Bahnhof går till attack mot PTS efter läckt mailkonversation

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Om du menar utlämning av namn och adress på folk som enligt en advokatbyrå ägnat sig åt piratkopiering säger lagen att uppgifterna endast får lämnas ut om en domstol säger att de ska lämnas ut. Därför går det alltid till domstol.Om uppgifterna inte lämnas ut till amerikanska staten bryter företaget mot Cloud Act och riskerar böter i USA. Om uppgifterna lämnas ut till amerikanska staten bryter företaget mot artikel 48 i GDPR och riskerar böter i EU, förutsatt att uppgifterna inkluderar personuppgifter. Cloud Act är något som ensidigt hittats på av USA, inte något som ömsesidigt förhandlats fram av EU och USA. Således stoppar artikel 48 i GDPR att uppgifterna lämnas ut till USA. Problemet här är att företaget inte har något sätt att undvika att åka på böter. Således tvingas bolaget titta på saker som vilket land som utdelar högst böter och vilket land som med störst sannolikhet upptäcker att något lämnas ut eller inte lämnas ut. Det betyder att företagen kanske lämnar ut en del saker men låtsas om att de inte känner till andra saker.

För övrigt är det inte bara Cloud Act man ska akta sig för. Det finns liknande lagar i andra länder, t.ex. Kina.

Kan fler omgångar bötesbelopp krävas om uppgifter "fortfarande" inte lämnas ut, eller har gällande företag bara en omgång belopp att förhålla sig till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om andra ISP's I sanna nöt, typ Telia öppen fiber, höjer priserna samtidigt så är det nätägaren som höjt priserna och operatörerna måste följa efter för att behålla lönsamheten. Jag som haft Bahnhof via Itux har bara sett prissänkningar. Men nu när vi flyttar och det är Jönköping Energi som står för nätet så blir samma hastighet 50lr dyrare. Dock tycker jag Bahnhof står sig bra prismässigt jämfört med andra operatörer i samma nät.

Jag tror Bredband2 är billigare och de verkar vara rätt ok. Jag har inte haft en tanke på att nätägarna kan ha påverkat. Prishöjning på 20 kr är inte jättemycket, inget som jag behöver bry mig om så länge jag inte binder om mig, uppgraderar eller möjligtvis flyttar. Dock hade jag eventuellt kunnat tänka mig högre hastighet om det inte var mycket dyrare än nuvarande. Men alla priserna har nog gått upp 20 kr, så nöjer nog mig med 100/10 ett tag till. Bahnhof är nog bland de dyrare alternativen på stadsnätet i Helsingborg. När jag bytte ifrån Comhem via kabel så var Bahnhof billigare, men det ändrades sen. Dock, bättre 50 kr dyrare än att inte ha dom som alternativ alls?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Om du menar utlämning av namn och adress på folk som enligt en advokatbyrå ägnat sig åt piratkopiering säger lagen att uppgifterna endast får lämnas ut om en domstol säger att de ska lämnas ut. Därför går det alltid till domstol.Om uppgifterna inte lämnas ut till amerikanska staten bryter företaget mot Cloud Act och riskerar böter i USA. Om uppgifterna lämnas ut till amerikanska staten bryter företaget mot artikel 48 i GDPR och riskerar böter i EU, förutsatt att uppgifterna inkluderar personuppgifter. Cloud Act är något som ensidigt hittats på av USA, inte något som ömsesidigt förhandlats fram av EU och USA. Således stoppar artikel 48 i GDPR att uppgifterna lämnas ut till USA. Problemet här är att företaget inte har något sätt att undvika att åka på böter. Således tvingas bolaget titta på saker som vilket land som utdelar högst böter och vilket land som med störst sannolikhet upptäcker att något lämnas ut eller inte lämnas ut. Det betyder att företagen kanske lämnar ut en del saker men låtsas om att de inte känner till andra saker.

Detta var vad jag syftade på att det är en röra mellan USA och EU. (Sedan hade jag inte stenkoll på det, men visste att det var ungefär såhär.) Det jag hänvisade rörande önskan till EU direktiv är att istället för att reaktivt hantera det ifall det kommer fram att något företag lämnat ut data så hänvisar man proaktivt att inte sätta känslig data under varken Cloud Act eller National Intelligence Law tjänster. Incitamenten blir ju helt fel för alla parterna inblandade annars.

Företag och organisationer som förvaltar känslig data vill göra det på det stället som blir billigast/bäst. I dagsläget är amerikanska företag som Amazon, Microsoft & Google rätt dominanta på denna fronten. Så incitamentet säger här till dem att inte ens tag hänsyn till Cloud Act och liknande lagar, vilket är vad som händer i verkligheten också.

Cloud Service Providers vill minimera böter de tar emot. Så de har incitament att dela ut datan till regering som önskar men göra det utan att EU upptäcker. Med andra ord, datan läcker och de drabbade har inte en susning. Många datautlämningar har ju till och med sekretessklausuler som gör att den service providern inte ens får säga det. (Sistnämnda är jag lite osäker på om Cloud Act har ändrat, men vet att det var standard praxis innan.) Även annars så blir det som du säger, tag smällen med minst böter men datan kanske läcker ändå.

Skrivet av Kommenterande 2:

För övrigt är det inte bara Cloud Act man ska akta sig för. Det finns liknande lagar i andra länder, t.ex. Kina.

Jo, nämnde det till och med i slutet av mitt förra inlägg.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Vad Sweclockers verkar ha missat är att för två dagar sedan så gick PTS ut med ett föreläggande om att Bahnhof skall lämna in fullständiga uppgifter till dem annars så kommer ett vite på en miljon.

Så Banhof kommer att krypa till korset och lämna ut uppgifterna, för de har inte råd med ett vite på en miljon, precis som det inte har råd att gå till domstol, men de har råd att göra fåniga saker som det här.

Det är på samma nivå som när de blockerade Elsevier, efter att de blev tvingade att blockera fildeldningsajter för vetenskapliga artiklar, där de som vanligt, inte valde att inte gå till domstol. Något som Telia gjorde och har gjort i andra fall.

Men en dag så kanske Banhof också växer upp...

Jag ser ingen begäran om IP-adresser där i kombination med detta och bahnhof jiddrar oavsett om utlämning. Man kan ju fråga sig varför de behöver så detaljerad information på PTS för att tillhandahålla de tjänster de nämner i föreläggandet.

Skrivet av filbunke:

Jag kan få 10Gbit/s från Bahnhof. Men jag vill inte ha med dem att göra.

Inte jag heller, har 1Gbit/s från dem och det räcker gott för min utrustning.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Haha... aja är väll inte direkt förvånad att en statlig myndighet gör bort sig...
Skicka klartext via skype... märks att dom inte har kompetens när det kommer till säkerhet för IT...
Men det är inte bara PTS....

Skrivet av Gender Bender:

Fan vad pinsamt. Man tycker ju att PTS borde ha lite mer koll på det här med säkerhet. Speciellt nu när det diskuteras livligt om just IT-säkerhet, med en växande hotbild i öst. Mycket affärskänslig information, bäst att skicka lösenordet okrypterat via SMS som vem som helst kan sniffa upp.

Pinsamt... Jupp!
Dock skulle jag undvika och använda SMS för att skicka lösen,
Om lösen måste skickas via app på mobilen, använd helst Signal eller Keybase

Skrivet av Mordekai:

Jag längtar lite efter mail 2.0. End to end kryptering, signering. Hade ju inte hjälpt här men mail är ju så sjukt undermåligt på säkerhet.

Jo det hade hjälpt om PTS gjort rätt, T.ex. använt PGP + Encrypto.
Jag kör själv kryptering via min mail, ser ut så här.

Vill ni kryptera upp den lilla fil jag krypterade så kan ni hämta ner filen på denna länk
https://drive.google.com/file/d/1ov2KkwgSJvDedk70xAU1A3E_ZaWc...

Ser ut så här när man tagit ner filen och installerat encrypto, och ska kryptera upp filen.
(jag aktiverade hint)

Jag antar att mitt inlägg här ger en del insikt på hur allt bör utföras.
Tänk på att det finns många smarta simpla lösningar som går och utföra på rätt sätt utan att göra allt komplicerat.

Steg 1. Aktivera PGP / annan form av kryptering (serverside)
Steg 2. Ladda ner + installera ett krypteringsprogram. (t.ex. Encrypto)
Steg 3. Skicka inte lösenord i klartext -.-" (oavsätt plattform)

Visa signatur

[ Fractal Design Define S Svart ] [ ASUS ProArt X670E-Creator WIFI ] [ Amd Ryzen 9 7950x3D ]
[ G.Skill Trident 64GB DDR5 6000MHz ] [ Noctua NH-D15 Chromax Black ]
[ Western Digital Black SN850X 1TB Gen4 ] [ Samsung 870 QVO 2TB MZ-77Q2T0BW ]
[ ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC ]
[ Corsair AX860 80 Plus Platinum ] [ Gigabyte 32" M32U IPS 4K 144 Hz HDMI 2.1 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Vad Sweclockers verkar ha missat är att för två dagar sedan så gick PTS ut med ett föreläggande om att Bahnhof skall lämna in fullständiga uppgifter till dem annars så kommer ett vite på en miljon.

Så Banhof kommer att krypa till korset och lämna ut uppgifterna, för de har inte råd med ett vite på en miljon, precis som det inte har råd att gå till domstol, men de har råd att göra fåniga saker som det här.

Det är på samma nivå som när de blockerade Elsevier, efter att de blev tvingade att blockera fildeldningsajter för vetenskapliga artiklar, där de som vanligt, inte valde att inte gå till domstol. Något som Telia gjorde och har gjort i andra fall.

Men en dag så kanske Banhof också växer upp...

Har du läst länkarna du skickar? Angående PTS föreläggande så är det uppgifter de begär in av alla ISPer i Sverige, så där kommer Telia garanterat också ha skickat in sina uppgifter. Eller har du någon källa som säger att Telia vägrat detta?

Vad det gäller blockering av piratsajter gör Bahnhof helt rätt som inte tar det till domstol, då Telia redan dragit det dit och förlorat. Varför vill du att Bahnhof ska göra samma sak när det är givet att de kommer förlora målet oavsett?

Permalänk
Skrivet av sunnis:

...
Men såhär idag och några år tillbaka så finns det bra MFA baserade system som man kan använda i kombination med e-post, att man egentligen skickar en länk till ett underliggande system där mottagaren behöver verifiera sin identitet med bankid eller annat 2FA och att datan aldrig skickas iväg utan hämtas istället end-to-end krypterat hos mottagaren som har identifierat sig med flera olika metoder.
...

Kan du länka nån sån system? Genuint intresserad/nyfiken! Hittade inget när jag googla lite snabbt.

Skrivet av Zidichy:

Haha... aja är väll inte direkt förvånad att en statlig myndighet gör bort sig...
Skicka klartext via skype... märks att dom inte har kompetens när det kommer till säkerhet för IT...
Men det är inte bara PTS....

Pinsamt... Jupp!
Dock skulle jag undvika och använda SMS för att skicka lösen,
Om lösen måste skickas via app på mobilen, använd helst Signal eller Keybase

Jo det hade hjälpt om PTS gjort rätt, T.ex. använt PGP + Encrypto.
Jag kör själv kryptering via min mail, ser ut så här.

https://i.imgur.com/ATEnjCv.png
https://i.imgur.com/NkeRlgf.png

Vill ni kryptera upp den lilla fil jag krypterade så kan ni hämta ner filen på denna länk
https://drive.google.com/file/d/1ov2KkwgSJvDedk70xAU1A3E_ZaWc...

Ser ut så här när man tagit ner filen och installerat encrypto, och ska kryptera upp filen.
(jag aktiverade hint)
https://i.imgur.com/9De24N7.gif

Jag antar att mitt inlägg här ger en del insikt på hur allt bör utföras.
Tänk på att det finns många smarta simpla lösningar som går och utföra på rätt sätt utan att göra allt komplicerat.

Steg 1. Aktivera PGP / annan form av kryptering (serverside)
Steg 2. Ladda ner + installera ett krypteringsprogram. (t.ex. Encrypto)
Steg 3. Skicka inte lösenord i klartext -.-" (oavsätt plattform)

Snyggt!
Vill puffa för GPG Suite till macOS och Mail.app.
Tyvärr måste man betala/subscriba för Mail.app-delen om man inte hittar en schysst fork av det. Men övriga delar är fortfarande gratis och man kan både kryptera och signera vid sidan om Mail.app och inkludera allt i ett vanligt mail.

Citera flera.
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

OK? Jag saknar fortfarande den dör du vet substansen och anledningen jag pratade om. Hela grejen verkar vara att man ska hats dem för att de har rätt, och sedan kanske mumla något svepande om dålig support eller liknande som inte har ett dugg med ämnet att göra. Men ok. Att du personligen inte vill ha med dem att göra av en helt okänd anledning skall tydligen vara relevant?

Jag hatar inte Bahnhof, jag tycker bara att de står bara på väldigt ruckliga principer i integritetsfrågan, vilket får dem att framstå som direkt skenheliga för de predikar mer än gärna motsatsen. Men låt oss etablera följande:

*) De stoltserar med att de värnar om integriteten, framförallt om sina användares integritet. Faktum är att det är patologiskt omöjligt för dem att hålla käft om detta.

*) De använder integritetsfrågan ofta som ett slagträ, mot sina konkurrenter, mot rättsväsandet och andra statliga myndigheter.

Anledningen till varför jag säger att Bahnhofs prat om integritet är bara tomt prat, är för de kommer lämna ut allt de har om dig på begäran om du har begått ett allvarligt brott (dvs brott som har en straffpåföljd på minst sex månader i fängelse) för de åtar sig att följa Svensk lag, vilket är ett grundläggande krav för alla företag som vill bedriva näringsverksamhet i Sverige. De säger också att endast i fallen där de har rättsligt prövats så kommer de lämna ut användaruppgifter.

Om användarens integritet är något som de lovar dyrt och heligt att alltid försvara, varför är de då mer än villiga att rucka på den principen om användaren begår ett allvarligt brott eller det föreligger ett hot om vite? Det går tvärt emot vad Bahnhof själva påstår. En annan sak som osar ruttet är detta (nya) påfund från Bahnhof om hur mycket de står för yttrandefriheten. Javisst, tills någon blir anmäld för hets mot folkgrupp, dödshot eller vad det nu kan vara för då kommer de laglydigt ge farbror Polisen det de vill ha. Men det där med integritet och yttrandefrihet, det värnar Bahnhof väldigt mycket om om man nu ska tro Bahnhof.

Skaffar man sig Bahnhof för att man inbillar sig att sina uppgifter är trygga hos Bahnhof, så har jag för övrigt ett torn i Paris att sälja.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Har inte superbra koll på Skype For Business mer än att det var bland de mest buggiga mjukvaror jag använt några år sedan, men varför skulle de köra on-premise mellan PTS och Telia? Internt, möjligen. Men mellan Telia och PTS känns det spontant inte som en intern lösning? Om det inte är så att det är interna servrar som kommunicerar med varandra.

Iaf, är det i något steg överfört till en Microsoft server där Microsoft har teknisk möjlighet till datan så kan USA begära datan oavsett var den lagras. (Enligt USA, lite bråk mellan USA och EU om det då hör och häpna klingar det inte så bra med EU direktiv.) Det förjävliga som heter "Cloud Act" som tvingar alla amerikanska företag att förse amerikanska regeringen med vilken information de vill, oavsett var datan lagras och vilket lands invånare den berör. Vi kan mer eller mindre inte använda amerikanska cloud providers hos min arbetsgivare tack vare den lagen... Bra genomtänkt där USA, era bolag tappar kunder istället... Ärligt talat hoppas jag att EU ger direktiv att känslig data inte får lagras på servrar som faller under Cloud Act, för det är en fullständigt orimlig lag och det hade lett till att den snabbt ändrades.

För så som det är nu så spelar det inte så stor roll om den är på Microsofts server i Sverige eller NSA's server, i praktiken rätt lite som skiljer enligt nuvarande amerikansk lagstiftning. Finns goda skäl varför organisationer som EFF & Human Rights Watch spyr galla på den lagen. Jag menar de är inte ensamma, kinesiska National Intelligence Law finns även som är lika galen den.

Fast i det här fallet användes Skype mellan anställda på PTS, inte för att kommunicera med Telia. För att kommunicera med Telia användes mejl.

Så länge inte Microsoft byggt in en ny bakdörr i on-premise installationen tror jag att det är lugnt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Jag hatar inte Bahnhof, jag tycker bara att de står bara på väldigt ruckliga principer i integritetsfrågan, vilket får dem att framstå som direkt skenheliga för de predikar mer än gärna motsatsen. Men låt oss etablera följande:

*) De stoltserar med att de värnar om integriteten, framförallt om sina användares integritet. Faktum är att det är patologiskt omöjligt för dem att hålla käft om detta.

*) De använder integritetsfrågan ofta som ett slagträ, mot sina konkurrenter, mot rättsväsandet och andra statliga myndigheter.

Anledningen till varför jag säger att Bahnhofs prat om integritet är bara tomt prat, är för de kommer lämna ut allt de har om dig på begäran om du har begått ett allvarligt brott (dvs brott som har en straffpåföljd på minst sex månader i fängelse) för de åtar sig att följa Svensk lag, vilket är ett grundläggande krav för alla företag som vill bedriva näringsverksamhet i Sverige. De säger också att endast i fallen där de har rättsligt prövats så kommer de lämna ut användaruppgifter.

Om användarens integritet är något som de lovar dyrt och heligt att alltid försvara, varför är de då mer än villiga att rucka på den principen om användaren begår ett allvarligt brott eller det föreligger ett hot om vite? Det går tvärt emot vad Bahnhof själva påstår. En annan sak som osar ruttet är detta (nya) påfund från Bahnhof om hur mycket de står för yttrandefriheten. Javisst, tills någon blir anmäld för hets mot folkgrupp, dödshot eller vad det nu kan vara för då kommer de laglydigt ge farbror Polisen det de vill ha. Men det där med integritet och yttrandefrihet, det värnar Bahnhof väldigt mycket om om man nu ska tro Bahnhof.

Skaffar man sig Bahnhof för att man inbillar sig att sina uppgifter är trygga hos Bahnhof, så har jag för övrigt ett torn i Paris att sälja.

Anledningen till att de lämnar ut till polisen är ju för att det har dragits till domstol och Bahnhof har förlorat, denna lagring och utlämning är något som ALLA ISP måste göra enligt svensk lag (vilket också leder till att datan lämnas ut vid tex hets mot folkgrupp och dödshot, om polisen skulle be om den). Det är denna data som lagstadgat ska sparas i 6 månader (om jag minns rätt på tiden).

Den datalagring och integritetsfråga som Bahnhof just nu är mest vokabulära om är istället den som faller under IPRED, vilket i princip är "all annan data som lagras än den som lagras åt polisen", detta är alltså den data som på domstolsbegäran kan fås ut av advokatbyråer för att sedan skicka kravbrev till privatpersoner.
Denna data finns det inga som helst lagar om vad eller hur länge man måste spara. Till skillnad från de flesta andra aktörer (alla?) så väljer Bahnhof alltså att inte lagra någon sådan data i mer än 24h.
Eftersom Telia och de andra uppenbarligen sparar tillräckligt för att det ska kunna skickas ut kravbrev så får man ändå ge Bahnhof att de faktiskt har en fördel integritetsmässigt här.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Fast i det här fallet användes Skype mellan anställda på PTS, inte för att kommunicera med Telia. För att kommunicera med Telia användes mejl.

Så länge inte Microsoft byggt in en ny bakdörr i on-premise installationen tror jag att det är lugnt.

Du har rätt, missförstod sammanhanget. Så om PTS kör on-premise är det inte lika stort problem.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Anledningen till att de lämnar ut till polisen är ju för att det har dragits till domstol och Bahnhof har förlorat, denna lagring och utlämning är något som ALLA ISP måste göra enligt svensk lag (vilket också leder till att datan lämnas ut vid tex hets mot folkgrupp och dödshot, om polisen skulle be om den). Det är denna data som lagstadgat ska sparas i 6 månader (om jag minns rätt på tiden).

Korrekt.

Skrivet av sweisdapro:

Den datalagring och integritetsfråga som Bahnhof just nu är mest vokabulära om är istället den som faller under IPRED, vilket i princip är "all annan data som lagras än den som lagras åt polisen", detta är alltså den data som på domstolsbegäran kan fås ut av advokatbyråer för att sedan skicka kravbrev till privatpersoner.
Denna data finns det inga som helst lagar om vad eller hur länge man måste spara. Till skillnad från de flesta andra aktörer (alla?) så väljer Bahnhof alltså att inte lagra någon sådan data i mer än 24h.
Eftersom Telia och de andra uppenbarligen sparar tillräckligt för att det ska kunna skickas ut kravbrev så får man ändå ge Bahnhof att de faktiskt har en fördel integritetsmässigt hör.

Det tycker jag inte, eftersom det enda advokatfirman behöver göra är att knalla över till tingsrätten, lämna över ett antal IP-adresser och att åberopa 26 § i lagen (1996:242) vilket förbjuder internetoperatören från att radera information (https://lagen.nu/1996:242#P26). Det vill säga, att inte lagra information längre än under ett dygn är brottsligt. Något jag tror Bahnhof gärna undviker.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

Mail är väl aldrig konfidentiella

Finns lösningar. Protonmail tex. microsoft har också lösning på krypterade mail. Dessa går dock inte att öppna direkt i mailklienten utan det öppnas i separat fönster och sen måste man autentisera sig.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av toe_cutter:

Snyggt!
Vill puffa för GPG Suite till macOS och Mail.app.
Tyvärr måste man betala/subscriba för Mail.app-delen om man inte hittar en schysst fork av det. Men övriga delar är fortfarande gratis och man kan både kryptera och signera vid sidan om Mail.app och inkludera allt i ett vanligt mail.

Thx.
Kul och se att inte bara jag är intresserad av kryptering för mail.
Kan detta vara något? https://github.com/macgpg/libmacgpg-free

Visa signatur

[ Fractal Design Define S Svart ] [ ASUS ProArt X670E-Creator WIFI ] [ Amd Ryzen 9 7950x3D ]
[ G.Skill Trident 64GB DDR5 6000MHz ] [ Noctua NH-D15 Chromax Black ]
[ Western Digital Black SN850X 1TB Gen4 ] [ Samsung 870 QVO 2TB MZ-77Q2T0BW ]
[ ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC ]
[ Corsair AX860 80 Plus Platinum ] [ Gigabyte 32" M32U IPS 4K 144 Hz HDMI 2.1 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Det tycker jag inte, eftersom det enda advokatfirman behöver göra är att knalla över till tingsrätten, lämna över ett antal IP-adresser och att åberopa 26 § i lagen (1996:242) vilket förbjuder internetoperatören från att radera information (https://lagen.nu/1996:242#P26). Det vill säga, att inte lagra information längre än under ett dygn är brottsligt. Något jag tror Bahnhof gärna undviker.

Absolut, men de kan bara göra det för data som rör ärendet de åberopar, och då måste det göras inom 24 timmar från att de har hittat sina IP-adresser (alltså, inom 24 timmar ska någon fildela en fil de bevakar, de ska få ut IP-adresser, lämna dessa till tingsrätten och ett beslut fattas i ärendet)
De kan inte få ett generellt beslut som kräver Bahnhof att lagra data som de kan använda (detta har prövats i EU och är anledningen till att Bahnhof bara lagrar 24 timmar)

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidichy:

Haha... aja är väll inte direkt förvånad att en statlig myndighet gör bort sig...
Skicka klartext via skype... märks att dom inte har kompetens när det kommer till säkerhet för IT...
Men det är inte bara PTS....

Pinsamt... Jupp!
Dock skulle jag undvika och använda SMS för att skicka lösen,
Om lösen måste skickas via app på mobilen, använd helst Signal eller Keybase

Jo det hade hjälpt om PTS gjort rätt, T.ex. använt PGP + Encrypto.
Jag kör själv kryptering via min mail, ser ut så här.

https://i.imgur.com/ATEnjCv.png
https://i.imgur.com/NkeRlgf.png

Vill ni kryptera upp den lilla fil jag krypterade så kan ni hämta ner filen på denna länk
https://drive.google.com/file/d/1ov2KkwgSJvDedk70xAU1A3E_ZaWc...

Ser ut så här när man tagit ner filen och installerat encrypto, och ska kryptera upp filen.
(jag aktiverade hint)
https://i.imgur.com/9De24N7.gif

Jag antar att mitt inlägg här ger en del insikt på hur allt bör utföras.
Tänk på att det finns många smarta simpla lösningar som går och utföra på rätt sätt utan att göra allt komplicerat.

Steg 1. Aktivera PGP / annan form av kryptering (serverside)
Steg 2. Ladda ner + installera ett krypteringsprogram. (t.ex. Encrypto)
Steg 3. Skicka inte lösenord i klartext -.-" (oavsätt plattform)

Fortfarande inget skydd mot spoofing eller kapning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Absolut, men de kan bara göra det för data som rör ärendet de åberopar, och då måste det göras inom 24 timmar från att de har hittat sina IP-adresser.
De kan inte få ett generellt beslut som kräver Bahnhof att lagra data som de kan använda (detta har prövats i EU och är anledningen till att Bahnhof bara lagrar 24 timmar)

Låt mig då måla upp följande scenario i vår allt mer digitala dystopi; vad hindrar dem från att köra sina egna bottar (vilket förmodligen redan sker) som ständigt trålar efter IP-adresser samtidigt som de bombaderar rätten med förfrågningar som förr eller senare kommer också skötas av bottar.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Låt mig då måla upp följande scenario i vår allt mer digitala dystopi; vad hindrar dem från att köra sina egna bottar (vilket förmodligen redan sker) som ständigt trålar efter IP-adresser samtidigt som de bombaderar rätten med förfrågningar som förr eller senare kommer också skötas av bottar.

Absolut en möjlighet, jag tror inte det är advokatfirmorna som är bromsklossarna i den här frågan, snarare är det tingsrätten som gör att Bahnhof inte är någon bra måltavla.
De faktum att advokatfirmormorna inte har gett sig på Bahnhof angående detta talar för att så är fallet.

Anledningen till att jag tar upp detta är att många tycker om att säga att Bahnhof inte gör någonting annorlunda mot andra ISP angående datalagring för integritet, men faktum är att alla (?) andra lagrar en massa data som i princip fritt kan krävas ut av privata aktörer med hjälp av IPRED, men inte Bahnhof

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Fortfarande inget skydd mot spoofing eller kapning.

Vad menar du?
pts.se har både spf, dmarc & dkim records aktiva vilket förhindrar spoofing.
När det gäller kapning så vet jag ej vad pts kör med hoppas dom har krav på långa lösenord samt 2fa.

Visa signatur

[ Fractal Design Define S Svart ] [ ASUS ProArt X670E-Creator WIFI ] [ Amd Ryzen 9 7950x3D ]
[ G.Skill Trident 64GB DDR5 6000MHz ] [ Noctua NH-D15 Chromax Black ]
[ Western Digital Black SN850X 1TB Gen4 ] [ Samsung 870 QVO 2TB MZ-77Q2T0BW ]
[ ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC ]
[ Corsair AX860 80 Plus Platinum ] [ Gigabyte 32" M32U IPS 4K 144 Hz HDMI 2.1 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidichy:

Haha... aja är väll inte direkt förvånad att en statlig myndighet gör bort sig...
Skicka klartext via skype... märks att dom inte har kompetens när det kommer till säkerhet för IT...
Men det är inte bara PTS....

Pinsamt... Jupp!
Dock skulle jag undvika och använda SMS för att skicka lösen,
Om lösen måste skickas via app på mobilen, använd helst Signal eller Keybase

Jo det hade hjälpt om PTS gjort rätt, T.ex. använt PGP + Encrypto.
Jag kör själv kryptering via min mail, ser ut så här.

https://i.imgur.com/ATEnjCv.png
https://i.imgur.com/NkeRlgf.png

Vill ni kryptera upp den lilla fil jag krypterade så kan ni hämta ner filen på denna länk
https://drive.google.com/file/d/1ov2KkwgSJvDedk70xAU1A3E_ZaWc...

Ser ut så här när man tagit ner filen och installerat encrypto, och ska kryptera upp filen.
(jag aktiverade hint)
https://i.imgur.com/9De24N7.gif

Jag antar att mitt inlägg här ger en del insikt på hur allt bör utföras.
Tänk på att det finns många smarta simpla lösningar som går och utföra på rätt sätt utan att göra allt komplicerat.

Steg 1. Aktivera PGP / annan form av kryptering (serverside)
Steg 2. Ladda ner + installera ett krypteringsprogram. (t.ex. Encrypto)
Steg 3. Skicka inte lösenord i klartext -.-" (oavsätt plattform)

Alltid kul när någon ska in och läxa om något de inte har insyn i

Statliga myndigheter använder lokal krypterad Skype. Nivå upp till Begränsat Hemlig får diskuteras inom lokal Skype om jag minns rätt. Mot extern part gäller inte detta (finns undantag).

Jag tror SÄPO och MUST vet och kan mer än du tror

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Jag hatar inte Bahnhof, jag tycker bara att de står bara på väldigt ruckliga principer i integritetsfrågan, vilket får dem att framstå som direkt skenheliga för de predikar mer än gärna motsatsen. Men låt oss etablera följande:

*) De stoltserar med att de värnar om integriteten, framförallt om sina användares integritet. Faktum är att det är patologiskt omöjligt för dem att hålla käft om detta.

*) De använder integritetsfrågan ofta som ett slagträ, mot sina konkurrenter, mot rättsväsandet och andra statliga myndigheter.

Anledningen till varför jag säger att Bahnhofs prat om integritet är bara tomt prat, är för de kommer lämna ut allt de har om dig på begäran om du har begått ett allvarligt brott (dvs brott som har en straffpåföljd på minst sex månader i fängelse) för de åtar sig att följa Svensk lag, vilket är ett grundläggande krav för alla företag som vill bedriva näringsverksamhet i Sverige. De säger också att endast i fallen där de har rättsligt prövats så kommer de lämna ut användaruppgifter.

Om användarens integritet är något som de lovar dyrt och heligt att alltid försvara, varför är de då mer än villiga att rucka på den principen om användaren begår ett allvarligt brott eller det föreligger ett hot om vite? Det går tvärt emot vad Bahnhof själva påstår. En annan sak som osar ruttet är detta (nya) påfund från Bahnhof om hur mycket de står för yttrandefriheten. Javisst, tills någon blir anmäld för hets mot folkgrupp, dödshot eller vad det nu kan vara för då kommer de laglydigt ge farbror Polisen det de vill ha. Men det där med integritet och yttrandefrihet, det värnar Bahnhof väldigt mycket om om man nu ska tro Bahnhof.

Skaffar man sig Bahnhof för att man inbillar sig att sina uppgifter är trygga hos Bahnhof, så har jag för övrigt ett torn i Paris att sälja.

Ditt inlägg består ju bara av tomma hypoteser och inte ett enda konkret bevis för att de dels sparar på uppgifter och dels faktiskt lämnar ut dem. Så utifrån det du skrivit går det inte etablera ett enda dugg förutom att du gärna antar att de sysslar med tomt prat. Men konkreta bevis för det du påstår saknas helt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Zidichy:

Thx.
Kul och se att inte bara jag är intresserad av kryptering för mail.
Kan detta vara något? https://github.com/macgpg/libmacgpg-free

Tyvärr, libmacgpg-free har ingen version för GPG Suite 2020.2 vilket är den version som har fullt stöd för Big Sur.
https://github.com/Free-GPGMail/Free-GPGMail verkar dock lovande, relativt aktiv och har för GPG Mail v5 vilket är den version som körs i Big Surs Mail.app.

Jag tröttnade på att leta och betalade, håller tummarna att GPG Suite inte hittar på en ny major version på ett tag vilket är då de tar betalt för att uppgradera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ditt inlägg består ju bara av tomma hypoteser och inte ett enda konkret bevis för att de dels sparar på uppgifter och dels faktiskt lämnar ut dem. Så utifrån det du skrivit går det inte etablera ett enda dugg förutom att du gärna antar att de sysslar med tomt prat. Men konkreta bevis för det du påstår saknas helt.

Jag syftar till vad som Bahnhof har själva sagt, både på sin hemsida, facebook och i media. Något jag fick intrycket att du hade stenkoll på, då du är väldigt snabbt att punktera allt kritiskt om Bahnhof vilket skulle få vem som helst att tro att det är personligt för dig.

För trots allt, låt oss inte ignora faktumet att du har druckit rätt mycket Bahnhof Kool-Aid för att helt gå på deras linje, gosse.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Absolut en möjlighet, jag tror inte det är advokatfirmorna som är bromsklossarna i den här frågan, snarare är det tingsrätten som gör att Bahnhof inte är någon bra måltavla.
De faktum att advokatfirmormorna inte har gett sig på Bahnhof angående detta talar för att så är fallet.

Anledningen till att jag tar upp detta är att många tycker om att säga att Bahnhof inte gör någonting annorlunda mot andra ISP angående datalagring för integritet, men faktum är att alla (?) andra lagrar en massa data som i princip fritt kan krävas ut av privata aktörer med hjälp av IPRED, men inte Bahnhof

Jag tror att det är bara en tidsfråga innan så sker, för allt som krävs är bara ett prejudikat där en advokatfirma vinner mot Bahnhof.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Jag tror att det är bara en tidsfråga innan så sker, för allt som krävs är bara ett prejudikat där en advokatfirma vinner mot Bahnhof.

Jag tror att du har rejält fel, tror att det inte kommer att hända.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M_X_E_Q:

Jag tror att du har rejält fel, tror att det inte kommer att hända.

Den som lever får se.

Som jag har sagt tidigare, jag har inget emot Bahnhof i sig och ja, det är viktigt att någon inte viker sig så lätt men jag har en del synpunkter på deras principer då jag tycker de har svajat rejält fram och tillbaka genom åren. Med det sagt, så tror jag att Bahnhof lever på lånad tid för allt som krävs är att myndigheterna sonikt tröttnar och drar in Bahnhofs tillstånd (något Mikael Damberg hotade med 2019) att fortsätta operera, vilket kan mycket väl hända.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem

Du fattar inget

Skrivet av trickeh2k:

Vilket genidrag att skicka dem via skype! Stor skillnad i säkerhet Det är osäkert att skicka dem i klartext på mail, så jag skickar dem på klartext via en annan app som hänger ihop med mitt mailkonto.

Jag har hämtat information från PTS.
De skickar lösenordet via Skype for Business, deras on-prem lösning och dessutom skriver aldrig vad lösenordet är till.

Här mitt lösenord: G$n$sIs17-19
Lycka till att ta reda på vad den används till.

Permalänk
Medlem

Det stämmer bra

Skrivet av monster08:

Kan det inte vara så att PTS använder sig av Skype on-prem och där av inte skickar data till America?

Exakt. De använder Skype for Business och lagrar inte konversationen såvitt jag vet.
Banhof och Sweclockers bara blåser upp det och misstolkar allt.
Ingen känslig information har läckt eftersom allt var krypterad i ett mejl och lösenordet skickades separat via Skype.
I deras fall är det on-prem Skype for Business.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Jag syftar till vad som Bahnhof har själva sagt, både på sin hemsida, facebook och i media. Något jag fick intrycket att du hade stenkoll på, då du är väldigt snabbt att punktera allt kritiskt om Bahnhof vilket skulle få vem som helst att tro att det är personligt för dig.

För trots allt, låt oss inte ignora faktumet att du har druckit rätt mycket Bahnhof Kool-Aid för att helt gå på deras linje, gosse.

Återigen, var är de konkreta bevisen? En enda person som fått sin data överlämnad av Bahnhof är allt jag begär. En enda. Jag väntar... Att de samarbetar med polisen när det gäller grova brottslingar är inte sanna sak dom att de lämnar ut allt vind för våg. Det är skillnad på brott och brott. Att skydda folks åsikter, kulturvanor med mera är lite annat än att skydda mördare och det vet du mycket väl. Folk hyllar Bahnhof för att de inte lämnat ut uppgifter om fildelare och andra som sysslar med brott utan offer, ingen har väl någonsin påstått eller applåderar att de skulle skydda mördare och andra brottslingar av den kalibern.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@Solaris
Lägg ner din personliga vendetta nu, du börjar luta dej mot de löjligas sköra staket.