Tänker långtidsspara i Bitcoin, tips om hur man för över pengar m.m!

Permalänk

Tänker långtidsspara i Bitcoin, tips om hur man för över pengar m.m!

Hej!

Jag har sysslat med investeringar i aktier/fonder m.m i ca 25 år. Nu är planen att bygga upp en portfölj som ska sträcka sig i (minst) 20+år och som mina barn/barnbarn ska ha nytta av i framtiden. Därför har jag breddat mitt perspektiv till att involvera kryptovalutor i denna portfölj.

Tanken är att köpa BTC och ETH, lägga över på en hard wallet, låsa in denna i ett bankfack eller liknande och inte öppna på 20år.

Problemet som jag har är att det inte går att föra över en stor mängd pengar från svenska banker (pga penningtvättlagen) till sidor som Coinbase tex, även fast jag har erbjudit att visa vart pengarna kommer från samt utdrag ut brottsregistret m.m. Endel banker vägrar så fort man pratar om kryptovaluta,

Jag tänkte att denna tråd kan fungera som en tråd där vi kan tipsa varandra om hur man ska gå tillväga för att i dagsläget kunna köpa för större summor (100k+).

Banker som vägrar låta sina kunder göra vad man vill med deras egna (vita och skattade) pengar:

-Swedbank
-Ica Banken
-Länsförsäkringar

Någon som har SEB som bank som har provat att föra över tex 10k till Coinbase?
Av vad jag kan läsa så ska SEB vara lättast att ha och göra med just nu.

Tips på övriga banker som accepterar överföringar på minst 10k mottages!

Tips som undanbedes:
- Köpa via Revolut eller Avanza/övriga banker, detta eftersom du inte köper några riktiga BTC och äger dom ännu mindre. Dessutom inte ens säkert att dessa appar/banker finns kvar om 20år, och dom kan hackas m.m. Jag vill inte behöva oroa mig för politik eller lagändringar m.m som kan stå i vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chacha667:

Problemet som jag har är att det inte går att föra över en stor mängd pengar från svenska banker (pga penningtvättlagen) till sidor som Coinbase tex, även fast jag har erbjudit att visa vart pengarna kommer från samt utdrag ut brottsregistret m.m. Endel banker vägrar så fort man pratar om kryptovaluta,

Jag undrar vilka lagar som ger banken rätt att vägra ens pengar. Någon som har insikt i detta?

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk

Detta är kanske en dumt tanke; men kan du inte använda ett PayPal konto att köpa krypto?, jag vet att man kan köpa krypto i PayPal men jag tror inte man kan överföra dem till en "cold wallet", däremot så bör du väl kunna överföra pengar från din vanliga bank till ett PayPal konto och sen köpa BTC eller ETH från coinbase eller dylikt. Ett tips när det gäller långtids lagring så skulle jag undvika en SSD i mitt fall så hade jag semesterbilder som backup på en disk i ett bankfack 5år senare när jag kollade den så var den sten död som tur är så hade jag en backup på backupen sen dess så kör jag mekaniska arkiv diskar som backup för material som inte kan ersättas.

Lycka till

Permalänk
Medlem
Skrivet av gibbon_:

Jag undrar vilka lagar som ger banken rätt att vägra ens pengar. Någon som har insikt i detta?

Inga vad jag vet, däremot finns det lagar mot penningtvätt och terrorism som kan sätta käppar i hjulen när man vill göra större transaktioner som kan uppfattas som misstänkta (utan att nödvändigtvis behöva vara det). Så vida men inte är rysk gangster och kund i Swedbank då

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Inga vad jag vet, däremot finns det lagar mot penningtvätt och terrorism som kan sätta käppar i hjulen när man vill göra större transaktioner som kan uppfattas som misstänkta (utan att nödvändigtvis behöva vara det). Så vida men inte är rysk gangster och kund i Swedbank då

Samt att "Big Brother" inte får sin del av kakan gissar jag på?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk

Är väl inte direkt en lösning... Men på Coinbase har jag iaf inte haft några problem med att åtminstone köpa för 30K per månad bara med mitt Swedbank kort.

Så kanske kan du köpa det i omgångar under en längre tid ? BTC och ETH går upp och ner en del nu så passa på när de når ett lågt Sweetspot och köp.

Visa signatur

Laptop: MacBook Pro 13.3" 2020 M1
Casual: Mac Mini 2020 M1
Workstation: HP Z6 G4

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Samt att "Big Brother" inte får sin del av kakan gissar jag på?

Det är ju bara flytta temporärt till ett land där det inte är någon skatt på krypto för att plocka ut pengarna lagligt utan straffavgifter.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Samt att "Big Brother" inte får sin del av kakan gissar jag på?

Vem/vilka är det i detta sammanhang?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Det är ju bara flytta temporärt till ett land där det inte är någon skatt på krypto för att plocka ut pengarna lagligt utan straffavgifter.

Nyfiken, har du själv temporärt flyttat till ett annat land? Föreställer mig att det förmodligen inte är så "bara" även om jag aldrig försökt själv.

Permalänk
Medlem

Nordea + Bitstamp har inte varit problem, men skulle undvika Bitstamp som pesten nuförtiden. Prova Kraken istället.

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Inga vad jag vet, däremot finns det lagar mot penningtvätt och terrorism som kan sätta käppar i hjulen när man vill göra större transaktioner som kan uppfattas som misstänkta (utan att nödvändigtvis behöva vara det). Så vida men inte är rysk gangster och kund i Swedbank då

Visst, men var går gränsen vad gäller det regelverket menar jag? Räcker det verkligen att banken säger "nånting nånting bitcoin" så har du inte rätt till dina egna pengar längre? Jag kan inte mycket om lagen själv, men med tanke på hur essentiella bank-tjänster är i dagens sammhälle känns det som gemene man borde ha något form av skydd och rätt till dessa tjänster.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem

Sist jag provade (2017-2018) så var det inga problem. Som jag minns det körde jag över summan till Coinbase. Som en banköverföring, info finns på sidan. Jag tror inte att man ska använda kort för de summorna, då korttransaktioner till såna ställen äter upp en större del av beloppet i avgift. Men att göra en vanlig wire-transfer var inga problem. Minns inte om jag gjorde det från mitt HSB-konto eller Swedbank-konto. Vet att Swedbank är hysteriska och vill micro-managea allt. Blåvägrade mig att köpa en dator på Lenovos BF-rea från USA t.ex, var tvungen att ringa en person på deras kontor och be dem att tillåta transaktionen. HSB har mkt friare attityd.

Däremot så tror jag (åtminstone nu) att få IN pengarna på kontot igen kan bli intressant. Större summor från en bank i Litauen liksom (har för mig att Coinbase har banken man för över till-från i Lithauen, men huvudkontor i London). Därutöver ska det skattas 30% på varje transaktion, egentligen. Men har du 20årsperspektiv kanske det inte är lika svårt, då en del lär hända.
Worst case får man använda BTC för att köpa Tesla

Pysslar inte med crypto längre, orka.

Permalänk
Medlem

Har hört att SEB är en bra bank för detta.

Annars har jag aldrig haft problem med Nordea, har skickat pengar till och från kryptosidor under några år. Vissa säger att Nordea bannat överföringar dock, men det har aldrig hänt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoXeR123:

Nordea + Bitstamp har inte varit problem, men skulle undvika Bitstamp som pesten nuförtiden. Prova Kraken istället.

Varför undvika Bitstamp?

Permalänk
Medlem

För över pengarna till Revolut-konto och betala från Revolut?

Permalänk
Avstängd

Nu kan jag absolut ingenting om kryptovaluta och investering men varför skulle bitcoin finnas kvar om 20 år, och varför omfattas inte det av oro för politik och lagändringar?

Permalänk
Medlem

Min rekommendation hade varit att du för över pengar från din svenska bank till Revolut eller N26 för att därifrån göra en SEPA-överföring till Coinbase Pro och köper BTC/ETH där.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoXeR123:

Nordea + Bitstamp har inte varit problem, men skulle undvika Bitstamp som pesten nuförtiden. Prova Kraken istället.

Varför?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gibbon_:

Visst, men var går gränsen vad gäller det regelverket menar jag? Räcker det verkligen att banken säger "nånting nånting bitcoin" så har du inte rätt till dina egna pengar längre? Jag kan inte mycket om lagen själv, men med tanke på hur essentiella bank-tjänster är i dagens sammhälle känns det som gemene man borde ha något form av skydd och rätt till dessa tjänster.

Det är normalt inte banken utan någon myndighet som fattar det beslutet. Enda undantaget jag kan komma på just nu är väl om det är uppenbart fraud eller så och man vill skydda kunden, typ om man tappat bort sitt kreditkort. Det är dock inte helt oproblematiskt, för misstänker man t.ex. terrorism så vill man kanske inte att den man misstänker ska märka det, det kan tom vara så att man inte får spärra kontot just av den anledningen. Om Muhammed märker att hans kreditkort slutat fungera dagarna innan hans charterresa till Syrien kanske han blir extra försiktig avbokar middagen med vännerna man vill veta vilka dom är osv. Nu har vi dock kommit lite från ämnet

Permalänk

Coinbase har fugerat bra för mig, både med SEPA och via kortet. Jag har Handelsbanken idag, men har även använt Danske Bank. Nu vet jag inte hur det är med belopp på 100k+, jag gjorde mindre än så, men fortfarande tiotusentals kronor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Nu kan jag absolut ingenting om kryptovaluta och investering men varför skulle bitcoin finnas kvar om 20 år, och varför omfattas inte det av oro för politik och lagändringar?

Eftersom det är både decentraliserat och ”permissionless” så är sannolikheten att det skulle försvinna väldigt liten, är du genuint intresserad av att lära dig om bitcoin så kan jag tipsa om lite utbildning?

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem

Skaffa Revolut (gratis). För över från din bank (kort eller sepa) till Revolut, gör sedan överföring (ej kortbetalning pga coinbaseavgift) från Revolut till Coinbase

edit: pucktvåa ser jag

Permalänk
Medlem

När jag överförde ett sexsiffrigt belopp ifrån Skandiabanken till Coinbase så var det inga problem. Förvisso inte igår(januari år 2018) men den s.k. penningtvättlagen är äldre än så, om det skulle ha varit den som hade varit problemet.

Tror snarare att några finansiella institut tar sig an större frihet än tillåtet med kundernas pengar och försöker agera Apple, d.v.s. bestämma hur man får lov att använda det man äger.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Teval:

Eftersom det är både decentraliserat och ”permissionless” så är sannolikheten att det skulle försvinna väldigt liten, är du genuint intresserad av att lära dig om bitcoin så kan jag tipsa om lite utbildning?

Fast jag tänker att om världen blir sån att kryptovalutan finns kvar men politik sätter stopp för banksparande/lägga pengar på hög så är läget så illa att ingen bryr sig om bitcoin. Och om det är svårt att omsätta större summor till bitcoin idag, varför skulle det vara lättare att omsätta bitcoin i användbara pengar om 20 år?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Fast jag tänker att om världen blir sån att kryptovalutan finns kvar men politik sätter stopp för banksparande/lägga pengar på hög så är läget så illa att ingen bryr sig om bitcoin. Och om det är svårt att omsätta större summor till bitcoin idag, varför skulle det vara lättare att omsätta bitcoin i användbara pengar om 20 år?

Permalänk
Medlem

Många alternativ, lite olika växelkurs.

Alt 1 - Revolut (med valfritt debit/kredit-kort anslutet) => SEPA-överföring => Coinbase => btc till din wallet
Alt 2 - Safello + Swish via Safello => btc till din wallet : https://safello.com/sv/bitcoin/kopa-bitcoin/
Alt 3 - Swish via BT.CX => btc till din wallet : https://bt.cx/en/
Alt 4 - SEB med SEPA-överföring => ex Coinbase
Alt 5 - Credit/Debit/SEPA via Chainbit/Simplex btc till din wallet : https://buy.chainbits.com/

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Medlem
Skrivet av gibbon_:

Jag undrar vilka lagar som ger banken rätt att vägra ens pengar. Någon som har insikt i detta?

Banken får tillhandahålla de tjänster de själva vill med krav på att vissa finns, det är inte så att banken måste ta dina pengar i alla lägen. Banken har vissa regler om vad de måste ha som bank, utöver det är det valfritt.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Fråga alla du känner om de eller någon har bitcoin att köpa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Fast jag tänker att om världen blir sån att kryptovalutan finns kvar men politik sätter stopp för banksparande/lägga pengar på hög så är läget så illa att ingen bryr sig om bitcoin. Och om det är svårt att omsätta större summor till bitcoin idag, varför skulle det vara lättare att omsätta bitcoin i användbara pengar om 20 år?

Jag tror OP syftar på att politik och stater sabbar ekonomin till sådan nivå så att vardagens valutor och system kollapsar. Guld har överlevt tidigare kollapser och personligen så ser jag likheterna i bitcoin(och mer) som skulle leda till att bitcoin överlever när annat inte gör det. Bitcoin i sig är redan ”användbara pengar” idag, det är inte mycket som kräver vanliga bankväsendet för mig mer än bostadslån och liknande, jag ser det inte som troligt att vi går åt andra hållet här. Men precis som när internet kom så gör branscher som utmanas av den nya tekniken allt för att det inte ska vara för lätt att gå över.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Skrivet av gibbon_:

Jag undrar vilka lagar som ger banken rätt att vägra ens pengar. Någon som har insikt i detta?

Dom hänvisar till penningtvättlagen samt att det har skett mycket bedrägerier med bitcoin (eftersom man inte vet vem köparen är/vart pengarna tar vägen). Dock så synar jag detta eftersom jag kunnat bevisa att mina pengar är beskattade vita pengar, och banken ska inte kunna hindra mig från att göra vad jag vill med mina pengar. Dom är bara rädda att förlora mig (mina pengar) som kund, eftersom bankernas affärsidé just är att tjäna pengar på kunderna. Sen när började en bank bry sig ifall en kund gjorde dåliga investeringar?

Skrivet av clappen:

Har hört att SEB är en bra bank för detta.

Undersöker detta, dock så krävs det att ha varit kund i 1 månad för att kunna göra utlandsöverföringar, så återkommer.

Skrivet av DozeN:

För över pengarna till Revolut-konto och betala från Revolut?

Håller på att undersöka detta också, senast jag provade skicka från Revolut så fick jag bara tillbaka pengarna. Dock misstänker jag att det var handhavandefel och har därför provat igen nu.

Vet du om Revolut har någon maxgräns för överföringsbelopp m.m?

Skrivet av spinxen:

Många alternativ, lite olika växelkurs.

Alt 1 - Revolut (med valfritt debit/kredit-kort anslutet) => SEPA-överföring => Coinbase => btc till din wallet
Alt 2 - Safello + Swish via Safello => btc till din wallet : https://safello.com/sv/bitcoin/kopa-bitcoin/
Alt 3 - Swish via BT.CX => btc till din wallet : https://bt.cx/en/
Alt 4 - SEB med SEPA-överföring => ex Coinbase
Alt 5 - Credit/Debit/SEPA via Chainbit/Simplex btc till din wallet : https://buy.chainbits.com/

Tack, ska undersöka alla dessa alternativ <3

Skrivet av Spiffman:

Fråga alla du känner om de eller någon har bitcoin att köpa...

Känner ingen, och såvida man inte säljer sina BTC över marknadspriset, vad finns de då för anledning till att inte sälja sina BTC dyrare den "normala" vägen, om man nu vill sälja?