Toyota har kör med 1500-mila byten (eller 1 års interval) när VAG och andra började med 3000-mila service för att på pappret skulle få lägre service-kostnad (eller klara sig med max 1 service) under leasing-avtalet som firmabil.
Problemet är att dom bilarna är inte så attraktiva för en begbil-köpare som är lite påläst då de onekligen har haft mer bekymmer efter detta och en rätt hårdhänt hantering av kunder från VAG-sidan med dyra reparationer lagom efter att garantierna är slut - den berömda kamkedjan är ett av problemen under en period (och VAG gick tillbaka till kamrem...) där folk som ändå bytte olja efter 1500 mil klarade sig mycket bättre än de som följde service-plan med 3000-mils intervall...
Som redan sagt - skall man ha något som startar var morron i ur och skur och sällan behöver stå på verkstaden så är det att titta på japs/korean och köpa en 'tråklig' bil som inte har överdådigt med hästar - typ 1.6 Liters motor som har kamkedja, manuell låda och runt 100-110 hk är förmodligen sweetspot för en bil som fortfarande är duglig för omkörningar men också överlever över 30000 mil utan stora motorjobb eller drivlinejobb (kopplingen kan behöva bytas innan dess men beror väldigt mycket på den bakom ratten - det finns folk som kan slita ut koppling på 6000 mil men också som jag är över 31000 mil på orginalkoppling och ändå kör i stockholmstrakt med köer etc.)
De där att det kommer fukt i oljan så är det en process som pågår hela tiden då det som läcker förbi kolvarna är maximalt fuktiga förbränningsgaser som kan räknas i antal litrar per minut under körning och därmed ganska stort antal gram vattenånga ned i vevhuset per körtillfälle - lite av det kan absorberas av tillsatsämnen i oljan (så att det inte blir synlig mjölk) men det viktigaste är att motorn körs ordentligt varm tillräckligt länge och tillräckligt ofta för att dunsta ur fukten igen och det går ut med vevhusventilationen.
Kallastarter med 1-3 km störning gång på gång utan någon > 6 mils resa (> mer än 1 timme) då och då är inge bra i längden oavsett hur dyr olja man häller i... - det brukar också resultera i upprostade avgassystem av samma orsak att fukten fälls ut till vatten i den kalla avgassystemet, som fyller upp dämpullen och grogrund till rost och även vid minusgrade kan frysta sönder dämparna med försvagning av tidigare rostning och man får hål. - en sådan vattenfylld avgassystem av många småkörningar i rad kan behöva upp till 4 timmars långkörning på motorvägsfart för att bli helt torr igen
---
Skall man ha premium-bilar så är det inte driftsäkerhet man köper, då med mer finesser, starkare motorer så är det mer som dras sönder av busigare körningar och mer krafter som nöter på hjulupphängningar, drev och växlar och mer prylar som slutar att fungera av den krassa orsaken att de är just många fler i antal...