Louqe avslöjar kompakta chassit Raw S1

Permalänk
Medlem

De verkar sneglat en del på Corsair One vilket är nice. Hoppas de får till skorstenseffekten bra annars lär de behöva mer mesh än vad man ser på bilderna skulle jag tro.

Visa signatur

CM NR200P MAX • CM 280 AIO • Corsair SF750 • Asus B550-I Strix • Samsung 980 Pro • Crucial Ballistix MAX 4000 • LG OLED48CX • Ryzen 5950X • Radeon RX 6950 XT

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av X078:

De verkar sneglat en del på Corsair One vilket är nice. Hoppas de får till skorstenseffekten bra annars lär de behöva mer mesh än vad man ser på bilderna skulle jag tro.

Finns ingen "skorstenseffekt" när det är fläktar involverat. Konvektion är en väldigt svag effekt, vadhelst som rör runt i luftmassan kommer störa bort konvektionen med en gång. Långsmala lådor är mer en formgivnings/praktisk grej än något annat (såvida de inte är helt passiva, men sånt finns ju knappt, och funkar inte så bra med högpresterande komponenter i vilket fall...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Finns ingen "skorstenseffekt" när det är fläktar involverat. Konvektion är en väldigt svag effekt, vadhelst som rör runt i luftmassan kommer störa bort konvektionen med en gång. Långsmala lådor är mer en formgivnings/praktisk grej än något annat (såvida de inte är helt passiva, men sånt finns ju knappt, och funkar inte så bra med högpresterande komponenter i vilket fall...)

Nä absolut det jag syftar på är konceptet med kylning genom främst radiator med fläkt i toppen likt Corsair, tycker det är trevlig lösning. Om det inte körs på det sättet lär de behövas andra fläktar och enligt min erfarenhet en hel del mesh paneler:)

Visa signatur

CM NR200P MAX • CM 280 AIO • Corsair SF750 • Asus B550-I Strix • Samsung 980 Pro • Crucial Ballistix MAX 4000 • LG OLED48CX • Ryzen 5950X • Radeon RX 6950 XT

Permalänk
Medlem

Ser mycket lovabde ut!
Men hoppas det inte blir dubbelmacka. I det formatet får man plats med grafikkort vinkelrätt mot moderkort. Är moderkort och grafikkort mot var sin vägg så kan man ha bra flöde och få plats med bra CPU-fläns.

Permalänk
Medlem

Jag önskar ett (gärna flera uppslag @JonasT) på chassi(n) med med ALLA KNAPPAR OCH UTTAG I FRONTEN, detta för att slippa böket med baksidans uttag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Ser mycket lovabde ut!
Men hoppas det inte blir dubbelmacka. I det formatet får man plats med grafikkort vinkelrätt mot moderkort. Är moderkort och grafikkort mot var sin vägg så kan man ha bra flöde och få plats med bra CPU-fläns.

Enligt denna bild ser det ut som det blir det. Tyvärr kan jag också tycka, men vi får se när man får se hela lådan. Blev riktigt sugen på denna, men det är säkert priset som gör att man drar sig för ett köp. Men det får man se i framtiden.

Dold text
Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Ser inte alls illa ut. Men jag har helt övergett drömmarna om ett minimalistiskt bygge på grund av bekvämlighet och kostnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Ser inte alls illa ut. Men jag har helt övergett drömmarna om ett minimalistiskt bygge på grund av bekvämlighet och kostnad.

Ja denna blir nog inte billig 🤔 det ser ut som de fräser ut lådan ur ett massivt stycke aluminium....gratis nä, snyggt stabilt och lyxigt JA 😄

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Ja denna blir nog inte billig 🤔 det ser ut som de fräser ut lådan ur ett massivt stycke aluminium....gratis nä, snyggt stabilt och lyxigt JA 😄

3.5 mm Aluminium är det & tillverkning i Sverige & första chassit jag kan komma på som valt detta.

Sedan fräsning som du säger kommer göra detta dyrare en Ghost S1 MK3.

Senaste prisindikation jag hört är 329€ får se vad detta betyder i Sverige & som allt med rykten ska man ta dessa med en stor skopa salt.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KingCobra:

det ser ut som de fräser ut lådan ur ett massivt stycke aluminium....

Knappast massivt, det skulle ta evigheter och leda till typ 95% spill typ... Skulle själv gissa på en extruderad form som sedan blir maskinbearbetad, utifall att hela ytterhöljet är i ett enda stycke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

3.5 mm Aluminium är det & tillverkning i Sverige & första chassit jag kan komma på som valt detta.

Sedan fräsning som du säger kommer göra detta dyrare en Ghost S1 MK3.

Senaste prisindikation jag hört är 329€ får se vad detta betyder i Sverige & som allt med rykten ska man ta dessa med en stor skopa salt.

Skrivet av anon132576:

Knappast massivt, det skulle ta evigheter och leda till typ 95% spill typ... Skulle själv gissa på en extruderad form som sedan blir maskinbearbetad, utifall att hela ytterhöljet är i ett enda stycke.

Jag bara kommmenterade en bild jag såg på RAW sidan. Det är klart att det blir en massa spill om man använt en massiv klump. Gissar att spåren i sidan frästes ur på den bilden 😄

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard