Permalänk
Medlem

Gamla komponenter i modern dator?

Tjo!
Hej!

Jag vill ha IDE för både floppy och Optisk i en modern
dator. Jag önskar även FireWire.

Nu får jag säkert en massa förslag på adaptrar och liknande
men enheterna ska kunna monteras i min burk. Så PCI-E
till IDE vore kalas och samma sak med firewire. Så de
får ett uttag på burken utan en massa skräp runt burken.

Min gamla låda har utrymme för floppy 3,5 och femokvarten samt
ett par optiska enheter. Kabeldragningen i den kan ses som en katastrof
likvärdig Gudrun men jag och min låda tycker om varandra.

Min HAF 932 är byggd som en pansarvagn. Jag har repat den
och misshandlat den under de 11 åren jag haft den. Ändrat
färg på fläktar, borrat i den, sågat i den och den både håller
och ser jäkligt bra ut trots att den är väldig daterad.

Tacksam för alla tips från en nostalgiker som inte riktigt
har tålamod med en gammal dator alla gånger men vill rädda gamla
filer för de som har känslor för dem.

Permalänk
Medlem

Du lär väl behöva en sådan här eller liknande för att kunna använda IDE: https://www.proshop.se/Controller/StarTechcom-1-Port-PCI-IDE-...

Firewire: https://www.proshop.se/Input-Adapter/DeLOCK-PCI-Express-card-...

Har du någon gammal floppy-enhet redan? Annars skulle jag verkligen rekommendera en usbadapter.

Finns säkert billigare instickskort än de jag länkande, men något sådant skulle du behöva.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Startech gör alla möjliga olika saker.
https://www.startech.com/en-us/cards-adapters/hdd-controllers...
https://www.startech.com/en-se/cards-adapters/pex1394b3

För floppy får du nog leta USB varianter.

Men jag skulle nog reka en äldre burk som har det du behöver.
Som du ju redan har

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Du lär väl behöva en sådan här eller liknande för att kunna använda IDE: https://www.proshop.se/Controller/StarTechcom-1-Port-PCI-IDE-...

Firewire: https://www.proshop.se/Input-Adapter/DeLOCK-PCI-Express-card-...

Har du någon gammal floppy-enhet redan? Annars skulle jag verkligen rekommendera en usbadapter.

Finns säkert billigare instickskort än de jag länkande, men något sådant skulle du behöva.

IDE kortet verkade inte optimalt. Firewirekortet verkar lovande men lite dyrt.
Får nog räkna med en viss kostnad då de inte direkt serietillverkas. Får kolla
hur sugna de är på att sälja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Startech gör alla möjliga olika saker.
https://www.startech.com/en-us/cards-adapters/hdd-controllers...
https://www.startech.com/en-se/cards-adapters/pex1394b3

För floppy får du nog leta USB varianter.

Men jag skulle nog reka en äldre burk som har det du behöver.
Som du ju redan har

Moderkortet i min burk fixar inte något äldre än PCI-E
Jag har ett gammalt moderkort som fixar IDE och SATA men
Proffessorn i den är är en gammal dubbelkärnig
32 bitars AMD som tuffar på i 3GHz. Hur kul är det?

Har inte utrymme för en extraburk. Vill helst ha allt inne
i min nuvarande burk utan extra kablar eller USB-mojjar.

Syntax error
Permalänk
Rekordmedlem

Floppy använder inte ide och det finns optiska sataenheter så det är kanske inte så vettigt att satsa på en ide kontroll3r ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wixerone:

Moderkortet i min burk fixar inte något äldre än PCI-E
Jag har ett gammalt moderkort som fixar IDE och SATA men
Proffessorn i den är är en gammal dubbelkärnig
32 bitars AMD som tuffar på i 3GHz. Hur kul är det?

Vad jag vet så tillverkade AMD inte några dubbelkärniga 32-bitars processorer, så är den dual-core så är den nog 64-bitars också.

Hursomhelst, mängden PCI-E kort med IDE-kontakter torde vara mycket begränsat och PCI-E kort med floppy-kontroller ännu sällsyntare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Floppy använder inte ide och det finns optiska sataenheter så det är kanske inte så vettigt att satsa på en ide kontroll3r ?

Floppy använder visst IDE eller tom SCSI och det finns äldre optiska enheter som inte funkar med SATA.
Så det är IDE jag behöver, önskar och vill ha som funkar med en modern dator.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Wixerone:

Floppy använder visst IDE eller tom SCSI och det finns äldre optiska enheter som inte funkar med SATA.
Så det är IDE jag behöver, önskar och vill ha som funkar med en modern dator.

Har aldrig sett nån som ansluter på annat sätt än via floppyinterface (FDC) eller usb (nya externa enheter)
Det kanske finns men det är i så fall väldigt ostandardiserade produkter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Vad jag vet så tillverkade AMD inte några dubbelkärniga 32-bitars processorer, så är den dual-core så är den nog 64-bitars också.

Hursomhelst, mängden PCI-E kort med IDE-kontakter torde vara mycket begränsat och PCI-E kort med floppy-kontroller ännu sällsyntare.

Jag kan plocka fram det GAMLA moderkortet och beskriva det för dig om du vill men det var
inte frågan. Det går ju för sjutton att fixa en hårddisk till en C64 och en kortläsare till en gammal
IBM så varför går det inte att fixa så en ny dator kan hantera gamla enheter?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wixerone:

Floppy använder visst IDE eller tom SCSI och det finns äldre optiska enheter som inte funkar med SATA.
Så det är IDE jag behöver, önskar och vill ha som funkar med en modern dator.

https://www.prisjakt.nu/product.php?p=1361068

https://www.amazon.com/IYSHOUGONG-1-44MB-Floppy-Connector-Ada...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wixerone:

Jag kan plocka fram det GAMLA moderkortet och beskriva det för dig om du vill men det var
inte frågan. Det går ju för sjutton att fixa en hårddisk till en C64 och en kortläsare till en gammal
IBM så varför går det inte att fixa så en ny dator kan hantera gamla enheter?

Det finns en mycket enklare lösning än att behöva hålla på med PCI/PCI-e kort för att kunna koppla in IDE-enheter på ett moderkort som saknar sådan anslutning.
En sådan här StarTech.com IDE till SATA/SATA till IDE löser det mycket enklare.

När det kommer till floppy, så är det precis som tidigare nämnt enklast med en som ansluts via USB.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wixerone:

Jag kan plocka fram det GAMLA moderkortet och beskriva det för dig om du vill men det var
inte frågan. Det går ju för sjutton att fixa en hårddisk till en C64 och en kortläsare till en gammal
IBM så varför går det inte att fixa så en ny dator kan hantera gamla enheter?

kompatibilitet? som du säger fixa gamla saker till gamla saker går, men att få gamla saker att fungera med nya.. dom pratar inte längre samma språk, hela basen för hur det fungerade, från possessor till moderkort med nord/syd brygga till operativsystemet har ändrats så pas mycket att det inte är så lätt längre, har själv försökt få igång lite saker till pappa, men gav upp, kunde ansluta allt till slut, bara för att få tvärstopp i drivrutiner, som inte går att installera eller få tag på.

Mitt tips är att hitta usb varianter, som du inte ville ha, flytta över vad för filer du vill ha, och plocka undan usb sakerna igen om du inte vill se sladdarna, en permanent lösning i datorn låter konstigt, för mig, eller du har för avsikt att använda 1.44mb i taget eller en cd på 700mb, istället för ett usb minne eller annat minneskort, eller till och med molnet?

Visa signatur

MerLox

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wixerone:

Floppy använder visst IDE eller tom SCSI och det finns äldre optiska enheter som inte funkar med SATA.
Så det är IDE jag behöver, önskar och vill ha som funkar med en modern dator.

Har aldrig sett en IDE eller SCSI ansluten floppy, inte ens i udda maskiner som typ Sun Sparc.

Diskettstationer ansluter över ett eget interface bra mycket äldre än IDE som ändå är ett "modernt" påhitt.

Säger inte att det finns, säger bara att det är så udda att det i praktiken inte finns.

Diskett över USB är enklare.

För att kunna rädda gamla filer har jag många gånger haft äldre maskiner med fdd/ide etc och kört freebsd på dem, sen gör jag allt genom en terminal på valfri modern dator och kan köra burken utan mus/tgb/skärm, bara ström och ethernet.

FreeBSD är rätt mångsidigt och smidigt för att göra avbildningar av saker etc.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wixerone:

Jag kan plocka fram det GAMLA moderkortet och beskriva det för dig om du vill men det var
inte frågan. Det går ju för sjutton att fixa en hårddisk till en C64 och en kortläsare till en gammal
IBM så varför går det inte att fixa så en ny dator kan hantera gamla enheter?

Går gör det säkert, men intresset är så pass minimalt att det inte lär finnas många lösningar och de som eventuellt finns är svåra att hitta.

IDE och floppy var redan på utdöende när PCI-E gjorde sitt intåg. Det fanns säkert ett och annat PCI-E kort för IDE, men risken är stor att de slutade tillverkas för sisådär ett decennium sedan.
Floppy-kontroller på expansionskort fanns på den gamla ISA-tiden, men sedan dess har det varit ont om sådana.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Wixerone:

Jag kan plocka fram det GAMLA moderkortet och beskriva det för dig om du vill men det var
inte frågan. Det går ju för sjutton att fixa en hårddisk till en C64 och en kortläsare till en gammal
IBM så varför går det inte att fixa så en ny dator kan hantera gamla enheter?

För att det är retro, det är ungefär lika vettigt som att vilja använda hålkort.
Jag tycker du ska göra diskavbildningar via gammal hårdvara och sedan lägga alla retroprylar till dina samlingar. För du har väl inte tänkt att du ska använda floppy aktivt ?
Ide är lite mer förståeligt att vilja använda men disketter är det ju över 20 år sedan de slutade användas aktivt, bootdisk till win 98 är väl det sista man hade det till, efter det så har de nog inte använts i nån större omfattning utan fasats ut både vad gäller den mekaniska apparaten i lådan och interfacen på moderkorten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

För att det är retro, det är ungefär lika vettigt som att vilja använda hålkort.
Jag tycker du ska göra diskavbildningar via gammal hårdvara och sedan lägga alla retroprylar till dina samlingar. För du har väl inte tänkt att du ska använda floppy aktivt ?
Ide är lite mer förståeligt att vilja använda men disketter är det ju över 20 år sedan de slutade användas aktivt, bootdisk till win 98 är väl det sista man hade det till, efter det så har de nog inte använts i nån större omfattning utan fasats ut både vad gäller den mekaniska apparaten i lådan och interfacen på moderkorten.

*host* Jag använder 3,5" HD disketter yrkesmässigt flera gånger i veckan sen mer än 17år och och kommer göra det flera år till */host*

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Karaff:

*host* Jag använder 3,5" HD disketter yrkesmässigt flera gånger i veckan sen mer än 17år och och kommer göra det flera år till */host*

Men då håller du väl inte på med moderna datorer utan typ gamla verkstadsmaskiner ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Har aldrig sett en IDE eller SCSI ansluten floppy, inte ens i udda maskiner som typ Sun Sparc.

Såna fanns, men det var ju inte precis vanligt (tvärtom!), och krävde naturligtvis särskilda drivrutiner/programvara för att kunna fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men då håller du väl inte på med moderna datorer utan typ gamla verkstadsmaskiner ?

Formsprutningsmaskiner, de har ett långt liv och att bygga om till någon diskettlös lösning tillför inget direkt, disketterna finns och fungerar väldigt bra.
Det är parametrar för processen, unika för varje formverktyg och produkt man lagrar så, de tar inte mycket plats i anspråk.

Hos förra arbetsgivaren hade vi många ABB robotar som också körde diskett.

Dotterbolaget har en plastmaskin med diskettstation på vagn som ansluter via Rs232 😅

Alltså det är maskiner som så småningom byts ut, men man lägger ju inte ut flera miljoner på en ny maskin för att slippa disketter!

Skrivet av Erik_T:

Såna fanns, men det var ju inte precis vanligt (tvärtom!), och krävde naturligtvis särskilda drivrutiner/programvara för att kunna fungera.

Och med andra ord är de inte enkla att få liv i, i en moden dator och med ett modernt operativ...

Har faktiskt aldrig sett de själv som jag minns.

I så fall som någon extern SCSI lösning..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Syftet med min moderna retromaskin kanske jag borde beskrivit tidigare.

Jag har som hobby att hjälpa bla hembygdsföreningar att återställa eller
modernisera gamla format.

Jag kan bygga en gammal burk med allt som behövs men det optimala vore
att få det gamla att funka med det nya.

Önskar paralellport för Zipdrive, Q-disk och andra udda format som nästan
ingen minns.

De vanliga formaten som floppy, lightscribe CD-ram etc vill jag ha direkt
i burken utan en jäkla massa USB-tillbehör. Det måste gå att bygga en burk
som klarar det.

Glömde nästan. På AGP tiden fanns det grafikkort som var riktigt jäkla
bra på att ta in analog signal från VHS, Video-8 etc. Det önskar jag
för de USB-donglar jag hittils testat suger..

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Wixerone:

Syftet med min moderna retromaskin kanske jag borde beskrivit tidigare.

Jag har som hobby att hjälpa bla hembygdsföreningar att återställa eller
modernisera gamla format.

Jag kan bygga en gammal burk med allt som behövs men det optimala vore
att få det gamla att funka med det nya.

Önskar paralellport för Zipdrive, Q-disk och andra udda format som nästan
ingen minns.

De vanliga formaten som floppy, lightscribe CD-ram etc vill jag ha direkt
i burken utan en jäkla massa USB-tillbehör. Det måste gå att bygga en burk
som klarar det.

Glömde nästan. På AGP tiden fanns det grafikkort som var riktigt jäkla
bra på att ta in analog signal från VHS, Video-8 etc. Det önskar jag
för de USB-donglar jag hittils testat suger..

Det är nog så att marknaden för interna kontrollerkort är så extremt liten att man inte tillverkar sånt utan de fåtal som vill kunna använda disketter får gå via usb eller gammal hårdvara.

Att läsa in analogvideo är "bökigt" så läs in digitalvideo i stället så verkar kvaliten bli bättre.
Du ska alltså ha video in via hdmi och digitalisera videon externt för bästa kvalitet, åtminstone om man ska tro på de som skriver om metoder för digitalisering av gamla videoband på olika forum.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wixerone:

Syftet med min moderna retromaskin kanske jag borde beskrivit tidigare.

Jag har som hobby att hjälpa bla hembygdsföreningar att återställa eller
modernisera gamla format.

Jag kan bygga en gammal burk med allt som behövs men det optimala vore
att få det gamla att funka med det nya.

Önskar paralellport för Zipdrive, Q-disk och andra udda format som nästan
ingen minns.

De vanliga formaten som floppy, lightscribe CD-ram etc vill jag ha direkt
i burken utan en jäkla massa USB-tillbehör. Det måste gå att bygga en burk
som klarar det.

Glömde nästan. På AGP tiden fanns det grafikkort som var riktigt jäkla
bra på att ta in analog signal från VHS, Video-8 etc. Det önskar jag
för de USB-donglar jag hittils testat suger..

Att få in allt sådant där i en modern burk blir besvärligt. Mycket besvärligt. Och kommer att ta tid att hitta lämpliga delar och få dem att fungera.

Rekommenderar snarare att du bygger ihop en halv-modern burk. Typ ett moderkort med socket 775 eller socket 939. Moderkort som hade både stöd för både IDE och floppy, och inbyggd parallellport och serieport. Men samtidigt tillräckligt nya för att ha stöd för 64-bit processorer, USB, och både PCI och antingen AGP eller PCI-E kortplatser (beroende på exakt modell).
Du kommer att spara mycket tid, pengar, och frustration på det viset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

För att det är retro, det är ungefär lika vettigt som att vilja använda hålkort.
Jag tycker du ska göra diskavbildningar via gammal hårdvara och sedan lägga alla retroprylar till dina samlingar. För du har väl inte tänkt att du ska använda floppy aktivt ?
Ide är lite mer förståeligt att vilja använda men disketter är det ju över 20 år sedan de slutade användas aktivt, bootdisk till win 98 är väl det sista man hade det till, efter det så har de nog inte använts i nån större omfattning utan fasats ut både vad gäller den mekaniska apparaten i lådan och interfacen på moderkorten.

Inte alls, ville man ladda in drivrutiner under installationen av XP så var det diskett som det var konstruerat för, även om man kunde strula sig runt det. Jag hade en i min P4 från 2004.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ztenlund:

Inte alls, ville man ladda in drivrutiner under installationen av XP så var det diskett som det var konstruerat för, även om man kunde strula sig runt det. Jag hade en i min P4 från 2004.

Ja disketter fanns kvar men drivers brukade levereras på cd efter 98 tiden och cd boot hade också introducerats på tidstypisk hårdvara, disketter var definitivt på väg bort efter win 98 som var det sista os som kan sägas behöva disketter, från XP så var det i regel cd skivor och inte disketter för drivers.
Hur som helst så är disketter ett utfasat media idag och det finns allt mindre hårdvara som kan hantera det på samma sätt som att ide, vga och dvi också är på väg att helt försvinna och bara blir bökigare att koppla med för varje dag.
Man bör migrera i tid så att man slipper leta prylar på museeum.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja disketter fanns kvar men drivers brukade levereras på cd efter 98 tiden och cd boot hade också introducerats på tidstypisk hårdvara, disketter var definitivt på väg bort efter win 98 som var det sista os som kan sägas behöva disketter, från XP så var det i regel cd skivor och inte disketter för drivers.
Hur som helst så är disketter ett utfasat media idag och det finns allt mindre hårdvara som kan hantera det på samma sätt som att ide, vga och dvi också är på väg att helt försvinna och bara blir bökigare att koppla med för varje dag.
Man bör migrera i tid så att man slipper leta prylar på museeum.

Att du hade en drivrutin på en CD hjälpte dig mycket lite när XP letade efter den på en diskett under installationen för att hitta hårddisken du ville installera på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är nog så att marknaden för interna kontrollerkort är så extremt liten att man inte tillverkar sånt utan de fåtal som vill kunna använda disketter får gå via usb eller gammal hårdvara.

Att läsa in analogvideo är "bökigt" så läs in digitalvideo i stället så verkar kvaliten bli bättre.
Du ska alltså ha video in via hdmi och digitalisera videon externt för bästa kvalitet, åtminstone om man ska tro på de som skriver om metoder för digitalisering av gamla videoband på olika forum.

Så jag ska bara ge upp?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Wixerone:

Så jag ska bara ge upp?

Firewire och Ide kontrollerkort finns till pci-e men floppy är det svårt att få tag på till pci-e, du kan använda usb internt eller ha en kombination av adaptrar och kontrollerkort eller kanske hitta nått udda moderkort som har pci eller isa portar för att göra det enklare att få tag i gamla kontrollerkort.
Det lär inte vara omöjligt men det lär knappast vara lätt heller utan du får planera valet av delar noga och leta rätt delar. Floppyportar på moderkorten försvann för ungefär 10 år sedan och de hade ju inte varit vanliga på 10 år när de försvann, floppy blir troligen det svåraste att lösa.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wixerone:

Floppy använder visst IDE eller tom SCSI och det finns äldre optiska enheter som inte funkar med SATA.
Så det är IDE jag behöver, önskar och vill ha som funkar med en modern dator.

Ska väl inte ge mig in på om Floppy använder "IDE" eller inte men kontakten på en floppy är inte densamma som på en gammal IDE HDD (eller PATA Io vilket är en bättre benämning) Floppy använder 34 pins flatkabel och PATA 40 pins kabel, och är inte kompatibla med varann.

Skulle köra med en USB, med en floppy>USB adapter så kan man nog ha den internt också..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ggustavsson:

Ska väl inte ge mig in på om Floppy använder "IDE" eller inte men kontakten på en floppy är inte densamma som på en gammal IDE HDD (eller PATA Io vilket är en bättre benämning) Floppy använder 34 pins flatkabel och PATA 40 pins kabel, och är inte kompatibla med varann.

Skulle köra med en USB, med en floppy>USB adapter så kan man nog ha den internt också..

Typ en sån här:

https://www.amazon.com/StarTech-Motherboard-4-Pin-Header-USBM...

Och en USB A till pinanslutning. Finns säkert i Sverige.

IDE-kontroller finns det flera av, typ:

https://www.prisjakt.nu/product.php?p=1267230