Dragon Age 4 blir renodlat singleplayer-spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag känner igen sökandet. Har önskat köra igenom exempelvis borderlands-spelen split screen. Men det stöds in på PC. Det går att modda sig till det men där tar orken slut istället.

A way out ser väldans trevligt ut som ett bra tips. 70% off på steam nu också.
Finns ett gäng plattoformsspel så som exempelvis cuphead. Unravel 1 och unravel 2.
Resident evil 6 kanske?
Halo har väl en del.
Farcry 5 ser ut att ha ett coop-läge faktiskt.

Gammal skåpmat kanske...

Annars kan jag väl ge ett halvrisigt tips i ungefär den stilen du inte ville ha.
Kolla steams taggar för exempelvis co-op and such. Utifrån den taggen kan du sortera ännu mer på ytterligare en eller två taggar som passar. Eller kolla vad folk gillar i de kategorierna.

https://store.steampowered.com/tags/en/Local%20Co-Op/#p=0&tab...
https://store.steampowered.com/tags/en/Online%20Co-Op/#p=0&ta...
https://store.steampowered.com/tags/en/Co-op/#p=0&tab=TopRate...
https://store.steampowered.com/tags/en/Split%20Screen/#p=0&ta...

Dying Light är rätt bra kört igenom det två gånger med frun. Dom har gjort det väldigt snyggt hur det synkar SP progressen mellan bådas konton.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Om dom hade tänk sig multiplayer som Mass Effect 3 så borde Bioware har lärt sig sin läxa (don't do it). Däremot hade det varit nice med ett skönt co-op RPG igen.

Godfall? Var ganska risigt i början med mycket buggar men är ett riktigt bra spel nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag känner igen sökandet. Har önskat köra igenom exempelvis borderlands-spelen split screen. Men det stöds in på PC. Det går att modda sig till det men där tar orken slut istället.

A way out ser väldans trevligt ut som ett bra tips. 70% off på steam nu också.
Finns ett gäng plattoformsspel så som exempelvis cuphead. Unravel 1 och unravel 2.
Resident evil 6 kanske?
Halo har väl en del.
Farcry 5 ser ut att ha ett coop-läge faktiskt.
The division och the division 2 känns som bra kandidater för kategorin också.

Gammal skåpmat kanske...

Annars kan jag väl ge ett halvrisigt tips i ungefär den stilen du inte ville ha.
Kolla steams taggar för exempelvis co-op and such. Utifrån den taggen kan du sortera ännu mer på ytterligare en eller två taggar som passar. Eller kolla vad folk gillar i de kategorierna.

https://store.steampowered.com/tags/en/Local%20Co-Op/#p=0&tab...
https://store.steampowered.com/tags/en/Online%20Co-Op/#p=0&ta...
https://store.steampowered.com/tags/en/Co-op/#p=0&tab=TopRate...
https://store.steampowered.com/tags/en/Split%20Screen/#p=0&ta...

Har spelat igenom de titlar du nämner, lite gammal skåpmat tyvärr.
Borderlands, smaklös story. Division 1 & 2 är farm, farm, farm men snyggt och väloptimerat i övrigt.
Resident evil, där har vi något som jag verkligen gilla i co-op. Hoppas Village kan bjuda på någon co-op.

Tro mig när jag säger det, har gått igenom steamlistan många gånger.

Usch känner mig kritisk och bitter men jag tror inte jag är ensam om att det finns luckor att fylla inom co-op segementet.

Permalänk
Medlem

Då blev det ett köp av DA4 för min del.

Permalänk
Medlem

Vill minnas att det var EA som påstod att ingen ville spela single-player spel längre. Efter kort googling fick jag fram:

Yes, AAA Single-Player Games Are Dying, And That's Fine -Forbes, 2017

EA: Single-Player Games Are 'Finished' -Wired, 2010

Games must now have online connectivity, or offline multiplayer -Gamesradar, 2010

I över 10 år har EA försökt övertala oss om denna skit. Kommer aldrig glömma hur EA gick ut med att Dead Space 2 var så misslyckat och sålde inte nog bra så de gjorde Dead Space 3 med online co-op och mikrotransaktioner som istället floppade totalt. Vad gjorde de då? La ner Visceral Games men fortsatte ändå att ösa in alltid-online, multiplayer och mikrotransaktioner i varenda spel.

De gjorde samma sak när senaste Sim City floppade. Lägger ner Maxis men behåller de som jobbade med The Sims (kassakon). Nu senast var det Mass effect Andromeda och Anthem som även dom floppade och folk var rädda att detta var dödsstöten för Bioware. Katastrofalt ledarskap av EA som istället tar till yxan mot de stackars studios som bara gör som EA beordrat dom. Nu har de väl snart inga spelserier och studios kvar att offra på "games as a service" altare. Men bättre sent än aldrig antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oztin:

Single player för all del men jag saknar verkligen co-op spel i alla former. Är det ingen marknad längre? Tycker det är det som fattas på spelmarknaden.

2-player coop rpg eller shooters med brossan är fortfarande en höjdare, fast det är sabla svårt att hitta nya spel att spela nuförtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Kan vi få ett renodlat RPG också, utan romanser också?

Ser gärna att dom tar steget längre.

I stort sett alla rpg med romanser stoppar nästan direkt efter karaktärerna blivit ett par.
All tid och energi läggs på flörtandet mm, sen en slut scen och done!
Bygg vidare på det, beroende på vad som händer i spelet så behöver förhållandet inte vara frid o fröjd hela tiden heller.

DA:O är nog ända jag spelat som haft graviditet med, och barn i efterföljande spel. Fast bara som mini sido grej.
Hade gärna sett dom utveckla detta, och för den delen varför inte göra det möjligt att göra slut/skilsmässa.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Tror du har missförstått vad Role-Playing Game innebär.

Dessutom är ju tjusningen att du kan välja vad du vill göra.

Det tycker jag inte. I fallet Bioware så är allt i deras RPGs, om man nu kan kalla dem för RPGs, definierbart och det inom väldigt snäva ramar, te.x. deras moralsystem definerar din karaktär efter dina handlingar som ond eller god. Det finns inga gråzoner, det är antingen eller. Faktum är att Bioware drar det här till sin spets så de val som du har är egentligen inte dina val för mig veterligen så kan du inte utplåna Citadels befolkning i Mass Effect, bara för att du spontant känner för det.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Ser gärna att dom tar steget längre.

I stort sett alla rpg med romanser stoppar nästan direkt efter karaktärerna blivit ett par.
All tid och energi läggs på flörtandet mm, sen en slut scen och done!
Bygg vidare på det, beroende på vad som händer i spelet så behöver förhållandet inte vara frid o fröjd hela tiden heller.

DA:O är nog ända jag spelat som haft graviditet med, och barn i efterföljande spel. Fast bara som mini sido grej.
Hade gärna sett dom utveckla detta, och för den delen varför inte göra det möjligt att göra slut/skilsmässa.

Jag tycker ändå Mass Effect serien gör det ganska bra, beroende på hur en gjorde romanserna i ME1 och ME2 så blir det ganska intressanta och bra konflikter och utvecklingar i ME3.

Kunde dock gjorts ännu mycket bättre, det är verkligen en tragedi att ME3 inte fick den tid det förtjänade på sig...

Permalänk
Medlem

Single player 🥰
Det är allt jag vill ha. Så bra nyhet.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Ser gärna att dom tar steget längre.

I stort sett alla rpg med romanser stoppar nästan direkt efter karaktärerna blivit ett par.
All tid och energi läggs på flörtandet mm, sen en slut scen och done!
Bygg vidare på det, beroende på vad som händer i spelet så behöver förhållandet inte vara frid o fröjd hela tiden heller.

DA:O är nog ända jag spelat som haft graviditet med, och barn i efterföljande spel. Fast bara som mini sido grej.
Hade gärna sett dom utveckla detta, och för den delen varför inte göra det möjligt att göra slut/skilsmässa.

Ja, jag får hålla med då jag tycker romanser i våra västerländska (framförallt i Biowares spel) rollspel är väldigt tråkiga. Det är typ en kyss, följt av en sekvens som slutar med en svart ruta och du får en "poonhunter" achievement.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Får det inte vara kärlek i rollspel?

Får det väl, men Bioware lägger ner så enormt mycket tid på det. I DA3 fanns det smått absurda 8 romanser och ytterligare ett gäng som man kunde försöka med. Jag brukar inte bry mig om romanserna, men det är väldigt mycket av spelet som försvinner om man gör så. Man lär inte känna de andra karaktärerna, och det är ju en stor del av poängen med att spela Bioware-spel. Det märks framförallt om man spelar liknande spel som inte har det extrema romans-fokuset - Outer Wilds och New Vegas för att ta ett par exempel.

(DA2 hade dessutom problemet att en del av karaktärerna försökte aggressivt ragga upp en om man inte redan var i en romans, men det har författarna erkänt att det var ett misstag. Med tanke på att det spelet var en katastrof som de försökt försvara mot i princip all annan kritik, måste det erkännandet ses som att de aldrig kommer att göra så igen.)

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Det tycker jag inte. I fallet Bioware så är allt i deras RPGs, om man nu kan kalla dem för RPGs, definierbart och det inom väldigt snäva ramar, te.x. deras moralsystem definerar din karaktär efter dina handlingar som ond eller god. Det finns inga gråzoner, det är antingen eller. Faktum är att Bioware drar det här till sin spets så de val som du har är egentligen inte dina val för mig veterligen så kan du inte utplåna Citadels befolkning i Mass Effect, bara för att du spontant känner för det.

Huh..? Det är ett vanligt inslag i RPG att du antar en roll som medför en rad begränsningar. Det är lite det som gör det intressant.

Mer nyanserad moral håller jag dock med om att det är på tiden det blir vanligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

(DA2 hade dessutom problemet att en del av karaktärerna försökte aggressivt ragga upp en om man inte redan var i en romans, men det har författarna erkänt att det var ett misstag. Med tanke på att det spelet var en katastrof som de försökt försvara mot i princip all annan kritik, måste det erkännandet ses som att de aldrig kommer att göra så igen.)

Intressant hur många som ser DA2 som en katastrof och andra, som jag, att det är bland deras bästa spel någonsin.

Jag tycker deras berättande i DA2 är fantastiskt och känns ganska unik och egen.
Karaktärerna är fantastiska och världen och handlingen är riktigt bra alltså.

Stridsystemet var lite simpelt men var otroligt roligt och tillfredsställande.

DA2 utmärker sig verkligen på dom punkter där jag uppskattar Bioware mest, karaktärer, relationer, handling och berättande.

Open World som dom försökte sig på i DA:I och ME:A intresserar mig inte och jag hoppas dom har släppt det mer till DA4...

Skrivet av DevilsDad:

Mer nyanserad moral håller jag dock med om att det är på tiden det blir vanligare.

Om du inte redan spelat det så vill jag å det varmaste rekommendera Tyranny.
Helt fantastiskt, om än väldigt kort.
Men utvecklarna satsade mer på att göra många omspelningar så varierade och olika istället, vilket jag uppskattar väldigt även om jag själv bara gillar att spela igenom den typen av spel en gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Får det väl, men Bioware lägger ner så enormt mycket tid på det. I DA3 fanns det smått absurda 8 romanser och ytterligare ett gäng som man kunde försöka med. Jag brukar inte bry mig om romanserna, men det är väldigt mycket av spelet som försvinner om man gör så. Man lär inte känna de andra karaktärerna, och det är ju en stor del av poängen med att spela Bioware-spel. Det märks framförallt om man spelar liknande spel som inte har det extrema romans-fokuset - Outer Wilds och New Vegas för att ta ett par exempel.

(DA2 hade dessutom problemet att en del av karaktärerna försökte aggressivt ragga upp en om man inte redan var i en romans, men det har författarna erkänt att det var ett misstag. Med tanke på att det spelet var en katastrof som de försökt försvara mot i princip all annan kritik, måste det erkännandet ses som att de aldrig kommer att göra så igen.)

Nu har jag bara spelat DAO, men där tvingas du absolut inte in i romantiska relationer. Du kan ha en vänskapsrelation och ändå lära känna karaktärerna. Tycker inte 8 alternativ ens känns som särskillt mycket. (Det var väl 6 i DAO)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Intressant hur många som ser DA2 som en katastrof och andra, som jag, att det är bland deras bästa spel någonsin.

Jag tycker deras berättande i DA2 är fantastiskt och känns ganska unik och egen.
Karaktärerna är fantastiska och världen och handlingen är riktigt bra alltså.

Stridsystemet var lite simpelt men var otroligt roligt och tillfredsställande.

DA2 utmärker sig verkligen på dom punkter där jag uppskattar Bioware mest, karaktärer, relationer, handling och berättande.

Open World som dom försökte sig på i DA:I och ME:A intresserar mig inte och jag hoppas dom har släppt det mer till DA4...

Om du inte redan spelat det så vill jag å det varmaste rekommendera Tyranny.
Helt fantastiskt, om än väldigt kort.
Men utvecklarna satsade mer på att göra många omspelningar så varierade och olika istället, vilket jag uppskattar väldigt även om jag själv bara gillar att spela igenom den typen av spel en gång.

Intressant att få den synvinkeln på DA2. Kanske dags att testa det!

Edit: Får ta och kolla upp Tyrany! Att det är kort gör mig absolut inget. Tycker open world och oändligt mid sidequest ofta gör spelen sämmre. Nu när jag inte har lika mycket tid längre uppskattar jag korta spel med djup story.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Nu har jag bara spelat DAO, men där tvingas du absolut inte in i romantiska relationer. Du kan ha en vänskapsrelation och ändå lära känna karaktärerna. Tycker inte 8 alternativ ens känns som särskillt mycket. (Det var väl 6 i DAO)

DA:O var ett jättebra spel. Det har fyra möjligheter totalt (Morrigan, Leilana, Alistair och Zevran, varav Leilana och Zevran var bi) och ingen av dem jagade dig. I princip samma som första ME i det fallet (det hade tre, där bara Ashari som jag glömt namnet på var för bägge könen). Det funkade dock mest i de fallen för att det var ganska nytt. Ja, Jade Empire och tom sista expansionen till NWN hade romanser, men bägge de spelades av ganska få. ME och DA:O hade mycket större marknader, och romanserna uppskattades av folk som tyckte att det var revolutionerande. Det är det inte längre. Att Bioware gick så stenhårt in på att göra dem i speciellt DA:I gjorde att de blev i princip obligatoriska.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Intressant hur många som ser DA2 som en katastrof och andra, som jag, att det är bland deras bästa spel någonsin.

Jag tycker deras berättande i DA2 är fantastiskt och känns ganska unik och egen.
Karaktärerna är fantastiska och världen och handlingen är riktigt bra alltså.

Stridsystemet var lite simpelt men var otroligt roligt och tillfredsställande.

DA2 utmärker sig verkligen på dom punkter där jag uppskattar Bioware mest, karaktärer, relationer, handling och berättande.

Stridssystemet är så katastrofalt att det egentligen räcker för att såga spelet bara där. Det har dessutom extremt få miljöer som återanvänds hela tiden. Storyn har en hel del bra idéer, men det förstörs av att alla val slutar i precis samma resultat. Hela debatten mellan Chantry och magikerna slutar också i ”rött lyrium dåligt!” Hade mitt spel kraschat med 30 minuter kvar, hade jag gett storyn godkänt. Som det är är det en katastrof.

Sen har spelet en hel del bullshit runt omkring sig sen launchen, och jag har svårt att bortse från det även om det egentligen inte har med spelet att göra.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Tycker alla Dragon Age-spelen varit toppen att spela, stridssystemet var bra i högre svårighetsgrader och storyn var jättebra. Miljöerna med de episka grottorna i "LOTR Moria" storlek var fantastiska att röra sig i.

Hoppas detta blir minst lika bra som Inquisition samt att det kommer fler konkurrenter i genren.

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Medlem

Det glädjer mig.
Online är mest en stor hoppborg full med snorläppade barn.

Permalänk
Medlem

Det är väl bra att de skippar multiplayer och satsar på en singleplayer-upplevelse. Hoppas de kan skippa ideologin också, fast där har jag noll förväntningar vad gäller Bioware.

Permalänk
Medlem

Underbart! Fokus på det som betyder något i ett spel som detta och bort med allt skräp. Kommer att bli mycket bättre!

Visa signatur

Vit kaffekopp V1.0

Permalänk
Medlem

At f_cking last! Kommer förköpa på en gång!

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Trevligt med ett spel som inte blir ett "game as a disservice".

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Kör igenom Origins (igen) just nu. Fantastiskt spel. Kör under Linux, med ett 1080 (och "skrattar" åt den rådande GPU-bristen ). Coop är nice men behövs verkligen inte.

BG2 coop var ju iofs riktigt kul, men det var i en tid då det var LAN som gällde, vilket kanske också kan förklara varför det var så kul.

Det viktiga med DA:4 är nog att det inte blir för förutsägbart. Gäller iofs alla spel.

Håller tummarna!

Visa signatur

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson

Permalänk

Tack gode gud.
Jag har inget intresse öht av multiplayer i Dragon Age.

Nu vågar jag nästan hoppas att Dragon Age 4 blir rätt hyfsat ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Open World som dom försökte sig på i DA:I och ME:A intresserar mig inte och jag hoppas dom har släppt det mer till DA4...

Där sa du något. Föredrar Mass Effect 1,2,3 över open world alla gånger. Speciellt om det sköts så som Bioware gör med open worlds, fyller på en massa "collect x item" och liknande fetchquest utan någon poäng.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Skrivet av PeoplesMC:

Hoppas they bring back blood magic.

Dagens svengelska ;).

Permalänk
Medlem

Spelat alla Dragon Age spel.
Inte enda gång har jag varit intresserad av MP delen.

Bra att dem valde att plocka bort det.

Bättre att lägga ner tid att göra ett bra SP spel.

Fallen Jedi var så himla bra!

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG - ASUS TUF X670E Plus - Ryzen 7600X / H150i Elite LCD - Corsair 32GB DDR5 @6000 - 7900XT OC TUF - Gigabyte nVme 500GB OS-PRG - Kingston NV2 2TB - 4TB HDD x 2 - SteelS Apex 7 + Razer Viper Ultimate - SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S - AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Bra att de skrotade MP planerna, kan inte säga att jag var så imponerad av MP läget i ME3.

Nu har jag iofs inget förtroende för Bioware längre så jag har noll förhoppningar om att DA4 eller ME4 (5?) kommer bli bra. DA:O var bra, men sedan gick det utför. Ordentligt.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850