Lagringsproblem hos M1-baserade Macbook dissekeras

Permalänk
Melding Plague

Lagringsproblem hos M1-baserade Macbook dissekeras

Överdrivna skrivningar till disk kan bero på växlingsfil – eller felaktiga SMART-avläsningar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Borde det inte gå att logga diskaktiviteten via ex Activity Monitor och sen jämföra mot SMART? Eller härstammar data i Activity Monitor från SMART?

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

En på Feber.se rapporterade att hans ssd skrev runt 160 GB i timmen då datorn var påslagen.

Permalänk
Medlem

Låter väl som ett mjukvarufel som borde vara lösbart, skönt. Vore tråkigt om ett sådant "enkelt" fel skulle sönka en annars så fin maskin.

Permalänk

Det är endast planerat åldrande inget att oroa sig för..
Alltså ej enkel utbytt ssd är likamed planerat åldrande, nu kan man hävda att M1a macbook är så otroligt liten och tunn så en megastor m2 ssd hade förstört denna egenskap och då är skälet till att ha en fastlödd giltig

Permalänk
Medlem

Hoppas det inte är så allvarligt som det låter, men troligen räcker ju ändrad mjukvara.

Däremot kan jag inte riktigt förstå varför detta skulle vara specifikt ett problem för M1. Visserligen är den disken kanske något snabbare än de som satt i Intel-maskinerna, men operativsystemet borde ju vara snarlikt, eller så kanske det är ett problem även hos iPad/iPhone som delar samma os-kärna och ARM64...

Jag räknar med en mjukvarufix ganska snart nu när media börjar belysa problematiken.

Men detta är ju ett problem generellt, många billiga diskar har ju TBW-tal som motsvarar att skriva hela kapaciteten ca 200-300 gånger i vissa fall. Och med dagens snabba diskar kan det gå fort...

Permalänk
Avstängd

Och här har vi ett av dom stora problem med fastlödda komponenter. Förutom att dom inte kan uppgraderas (Se 10 år gamla datorer som fick nytt liv med SSD-diskar) och om det går sönder är hela systemet skräp.

Jag tar hellre en 2 millimeter tjockare dator för att kunna uppgradera ram, disk och processor. Förr kunde man köpa en bärbar med pengarna man hade och sedan uppgradera då budgeten tillät. Nu måste ram, disk och processor maxas direkt och kosta hutlösa summor. ...och med detta problemet köpa en ny dator efter två år för att Apple har ett designfel... Ett fel som dom säkert försöker sopa under mattan som flesta andra problemen (Bend gate, Flex gate, skräptangentbordet, 2011-macbooks med grafikkretsar som är defekta. med mera...)

Permalänk
Skrivet av Stank:

Och här har vi ett av dom stora problem med fastlödda komponenter. Förutom att dom inte kan uppgraderas (Se 10 år gamla datorer som fick nytt liv med SSD-diskar) och om det går sönder är hela systemet skräp.

Jag tar hellre en 2 millimeter tjockare dator för att kunna uppgradera ram, disk och processor. Förr kunde man köpa en bärbar med pengarna man hade och sedan uppgradera då budgeten tillät. Nu måste ram, disk och processor maxas direkt och kosta hutlösa summor. ...och med detta problemet köpa en ny dator efter två år för att Apple har ett designfel... Ett fel som dom säkert försöker sopa under mattan som flesta andra problemen (Bend gate, Flex gate, skräptangentbordet, 2011-macbooks med grafikkretsar som är defekta. med mera...)

Jag håller med. jag tycker inte Apple M1 är så extrem kompakt så att det behövs fastlöd. Om vi tar iPad som med extern tangentbord m.m blir som en laptop, så är det mer förståeligt att det extra utrymme och vikt som det hade tagit med externt ram och ssd, så hade detta gjort iPaden mindre bekväm att hålla som en surfplatta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Hoppas det inte är så allvarligt som det låter, men troligen räcker ju ändrad mjukvara.

Däremot kan jag inte riktigt förstå varför detta skulle vara specifikt ett problem för M1. Visserligen är den disken kanske något snabbare än de som satt i Intel-maskinerna, men operativsystemet borde ju vara snarlikt, eller så kanske det är ett problem även hos iPad/iPhone som delar samma os-kärna och ARM64...

Jag räknar med en mjukvarufix ganska snart nu när media börjar belysa problematiken.

Men detta är ju ett problem generellt, många billiga diskar har ju TBW-tal som motsvarar att skriva hela kapaciteten ca 200-300 gånger i vissa fall. Och med dagens snabba diskar kan det gå fort...

Tror inte detta är något specifikt för M1 och jag tror inte det är ett problem med att den faktiskt nöter på disken. Tror snarare att avläsningen är felaktig när man dessutom hittat andra fel i den SMART-datan man läser av.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att jag känner till flera personer som fortfarande använder MacBooks som är kring 10 år gamla nu så känns det väldigt dumt att ha SSDn fastlödd. Även om den håller 6-7 år så blir det ju ändå en kortare livslängd på datorn än om man kunde få lagringen utbytt enkelt.
Kan tillägga att jag tycker det är dumt med fastlödd lagring på datorer oavsett märke och även konsoler som PS5, främst för att jag tycker att enkel reparation borde vara ett självklart krav på sådan elektronik både miljömässigt och ekonomiskt mot konsument.

Permalänk
Inaktiv

Det är väl uträknat detta så den ska haverera 2 timmar efter att garantin gått ut.

Permalänk
Skrivet av anon298854:

Det är väl uträknat detta så den ska haverera 2 timmar efter att garantin gått ut.

Jo, jag är säker på att Apple år efter år skulle komma i topp i undersökningar om kundnöjdhet och kundlojalitet om grejer de tillverkade var kända för att paja fort.

(Tvärt om: När de har seriererelaterade fel blir det ju ramaskri varje gång, vilket tyder på att detta inte hör till vanligheterna.)

Permalänk
Medlem

Ser fram emot att få höra från Apple vad den stora mängden rapporterade skrivningar beror på.

På min MacBook Air M1 16 GB RAM, 512 GB SSD ser jag inget onormalt:

https://binaryfruit.com/drivedx

Samtidigt är parametrarna från S.M.A.R.T. inte direkt lättillgängliga, så vi vet inte ens om dessa tolkas korrekt av programmen.

Som exempel försöker jag fortfarande hitta ett pålitligt verktyg för att läsa av sensorerna/temperaturerna i min MacBook Air M1, men många program redovisar helt galna siffror.

Precis som många andra här, så litar jag mer på "Activity Monitor" som är del av macOS än något slumpmässigt nedladdat program från Internet.

Har fortfarande inte lyckats få min MacBook Air att använda någon form av swap vid normal användning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Jo, jag är säker på att Apple år efter år skulle komma i topp i undersökningar om kundnöjdhet och kundlojalitet om grejer de tillverkade var kända för att paja fort.

(Tvärt om: När de har seriererelaterade fel blir det ju ramaskri varje gång, vilket tyder på att detta inte hör till vanligheterna.)

Kanske kan ta kundnöjdhet från fanbois med en nypa salt.
Trots medvetna eller omedvetna snedsteg från en tillverkare så påverkas kundnöjdheten inte i samma utsträckning som man skulle kunna tro.

Svårigheten är också att "pajja fort" har minskat eftersom det har blivit en större acceptans att man ändå ska byta en telefon/laptop efter 2-3 år. Enheter med fastlödda batterier hade en trög start, men idag så är ett fastlött batteri inte en deal-breaker för dom flesta.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Jo, jag är säker på att Apple år efter år skulle komma i topp i undersökningar om kundnöjdhet och kundlojalitet om grejer de tillverkade var kända för att paja fort.

(Tvärt om: När de har seriererelaterade fel blir det ju ramaskri varje gång, vilket tyder på att detta inte hör till vanligheterna.)

Myten att Apple skulle ha bättre kvalité är seglivad. Dom brukar hamna i mittskiktet när det gäller returer pga tekniska problem, felanmälningar etc.

Apple säljer ju ett koncept, investerar man i deras ekosystem så krävs det nog ganska mycket för att lämna det.

Permalänk
Medlem

Att en disk rapporterar några timmar mer usage än åldern på laptopen sedan köp låter ju inte helt orimligt.
Kan vara en rimlig mängd timmar för installation av en image + diverse kvalitetstester för att säkerställa att produkten funkar som den ska innan den säljs. Kan ju vara några timmar från disk-tillverkaren + några timmar hos Apple. (Behöver ju inte varit aktiv användning alla de timmarna heller, kan ha varit påslagen i någon test-kö.)

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Myten att Apple skulle ha bättre kvalité är seglivad. Dom brukar hamna i mittskiktet när det gäller returer pga tekniska problem, felanmälningar etc.

Antal returer, felanmälningar etc ser jag som ett dåligt sätt att mäta faktiskt kvalitet. Istället handlar det mer om kundens benägenhet att göra anmälan.

Vissa produkter är inte ens värda en skadeanmälan.

Exempelvis gjorde jag aldrig polisanmälan av min Crescent från 90-talet, men däremot en Scott Vail MTB.

Statistiken skulle då säga att en cykel från Scott är mer stöldbegärlig än en cykel från Crescent enligt polisen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Jo, jag är säker på att Apple år efter år skulle komma i topp i undersökningar om kundnöjdhet och kundlojalitet om grejer de tillverkade var kända för att paja fort.

(Tvärt om: När de har seriererelaterade fel blir det ju ramaskri varje gång, vilket tyder på att detta inte hör till vanligheterna.)

@Det Otroliga Åbäket

Jag ser att du håller dig till myten om Apple 😊

Permalänk
Skrivet av Nautilus011:

Kanske kan ta kundnöjdhet från fanbois med en nypa salt.

Kundnöjdhet är en sak, men jag skrev också kundlojalitet. Om en tillverkare säljer mig dåliga grejer gång på gång upphör jag efter ett tag att vara en "fanboi". Det finns märken jag helt enkelt inte investerar i igen, vis av erfarenhet. Apple är inte i den kategorin; inte för att inget någonsin pajat, men för att den generella användarupplevelsen - inklusive deras support - varit övervägande positiv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Kanske kan ta kundnöjdhet från fanbois med en nypa salt.
Trots medvetna eller omedvetna snedsteg från en tillverkare så påverkas kundnöjdheten inte i samma utsträckning som man skulle kunna tro.

Svårigheten är också att "pajja fort" har minskat eftersom det har blivit en större acceptans att man ändå ska byta en telefon/laptop efter 2-3 år. Enheter med fastlödda batterier hade en trög start, men idag så är ett fastlött batteri inte en deal-breaker för dom flesta.

Lika mycket eller mer salt till haters då eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Lika mycket eller mer salt till haters då eller?

ja, är väl rätt vanligt att haters kommer att hata något även om det är en bra produkt/tjänst. Så att fråga personer som lägger sig i haters eller fanboi skaran är väl sällan bra.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

ja, är väl rätt vanligt att haters kommer att hata något även om det är en bra produkt/tjänst. Så att fråga personer som lägger sig i haters eller fanboi skaran är väl sällan bra.

Okej, då saltar jag dina inlägg eftersom du drog in fanboyismen här.

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se huruvida detta ligger i:
* Bugg i smartctl som ger felaktig inläsning av mätdata.
* Bugg i disk-firmware som leder till felaktigt rapporterad smart-data.
* Bugg i OS som skapar abnormt mycket skrivningar.
* Allt är som det ska vara och maskinerna ska skriva extrema datamängder så diskarna dör inom ett par år.

Än så länge ska man nog ta det lugnt med sina antaganden om vad som är vad. Men det är givetvis bra att detta tas upp, så det undersöks och eventuellt rättas till.

Roade mig med att titta hur det ser ut med smartctl på mina diskar.
Linux-desktop, disk köpt 2017 - 42TB skrivet.
Macbook Pro 2014, begagnad SSD inköpt på Ebay 2017 - 27TB skrivet.
Windowsdisken, köpt 2015 - 11TB skrivet. (Slutade nästan helt köra windows 2017).
Linux-server, disk köpt 2010(!) - 20TB skrivet

Så värdena som läses ut på M1-maskinerna verkar minst sagt extrema.

Som en ren anekdot, min serverdisk är en Intel X25-m G2 80GB. En riktigt långlivad disk som har 7 år av aktiva drifttimmar och skrivit data motsvarande 250x diskens storlek. Smarträknaren går endast upp till 65536 driftstimmar (7.5 år), så inom ett par månader kommer jag få reda på om räknaren stannar eller börjar om från början. Jag gissar på att den stannar.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Okej, då saltar jag dina inlägg eftersom du drog in fanboyismen här.

eh ok? inte för jag vet vad för fanboi skara jag skulle kunna tillhöra?
trampade jag omedvetet på en öm tå?

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

Att en disk rapporterar några timmar mer usage än åldern på laptopen sedan köp låter ju inte helt orimligt.

I fallet med Apple Silicon datorerna, så är det väl snarare det motsatta som gäller.

Min dator har enligt S.M.A.R.T knappt varit igång i 20 timmar, medan annan data (exempelvis batteriinfon) visar på 2-3 timmars daglig användning de senaste månaderna.

Så att parametrarna misstolkas av bland annat smartctrl är solklart. Frågan är bara vilka värden som mer är felaktiga samt vad man kan lita på.

Eventuellt så är det endast den aktiva tiden när verklig skrivning/läsning av SSD:n skett som loggas, vilket i sig kan förklara glappet i datan.

Hur som helst så känns det som det enbart är Apple som faktiskt vet hur parametrarna skall tolkas.

Vi andra kan bara killgissa och sprida vår okunskap på nätet.

Permalänk
Medlem

Jag tycker själv att Apples produkter är bra. Men det är ett ofog att göra dom så svåra att reparera. Min MacBook Pro 2015 har en utbytbar SSD, det var den största anledningen till varför jag köpte den och inte en senare modell. Skriv gärna era synpunkter till Apple gällande detta. https://www.apple.com/feedback/

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

I fallet med Apple Silicon datorerna, så är det väl snarare det motsatta som gäller.

Min dator har enligt S.M.A.R.T knappt varit igång i 20 timmar, medan annan data (exempelvis batteriinfon) visar på 2-3 timmars daglig användning de senaste månaderna.

Så att parametrarna misstolkas av bland annat smartctrl är solklart. Frågan är bara vilka värden som mer är felaktiga samt vad man kan lita på.

Eventuellt så är det endast den aktiva tiden när verklig skrivning/läsning av SSD:n skett som loggas, vilket i sig kan förklara glappet i datan.

Skulle även kunna vara att ssd:n går ned i standby (på order från kontrollern) när den inte aktivt används, och då loggar den förstås inget.

För övrigt brukar SMART-värden kunna vara lite kluriga ibland, det kan skilja rejält från en tillverkare till en annan hur och vad som rapporteras. Så det kan vara så att det bara är Toshiba som vet i det här fallet.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Nu har Apple tvingats börja ange reparerbarhet i Frankrike. Får hoppas att dom även börjar med det i övriga länder och att det rent allmänt blir mer fokus på det.

https://macworld.idg.se/2.1038/1.747564/apple-borjar-ange-rep...

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Avstängd

Rossmann kommenterar nya M1 och dess rapporterade problem. Dör vid användning av USB-adaptrar och SSD-problemet.