Permalänk
Medlem

Finns någon bra webbkamera?

Hej.

Köpte en Logitech Streamcam för ett tag sedan, och måste säga att jag är rätt missnöjd, med tanke på det priset.
Videon är OK, men det är mikrofonen som är urkass. Folk som pratar med mig säger att de hör mig dåligt.

Finns det någon webcam med bra mikrofon? Eller ska man kanske köpa en extern mikrofon, och använda webcamen för endast video?

Berätta gärna vad ni tror är bäst, och länka gärna tips

Tack.

//Outbox.

Permalänk
Medlem

Generellt skulle jag säga att inbyggda mikrofoner är usla i de allra flesta. Alltid bättre använda en separat mikrofon av bättre kvalité.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Generellt skulle jag säga att inbyggda mikrofoner är usla i de allra flesta. Alltid bättre använda en separat mikrofon av bättre kvalité.

Tips på en grym Mic?

Permalänk
Medlem

Jag tror inte du hittar så mycket bättre mikrofoner på webbkameror, vill du få ut bra ljud så rekommenderar jag att du köper separat mikrofon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sasser:

Jag tror inte du hittar så mycket bättre mikrofoner på webbkameror, vill du få ut bra ljud så rekommenderar jag att du köper separat mikrofon.

Tack för svar.

Har du tips på någon mic?

Finns det högtalare man kan köpa som har inbyggd mic? Eller är de också kassa?

Permalänk
Medlem

Jabra speak 510 är riktigt vass, både för eget bruk eller eventuellt konferenssamtal med flera i samma rum.

Kostar en slant, men är enl. mig värt det.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4900730

Visa signatur

|| Chassi Fractal Design Define R3 || PSU Corsair 650W modular || MOBO MSI Z68A-GD65 (G3)|| CPU Intel® Core™ i7 2600k
|| GPU
Sapphire Nitro R9 390 || Minne 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600MHz || SSD Samsung 830 256GB|| OS Win 10 Pro || Gear Dell U2412M, Samsung 226BW || Logitech G500 || Corsair K70|| ATH-M50x <3 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xoka:

Jabra speak 510 är riktigt vass, både för eget bruk eller eventuellt konferenssamtal med flera i samma rum.

Kostar en slant, men är enl. mig värt det.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4900730

Jaha, jag tänkte mer på datorhögtalare med inbyggd mic.

Kanske bäst att satsa på en riktig mic istället.

Permalänk
Hjälpsam

Lite skillnad om det är för jobbkonferens, streaming eller bara gaming

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av outbox:

Jaha, jag tänkte mer på datorhögtalare med inbyggd mic.

Kanske bäst att satsa på en riktig mic istället.

Ah, sorry! Missförstod lite.
Det finns säkert lösningar som är mer inriktade på det du söker. Men som andra och du redan är inne på, är det nog en bättre mic det du bör prioritera i första hand (Har tyvärr inga rekommendationer jag kan komma med inom det)

Visa signatur

|| Chassi Fractal Design Define R3 || PSU Corsair 650W modular || MOBO MSI Z68A-GD65 (G3)|| CPU Intel® Core™ i7 2600k
|| GPU
Sapphire Nitro R9 390 || Minne 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600MHz || SSD Samsung 830 256GB|| OS Win 10 Pro || Gear Dell U2412M, Samsung 226BW || Logitech G500 || Corsair K70|| ATH-M50x <3 ||

Permalänk
Medlem

Ska du ha videosamtal så är det i stort sett ett måste att ha ett headset med mikrofon för att det ska bli bra.
Har du högtalare så blir det rundgång när andra pratar. Ännu värre blir det om du har en blue-toothlösning då hackar allt upp sig. Iaf på mitt jobb.

Så mitt råd är att köpa ett trådat headset med mikrofon. Vilket gaming headset som helst fungerar bra.

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk
Medlem

En mikrofon på ett headset kommer alltid ha bättre förutsättningar att låta bra än en mick på en konferensenhet. Det är olika sorters setup.

Ska du sitta själv och prata så är ett headset enklast. Är ni fler så kanske en ljudpuck är något att använda. Allt handlar om pris också givetvis.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Jag köpte Logitech C270 då jag inte ville ge för mycket. Micken är överraskande bra när jag spelar in i Windows men i Teams komprimeras det ganska hårt så det kvittar hur bra mick man har känns det som.

Du kan ju testa spela in ett ljudklipp i Windows med något random program och lyssna på din nuvarande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nanne:

Ska du ha videosamtal så är det i stort sett ett måste att ha ett headset med mikrofon för att det ska bli bra.
Har du högtalare så blir det rundgång när andra pratar. Ännu värre blir det om du har en blue-toothlösning då hackar allt upp sig. Iaf på mitt jobb.

Inga som helst problem att använda mic och högtalare, men det får ju vara en riktad och placerad rätt i förhållande till högtalarna.
Jag har använt en Blue Yeti hop med hemmabio mycket för videosamtal t ex.

Vore ju bra om omvändningsområdet specificerades

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av outbox:

Tack för svar.

Har du tips på någon mic?

Finns det högtalare man kan köpa som har inbyggd mic? Eller är de också kassa?

Blue yeti men du får undersöka själv vad som skulle passa dig eftersom det finns flera varianter.

Permalänk
Medlem

Har du kollat upp hur inställningen på kamerans mick är, respektive hur inställningarna i programmet du har videokonferens är inställt på?
Om du inte ändrat något så kanske det finns lite rum för volymökning. Vissa program har även en autoinställning för ljudet som man bland kan få bättre ljud med om man kopplar ur.

Om du måste skaffa nåt nytt så är headset med mick det bästa, nästan oavsett vilken prisklass du väljer så lär du märka resultat. Diverse bordsmickar funkar generellt sett också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jag köpte Logitech C270 då jag inte ville ge för mycket. Micken är överraskande bra när jag spelar in i Windows men i Teams komprimeras det ganska hårt så det kvittar hur bra mick man har känns det som.

Du kan ju testa spela in ett ljudklipp i Windows med något random program och lyssna på din nuvarande.

Tummen upp på den, förvånadsvärt prisvärd kamera!

Dock som andra här så rekommenderar jag nog också headset.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Tack för svar hörrni

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jag köpte Logitech C270 då jag inte ville ge för mycket. Micken är överraskande bra när jag spelar in i Windows men i Teams komprimeras det ganska hårt så det kvittar hur bra mick man har känns det som.

Du kan ju testa spela in ett ljudklipp i Windows med något random program och lyssna på din nuvarande.

Skrivet av Ostbullen:

Tummen upp på den, förvånadsvärt prisvärd kamera!

Dock som andra här så rekommenderar jag nog också headset.

Passa dig för Logitech C270! Flera på jobb får blåskärmar med denna kamera på Windows 10.
Senaste drivrutinerna är från 2012.

Se exempelvis: https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/all/lvuvc64...

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leyer:

Passa dig för Logitech C270! Flera på jobb får blåskärmar med denna kamera på Windows 10.
Senaste drivrutinerna är från 2012.

Se exempelvis: https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/all/lvuvc64...

Bra att veta men inget jag stött på. Att drivrutinen är gammal spelar nog inte så stor roll, den ska bara skicka lite bild och ljud, ganska så standard. 🙃 Men absolut finns det bättre kameror. Själv så använder jag bara micken varje dag och kameran typ 5 minuter i veckan.

Permalänk
Skrivet av Leyer:

Passa dig för Logitech C270! Flera på jobb får blåskärmar med denna kamera på Windows 10.
Senaste drivrutinerna är från 2012.

Se exempelvis: https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/all/lvuvc64...

ä rätt säker på att du behöver inte äns installera logitechs drivrutin den funkar bra bara att plugga in med windows generic drivrutiner för webcam.

bara högg i usbkabeln så identifierades den och drivrutin installerades automagiskt och funkar felfritt hittills.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

ä rätt säker på att du behöver inte äns installera logitechs drivrutin den funkar bra bara att plugga in med windows generic drivrutiner för webcam.

bara högg i usbkabeln så identifierades den och drivrutin installerades automagiskt och funkar felfritt hittills.

Exakt, den "automatiska" drivrutinen är från 2012 och orsakar blåskärmar (inte på alla). Det finns ingen annan drivrutin.

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem
Skrivet av nanne:

Ska du ha videosamtal så är det i stort sett ett måste att ha ett headset med mikrofon för att det ska bli bra.
Har du högtalare så blir det rundgång när andra pratar. Ännu värre blir det om du har en blue-toothlösning då hackar allt upp sig. Iaf på mitt jobb.

Så mitt råd är att köpa ett trådat headset med mikrofon. Vilket gaming headset som helst fungerar bra.

Låter ju generellt som att erat jobb ger er dålig utrustning om ni har såna problem.
Kör med denna på jobbet: https://www.jabra.se/business/speakerphones/jabra-speak-serie... även den billigare 510 används rätt så flitigt av jobbet och det är inte tal om någon rundgång, har även kört min jabra med BT och även det har funkat bra.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.