Vilket bilmärke är billigast på bildelar/reparation? (Köpråd)

Permalänk
Medlem

Vet inte om du får in en Lexus från 2015 å framåt i det priset, men skulle i såfall gå på detta.

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Nu finns det ju fler fel som kan uppstå på bilar än vad som blir försäkringsskador och nedslag på besiktningen.

Och om du har information och statistik angående det så får du gärna utveckla och dela med dig av detta.

Skrivet av outbox:

Vet du vad dekra-appen heter? När jag söker på Dekta på Apple Store får jag upp en massa olika appar.

Lyckas inte hitta det, hittade dock denna text, är möjligt att appen visade denna data och således tagits bort då de inte sammanställer rapporten längre:
https://www.dekra.com/en/dekra-used-car-report/

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Jag har alltid hört att Subaru har bland de dyraste reservdelarna, för att de sällan går sönder och då tillverkar de inte mycket reservdelar hue hue.... Är det bara skröna eller ligger det nåt i det?

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Ser att vissa skrivit Lexus.
Kikar lite på dem med, men ser att många är hybridbilar.

Är det något särskilt man ska tänka på om man köper en hybrid?
Har hört att hybrider måste servas varje år. Stämmer det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av outbox:

Ser att vissa skrivit Lexus.
Kikar lite på dem med, men ser att många är hybridbilar.

Är det något särskilt man ska tänka på om man köper en hybrid?
Har hört att hybrider måste servas varje år. Stämmer det?

beror på vad du menar med "måste". Serviceintervallet är på ett år (vilket det också är på många bensinbilar) men det betyder ju inte att något kommer explodera för att det går 15 månader liksom.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av outbox:

Ser att vissa skrivit Lexus.
Kikar lite på dem med, men ser att många är hybridbilar.

Är det något särskilt man ska tänka på om man köper en hybrid?
Har hört att hybrider måste servas varje år. Stämmer det?

Skrivet av Triffid:

beror på vad du menar med "måste". Serviceintervallet är på ett år (vilket det också är på många bensinbilar) men det betyder ju inte att något kommer explodera för att det går 15 månader liksom.

Problemet är ju om motorn går så lite att den inte blir varm, vilket kan bli ännu värre på laddhybrider. Det var någon i Uppsala för ett tag sedan som väl lite tillspetsat hade mer bensin än olja i motorn av det skälet. Motorn startade bara väldigt kort med hans körmönster, vilket blir uselt när det är kallt, då det leder till fukt och bensinrester i oljan som sedan bara byggs på eftersom den aldrig blir genomvarm.

En del kör ju mycket korta sträckor och när det är kallt som det nu har varit kan det ju bli problematiskt. Nu leder ju oljetemperaturen framför kylvattentemperaturen, men nu när det var -10 så tog det väl 1-1,5 mil innan jag hade tempmätaren verkligen parkerad på arbetstemperatur*. Både att det är kallare från början och värmeuttaget till kupén fördröjer ju processen. Likaledes så tar det ju längre tid att få avgassystemet varmt så att det inte står en massa fukt kvar där, som annars skyndar på "förruttnelsen" i varierande grad beroende på vad systemet är gjort av.

*Det här skrället har ingen motorvärmare heller och jag har inte haft någonstans att koppla in en ändå. Förra kärran hade motorvärmare och det gör ju att man får upp temperaturen betydligt snabbare om den har varit inkopplad. Ännu bättre om man har kupévärmare och inte behöver skicka in en massa värme i en iskall kupé.

Permalänk
Medlem
Skrivet av outbox:

Ser att vissa skrivit Lexus.
Kikar lite på dem med, men ser att många är hybridbilar.

Är det något särskilt man ska tänka på om man köper en hybrid?
Har hört att hybrider måste servas varje år. Stämmer det?

I mitt fall skulle jag undvika hybridbil om du inte kan få en ny bil.
Om/när strulet med hybridfunktioner m.m börjar jävlas så kan det nog kosta en hel del.
Drar dock mindre soppa, som fördel då.

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem

Länsförsäkringar gör en årlig sammanställning av reparationskostnader mellan olika bilmärken, vet inte om något tagit upp det i tråden, men jag tyckte det kunde vara intressant.

https://www.lansforsakringar.se/ostgota/privat/forsakring/bil...

Pucktvå. Skämmigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av outbox:

Ser att vissa skrivit Lexus.
Kikar lite på dem med, men ser att många är hybridbilar.

Är det något särskilt man ska tänka på om man köper en hybrid?
Har hört att hybrider måste servas varje år. Stämmer det?

Om du vill att bilen ska fungera ska den servas varje år oavsett körsträcka.

Alltid inom miltalen, aldrig över, ofta är miltalen väl högt satta och motorerna mår dåligt av det, de håller dock "tillräckligt bra", typ.

Men oljan får i sig fukt och bränsle osv så kör man väldigt lite kanske man egentligen borde byta oftare.

Att inte byta olja i sin bil för att spara pengar är HELT FEL ände att spara pengar i.

En dåligt servad och skött motor kan vara helt slut på 10 000mil, samma motor kanske går 50-100 000mil med bra underhåll.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

Länsförsäkringar gör en årlig sammanställning av reparationskostnader mellan olika bilmärken, vet inte om något tagit upp det i tråden, men jag tyckte det kunde vara intressant.

https://www.lansforsakringar.se/ostgota/privat/forsakring/bil...

Grundslutsatsen är egentligen densamma som vid nyköp om man vill hålla ned kostnaderna: köp inte dyra, komplicerade, motorstarka, tunga bilar med tokfeta hjul. Sedan finns det förstås variationer, men man kan ju notera att Toyota och Lexus delar en del teknik och ändå är de i olika ändar av skalan. Men Toyota är förmodligen en massa Yaris o dyl som inte körs så mycket, medan Lexus är fler större och dyrare bilar som körs längre. Sedan råkar vissa modeller ut för typfel och då kommer det dra iväg för en viss modell eller ett viss märke. Dock gäller ju detta inte ens alla bilar av en viss modell, utan det kan vara en viss motor eller växellåda.

Apropå det där med höga kostnader, Däcken till en stor SUV med feta däck kan utan problem kosta 20-25 tkr. Att jämföra med några tusenlappar till en liten bil. Nu pratar jag alltså vettiga däck inte kinesiska hockeypuckar.

Permalänk
Medlem

Toyota avensis

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem

Som bilmekaniker i c:a 20 år.
Japanskt eller Koreanskt.

Men håll dig dock borta från Lexus & Infinity, även om det är Toyota/Nissan är många reservdelar sjukt dyra.
Bara byta hjullager på en Infinity SUV kan sluta på nästan 15,000KR

Visa signatur

[ Xeon ]

Permalänk
Medlem

Toyota har kör med 1500-mila byten (eller 1 års interval) när VAG och andra började med 3000-mila service för att på pappret skulle få lägre service-kostnad (eller klara sig med max 1 service) under leasing-avtalet som firmabil.

Problemet är att dom bilarna är inte så attraktiva för en begbil-köpare som är lite påläst då de onekligen har haft mer bekymmer efter detta och en rätt hårdhänt hantering av kunder från VAG-sidan med dyra reparationer lagom efter att garantierna är slut - den berömda kamkedjan är ett av problemen under en period (och VAG gick tillbaka till kamrem...) där folk som ändå bytte olja efter 1500 mil klarade sig mycket bättre än de som följde service-plan med 3000-mils intervall...

Som redan sagt - skall man ha något som startar var morron i ur och skur och sällan behöver stå på verkstaden så är det att titta på japs/korean och köpa en 'tråklig' bil som inte har överdådigt med hästar - typ 1.6 Liters motor som har kamkedja, manuell låda och runt 100-110 hk är förmodligen sweetspot för en bil som fortfarande är duglig för omkörningar men också överlever över 30000 mil utan stora motorjobb eller drivlinejobb (kopplingen kan behöva bytas innan dess men beror väldigt mycket på den bakom ratten - det finns folk som kan slita ut koppling på 6000 mil men också som jag är över 31000 mil på orginalkoppling och ändå kör i stockholmstrakt med köer etc.)

De där att det kommer fukt i oljan så är det en process som pågår hela tiden då det som läcker förbi kolvarna är maximalt fuktiga förbränningsgaser som kan räknas i antal litrar per minut under körning och därmed ganska stort antal gram vattenånga ned i vevhuset per körtillfälle - lite av det kan absorberas av tillsatsämnen i oljan (så att det inte blir synlig mjölk) men det viktigaste är att motorn körs ordentligt varm tillräckligt länge och tillräckligt ofta för att dunsta ur fukten igen och det går ut med vevhusventilationen.

Kallastarter med 1-3 km störning gång på gång utan någon > 6 mils resa (> mer än 1 timme) då och då är inge bra i längden oavsett hur dyr olja man häller i... - det brukar också resultera i upprostade avgassystem av samma orsak att fukten fälls ut till vatten i den kalla avgassystemet, som fyller upp dämpullen och grogrund till rost och även vid minusgrade kan frysta sönder dämparna med försvagning av tidigare rostning och man får hål. - en sådan vattenfylld avgassystem av många småkörningar i rad kan behöva upp till 4 timmars långkörning på motorvägsfart för att bli helt torr igen

---

Skall man ha premium-bilar så är det inte driftsäkerhet man köper, då med mer finesser, starkare motorer så är det mer som dras sönder av busigare körningar och mer krafter som nöter på hjulupphängningar, drev och växlar och mer prylar som slutar att fungera av den krassa orsaken att de är just många fler i antal...