Permalänk
Medlem

Hjälp med wifi på längre avstånd

Hej.
Jag har följande dilemma.
Jag har cirka 40-50 meter från router med svag signal dit jag önskar att wifi skall nå. Den är inte acceptabel med nuvarande lösningen. Om ni tänker att wifi skall nå från en punkt i en byggnad där föremål som är i vägen består av ett fönster och en trävägg. Hur hade ni löst detta utan att dra en kabel men ändå tillräckligt bra för att kunna överföra en stream på 4-5 Mbit. Jag funderar på en riktantenn och en mottagare men känner mig lost på vad jag skall välja. På andra sidan skall det finnas två nätverkskameror med Poe. Jag kan lösa det med 4g router på plats men vill helst slippa krångla med abbonnemang. Tips och idéer mottages tacksamt.
/Håkan

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

Riktantenn i bägge ändar hjälper väldigt mycket för att få bra signal. Sätts då enklast upp som en trådlös brygga som fungerar precis som en kabel - fast utan själva kabeln.

Föremål ivägen kan störa en hel del, men trävägg borde inte ställa till med så mycket problem.

Permalänk
Medlem

Jag tolkar det som att det är mellan olika byggnader?
Kanske denna kan vara det du söker:
https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradlost-natverk/a...

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Riktantenn i bägge ändar hjälper väldigt mycket för att få bra signal. Sätts då enklast upp som en trådlös brygga som fungerar precis som en kabel - fast utan själva kabeln.

Föremål ivägen kan störa en hel del, men trävägg borde inte ställa till med så mycket problem.

Har du förslag på utrustning?
Ska det vara en ap i andra änden? Har ingen rolig erfarenhet av wifi extenders när det gäller stream

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asyvan:

Jag tolkar det som att det är mellan olika byggnader?
Kanske denna kan vara det du söker:
https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradlost-natverk/a...

Detta var högintressant och verkar vara en bra lösning.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asyvan:

Jag tolkar det som att det är mellan olika byggnader?
Kanske denna kan vara det du söker:
https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradlost-natverk/a...

Någonting i den stilen borde fungera fint. Det finns andra, liknande produkter från andra tillverkare också.
Jag har tyvärr ingen personlig erfarenhet av dem, så jag kan inte säga vilken som är bäst.