Permalänk
Medlem
Skrivet av Zirgo:

Dem vet exakt vad jag har för dator med tillhörande komponenter.
Jag hänvisade till ordernummer vid förfrågningen.

Dom vet ja. Dom är fortfarande "skyldiga" att följa tillverkarens anvisning

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk

700-800W brukar man hamna ungefär i sweet spot på de flesta datorer där aggen är som mest effektiva och du har lite marginal åt bägge håll.

Eftersom du mätt upp ca 350w så borde ett 700w va helt ok kanske lite lägre för att i idle inte gå ur sweetspot möjligen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Har helt glömt redovisa:

Jag har Zotac 1070ti inkopplad med en kabel från PSU till Splitt 2 kontakter till kortet.
Kan jag använda denna setup till RTX 3070 kortet?
Vid svaret från Komplett så nämndes inte det något om detta.
.

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zirgo:

Har helt glömt redovisa:

Jag har Zotac 1070ti inkopplad med en kabel från PSU till Splitt 2 kontakter till kortet.
Kan jag använda denna setup till RTX 3070 kortet?
Vid svaret från Komplett så nämndes inte det något om detta.
.

Jag skulle köra 2 kablar från nätagg till PSU, utan splitter.

Edit: Du vill helst köra max 150w per kabel, säg att 3070 kan dra upp emot 270w, och pci porten kanske kortet drar mellan 20-70w
då är det typ 220w från psu kablarna, bättre att fördela det på två.

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av N0tepad:

Fast hade kortet krävt dubbla 8-pin (150W + 150W) så skulle nog Nivida inte skickat med en enkel
8-pins kabel med deras 3070 FE kan man tycka... TBP kan skilja något beroende på vilken modell man tittar på givetvis.

Dina 560W kommer räcka utan problem.

https://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/88524?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvYXJ0aWtlbFwvYmlsZFwvODg1MjQiLCJmaWx0ZXJzIjpbInQ9YXJ0aWNsZUZ1bGwiXSwicGFyYW1zIjp7ImNhY2hlQnVzdGVyIjoiMjAyMDA0MDgifSwia2V5IjoiNTk5MzY1OWI1MTM2YzczMGZkMjNlYTQ4NTE5MjRkZWIifQ%3D%3D

Det kan vara värt att ha i åtanke att 150W-siffran för 8-pin gäller när det är monterat på ett kretskort.
För Nvidias 12-pinskontakt (jämförbar med Molex Micro-Fit 12-pin) är vid 18AWG (Nvidia använder 16AWG) och 12 kretsar godkänd för 5.5A. Sex stycken 12V pins vid 5.5A skulle då ge en siffra om 360W för kontakten.

Kollar vi istället på Molex Minifit Jr. som sitter på sidan av 8-pin är samma rating 7A vid åtta kretsar om 16AWG. Tre av dessa är 12V, resulterande i drygt 250W. Detta är alltså begränsningen som tillverkarna kan basera effektuttaget på - då det inte finns någon kontakt med grafikkortets kretskort i denna ände - inte 150W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Jag skulle köra 2 kablar från nätagg till PSU, utan splitter.

Edit: Du vill helst köra max 150w per kabel, säg att 3070 kan dra upp emot 270w, och pci porten kanske kortet drar mellan 20-70w
då är det typ 220w från psu kablarna, bättre att fördela det på två.

Tackar för klargörande.
Min PSU har bara ett uttag för PCIe 8 Pin (6+2) cable.
Har inga bra erfarenhet med bygga/bygga om.

Får skaffa ny dator senare eller sälja kortet.

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Sötast
Skrivet av Zirgo:

Jag skickade frågan till Komplett som min byggt dator dem svara:

Efter vad jag ser så ligger ert nätaggregat på 550w och 3070 8gb dual oc kräver en strömförsörjning på 650w.
Så då är det isåfall nödvändigt med en uppgradering på nätaggregatet också.
Efter vad jag har sett så funkar det i vissa fall med 550w också, men för att vara helt säker så hade jag uppgraderat innan.

Så viss oro finnes.

Det är en bra idé att ställa frågan som du gjort.
Tyvärr ger det dock en skev bild då ett företag till 100% kommer följa tillverkares rekommendationer och även eventuellt salta dessa siffror.

Om komplett sagt till dig att "nä men 350 watt är lugnt" och datorn sedan smällt (från vilken anledning som helst) så hade du omedelbart skyllt detta på komplett.

Samma med nvidia och deras rekommendationer.
De vill nog inte sälja 20 miljoner kort och sedan bli beskyllda för 125.000 brända datorer. (oavsett varför det skett)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjalls:

I teorin verkar det ju vara helt lugnt. Oroar mig för praktiken.

Just därför jag frågar er, vet inte vem jag ska lyssna på. Man är ju orolig att allt ska smälla, vilket det i praktiken inte kan göra om man inte tabbar sig rejält.

Ditt nätaggregat kommer inte att smälla. Här är en recension av vad jag tror är den modell du har: https://www.tomshardware.com/reviews/fractal-design-ion-560p-...

Deras testexemplar slog inte ens av förrän vid drygt 750 W och kan leverera löjligt mycket ström på 12V. (Men du ska förstås inte köra det på mer än 560W - det är bara för att visa att om grafikkortet skulle råka sörpla några extra watt momentant så är det inte ett problem.)

Citat:

Nätagget är ju av en bra kvalite. Borde sluta oroa mig.

Om du är orolig kan du ju alltid ladda ner OCCT ( https://www.ocbase.com/ ) och köra ett Power-test (maxar både CPU och GPU).

Citat:

Verkar ju som att Watten är nog men kolla upp kvaliteten. Är minst lika förvirrad som dig haha

Man bör betänka att det kan vara stor skillnad på nätaggregat som alla ändå följer ATX-standarden. Nya nätagg som ditt kan leverera hela effekten på 12V, men så var det inte nödvändigtvis förr när ATX12V-standarden var relativt ny. Så om någon har ett 10 år gammalt nätaggregat på 650 W så levererade det inte nödvändigtvis 650 W på de 12V som grafikkortet vill ha.

Som exempel levererade mitt gamla nätagg (som f.ö. funkade helt ok att driva mitt 3070 på) med kombinerad effekt 630 W bara upp till 560 W på 12V. Dessutom levererade det bara upp till 30A (360W) på 12V-railen "allt annat än CPU" sitter på. Då blir det betydligt mer förståeligt varför Nvidia har en "minst 650W"-rekommendation, och varför det ändå inte är något problem att driva ditt kort på ditt splirrans nya 560W platinum-agg.

Permalänk
Medlem

Tror det är fastställt att TS 560w nätagg lätt klarar den lasten han har nu, frågan är mer om han ska framtidsäkra för eventuellt mer kringutrustning. Alla köper ju inte en dator som den är och aldrig rör den efter den är ihopsatt.
Nu har TS möjlighet att ta den på återköp och kanske inte ens lägga mer för ett starkare nätagg. Vem vet, kanske han vill stoppa en ett till 3070 och mina lite vid sidan om

Personligen, tycker jag själv det är skönt att ha lite utrymme att expandera, stoppar in ny grejer titt som tätt. Plus att jag tycker inte det är helt fel att klippa lite starkare, inte för att de behövs, men ofta så drar fläkten på nätagget inte ens igång under en viss last, så lite lägre ljudnivå.

Sen tycker jag också, att lägger man 20lax på en dator, är några hundringar för ett kvalitets agg inte så mycke, det är ju liksom grunden för resten av datorn. Skimpar man på nätagget tycker jag det är lite som en person på gymmet som tränar endast överkropp men slackar på ben för det är tråkigt. Vill inte att datorn ska se ut som ett kylskåp på styltor :).

Återigen TS Nätagg av kvalitet kommer lätt klara denna last, @Zirgo nätagg som bara har EN pcie 6+2 kabel kommer nog stöta på problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krfsm:

Ditt nätaggregat kommer inte att smälla. Här är en recension av vad jag tror är den modell du har: https://www.tomshardware.com/reviews/fractal-design-ion-560p-...

Deras testexemplar slog inte ens av förrän vid drygt 750 W och kan leverera löjligt mycket ström på 12V. (Men du ska förstås inte köra det på mer än 560W - det är bara för att visa att om grafikkortet skulle råka sörpla några extra watt momentant så är det inte ett problem.)

Om du är orolig kan du ju alltid ladda ner OCCT ( https://www.ocbase.com/ ) och köra ett Power-test (maxar både CPU och GPU).

Man bör betänka att det kan vara stor skillnad på nätaggregat som alla ändå följer ATX-standarden. Nya nätagg som ditt kan leverera hela effekten på 12V, men så var det inte nödvändigtvis förr när ATX12V-standarden var relativt ny. Så om någon har ett 10 år gammalt nätaggregat på 650 W så levererade det inte nödvändigtvis 650 W på de 12V som grafikkortet vill ha.

Som exempel levererade mitt gamla nätagg (som f.ö. funkade helt ok att driva mitt 3070 på) med kombinerad effekt 630 W bara upp till 560 W på 12V. Dessutom levererade det bara upp till 30A (360W) på 12V-railen "allt annat än CPU" sitter på. Då blir det betydligt mer förståeligt varför Nvidia har en "minst 650W"-rekommendation, och varför det ändå inte är något problem att driva ditt kort på ditt splirrans nya 560W platinum-agg.

Körde ett test. Säger detta någonting
https://ibb.co/xS47Fwg

EDIT: Ska sägas att GPUn är lätt överklockad

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, Arctic Freezer 280mm AIO
Fury 32GB 3600Mz cl16
X570S Aero G
ASUS TUF 3070 OC Gaming
Corsair RM850 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Tror det är fastställt att TS 560w nätagg lätt klarar den lasten han har nu, frågan är mer om han ska framtidsäkra för eventuellt mer kringutrustning. Alla köper ju inte en dator som den är och aldrig rör den efter den är ihopsatt.
Nu har TS möjlighet att ta den på återköp och kanske inte ens lägga mer för ett starkare nätagg. Vem vet, kanske han vill stoppa en ett till 3070 och mina lite vid sidan om

Personligen, tycker jag själv det är skönt att ha lite utrymme att expandera, stoppar in ny grejer titt som tätt. Plus att jag tycker inte det är helt fel att klippa lite starkare, inte för att de behövs, men ofta så drar fläkten på nätagget inte ens igång under en viss last, så lite lägre ljudnivå.

Sen tycker jag också, att lägger man 20lax på en dator, är några hundringar för ett kvalitets agg inte så mycke, det är ju liksom grunden för resten av datorn. Skimpar man på nätagget tycker jag det är lite som en person på gymmet som tränar endast överkropp men slackar på ben för det är tråkigt. Vill inte att datorn ska se ut som ett kylskåp på styltor :).

Återigen TS Nätagg av kvalitet kommer lätt klara denna last, @Zirgo nätagg som bara har EN pcie 6+2 kabel kommer nog stöta på problem.

Nu är det så att det inte är jag som pröjsat för datorn utan fått det som en bonus via jobbet så vill helst inte lägga pengar alls men samtidigt ha ett vettigt nätagg som inte stryper resten av datorn likt en bil med cykelhjul.

Summa kardemumma är alltså att jag är "safe" just nu men vill jag uppgradera i framtiden så kan det vara smart att tänka på att kolla på nytt nätagg också.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, Arctic Freezer 280mm AIO
Fury 32GB 3600Mz cl16
X570S Aero G
ASUS TUF 3070 OC Gaming
Corsair RM850 850W

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjalls:

Körde ett test. Säger detta någonting
https://ibb.co/xS47Fwg

Det säger att du max gör åt 270 + 110 = 380 W. Sen tar minne, chipset, diskar och fläktar en del. Du har förmodligen en marginal på någonstans mellan 100 och 150 W upp till nätaggets specade maxlast.

Citat:

EDIT: Ska sägas att GPUn är lätt överklockad

Så länge du har ställt upp dess powerlimit till max (och det ser så ut), så spelar annan överklockning ingen roll i det här fallet. OCCT klarar att mumsa i sig all effekt kortet får lov att använda oavsett. (Om du inte gjort väldigt rejäla undervoltningar.)

Skrivet av Fjalls:

Summa kardemumma är alltså att jag är "safe" just nu men vill jag uppgradera i framtiden så kan det vara smart att tänka på att kolla på nytt nätagg också.

Precis. Att peta i en 5600X är säkert inget problem, men vill du kunna sätta i fetare grafikkort eller överklockade high-end-CPUer så kan det vara läge att ha något större.

Permalänk
Medlem

OKok, jag gillar också att meka men har mekat tillräckligt detta bygget så slipper gärna "onödigt" meck ett tag till framöver

Tack för tipset!

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, Arctic Freezer 280mm AIO
Fury 32GB 3600Mz cl16
X570S Aero G
ASUS TUF 3070 OC Gaming
Corsair RM850 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av krfsm:

Det säger att du max gör åt 270 + 110 = 380 W. Sen tar minne, chipset, diskar och fläktar en del. Du har förmodligen en marginal på någonstans mellan 100 och 150 W upp till nätaggets specade maxlast.

Så länge du har ställt upp dess powerlimit till max (och det ser så ut), så spelar annan överklockning ingen roll i det här fallet. OCCT klarar att mumsa i sig all effekt kortet får lov att använda oavsett. (Om du inte gjort väldigt rejäla undervoltningar.)

Precis. Att peta i en 5600X är säkert inget problem, men vill du kunna sätta i fetare grafikkort eller överklockade high-end-CPUer så kan det vara läge att ha något större.

Ett 5600x är det enda jag kommer uppgradera till om något de kommande åren. Brukar köra samma setup till den börjar hanka efter. Satt på 1070 ryzen 1600 i flera år. Kände att det inte riktigt höll måttet längre. Med ett 3070 och 5600x kommer jag vara på planen i alla fall 2-3 år till innan jag hamnar på avbytarbänken

EDIT:
Jag körde en undervolt på CPUn 1.4v --> 1.25v och 3.6Ghz(stock) --> 4.2Ghz. Gick från 110w till 95w med samma prestanda.
Jag är n00b på sånt här men är det bra att göra det?

EDIT 2: Temperaturen gick ner nästan 10C

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, Arctic Freezer 280mm AIO
Fury 32GB 3600Mz cl16
X570S Aero G
ASUS TUF 3070 OC Gaming
Corsair RM850 850W