte sålt skulle jag kunna sitta på en beach i Thailand med en pina colada och slippa vakna up 04.30 varje vardag för jobba åt någon.

Man kan använda argumentet "varför köper du inte bara rakt av?" Tja, på det här sättet kan jag "mina" och sedan sälja bort alla korten i framtid.

Permalänk
Skrivet av qaws:

Svårigheten går upp, Eth faller i pris. Idag ger ett 3060ti/3070 cirka 40kr om dagen, bara för några dagar sen gav samma kort 70kr om dagen. Sen har vi eip 1559 som kommer också, det kommer göra lönsamheten ännu sämre. Så ja stor skillnad

Ge gärna en källa på det...vart och hur.

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Ge gärna en källa på det...vart och hur.

Jag har ingen källa, jag minear själv så talar av egen erfarenhet. Att svårigheten går upp och att Eth går ner i värde hittar du med en enkel googlesökning.

Ja eller här har du en källa att ett 3070 ger cirka 40kr om dagen. Skulle utdelningen hålla sig konstant så tar det cirka 7 månader innan det betalar tillbaka sig själv. Men med all största trolighet kommer det fortsätta betala sämre och sämre. Min gissning idag är att det tar 12-24 månader innan ett 3070 har betalt tillbaka sig själv.
https://whattomine.com/gpus/48-nvidia-geforce-rtx-3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Så svårt är det faktiskt inte att få tag på de nya korten de brukar kom in en hel del i lager varannan dag. De gäller bara att få information snabbt när det kommer in i lager så är det lugnt fick tag i 3060 ti från inet för 2 dagar sen som jag fick hem i går.

Sant, men saken är ju att behöver man ett kort ena dagen och det inte finns hos någon handlare samtidigt som auktion på tradera eller finns på facebook marknad och det går att avsluta affären samma dag så förstår jag att man köper det där istället för att chansa på att det dyker upp imorgon hos en handlare och man har 5 min på sig att avluta köpet.
Kan även handla om specifik modell av grafikkort som man är ute efter som dyker upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qaws:

Svårigheten går upp, Eth faller i pris. Idag ger ett 3060ti/3070 cirka 40kr om dagen, bara för några dagar sen gav samma kort 70kr om dagen. Sen har vi eip 1559 som kommer också, det kommer göra lönsamheten ännu sämre. Så ja stor skillnad

Tror inte att någon köpte ett 3060ti i förhoppningen om att tjäna 70 kr per dag i längden hahaha... Way to go att försöka skapa panik! 😅
Även 20 kr om dagen gör det till en riktigt bra investering över tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Ge gärna en källa på det...vart och hur.

Google är verkligen inte svårt...

  • Ethereum/USD ner >25% senaste veckan. Källa

  • Svårighetsgraden ökar inte lika dramatiskt, men iaf med 40 % sen årsskiftet. Källa

Visst, det är fortfarande lönsamt att mina, men ROI för de mest lönsamma korten har gått från 3 månader till 4-5 månader sen början på februari. Lägg därtill osäkerheter kring EIP-1559.

Hade jag lagt en massa pengar på en mining-rigg, kanske till schysta scalper-priser, hade jag nog börjat bli lite nervös.

Jag har ingen känsla för hur stor miningmarknaden är jämfört med gamermarknaden när det gäller 3000-korten. Men fortsätter det såhär kan det nog snart komma ut GPUer i bulk på begmarknaden från nervösa miners som investerat för mycket utan att förstå riskerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qziny:

Tror inte att någon köpte ett 3060ti i förhoppningen om att tjäna 70 kr per dag i längden hahaha... Way to go att försöka skapa panik! 😅
Även 20 kr om dagen gör det till en riktigt bra investering över tid.

300 dagar för att betala av kortet (givet 100% uptime) skulle jag inte kalla en riktigt bra investering. Inte om man räknar med kostnad för kringutrustning, risken för att något går sönder och fallande andrahandspriser (vilket bör vara fallet iaf om ett år)