Toshiba N300 8TB kass batch?

Permalänk
Medlem

Toshiba N300 8TB kass batch?

Hej

Är det någon mer som köpt dessa diskar senaste året? 2020*
Har själv inhandlat en del under 2019 som och visades vara pålitliga och billiga.
Men detta året har jag nog returnerat 6-7st av dem senaste inhandlade
på grund av följande fel i smart loggen:

ID# ATTRIBUTE_NAME FLAG VALUE WORST THRESH TYPE UPDATED WHEN_FAILED RAW_VALUE
7 Seek_Error_Rate 0x000b 036 001 050 Pre-fail Always FAILING_NOW 0

och en timme senare så visar loggen

7 Seek_Error_Rate 0x000b 052 001 050 Pre-fail Always In_the_past 0

Det som händer är att disken helt enkelt slutar svara i systemet när den failat.
Hämtade ut 4st utav dessa senaste 4 dagarna.
Körde lång test på alla 4 det första jag gjorde. Passerade utan fel.
Nu 50 timmar senare efter test så har första disken börjat haverera.

Värt att notera är att dem sitter i välventilerad låda med gummiavlastade skruvar
för att minimera eventuell vibration.

/S

Permalänk
Medlem

Jag reklamerade en N300 8TB i början av december då disken inte kunde streama film utan att det blev "drops-outs" då och då. Tog mig ett bra tag att lokalisera detta till disken och den gav också felmeddelande när jag körde WD Diagnose. Fick vänta nu tills i förra veckan då en ny Toshiba N300 anlände från Dustin. Förväntansfull så monterades disken i min server med formatering etc. Kopierade över film och provade i går kväll och fick åter igen "drops-outs" Serverns övriga 6 diskar av fabrikat WD och HGST Deskstar i olika storlekar har inte detta problem. Skummade webben efter om fler haft detta problem och fann denna text på ett forum: "The failing Toshiba's with 256Mb cache are: HDWG180UZSVA" och mycket riktigt så har min senaste disk denna beteckning. Tillverkad 20200805.

Någon som mer information om denna "batch" så att man har hållbara argument för en ny reklamation?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LJN:

Jag reklamerade en N300 8TB i början av december då disken inte kunde streama film utan att det blev "drops-outs" då och då. Tog mig ett bra tag att lokalisera detta till disken och den gav också felmeddelande när jag körde WD Diagnose. Fick vänta nu tills i förra veckan då en ny Toshiba N300 anlände från Dustin. Förväntansfull så monterades disken i min server med formatering etc. Kopierade över film och provade i går kväll och fick åter igen "drops-outs" Serverns övriga 6 diskar av fabrikat WD och HGST Deskstar i olika storlekar har inte detta problem. Skummade webben efter om fler haft detta problem och fann denna text på ett forum: "The failing Toshiba's with 256Mb cache are: HDWG180UZSVA" och mycket riktigt så har min senaste disk denna beteckning. Tillverkad 20200805.

Någon som mer information om denna "batch" så att man har hållbara argument för en ny reklamation?

Jag fick mail från min TrueNAS i torsdags att en disk hade kassa sektorer. Gick in i shell och kollade
och hör och häpna, det var en Toshiba N300. 12 094 timmar i drift sedan köp.
Sen igår så fick jag ett till mail på ny disk med dåliga sektorer. Fast inte lika många.
En till Toshiba N300 med dryga 10 000 timmar i drift.
Det går bra nu... tur jag har 8 till.
Beställde nya WD diskar direkt så när jag bytt ut blir det reklamation.

Permalänk
Medlem

Och gick reklamationen igenom utan krångel/ifrågasättande? Min leverantör Dustin är inte snabba på att kreditera inköp, har nu ett reklamationsärende som ligger på en dryg månad. Har mailat kundtjänst flera gånger dom sista veckorna.

Permalänk
Medlem

Har tyvärr råkat ut för samma problem på alla mina fyra nya N300 8TB 256MB.

alla fyra skulla bli familjeföretagets nya server. i Hddscan så står det seek error value 001 worst 001 Threshold 50 på alla.

Kört truenas smart test nu med alla och de har en value på mellan 35-36 worst 001 och threshold på 50

har sedan 2018 fyra stycken som körts utan problem 24/7 i en Synology 218+ varav 2 via usb utan att det varit något problem.

delarna i den nya servern är mitt z97 system plus ett nytt Corsair RM750X gold psu.
då jag gått över till Ryzen.

Smart testat i både z97 systemet, Ryzen x570 gigabyte Aorus master och asus p55 Deluxe-E 1156 både externt och internt med samma resultat SEEK Error Failure.

Alla fyra har samma Firmware 0603

alla är HDWG180UZSVA
tillverkning enligt Label är 20200917 x2 och 20201106 x2.

Två är inköpta på Proshop och två på Computersalg i början av februari och har varit skyddade fram tills jag öppnade förpackningen i början av veckan då jag haft flertalet ansträngande läkarbesök.

självklart användes antistat-skydd.

enda tidigare hdd'n som falerat för mig var för 15-16 år sedan så man har varit minst sagt konfunderad av detta.

testat med andra hdd med samma kablar utan att få samma problem vilket iallafall utesluter sata kablar och moderkort slots.

har inte märkt av varken missljud eller problem att komma åt diskarna i Truenas eller W10 Vilket gör en ännu mer konfunderad......

Samtidigt säger Smart testet att alla förväntas sluta fungera inom 24 timmar......

Skall man ta detta med proshop/computersalg eller direkt med Toshiba?

Visa signatur

En Planka med Ryzen 3900X gör nu fler saker än vad mina tidigare (I7-4790K+i7-860) Gjorde tillsammans och jag kan samtidigt spela utan problem.

Teknisk utveckling är väldigt roligt!

Permalänk

Känns ju inte alls bra att läsa detta, när man köpte 4 st för några månader sedan, som jag har i en filserver, som kör Ubuntu Server.

Därför så köpte jag just 4 st WD Gold 6TB diskar att byta ut med. Vet att jag tappar 2TB per disk, men är ändå 2TB mer än de förra diskarna jag körde med.

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero...AMD Ryzen 7 5800X @ 4600MHz / 1.23V...Hyte Y60
G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3600MHz CL14...Sapphire Radeon RX 7900XT Pulse Gaming OC
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys...Logitech MX Master 3S...Corsair RM750x
Kingston KC3000 2TB M.2 + Kingston KC3000 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 4

Permalänk
Medlem

Kan uppdatera med att jag har prata med Computersalg idag och det var inga problem med att skicka dem tillbaka så det skall göras så snart jag fått mailen med försändelsen.

Troligen handlar det om kassa batchs från fabriken då alla fyra är tillverkade i Filippinerna.

Missade Proshops öppetid idag.

Visa signatur

En Planka med Ryzen 3900X gör nu fler saker än vad mina tidigare (I7-4790K+i7-860) Gjorde tillsammans och jag kan samtidigt spela utan problem.

Teknisk utveckling är väldigt roligt!

Permalänk
Medlem

Jag trodde jag sökte ordentligt, men uppenbarligen inte tillräckligt bra för att hitta den här tråden.

Bytte ut 4 stycken WD-red diskar för att uöka min 6TB-pool till en 16TB (gick från 3TB WB-red till 8TB Toshiba N300-diskar). Resilvrade om en ZFS-pool en disk i taget (tog ~5 dagar) och nu har hela poolen varit Online (och Healthy) i en dryg vecka.

Jag har inte märkt några problem; S.M.A.R.T visar inga felmeddelanden; och FreeNAS verkar lycklig.

Detta sagt - diskarna går varmare än mina WD-diskar gjorde, och de låter mer. Ljudet är i enlighet med specifikationen (WD-diskarna är specade till ~25dB medan Toshiba anger 34dB) men båda tillverkarna anger samma temperatur-range (0-65 C) vilket gör mig lite orolig.

Känns dock inte rimligt att köpa nya diskar och kräva reklamation om inte SMART faktiskt säger att något är fel. Och med tanke på att de flesta hårdvarufel manifesterar sig väldigt fort tänker jag att dessa diskar sannolikt är bra.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Som sagt så har jag haft 4 Toshiba N300 av samma modell sedan 2018 som fungerat utan problem, De har av ellevio utsatts för strömspikar som normalt kan döda datorer (2 Psuer och 2 moderkoprt av good kvalitet har fått offra sig tack Ellevio) Dessa Fungerar forfarande felfritt.

Medans de fyra nyligen inköpta hade S.M.A.R.T varningar direkt när de kopplades in för att köra smart innan installation i Server och de påstods fallera inom 24h.

fick samma varning både i W10 och Truenas och över tre olika system där både Intel och AMD används.

alla kommer fråm batcher tillverkade efter kvartal 2 2020 September/november och alla kommer fråm fabrik i filipinerna.
och de kommer från två olika försäljare.
Med tanke på detta verkar det handla om dåliga batcher som missats i QC på fabriken.

Kommer fortfarande att föredra Toshiba över WD eller Segate personligen.

Men helt nya diskar bör ej varna för imminent complete failure direkt från kartong.

Visa signatur

En Planka med Ryzen 3900X gör nu fler saker än vad mina tidigare (I7-4790K+i7-860) Gjorde tillsammans och jag kan samtidigt spela utan problem.

Teknisk utveckling är väldigt roligt!

Permalänk
Medlem

Nu har 12:e disken pajjat. En till N300 8TB alltså. Inköpt 9 oktober 2019. Knappa 2 år gammal.